|
Is 55,1-11; Ps Is 12; 1In 5,1-9; Mc 1,7-11 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, "În zilele acelea, a venit Isus din Nazaretul Galileii", ne spune evanghelia de astăzi. Suntem în fața unui moment foarte important din viața Mântuitorului. Isus se arată în public. El are 30 de ani și până în acest moment nu a spus niciun cuvânt care să fi fost amintit de evangheliști, 30 de ani în umbră și tăcere. Evanghelia de astăzi și, implicit, sărbătoarea de astăzi, Botezul Domnului, reprezintă un fel de pridvor al vieții lui Isus, momentul în care el iese în față și se afișează pentru prima oară în fața oamenilor ca Fiu al lui Dumnezeu. Cei doi copii prezenți în relatarea vizitei Fecioarei Maria la verișoara sa Elisabeta, ca promisiuni de viață pentru cele două mame, se întâlnesc acum, din nou, pentru o nouă vizită. De data aceasta, este întâlnirea celor două alianțe pentru inaugurarea timpurilor noi. Este un schimb de ștafetă care se realizează între cei doi, adeverind cuvintele lui Ioan Botezătorul: "Eu trebuie să mă micșorez, iar el trebuie să crească". Până în acest moment, Ioan Botezătorul a vestit cu multă pasiune apropiata venire a lui Mesia. El nu a obosit în a-i chema pe oameni să-și schimbe viața, să se convertească, să se întoarcă la Dumnezeu, pentru a-l putea primi, așa cum se cuvine, pe Fiul lui Dumnezeu, făcut om. Ca un gest exterior al dorinței de convertire, el administra un botez cu apă spre iertarea păcatelor. Era un gest simbolic, prin care penitentul, după o viață păcătoasă, primea iertarea păcatelor și-și arăta disponibilitatea sa de a se schimba și de a nu mai păcătui. Mulți erau aceia care se apropiau de Ioan și de apele Iordanului, pentru a primi iertarea păcatelor prin acest ritual. Ne spune evanghelia că, printre ei, a apărut într-o zi și Isus. El vrea, încă de la începutul misiunii sale publice, să-i întâlnească pe cei păcătoși, pe cei pentru care a venit în această lume. "Nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși", avea să spună el mai târziu, "pentru că nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci cei bolnavi". El nu își începe activitatea publică în templu, nu îi caută mai întâi pe cei care se considerau sfinți, pe farizei și cărturari. De altfel, ce nevoie aveau ei de un mântuitor? Ei se considerau fără pată, drepți în fața lui Dumnezeu și a celorlalți. Ceilalți erau cei păcătoși, ceilalți erau cei care trebuiau să se schimbe pentru a fi în armonie cu Dumnezeu, nu ei. Așa gândeau farizeii și cărturarii. Tocmai de aceea, Isus merge la Iordan, la Ioan Botezătorul, pentru a-i întâlni acolo pe cei pentru care a venit pe pământ. Deși este fără păcat, el nu are nicio reținere să apară printre cei păcătoși, să se identifice cu ei, riscând chiar să fie considerat unul ca și ei. El coboară în mod liber în apele Iordanului pentru a inaugura solidaritatea sa cu umanitatea slabă. Ulterior, avea să mănânce cu păcătoșii și să fie considerat prieten al vameșilor și al păcătoșilor; are milă de o femeie prinsă în adulter; îi permite unei femei ușuratice să-l atingă și să-i ungă picioarele; îl reabilitează pe Levi, vameșul; suferă și moare pentru păcătoși, fiind răstignit între doi tâlhari. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Solidaritatea lui Cristos cu cei slabi și păcătoși, începută pe malurile Iordanului, continuă și astăzi. Lui Isus nu-i este rușine să ne întâlnească, să stea cu noi și să rămână în mijlocul nostru, chiar dacă nu merităm aceasta. El privește și astăzi spre noi ca spre frații săi, chiar dacă nu suntem vrednici să ne numim astfel, pentru că milostivirea lui este infinit mai mare decât nevrednicia noastră. Așadar, curaj, iubiți creștini! Înainte de toate, Botezul Domnului ne vorbește despre un Dumnezeu solidar cu noi, oamenii, cu noi, păcătoșii. Ne spune evanghelia de astăzi că, în momentul botezului lui Isus, cerurile s-au deschis. Vă mai amintiți strigătul pe care l-am înălțat în timpul Adventului, împreună cu profetul Isaia: "Ah, de-ai rupe cerurile și te-ai coborî!". În ultimele secole înainte de Cristos, poporul lui Israel avea impresia că cerurile s-au închis. Supărat din cauza păcatelor și a infidelităților poporului, Dumnezeu s-a retras în lumea sa. A încetat să mai trimită profeți și părea că a întrerupt orice dialog cu omul. Cei mai pioși israeliți se întrebau: "Când va înceta această tăcere care ne îngrozește? Dumnezeu nu se va mai întoarce să ne vorbească, să ne mai arate chipul său senin, ca în timpurile de odinioară?". Și-l invocau cu aceste cuvinte: "Doamne, tu ești Tatăl nostru, noi suntem argila și tu care-i dai forma, noi toți suntem opera mâinilor tale. Nu-ți mai aminti de fărădelegile noastre. Ah, dacă ai rupe cerurile și ai coborî". Și iată, în momentul botezului Domnului, cerurile se rup, se redeschid pentru a nu se mai închide niciodată, s-a sfârșit pentru totdeauna dușmănia dintre cer și pământ, comuniunea dintre cer și oameni este restabilită. Poarta casei Tatălui va rămâne veșnic deschisă pentru a primi pe fiecare fiu care dorește să intre. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată a doua mare veste pe care ne-o transmite sărbătoarea Botezul Domnului: cerurile sunt deschise și astăzi, Dumnezeu privește spre noi, ne vede și ne vorbește, iar noi avem posibilitatea să-l ascultăm, să ne întâlnim cu el. Acest mesaj este purtător de speranță pentru noi, toți! Oricât de grea ni s-ar părea viața, oricât de mari ar fi problemele și dificultățile, oricât de dure ar fi suferința și singurătatea, să avem convingerea că Dumnezeu nu ne-a uitat. Cortina cerului este deschisă, iar Dumnezeu ne vede și ne dă putere și speranță pentru a le depăși pe toate. Cu siguranță, el nu este absent din suferințele și dramele noastre, el ne privește și ne întărește. Slavă cerului! Slavă lui Dumnezeu pentru grija și iubirea pe care le revarsă fără măsură asupra noastră! Și iată, un glas din ceruri spunea: "Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit mulțumirea". Așa se încheie relatarea botezului lui Isus, din Evanghelia după sfântul Marcu, pe care am ascultat-o astăzi. Dumnezeu Tatăl îl recunoaște și se recunoaște pe sine în Isus, în cuvintele sale și în faptele sale. El îl confirmă acum, înaintea oamenilor, pe Isus drept Fiul său preaiubit, pe care el l-a trimis pentru a împlini planul său de iubire cu oamenii. Acest glas venit din cer, s-a auzit și în momentul botezului nostru. Despre fiecare dintre noi, Tatăl a spus aceleași cuvinte: "Acesta este fiul meu, aceasta este fiica mea". Între-adevăr, la botez am primit o mare demnitate, aceea de a fi și de a ne numi copii ai lui Dumnezeu. Am fost încorporați în marea familie a lui Dumnezeu. Suntem fii ai lui Dumnezeu Tatăl, frați ai lui Isus și temple ale Duhului Sfânt. Suntem, cu ghilimelele de rigoare, "proprietatea lui Dumnezeu". Aceasta este mândria noastră sfântă și izvorul nostru de bucurie, de fericire. Printre marii convertiți la creștinism din ultimele decenii, se numără și scriitorul și gânditorul român Nicolae Steinhardt. Evreu de origine și lider al generației culturale din vremea sa, el a descoperit adevăratul drum al vieții, în urma întâlnirii cu Cristos în sinistrele celule ale închisorii Jilava, acolo unde a și primit sacramentul Botezului. Iată cum exprima el starea pe care a simțit-o după primirea acestui sacrament: "Asupra mea", spunea el, "se zoresc, clipă de clipă, tot mai des, asalturi ale fericirii. Vasăzică, este adevărat. Este adevărat că botezul este o sfântă taină, că există sfintele taine. Altminteri, fericirea aceasta care mă împresoară, mă cuprinde, mă îmbracă, mă împinge, nu putea fi atât de neînchipuit de minunată și deplină. Liniște și o absolută nepăsare față de toate și o dulceață în gură, în vene, în mușchi. Totodată, o resemnare, senzația că aș putea face orice, imboldul de a ierta pe oricine, un zâmbet îngăduitor care se împrăștie pretutindeni. Starea pe care am trăit-o în urma botezului meu, nu se poate explica altfel decât că Botezul este adevărat. Deci, veniți la Cristos! Iată, eu l-am cunoscut pe Cristos prin Botez". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Este timpul să redescoperim și noi mândria de a face parte din familia lui Dumnezeu și de a ne numi fiii săi preaiubiți. Este timpul să redescoperim, asemenea lui Nicolae Steinhardt, izvorul adevăratei bucurii, care se găsește tocmai în botezul pe care l-am primit și noi. Însă, vom experimenta această bucurie doar în măsura în care ne vom strădui, prin toată viața noastră, să trăim ca autentici membrii ai familiei lui Dumnezeu. "Recunoaște-ți, creștinule, demnitatea ta!", repeta mereu sfântul papă Leon cel Mare, "recunoaște-ți demnitatea de a fi copil al lui Dumnezeu și membru al familiei sale, și trăiește la înălțimea demnității tale". Doamne Isuse Cristoase, prin botezul tău în râul Iordan ne amintești astăzi de solidaritatea ta cu omul slab și păcătos. Ne inviți să privim cerurile, care au rămas deschise până astăzi, și ne redescoperi măreția chemării noastre, de a fi frații tăi și, împreună, copii ai lui Dumnezeu Tatăl. Te rugăm, ajută-ne să devenim conștienți de aceste adevăruri pe care să le mărturisim în fiecare moment al vieții noastre, apropiindu-ne, astfel, tot mai mult, de fericirea la care ne chemi tu. Amin. 8 ianuarie 2012 Pr. Vasile Petrișor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Botezul Domnului: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |