|
Anul B Gen 9,8-15; Ps 24; 1Pt 3,18-22; Mc 1,12-15 Iubiți credincioși, dragi ascultători, La poporul evreu, la începutul unui rit important, era încredințat unui copil un rol curios. Băiețelul se ridica în picioare și cu voce tare întreba: "De ce suntem aici? Ce sărbătoare este astăzi? Ce rit celebrăm?" Astăzi acest băiețel ar putea să se ridice în picioare și să ne întrebe: "Suntem în Postul Mare: Dar ce este Postul Mare? De ce se celebrează? Ce trebuie să facem?" De miercurea trecută am intrat în timpul Postului Mare. Probabil pentru mulți creștini acest timp nu spune prea mult, pentru că au pierdut ritmul vieții creștine. Altădată se știa că timpul Postului Mare era un timp foarte sever: posturi, înfrânări, abstinențe, renunțarea la distracții; în acest timp eram invitați să facem jertfe, să ne abținem de la lăcomii de tot felul, să facem renunțări, să ne rugăm mai mult, să participăm la Calea sfintei cruci, chiar să fim mai sobri în atitudinile noastre. Primul lucru care ne vine de obicei în gând, când auzim de Postul Mare, este renunțarea, mortificația, sacrificiul, pomana. Postul Mare este mai mult decât practicile de asceză. Sunt bune și valabile toate renunțările și restricțiile pe care ni le impunem în Postul Mare și Biserica le recomandă mai departe, dar sunt atâtea lucruri uneori uitate și trecute cu vederea și care ne ajută tocmai să trăim mai intens și mai cu folos acest timp sfânt al anului liturgic. Atunci să ne întoarcem la esențial. Pentru a înțelege și a trăi cu folos timpul Postului Mare, trebuie să ne întoarcem la cuvântul lui Dumnezeu. Textele biblice din această primă duminică a Postului Mare sunt foarte semnificative pentru înțelegerea acestui timp sfânt din viața Bisericii. Liturgia creștină din Postul Mare are scopul de a favoriza un drum de reînnoire spirituală, în lumina experiențelor biblice și mai ales pentru a învăța să-l imităm pe Isus care, în cele patruzeci de zile petrecute în pustiu, a învățat să învingă ispita folosindu-se de cuvântul lui Dumnezeu. 1. Ceea ce este important în timpul Postului Mare, este să descoperim că Dumnezeu face legământ, alianță, cu oamenii. Este mesajul primei lecturi de la sfânta Liturghie: Dumnezeu apare ca unicul Dumnezeu; el se preocupă să comunice cu oamenii; el se angajează în acest sens să facă legământ, o alianță. Curcubeul care apare pe bolta cerului este semnul acestui legământ. Dumnezeul creatorul vrea să se facă partenerul omului și să devină însoțitorul său de drum. El vrea să împărtășească viața sa. A trăi Postul Mare, nu înseamnă mai întâi de toate a face jertfe; dar înseamnă a privi spre acest Dumnezeu, a lua act de prezența sa activă, de angajarea sa fermă și de iubirea fără margini față de oameni. Dacă noi înțelegem bine aceasta și dacă noi îl integrăm pe Dumnezeu în viața noastră, postul nostru se va umple de prezența lui Dumnezeu. 2. Această atitudine o regăsim în rugăciunea psalmului responsorial. Înțelegem că de acum înainte putem să ne adresăm lui Dumnezeu personal. Ne-am rugat Domnului: "Arată-mi, Doamne, căile tale, condu-mă pe cărările tale. Povățuiește-mă în adevărul tău și învață-mă, căci tu ești Dumnezeul mântuirii mele". El ne iubește până la punctul de a se comunica nouă "învățând căile sale". El este Dumnezeul care ne călăuzește cu gingășie pentru a ne salva. Bunătatea sa este oferită tuturor, chiar și celor păcătoși care s-au îndepărtat de el. Cei smeriți profită în mod deosebit de legământul său. Ei au fost eliberați din mândria lor, care i-a împiedicat să-l primească pe Domnul. De-a lungul Postului Mare noi ne întoarcem spre Dumnezeu pentru a contempla fața sa plină de bunătate. El este în mijlocul oamenilor pentru a le arăta drumul spre pământul făgăduit, locul păcii. Este important ca noi să avem destulă smerenie pentru a putea pune mâinile noastre în mâinile sale într-o atitudine de încredere totală. 3. Prima Scrisoare a sfântului Petru ne invită să facem un pas mai departe în pelerinajul nostru prin Postul Mare. Această scrisoare, din care am citit fragmentul de la lectura a doua, ni-l arată pe Isus Cristos, Mântuitorul nostru: prin moartea și învierea sa noi avem drum liber spre Dumnezeu; de acum înainte nimeni nu mai rămâne prizonierul morții. Dar nu trebuie să uităm un lucru: dacă Cristos ne mântuiește, el nu ne mântuiește fără de noi. El cere colaborarea noastră. A trăi Postul Mare înseamnă o angajare serioasă pe drumul pe care el ni-l deschide, adică de a ne pune în ascultarea lui Dumnezeu. Cu acest preț noi vom putea intra în legământul paștelui său. 4. După botezul pocăinței la Iordan, în care Isus asumă asupra sa destinul slujitorului lui Dumnezeu, care renunță la sine însuși și trăiește pentru alții și se pune printre păcătoși pentru a lua asupra sa păcatul lumii, el merge în pustiu pentru a sta patruzeci de zile în profundă unire cu Tatăl, repetând astfel istoria lui Israel în perioada peregrinării timp de 40 de ani prin pustiu. El se hrănește din cuvântul lui Dumnezeu, pe care îl folosește ca armă pentru a-l învinge pe diavol. Această dinamică este o constantă în viața pământească a lui Isus, care caută mereu momente de singurătate pentru a-l ruga pe Tatăl său și a rămâne în intimă comuniune, în intimă singurătate cu el, în exclusivă comuniune cu el și apoi a se întoarce în mijlocul oamenilor. Însă în acest timp de "pustiu" și de întâlnire specială cu Tatăl, Isus se află expus pericolului și este asaltat de ispită și de seducția Celui Rău, care îi propune o altă cale mesianică, departe de planul lui Dumnezeu, pentru că trece prin putere, succes, dominare și nu prin dăruirea totală pe cruce. Aceasta este alternativa: un mesianism de putere, de succes sau un mesianism de iubire, de dăruire de sine. Pentru mentalitatea biblică, pustiul este locul privilegiat al întâlnirii cu Dumnezeu, dar și locul ispitelor. La botezul în Iordan s-a auzit glasul Tatălui asupra lui Isus: "Tu ești Fiul meu preaiubit". Pentru a contempla iubirea acestui Tată, pentru a înțelege ce înseamnă a fi din plin fiul acestui Tată, Isus simte că trebuie să facă experiența a 40 de zile de singurătate și de rugăciune. Cifra 40 este simbolică; ea indică timpul unei gestații, a unei maturizări: de exemplu, este nevoie de 40 de săptămâni pentru a modela un mic om în sânul mamei sale; e nevoie de 40 de ani la Sinai pentru a forma poporul alianței; e nevoie de 40 de zile pentru Moise și Ilie pentru a se pregăti pentru întâlnirea lor cu Dumnezeu. E nevoie de 40 de zile, de o perioadă a Postului Mare, pentru a ne renaște la bucuria pascală. Dar a merge în pustiu mai înseamnă a face experiența ispitirii din partea Satanei, adversarul, diabolos, cel care divizează. Răul care îi divizează pe oameni între ei, care face din om o ființă împărțită, sfâșiată, care creează separări și divizări: toate acestea vin de la satana, de la diabolos. Unirea, înțelegerea, acceptarea celuilalt și cooperarea vin de la Duhul lui Dumnezeu, care este duh de unire și de comuniune. Isus l-a învins pe Satana; el ne învață și pe noi să-l învingem împreună cu el. Vechiul Testament ne prezintă și o altă imagine a peregrinării lui Israel în pustiu: este și timpul ispitelor și al pericolelor mai mari, când Israel murmură împotriva Dumnezeului său și ar vrea să se întoarcă la păgânism și își construiește proprii idoli, pentru că simte exigența de a venera un Dumnezeu mai apropiat și tangibil. Este și timpul răzvrătirii împotriva Dumnezeului mare și invizibil. Această situație de ambivalență a pustiului - loc prielnic pentru rugăciune, contemplație și comuniune cu Dumnezeu, pe de o parte, și locul ispitelor, pe de altă parte - descrie și condiția Bisericii în drumul prin "pustiul" lumii și al istoriei. În acest "pustiu", noi, cei care credem, avem, desigur, ocazia de a avea o profundă experiență de Dumnezeu care face puternic spiritul, întărește credința, hrănește speranța, însuflețește caritatea; o experiență care ne face părtași de victoria lui Cristos asupra păcatului și asupra morții prin jertfa de iubire pe cruce. Însă "pustiul" este și aspectul negativ al realității care ne înconjoară: ariditatea, sărăcia de cuvinte de viață și de valori, secularismul și cultura materialistă, care închid persoana în orizontul lumesc al existenței sustrăgându-l de la orice referință la divin. Acesta este și locul în care cerul de deasupra noastră pare de atâtea ori că este întunecat, pentru că este acoperit de norii egoismului, ai neînțelegerii și ai înșelăciunii. Cu toate acestea, și pentru Biserica de astăzi timpul pustiului se poate transforma în timp de har, pentru că avem certitudinea că și din stânca, piatra cea mai dură Dumnezeu poate să scoată apa vie care potolește setea și răcorește. În primele secole de viață a Bisericii, timpul Postului Mare era timpul în care cei care auziseră și primiseră vestea cea bună a lui Cristos începeau, pas după pas, drumul lor de credință și de convertire pentru a ajunge să primească sacramentul Botezului. Era vorba de o apropiere de Dumnezeul cel viu și de o inițiere la credință care trebuia făcută treptat, printr-o schimbare interioară din partea catehumenilor, adică a celor care doreau să devină creștini și să fie încorporați lui Cristos și Bisericii. Mai târziu și penitenții și apoi toți credincioșii au fost invitați să trăiască acest itinerar de reînnoire spirituală, pentru a conforma tot mai mult propria existență cu cea a lui Cristos. Participarea întregii comunități la diferitele etape ale Postului Mare subliniază o dimensiune importantă a spiritualității creștine: răscumpărarea nu este numai pentru câțiva oameni, ci este destinată tuturor, ea este disponibilă tuturor oamenilor grație morții și învierii lui Cristos. De aceea, fie cei care parcurgeau un drum de credință drept catehumeni pentru a primi Botezul, fie cei care s-au îndepărtat de Dumnezeu și de comunitatea credinței și căutau reconcilierea, fie cei care trăiau credința în comuniune deplină cu Biserica, toți împreună știau că timpul care precede Paștele este un timp de metanoia, de convertire, adică de schimbare interioară, de căință; timpul care identifică viața noastră umană și toată istoria noastră ca un proces de convertire care se pune în mișcare acum pentru a-l întâlni pe Domnul la sfârșitul timpurilor. Biserica a stabilit timpul Postului Mare ca un itinerar de 40 de zile care ne va conduce la triduum-ul pascal, comemorare a patimii, morții și învierii Domnului, inima misterului mântuirii noastre. Dar pentru a putea sărbători cum se cuvine acest misterul central al mântuirii, liturgia creștină din Postul Mare are scopul de a favoriza un drum de reînnoire spirituală, de verificare a calității vieții noastre creștine, urmându-l pe Cristos pe calea ce duce la slava învierii. De aceea, timpul Postului Mare este și timpul marilor decizii, al deciziilor mature, al hotărârilor mari, al reînnoirii vieții: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie!" ne spune Isus și nouă, oamenilor de astăzi, așa cum repeta cutreierând localitățile Galileii. - Convertirea este condiția indispensabilă, dispoziția sufletească esențială prin care vrem să prindem momentul potrivit și să intrăm în împărăția lui Dumnezeu, pe care Isus o declară că a venit s-o inaugureze. - Convertirea este invitația pe care Biserica ne-o adresează la începutul Postului Mare și care trebuie să ne conducă la celebrarea Paștelui. "Convertire" este un cuvânt atât de des repetat încât riscă să devină o obișnuință și, astfel, riscăm să nu mai aibă ecou în sufletul nostru, să nu mai scuture în mod salutar conștiința noastră. Cu toate acestea este unul dintre cuvintele cele mai necesare, unul dintre cele care își păstrează valabilitatea și actualitatea lor permanentă; un cuvânt pe care ar trebui să ni-l repetăm în continuu nouă înșine, pentru că toți suntem păcătoși, recădem deseori în păcatele noastre și ne pierdem în poteci care nu mai sunt cele ale lui Dumnezeu. Numai când vom fi perfecți, nu vom mai avea nevoie de convertire, și anume niciodată pe acest pământ. Vai nouă, dacă nu am simți nevoia să ne convertim, să ne schimbăm în mai bine comportamentul nostru, să ne schimbăm în interior; ar fi scleroza sau paralizia vieții noastre spirituale. Convertiți-vă!, așadar, ne repetă Biserica astăzi și ne-a repetat-o fiecăruia dintre noi, cei care în Miercurea Cenușii ne-am prezentat înaintea preotului pentru a primi cenușa pe cap. Convertirea este o verificare profundă a vieții proprii și a direcției pe care a luat-o viața noastră. Ea implică o "schimbare de direcție". Convertire înseamnă o trecere de la o credință acceptată în mod pasiv, credință moștenită, la o credință activă, ca răspuns la darul lui Dumnezeu și la intervenția Duhului Sfânt în viața noastră. Convertire înseamnă ruperea unei mentalități orientată spre păcat, spre valorile pur umane și materiale, spre autosuficiență și mândrie, pentru a adera la semnele de pocăință care nu trebuie să fie numai rituale. Convertire înseamnă adeziune la împărăția care vine și angajare pentru ea; înseamnă atitudinea celui sărac, al celui mic, al slujitorului, al fiului; înseamnă un comportament autentic care se împotrivește oricărei forme de disociere între credință și viață. Cristos ne provoacă din nou la începutul acestui timp sfânt la o adevărată convertire: Dumnezeu ne așteaptă acest moment hotărâtor; așteaptă din partea credinței noastre un act de curaj; nimeni nu-l poate face în locul nostru. "Iată, acum este timpul potrivit, iată acum este ziua mântuirii!" ne îndeamnă sfântul Paul în Scrisoarea a doua către Corinteni: "Astăzi, dacă veți auzi glasul Domnului, să nu vă împietriți inimile voastre!" "Un om ședea într-un compartiment de tren. La fiecare stație se ridica și privea neliniștit afară pe fereastră, apoi se așeza din nou, suspinând, după ce a bolborosit numele stației de gară. După patru sau cinci minute, vecinul de compartiment l-a întrebat: «E ceva care nu vă merge bine? Vă văd tare agitat». Omul l-a privit și a răspuns: «Cu adevărat, ar fi trebuit să schimb de mult trenul; merg într-o direcție greșită. Dar stau așa de bine aici și este așa de cald...»" Și noi preferăm de multe ori să stăm comozi și la căldură și, astfel, nu facem nimic pentru a schimba, dar noi nu trebuie să fim acel om din tren! Noi îl avem pe Domnul care ne cheamă când am greșit direcția, care ne călăuzește, care ne ajută să ne convertim. O face prin cuvântul său și prin persoanele care ne vor binele. Îl avem pe Isus care ne spune clar: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie!" Dacă vom asculta de acest glas, vom lua trenul cel corect pentru a ajunge în paradis. "Iubiți frați și surori - spunea Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea în alocuțiunea din Miercurea Cenușii desfășurată în Vatican - în aceste 40 de zile care ne vor conduce la Paștele învierii putem regăsi nou curaj pentru a accepta cu răbdare și cu credință orice situație de dificultate, de suferință și de încercare, având conștiința că din întuneric Domnul va face să răsară ziua nouă. Și dacă vom fi fost fideli față de Isus, urmându-l pe calea crucii, lumea clară a lui Dumnezeu, lumea luminii, a adevărului și a bucuriei ne va fi ca redată: vor fi zorile noi create de Dumnezeu însuși. Drum bun de Postul Mare vouă tuturor!" 26 februarie 2012 Ep. Aurel Percă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |