Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 4-a din Advent

2Sam 7,1-5.8-12.14.16; Ps 88; Rom 16,25-27; Lc 1,26-38

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem la câteva zile de sărbătoarea Crăciunului. Cine nu vede acest lucru? Ni-l arată nenumăratele instalații multicolore luminoase de pe străzile noastre, decoruri ale vitrinelor, propaganda și publicitatea din ziare și de la televiziune pentru tot felul de produse, cu consecințele, preocupările și alergările după cumpărături. Dar acesta este Crăciunul comercializat, banalizat, nu este Crăciunul creștinesc.

Biserica, în schimb, cu liturgia duminicii a 4-a din Advent, vrea să ne ajute să ne plasăm pe drumul cel corect, să înțelegem adevărata semnificație a Crăciunului creștinesc, să ne asumăm dispozițiile necesare pentru a celebra vrednicește și cu mult folos.

În prima lectură din această duminică, luată din Cartea lui Samuel, se povestește despre regele David care, odată cu instaurarea păcii și consolidarea regatului său, s-a hotărât să construiască un templu vrednic de Dumnezeu. I se părea absurd ca el să trăiască într-un palat, în timp ce arca Domnului, care conținea tablele Legii și era semn al prezenței lui Dumnezeu, se afla încă sub un cort, ca în pustiu. Dar Dumnezeu îi face cunoscut lui David, prin profetul Natan, că el, de fapt, îi va face o casă, și anume, garantându-i o seminție, o descendență, care nu va cunoaște apus. "Îl voi stabili pe acest loc pe poporul meu, Israel, îl voi înrădăcina și va trăi în pace la locul său. Voi ridica după tine un urmaș, care va ieși din trupul tău, și voi întări stăpânirea lui. Casa ta și împărăția ta vor dăinui veșnic înaintea mea, iar tronul tău va rămâne în veci neclintit". Trebuie să precizăm că această profeție trece dincolo de viitorul promis și se întinde și la viitorul cel mai îndepărtat. Solomon, fiul lui David și urmașul său pe tron, nu este în stare să-l atingă, chiar dacă profeția se referea direct la el. Numai Mesia, care se va naște din neamul lui David, va da semnificație deplină oracolului misterios al lui Natan. Misiunea lui Dumnezeu, de fapt, s-a realizat numai în Isus din Nazaret.

Scena Bunei-Vestiri din evanghelia de astăzi, leagă în mod clar misterul întrupării, adică al zămislirii Fiului lui Dumnezeu în sânul neprihănit al Mariei cu profeția lui Natan. I-a spus îngerul Mariei: "Iată, văi zămisli și vei naște un fiu, și-i vei pune numele Isus. Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va chema. Domnul Dumnezeu îi va da lui tronul lui David, tatăl său, și va domni peste casa lui Iacob în veci, și împărăția lui nu va avea sfârșit".

În Isus din Nazaret, zămislit în sânul Mariei, Dumnezeu își menține promisiunile, depășind orice altă previziune umană optimistă. Isus din Nazaret este Mesia, Mântuitorul promis, dar este chiar în persoana Fiului lui Dumnezeu întrupat și făcut om pentru mântuirea lumii întregi, nu numai pentru poporul israelit. Regalitatea sa, suveranitatea sa spirituală, nu va avea nici limite de timp, nici de spațiu, va domni pentru totdeauna și împărăția lui nu va avea sfârșit.

Pe baza acestor două texte sacre putem să facem unele considerații, care ne dispun și pe noi să ne pregătim pentru sărbătoarea Crăciunului.

Mai întâi, în acest plan al lui Dumnezeu, admirăm iubirea sa prevăzătoare. Dumnezeu este cel care ia inițiativa pentru mântuire, fie în cazul lui David și al urmașilor săi, cât și în cazul întrupării și al răscumpărării lumii. Mântuirea este un dar gratuit al Domnului. Iubirea lui Dumnezeu precede și previne orice inițiativă umană. "Prin aceasta s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în noi", scrie evanghelistul Ioan, "Dumnezeu l-a trimis pe fiul său în lume, ca să trăim prin el. În aceasta constă iubirea: nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre".

Apoi, admirăm fidelitatea lui Dumnezeu. Dumnezeu este fidel promisiunilor sale de mântuire. Dumnezeu își ține totdeauna cuvântul său. Dacă el se angajează cu oamenii, el duce la capăt ceea ce a promis. În cuvintele profetului Natan, se simte ecoul promisiunilor făcute de Dumnezeu lui Abraham, care îi sunt repetate și lui David, și care-și găsesc realizarea deplină în venirea lui Isus pe pământ. Fidelitatea este nota caracteristică a lui Dumnezeu. El este fidel în iubirea sa, fidel în cuvintele sale, fidel promisiunilor făcute. Isus Cristos este semnul cel mai mare al fidelității lui Dumnezeu față de om și a dorinței sale de mântuire.

Admirăm, de asemenea, și atotputernicia lui Dumnezeu, care intră în acțiune. Nimic nu poate împiedica realizarea planului de mântuire al lui Dumnezeu, în modurile și la timpurile stabilite de el; nici răutatea oamenilor, nici slăbiciunea omenească, nici limitele proprii ale creaturii. "Cum va fi aceasta, deoarece eu nu cunosc bărbat?", întreabă Maria. Și îngerul îi răspunde: "Duhul Sfânt va coborî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri". Cel care se va naște din Maria va fi lucrarea atotputerniciei lui Dumnezeu, "pentru aceasta, și cel sfânt care se va naște din tine", spune îngerul Mariei, "Fiul lui Dumnezeu se va chema (...) căci pentru Dumnezeu nimic nu este cu neputință".

În sfârșit, textele de astăzi ne atrag atenția asupra liberei cooperări a creaturii umane. Dar dacă este adevărat că Dumnezeu precede orice inițiativă umană și cu atotputernicia sa poate realiza orice plan de mântuire, la fel de adevărat este că Dumnezeu vrea să se folosească de creaturile sale, ca în planul său natural - cum este transmiterea vieții - la fel și în planul său supranatural: răscumpărarea. Și în acest al doilea caz, fie în timpul promisiunilor (timpul Vechiului Testament și în istoria poporului Israel), cât și în timpul realizării acestor promisiuni (Noul Testament), cât și în istoria Bisericii, Dumnezeu cere întotdeauna cooperarea liberă a creaturii umane. În momentul întrupării Fiului lui Dumnezeu, o cheamă pe Maria ca primă și principală colaboratoare la realizarea planului său de mântuire a lumii. Și Maria a răspuns prompt: "Iată, sunt slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău". Mare umilință și, în același timp, deplină disponibilitate, adeziune totală la voința lui Dumnezeu.

Când se întâlnesc iubirea și atotputernicia lui Dumnezeu cu umilința și disponibilitatea omului are loc minunea, din punct de vedere omenesc imposibil. S-a întâmplat, de fapt, în viața tuturor sfinților. S-a întâmplat, mai întâi într-un mod unic, în Maria. Fecioara zămislește în sânul său cuvântul Tatălui, pe Fiul lui Dumnezeu care s-a făcut om, și astfel, Cel Veșnic, intră în timp. Cel imens se închide și intră într-un fragil trup omenesc, cel invizibil devine vizibil, creatorul se face creatură, stăpânul cerului și al pământului devine sărac și nevoiaș. Dar dacă se întâlnesc bunătatea și atotputernicia lui Dumnezeu cu bunătatea omului, este posibilă și o altă minune: ca ființa umană să devină bogată în însăși viața lui Dumnezeu, ca cel muritor să devină nemuritor și să fie destinat comuniunii depline de viață cu Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Fiecare dintre noi are, desigur, multe planuri, uneori bune, dar de multe ori mediocre, și acestea pătrunse de egoism. Cunoaștem egoismul copiilor și al celor imaturi care sunt incapabili de generozitate. Suntem înclinați să căutăm avantajul propriu, confortul nostru. De aceea, este nevoie de multe ori să ne confruntăm cu Dumnezeu, așa cum apare în perioada Adventului.

Isus vine să propună acel plan al său cu privire la împărăția sa, cu privire la viața creștină. El vine să ne propună o varietate de lucruri, care au în vedere valorile sufletului, ale iubirii creștine, ale solidarității, iar el se așteaptă ca noi să ne însușim planul său.

Se spune că cine trăiește din amintiri este un bătrân, unul care trăiește din planuri și proiecte rămâne mereu tânăr. Unul care acceptă și-și însușește planul lui Dumnezeu, însă, intră în veșnicie. La Crăciun, Dumnezeu vine în măsura în care noi îl primim, în măsura în care îi facem, planului său cu privire la noi, în măsura în care îi facem loc în viața noastră. Să învățăm de la Maria Preacurată să armonizăm micile noastre calcule omenești cu planul măreț al lui Dumnezeu.

Dumnezeu are ceva de cerut de la noi și în acest Crăciun, așteaptă darul nostru de Crăciun. Când în familie se schimă darurile, noi trebuie să înțelegem ce anume doresc cei scumpi ai noștri, pentru a nu face cadouri sau care nu sunt dorite. La fel se întâmplă, într-o oarecare măsură, și cu Dumnezeu.

Ce așteaptă Dumnezeu de la noi pentru acest Crăciun? Există un mod pentru a ști acest lucru: el vorbește prin conștiința noastră. Să încercăm să fixăm radioul inimii noastre pe unda vocii conștiinței, pentru a nu greși calculele.

Un proverb spune: "Cine face calcule fără Dumnezeu, nu știe aritmetică". Și din partea noastră, Dumnezeu așteaptă un "da", un "da" generos, ca al Mariei Preacurate. După exemplul Preasfintei Fecioare Maria și noi trebuie să spunem "da", "da"-ul nostru lui Dumnezeu, trebuie să spunem cu bucurie și statornicie în fiecare zi din viața noastră. Fecioara Maria a aderat la voința lui Dumnezeu în orice clipă, chiar și pe Golgota, când l-a văzut pe Fiul ei murind pentru noi. Și noi trebuie să repetăm "da"-ul nostru, chiar când acest "da" cere sacrificiu. Astfel, Mântuitorul, prin smerita noastră colaborare, va realiza minuni, spre binele Bisericii și al lumii întregi.

Putem termina considerațiile noastre, în această a 4-a duminică a Adventului, cu trei concluzii practice:

Este important pentru noi să învățăm de la Maria să lăsăm spațiu lui Dumnezeu, să renunțăm la pretențiile noastre de autonomie, pentru ca Dumnezeu să fie cel care ne construiește viitorul nostru.

Apoi, este important pentru noi să învățăm deschiderea totală la iubire și la inițiativa lui Dumnezeu, care vrea să facă viața noastră rodnică de sfințenie.

În al treilea rând, este important pentru noi să știm să răspundem lui Dumnezeu ca Maria cu "da"-ul nostru: "Iată-mă, sunt gata să fac voința ta, Doamne!". Nu totdeauna este ușor, o știm prea bine, deoarece, un asemenea răspuns obligă și angajează la o alegere continuă după credință, la o mărturie clară și constantă de adeziune la voința lui Dumnezeu, în familie, la locul de muncă, în societate. A răspunde Domnului "Iată-mă, sunt slujitorul tău, sunt slujitoarea ta", obligă și angajează la renegarea egoismului propriu, al orgoliului propriu, a propriilor vederi umane limitate. Totuși, un asemenea răspuns este determinant și este necesar, pentru ca Isus să se întrupeze și în viața noastră, adică să fie un adevărat Crăciun, și pentru a putea coopera, într-un mod mai eficace, la opera de răscumpărare a lumii, cooperare la care suntem cu toții chemați de Dumnezeu, în Isus Cristos.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În curând va fi Crăciunul. Să regăsim tăcerea, cu sfânta Scriptură în mână, să ne arătăm disponibili planului lui Dumnezeu și să ne recunoaștem cerșetori ai unei bucurii pe care numai Dumnezeu o poate da la moment de sărbătoare. Cu aceste sentimente și atitudini în suflet, Crăciunul va înmuguri în inimă, ca un dar gratuit al lui Dumnezeu și vom face experiența aceleiași bucurii pe care a simțit-o Preacurata Fecioară Maria în ziua minunată a Bunei-Vestiri.

18 decembrie 2011

Ep. Aurel Percă


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
435 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Advent:

Anul B
21 decembrie 2008 - Pr. Felix-Marius Roca
21 decembrie 2014 - Pr. Iulian Faraoanu
24 decembrie 2017 - Pr. Egidiu Condac
20 decembrie 2020 - Pr. Valerică Ciobanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat