Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Neprihănita Zămislire

Gen 3,9-15.20; Ps 97; Ef 1,3-6.11-12; Lc 1,26-38

Iubiți credincioși, dragi ascultători

Astăzi sfânta Biserică ne invită să ne îndreptăm privirea spre misterul mântuirii, așa cum acesta s-a realizat înainte de toate în viața sfintei Fecioare Maria. Semnificația solemnității Neprihănitei Zămisliri, prin textele sacre care ne sunt propuse ca hrană spirituală, ne spune că Dumnezeu, creatorul și răscumpărătorul omului, se îndreaptă spre om, dăruindu-i salvarea și mântuirea, atât prin faptul că îl iartă și îl îndreptățește pe cel care a păcătuit și s-a îndepărtat de el, cât mai ales atunci când îl susține, îl ajută și îl ferește de rău și de păcat pe cel care se încredințează și se abandonează în mâinile sale. A nu face experiența păcatului, ne spune această solemnitate, este rodul iubirii divine și a ajutorului dumnezeiesc. Este un mod de a fi salvați și mântuiți. Maria nu este ființa, femeia, care nu a avut nevoie de mântuire, ci este creatura prin excelență care a fost mântuită și salvată într-un mod minunat în vederea misiunii sale speciale de a fi mamă a Celui Preaînalt. Misterul răscumpărării sfintei Fecioare este unic.

Putem spune că fiecare sfânt este o victorie în plus pe care Cristos o realizează prin venirea sa în lume, prin misterul morții și învierii sale. Însă victoria cea mai mare, cea mai minunată, o regăsim în sfânta Fecioară Maria, în misterul vieții sale. Pentru a cunoaște pe marii artiști, pe marii pictori, este necesar a cunoaște opera lor. Din tot ceea ce reprezintă opera lor se păstrează atât schițe sau opere, lucrări neterminate, precum și opere încheiate, de o rară frumusețe și de o rară valoare. Doar mergând și privind opera terminată, opera perfectă, se poate constata valoarea artistului. Pentru a cunoaște cu adevărat ceea ce poate face Cristos, să privim la Maria; cine dorește să știe cât de perfect lucrează Dumnezeu și ceea ce el dorește pentru noi, pentru fiecare dintre noi, să-și îndrepte privirea spre Mama cerească. Cine dorește să afle ce putere are cuvântul lui Dumnezeu, evanghelia, vestea cea bună în viața unui om, să privească la sfânta Fecioară.

Lecturile de azi însă nu ne vorbesc doar despre har, frumusețe, măreție și triumf. Prima lectură ne vorbește mai degrabă despre o abatere, despre o înfrângere, despre o pierdere. Păcatul strămoșesc și consecințele sale. Printr-un limbaj simbolic, ne este prezentată întâlnirea și dialogul dintre Dumnezeu și primii părinți, în urma căderii lor în păcat. Dumnezeu dialoghează cu Adam, dialoghează cu Eva, însă nu dialoghează cu șarpele. Spre acesta îndreaptă doar o sentință, un blestem: "Blestemat să fii între toate fiarele câmpului". Cu omul însă, cu omul căzut în păcat, Dumnezeu dialoghează, îl caută, este interesat de situația sa: "Unde ești? Ce ai făcut?" Ce înseamnă a discuta, a dialoga? Înseamnă a parcurge împreună o cale, înseamnă a împărtăși propriile trăiri, propriile bucurii și propriile drame. Este o cale de a învăța, de a pune bazele unei schimbări. Aceasta este o caracteristică esențială a ființei umane, atâta timp cât este peregrină pe acest pământ. Și, perioada pe care o trăim, perioada Adventului, prin tot ceea ce suntem chemați să facem, să ieșim din egoismul și obiceiul nostru, poate de a sta deoparte și a fi doar privitori ai acestei lumi și a ne îndrepta spre cei care au mai mare nevoie, a ne implica în viața celor care nu au pe nimeni, a acelora care nu își găsesc locul în această lume, care sunt departe de casa tatălui, a fi interesați de aceia cărora nimeni, de multă vreme, nu le-a mai deschis ușa (acestea fiind consecințe ale păcatului strămoșesc); toate acestea ne responsabilizează. Dumnezeu nu îndreaptă spre părinții noștri căzuți în păcat cuvânt de blestem, ci cuvânt de atenție. El, în lupta cu răul, în lupta cu păcatul și cu moartea, este de partea omului. Sa ne ajutăm, așadar, ca în acest timp să fim vii, să fim de partea vieții, de partea frumosului. Să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru că rămâne deschis dialogului cu omul care, deși păcătos, atâta vreme cât este peregrin în această viață, are în continuare o ocazie în plus de a se lăsa căutat de Dumnezeu, de a dialoga cu el în rugăciune și a se lăsa condus pe calea mântuirii.

Exemplul experienței părinților noștri este grăitor. Adam este cel căutat de vocea lui Dumnezeu. Este acea voce care îl însoțește neîncetat pe om. Este vocea care îl ajută să clarifice și să recunoască starea sa de păcat. Din cauza acestei stări el este prada fricii și a rușinii. Fuge de sine însuși, de aproapele său, de care se rușinează, și de însuși Creatorul său. Frica sa nu este o frică oarecare, ci una care are la origine o falsă imagine despre Dumnezeu. Vede în Dumnezeu un tiran, cineva care îl caută pentru a-l pedepsi. Acesta este motivul pentru care omul în stare de păcat, în loc să se apropie de Dumnezeu, care cu gingășie îi vine în întâmpinare, fuge de el și evită prezența sa.

Din nefericire, omul, mai ales omul timpurilor noastre, deși este martor al atâtor lucruri care nu sunt demne de statutul său de creatură răscumpărată, nu mai crede în multe dintre aceste adevăruri pe care Biserica le proclamă.

La 15 august 2004 Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea, de fericită amintire, în ultimul său pelerinaj la Lourdes, copleșit de durere și de suferință trupească și sufletească, însă încrezător în grija și ajutorul Mamei cerești, în mâinile căreia el și-a încredințat viața și misiunea prin însăși motoul "Totus tuus", spunea: "Papa a venit la Lourdes pentru a cere sfintei Fecioare darul vindecării, darul vindecării nu doar de o suferință fizică, ci mai ales de o boală care a cuprins și domină timpul prezent: negarea păcatului originar".

Chemarea omului este să fie desăvârșit: "Fiți desăvârșiți precum Tată vostru ceresc este desăvârșit" (Mt 5,48). Sfântul Paul, în a doua lectură de astăzi, luată din Scrisoarea către Efeseni, ne amintește caracteristica fundamentală a identității noastre, ca rezultat al lucrării harului lui Dumnezeu: "Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinți și fără prihană în fața lui în dragoste". Același duh și același har care au făcut-o pe sfânta Fecioară neprihănită dorește să ne facă și pe noi neprihăniți.

Era anul 1849, când papa Pius al IX-lea, exilat într-un mic orășel din sud-estul Italiei, la Gaeta, în contextul unor mari frământări politice și sociale ale timpului, s-a aflat în fața unei întrebări adresate de un însoțitor al său: "Sfinte Părinte, oare această lume va ajunge să cunoască ziua în care se va simți vindecată de tot răul care o înconjoară?" Apoi a adăugat: "Doar proclamând dogma Neprihănitei Zămisliri, care este credința de veacuri a poporului creștin, se va putea restabili în conștiințele creștinilor valoarea adevărurilor pe care Biserica le proclamă". Acest lucru se va întâmpla cinci ani mai târziu, când același papă va proclama, la 8 decembrie 1854, acest adevăr al credinței.

În proclamarea caracteristicilor acestui adevăr textul evangheliei este grăitor.

"Domnul este cu tine" sunt cuvintele pe care îngerul le adresează sfintei Fecioare. Noutatea pleacă de la deschiderea inimii în fața acestor minunate cuvinte. În Maria suntem invitați sa nu mai tânjim după măreția la care aspirau părinții noștri - "Veți fi ca Dumnezeu", le spunea șarpele - ci să ne bucurăm și să tânjim după această prezență divină. Maria este cea care descoperă și cunoaște imaginea adevăratului chip a lui Dumnezeu, care o caută pentru a-i transmite un mesaj al bucuriei și al mântuirii. Maria este femeia adevăratei înțelepciuni, femeia care alege înțelepciunea credinței și a încrederii în cuvântul lui Dumnezeu, un Dumnezeu pe care ea îl cunoaște doar ca un izvor al binecuvântării. Văzându-l așa pe Dumnezeu, ea nu caută siguranțe și explicații, nu caută dovezi și nu fuge, pentru că viața sa este inundată de prezența lui Dumnezeu și se încredințează în mâinile sale.

Suntem invitați, așadar, să trăim această solemnitate și mesajul propus prin misterul neprihănitei zămisliri printr-o încredere fără margini în harul lui Dumnezeu care nu abandonează. Între diferitele învățături ale acestei sărbători să fie și cel al încrederii în opera minunată a lui Dumnezeu, asemenea acelui copil care, primind un joc de cuburi și încercând să construiască cu ele o casă, întotdeauna, fie îi rămâneau, fie nu îi erau de ajuns piesele. Cerând și primind ajutorul tatălui, a reușit construirea acelei case, fapt care i-a dăruit o mare bucurie și satisfacție. La rugăciunea de seară copilul se roagă: "Doamne, Isuse, ajută-mă să fiu la fel de priceput ca tatăl meu". Iar tatăl, auzindu-i rugăciunea, se roagă și el lui Dumnezeu spunând: "Ajută-mă să am și eu o încredere așa de mare în tine precum este încrederea copilului meu".

Să îl rugăm pe Dumnezeu în această zi dedicată Mamei cerești să ne putem bucura cu adevărat de prezența Mamei neprihănite în viața noastră și de Euharistia pe care o primim în sufletul nostru, oferind-o și pentru tinerii care astăzi vor fi martori ai lucrării minunate pe care Dumnezeu o va realiza în viața lor prin hirotonirea diaconală.

Doamne, Isuse, îți mulțumim pentru misterul neprihănitei zămisliri. Ajută-ne să găsim mereu în Mama cerească ajutorul în lupta cu păcatul, să cunoaștem iubirea ta și să experimentăm puterea harului tău. Amin.

8 decembrie 2011

Pr. Iosif Iacob


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
411 accesări.


Alte predici pentru Neprihanita Zamislire:

Anul B
8 decembrie 2008 - Pr. Iosif Dorcu
8 decembrie 2014 - Pr. Egidiu Condac
8 decembrie 2017 - Pr. Iosif Antili
8 decembrie 2020 - Pr. Gabriel-Cătălin Păuleț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat