Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 2-a din Advent

Is 40,1-5.9-11; Ps 84; 2Pt 3,8-14; Mc 1,1-8

Lăudat să fie Isus Cristos!

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Am început duminica trecută noul an liturgic și pe parcursul acestui an ne va însoți sfântul evanghelist Marcu, cu evanghelia sa.

"Începutul evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu" - este primul verset din Evanghelia după sfântul Marcu. Cuvântul "evanghelie" a pierdut mult din forța sa originară. Ce înseamnă pentru noi cuvântul evanghelie? Când auzim acest cuvânt ne gândim imediat la cele patru cărți în care sunt adunate învățăturile lui Isus, în care găsim situațiile exemplare ale vieții lui Isus. Însă, cuvântul evanghelie exista deja mai înainte. Era un termen care se folosea pentru a anunța un eveniment favorabil, un eveniment fericit. De exemplu: se putea întâmpla ca un oraș să fie în așteptarea unui mesager care să anunțe încheierea pozitivă a unei lupte, a unei lupte duse împotriva unui dușman. Și atunci, în această atitudine de așteptare, toți scrutau orizontul ca să vadă dacă nu cumva vine mesagerul ca să aducă vestea bună, să aducă evanghelia.

Și în lecturile de astăzi se simte acest climat de așteptare. În prima lectură - un popor întreg, care după evenimentele foarte triste ale exilului babilonian, care a durat 50 de ani - un popor întreg este în așteptarea eliberării. Și vestea cea bună - evanghelia - iată că vine prin glasul profetului: "Mângâiați, mângâiați pe poporul meu. Robia lui a luat sfârșit".

În textul evanghelic, așteptarea cuprinde și străbate toate orașele, toată regiunea Iudeii. Marcu subliniază această mobilizare corală: "Întregul ținut al Iudeii și toți locuitorii Ierusalimului veneau". Este vorba de o părăsire a spațiilor obișnuite. E vorba de o alergare în întâmpinarea veștii bune, iată, luând calea pustiului.

Dar există, oare, cu adevărat, o veste bună? Și cine este mesagerul care aduce vestea bună? Ioan era îmbrăcat cu o haină din păr de cămilă. El este mesagerul. Pentru aceasta, spre Ioan se îndrepta mulțimea. Sigur, că este mai greu de perceput în cuvintele lui Ioan sensul unui mesaj care să aducă mângâiere. Ce spune Ioan? Ioan spune că este necesară schimbarea vieții. Preluând cuvintele lui Isaia, spune că trebuie pregătită calea Domnului.

Dar, dacă trebuie pregătită calea Domnului, înseamnă că Domnul urmează să vină. Ba chiar, se poate auzi deja zgomotul pașilor săi. Iată, din această venire a Domnului provine mângâierea, vestea bună. Pentru că, ce este mai frumos, mai înduioșător, decât prezența lui Dumnezeu în mijlocul nostru? Ce este mai dulce decât posibilitatea de a-l întâlni, de a asculta cuvântul său? De a-i spune din toată inima: Dumnezeul meu!

În cuvintele lui Ioan există mai degrabă o problemă: și această problemă este reprezentată de invitația de a pregăti calea Domnului, invitația de a ne converti. Sunt cuvinte pe care trebuie să le interpretăm.

Cât privește "calea Domnului": în sine, nu noi trebuie să pregătim calea Domnului, Domnul alege calea pe care să vină. Pentru aceasta, psalmul 25 îi adresează lui Dumnezeu aceste cuvinte: "Arată-mi, Doamne, căile tale, învață-mă cărările tale". Înseamnă că putem deja să înțelegem. A pregăti calea Domnului înseamnă a ne pregăti să-l recunoaștem pe calea pe care el va voi să vină în mijlocul nostru. Și să nu ni se întâmple să greșim calea, adică să-l așteptăm pe Domnul pe un parcurs pe care el ar putea să nu vină, să vină în cu totul altă parte. Să nu uităm: suntem în pustiu, în deșert. Și în deșert nu există o cale unică, o cale trasată. Infinite sunt căile Domnului, infinite sunt căile pe care Domnul ar putea să vină.

Să nu ni se întâmple să greșim nici timpul. Petru, în lectura a doua de astăzi, tocmai ne-a amintit: "O singură zi înaintea Domnului este ca o mie de ani și o mie de ani sunt ca o singură zi". Ceea ce contează, așadar, este așteptarea. Și așteptarea nu va fi dezamăgită. Să nu ni se întâmple să nu-l recunoaștem pe Domnul.

Cum ni-l imaginăm noi pe Dumnezeu? Cum l-am vrea noi pe Domnul? Puternic? Răzbunător al greșelilor? Sever față de toți tiranii mari și mici de pe pământ? Distrugător al Babilonului cel mare care a invadat orașele și satele noastre?

Există pericolul să nu-l recunoaștem pe Domnul. Pentru că, de multe ori, l-am vrea pe Dumnezeu ca unul care pune în aplicare o dreptate imediată. În schimb, Domnul preferă calea răbdării. În folosul tuturor și în folosul nostru el rabdă îndelung pentru noi, nevrând să piară cineva. Noi l-am vrea înarmat cu putere. În schimb, Domnul vine, e adevărat, cu toată puterea sa. Însă, puterea lui este puterea milostivirii, puterea duioșiei. El va paște turma sa ca un păstor, va lua în brațe mieii, îi va purta la pieptul său și va conduce la odihnă oile care alăptează.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De aceea, trebuie să pregătim calea Domnului prin convertire. Și convertirea nu este doar o schimbare a comportamentului moral, ci este o schimbare radicală a mentalității cu privire la modul în care noi ne gândim la Dumnezeu. Cu alte cuvinte, trebuie să intrăm din nou în apele botezului și să purificăm gândurile, sentimentele noastre, să purificăm modul nostru de a ni-l imagina și modul nostru de a-l invoca pe Dumnezeu.

Ne-am gândit vreodată, serios, la această duioșie a lui Dumnezeu? Ne-am gândit noi că această duioșie a lui Dumnezeu nu este numai pentru noi, ci pentru toți dorința lui Dumnezeu cea mai mare este de a nu lăsa să piară pe niciunul dintre noi?

Și dacă noi vrem să ne asemănăm cu Dumnezeu, trebuie să învățăm să-i mângâiem și noi, mai ales pe cei care sunt în așteptarea evangheliei, în așteptarea veștii bune.

Să ne întoarcem la Ioan. Ioan este mesagerul. Și vestea lui bună, evanghelia lui Ioan Botezătorul, este aceasta: Domnul este aproape. În acest mesaj, la un moment dat, chiar se precizează, "vine în urma mea cel care este mai puternic decât mine".

Mă gândesc la o pictură a lui Grünewald, păstrată în muzeul din Colmar, unde sfântul Ioan Botezătorul este reprezentat arătându-l cu degetul pe Isus. Un Isus care este acolo, pur și simplu, și care încă nu a spus nimic. Vedeți, în momentul acesta se clarifică totul. Care este calea pe care Dumnezeu urmează să vină? Această cale este el, Isus. Eu sunt calea. Și care este vestea bună? Este tot el, Isus. El este adevărata evanghelie, el vă va boteza cu Duhul Sfânt. Cu Isus se vestește o omenire nouă pe un pământ nou.

Să ne pregătim, așadar, să trăim Crăciunul cu această mare mângâiere. Să nu fie Crăciunul numai un memorial al nașterii lui Isus, ci să fie sărbătoarea creației, sărbătoarea universului nou, al vieții noi, prin prezența dulce și discretă a celui care este vestea cea bună, adevărata evanghelie, Domnul nostru, Isus Cristos. Amin.

4 decembrie 2011

Pr. Mihai Pătrașcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
576 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 2-a din Advent:

Anul B
7 decembrie 2008 - Pr. Felix Roca
7 decembrie 2014 - Pr. Cornel Cadar
10 decembrie 2017 - Pr. Cristian Bîrnat
6 decembrie 2020 - Pr. Daniel Iacobuț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat