|
Anul B Is 61,1-2a.10-11; Ps Lc 1,46-54; 1Tes 5,16-24; In 1,6-8.19-28 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Duminica aceasta, a treia din Advent, are o semnificație specială. Ne aduce, în acest timp de pregătire pentru a-l întâmpina pe Cristos-Mesia care vine, o notă de bucurie. Cuvântul pe care Dumnezeu ni-l trimite astăzi prin glasul Bisericii dă aromă și culoare așteptării noastre, tocmai pentru că este un mesaj continuu de bucurie. Nu este vorba de un cuvânt răsunător, care lasă în inima noastră doar un ecou al unor expresii frumoase, dar este un cuvânt care are puterea de a transforma din interior orice situație și orice persoană care îl primește în viața sa. Este, așadar, un cuvânt care produce efect; un efect imediat, care descrie o stare de spirit. În același timp este și un mandat precis, o misiune clară de asumat în acest timp în care suntem chemați să-l descoperim pe Mesia, care vine în inimile noastre. Avem o misiune de îndeplinit, așa cum a avut și Ioan Botezătorul, pentru că fiecare dintre noi este trimis de Dumnezeu să anunțe și să pregătească venirea lui Cristos, după ce l-am recunoscut noi, în viața personală. Și recunoscându-l pe Cristos, avându-l pe Cristos, trăim adevărata bucurie la care ne invită Liturghia de astăzi. Bucuria, de fapt, face parte integrantă din identitatea noastră de creștini: "Fraților, bucurați-vă!" ne îndeamnă astăzi și sfântul apostol Paul în a doua lectură. Avem nevoie de încurajare în viața noastră. Cu greutățile pe care trebuie să le înfruntăm zi de zi, cu preocupările care nu lipsesc niciodată, cu veștile pe care le citim în ziare sau le vedem la televizor, cu anumite ritmuri ale vieții care ne solicită mult, nu putem spune că totul ne merge foarte bine. Să nu mai vorbim apoi de situația când cineva nu se simte bine, este bolnav sau când se simte neputincios în fața suferinței unei persoane dragi sau când vedem chiar în mediul în care trăim că există atâtea nedreptăți sau realități neînțelese ori absurde, eronate... Toate acestea ne îndreptățesc, așadar, să spunem că îndemnul sfântului Paul adresat tesalonicenilor de a fi veseli, bucuroși, este un cuvânt mare, un cuvânt cu adevărat salvator. Este adevărat că uneori poate exagerăm văzând doar laturile negative ale vieții și mai puțin ne oprim și la cele pozitive. Dar tocmai lecturile de astăzi ne ajută să găsim bucuria adevărată și nu o veselie ieftină a aceluia care se simte bine, care are o situație bună și nu-și face griji pentru nimic. În prima lectură, din cartea profetului Isaia ne este dat să auzim astfel de cuvinte care ne orientează spre o bucurie solidă, trainică: "Domnul m-a uns și m-a trimis să aduc săracilor vestea cea bună, să vindec pe cei cu inima zdrobită, să propovăduiesc celor închiși eliberarea și celor prinși în război libertatea, să dau de știre un an de milostivire al Domnului". Invitația la bucurie care ne parvine din cuvântul lui Dumnezeu, nu este adresată celor care trăiesc doar momente de distracție, ci tocmai acelora care cunosc și știu din experiență ceea ce înseamnă truda, greutățile, sacrificiile, nedreptatea și durerea pe acest pământ. Trebuie să recunoaștem că bucuria noastră se construiește și se menține atunci când trăim realitatea fiecărei zile la lumina cuvântului lui Dumnezeu, nu trăind din așteptări inutile, din iluzii sau din curiozități. Evanghelia de astăzi ne prezintă tocmai curiozitatea pe care o aveau preoții și leviții față de Ioan Botezătorul: "Cine ești tu?" - îl întreabă aceștia. "Ești Ilie? Ești profetul?" - continuă ei șirul întrebărilor. Era oare o curiozitate de natură istorică? O curiozitate de a cunoaște planul lui Dumnezeu? Sau provenea mai degrabă din teama de a nu apărea cumva o noutate exact în timpul lor, noutate care să răstoarne toate convingerile lor de până atunci? Dorința lor se oprea la a-l aștepta pe Mesia și doar atât. Mesia trebuia să fie mereu cel prevestit, dar niciodată cel venit, cel recunoscut în mijlocul lor. Așa a fost perceput. Dar se pare că istoria se repetă. Există și astăzi oameni care se interesează de curiozități și atât. Ce este Crăciunul pentru mulți astăzi? Ce aduce el nou? Pentru unii este Crăciun comercial, pentru alții Crăciun vacanță sau alte tipuri de Crăciun așa-zis modern. Chiar și Mesia este perceput de unii doar ca un personaj din vechime, povestit de bunici nepoților, dar tot mai greu recunoscut în viața concretă. Ioan Botezătorul răspunde despre identitatea sa, punând în lumină tot mai mult identitatea lui Cristos. Ioan se descrie pe sine drept "glasul celui care strigă în pustiu: Îndreptați calea Domnului!" Ioan este, am putea spune, vestitorul din umbră. El nu este zgomotul difuzoarelor din piețe, din supermarket-uri. Este glasul umil al celui care vorbește în tăcerea lumii, acolo unde totul tace și așteaptă cu umilință și cu evlavie. Este glasul pe care îl distingem în Biserică, glasul cuvântului proclamat. Este glasul aproape stins al săracilor, al bolnavilor, al celor singuri, lipsiți de curaj și de încredere. Când vom percepe acest glas atunci îl vom găsi cu adevărat pe Mesia cel pe care îl așteptăm. O istorioară veche povestește despre o comunitate mică de la țară care a fost anunțată că va veni Mesia într-o noapte de sâmbătă spre duminică. Tocmai din acea comunitate își va începe misiunea sa. Toți oamenii din sat s-au adunat deja din cursul zilei pentru a se pregăti să-l întâmpine pe Mesia. Au organizat o cină de sărbătoare cu cântece și rugăciuni. Au pus la punct toate detaliile și așteptau să sosească Isus. La miezul nopții toți erau pregătiți să-l vadă. Inimile tuturor erau pline de emoție. Dar încă nu sosise. Spre dimineață se făcea simțită oboseala tuturor, dar Mesia tot nu apărea. Unii și-au pierdut răbdarea, dar au rămas în continuare în așteptare. În sfârșit, duminică pe la miezul zilei, Mesia bate la ușa casei în care se aflau sătenii. Intrând, el le spune cu multă delicatețe: "Scuzați-mă, dar am întâlnit un copil care plângea și m-am oprit pentru a-l consola". Este sugestivă această istorioară. Într-adevăr, acolo unde plâng copii, fără a fi consolați, acolo unde sunt săraci, bătrâni, fără a fi ajutați, acolo unde sunt bolnavi, fără a fi îngrijiți sau oameni singuri, fără a fi vizitați, acolo unde este suferință, fără a se găsi oameni care să o aline, acolo Mesia, Cristos încă nu a venit. De aceea, Ioan Botezătorul ne cheamă în acest timp să pregătim calea Domnului, să îndreptăm cărările lui prin viața noastră, prin inimile noastre deschise spre cei mici, neajutorați. Ne cheamă să răspundem și noi cine suntem, care este identitatea noastră de creștini. Se vorbește des în ultimul timp de tot felul de crize: criză pe plan economic, criză în politică, criză de valori, criză a familiei, criză în educație, criză de identitate... Însă pe lângă dificultățile pe care le creează aceste crize este bine să vedem și partea pozitivă. Toate aceste crize vor să spună că ceva nu merge, că ceva trebuie revizuit, schimbat, îndreptat. Mândria se îndreaptă prin umilință. "Tu cine ești?" - este întrebat Ioan. Iar el răspunde: "Eu nu sunt Cristos". El vrea să spună cu alte cuvinte: Eu nu sunt atotputernic, nu sunt eu stăpânul vieții sau al pământului. Nu sunt Dumnezeu care singurul poate decide ce este bine și ce este rău. Minciuna se îndreaptă prin mărturisirea adevărului. Dezbinarea se îndreaptă prin realizarea unității, iar egoismul prin solidaritate, prin iubire. Iubiți credincioși, dragi ascultători, Aceasta este mărturia curajoasă pe care trebuie să o învățăm de la Ioan Botezătorul. Să învățăm să-l cunoaștem pe Cristos pe care îl căutăm, pe care îl așteptăm. El se află deja în mijlocul nostru, în speranțele noastre, în bucuriile și necazurile noastre. De aceea să dorim să-l mărturisim și noi pe Dumnezeul luminii, care a dat lumină și frumusețe existenței noastre, care trimite mereu razele sale luminoase chiar și în locurile cele mai întunecate ale ființei noastre, ale istoriei noastre. Să avem curajul să-l mărturisim pe Cristos în care credem, în ciuda fragilității noastre. Să nu ne temem să spunem că Isus este cel pe care îl așteptăm și îl sărbătorim la Crăciun și că numai el ne poate da adevăratul sens al credinței noastre. Să pregătim nașterea lui Cristos alături de preasfânta Fecioară Maria. Să căutăm să o pregătim, de asemenea, în mediul nostru, aducând un climat de pace creștină. Oamenii au nevoie de dovezi privitoare la nașterea lui Cristos, la Betleem și puține dovezi sunt atât de convingătoare ca bucuria obișnuită a creștinului, chiar și în necazuri. Sfânta Fecioară a avut parte din plin de toate acestea, când a ajuns la Betleem, obosită de drumul lung, negăsind niciun loc demn pentru a-l naște pe Fiul său. Însă aceste situații nu au făcut-o nici pe departe să-și piardă bucuria că l-a văzut pe Mântuitorul venit între noi, oamenii. Să o implorăm să ne însoțească în acest drum care ne-a mai rămas până la Crăciun și să ne inspire și nouă bucuria matură și sănătoasă care este rodul harului divin. 11 decembrie 2011 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a din Advent: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |