Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica 1 din Advent

Is 63,16b-17;64,1.3b-8; Ps 79; 1Cor 1,3-9; Mc 13,33-37

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

"Vine Domnul!"

Suntem în prima duminică din Advent. Începem un nou an liturgic, un nou an bisericesc. Am putea spune că astăzi, prima duminică a Adventului, este Anul Nou pentru Biserică.

Am încheiat un an, în care s-a citit din Evanghelia după sfântul Matei. Începem un nou an, în care se va citi în mod special din Evanghelia după sfântul Marcu.

Timpul Adventului are menirea să ne pregătească mai bine pentru sărbătoarea sfântă a Crăciunului.

Advent înseamnă venire. În acest timp, așa cum spunea odinioară sfântul Augustin, sunt trei veniri ale lui Cristos pe care le celebrăm. Este mai întâi o primă venire a lui Cristos, acum mai bine de două mii de ani, la Betleem. Crăciunul ne amintește de această venire. Este apoi o altă venire: a doua oară. El a spus că va veni din nou. Între aceste două veniri stă cea de-a treia: a venirii lui la noi, în viața noastră.

1. În acest timp special, în fiecare biserică, în fața altarului, este o coroană de brad, cu patru lumânări. Sunt patru duminici în timpul Adventului și în fiecare duminică se aprinde o lumânare în plus. Astăzi, fiind prima duminică din timpul Adventului, este aprinsă o singură lumânare.

Coroana de Advent amintește de timpul dinaintea venirii lui Cristos în mijlocul oamenilor, de timpul Vechiului Testament: timpul așteptării venirii lui Mesia. Patru lumânări, patru săptămâni, patru mii de ani a așteptat poporul ales să vină Mesia. Profeții au fost aceia care, rând pe rând, au ținut trează conștiința oamenilor, îndreptându-i spre viitor. Ei spuneau: Priviți spre viitor, pentru că Dumnezeu va face o minune extraordinară, care nu s-a mai văzut. El însuși va coborî în mijlocul nostru, va veni la noi.

În acest timp, zi de zi, duminică de duminică, vom asculta lecturi din Vechiul Testament, ne vom întâlni cu profețiile. Vom înțelege cum așteptau oamenii aceia venirea lui Cristos și cum își alimentau ei această așteptare pentru a fi găsiți pregătiți. Vom auzi din profetul Isaia sau din Miheia, care ne vor spune că timpul este aproape, că Domnul va veni.

Cum era atmosfera înaintea venirii lui Cristos am ascultat și astăzi, în prima lectură. Cartea profetului Isaia, capitolul 63, prezintă o rugăciune care vine din adâncul inimii. Sunt amintite gesturile de bunătate arătate de Dumnezeu în istorie, dar și lipsa de recunoștință din partea poporului. Ierusalimul era distrus, templul dărâmat: suferință și pustiire. Profetul vedea toate acestea și realizează că dacă Dumnezeu ar veni, ar fi ceva extraordinar. Își înalță ochii spre cer și exclamă: "O dacă ai sfâșia cerurile și ai coborî! Munții s-ar topi în fața ta". Profetul își imagina venirea lui Mesia. Va fi ca o zi a minunii, o zi în care totul se va schimba.

Apoi sunt întrebări și expresii care vorbesc de la sine: "Iată, tu te-ai mâniat pentru că am păcătuit; vom suferi veșnic sau putem fi mântuiți?"

Reținem dorul profetului Isaia... "O dacă ai sfâșia cerurile și ai coborî!" Această rugăciune este împlinită odată cu venirea lui Isus. În noaptea de Crăciun, cerurile s-au sfâșiat. A coborât Mântuitorul. Apoi la botezul lui Isus în Iordan, sfântul Marcu notează: "Îndată ce s-a ridicat din apă, a văzut cerurile deschise și Duhul, ca un porumbel, coborând asupra lui" (Mc 1,10).

E prima venire a lui Cristos pentru care noi ne pregătim în acest timp al Adventului. Venirea în Betleemul Iudeii, atunci când el s-a născut, sub formă de prunc, pentru a-l putea vedea și înțelege că atunci când ne apropiem de pruncul Isus, ne apropiem de Dumnezeu.

Reținem și următoarele cuvinte din prima lectură: "Toți eram ca necurații și toate faptele noastre bune erau ca un veșmânt pătat. Toți am căzut ca frunzele uscate și fărădelegile noastre ne-au spulberat ca vântul. Nimeni nu cheamă numele tău, nimeni nu se trezește să-și caute sprijinul în tine. De aceea ți-ai ascuns fața de la noi și ne-ai lăsat să pierim sub povara fărădelegilor noastre".

Când citim asemenea cuvinte parcă am citi ceva din zile noastre. Ceea ce s-a petrecut atunci, cu opt secole înainte de venirea lui Cristos, se aseamănă mult cu cele ce se întâmplă astăzi. De aceea ar trebui să ne însușim rugăciunea profetului: "Dar, Doamne, tu ești Tatăl nostru, noi suntem lutul, iar tu olarul; noi suntem cu toții lucrarea mâinilor tale".

Suntem chemați în aceste zile ale Adventului să trăim așteptarea pe care a trăit-o odinioară poporul ales, să ne transpunem cu mintea în dorul Vechiului Testament, să-l dorim pe Mesia, așa cum l-au dorit cei din vechime. De aceea cântăm: "Dorit Mesie, vino / De veacuri multe așteptat / Durerea ne-o alină / Ne scapă de păcat.

Ne îndreptăm spre Crăciun și sărbătorim prima venire a lui Cristos între noi.

2. În același timp, aceste zile ne amintesc de a doua venire a lui Cristos. Înainte de a se înălța la cer, el a spus că va veni din nou. În evanghelie, ni se vorbește tocmai despre această a doua venire. El ne spune că e asemenea cu un stăpân care pleacă pentru un timp de acasă, lasă toate în grija altora. Le spune tuturor: "Aveți grijă, mă voi întoarce". Portarului îi spune: "Veghează! Nimeni nu știe când se întoarce". "Nu cumva, venind pe neașteptate, să vă găsesc dormind". "Luați aminte, vegheați și vă rugați, că nu știți când va veni vremea aceea". Importante sunt privegherea și rugăciunea.

Timpul acesta ne cheamă să veghem. Ce înseamnă a veghea? A ne trezi cu spiritul, a fi atenți pe ce urme călcăm, pe ce drum mergem. A fi atenți cu poruncile lui Dumnezeu, cu iertarea, cu răbdarea, cu iubirea față de frați, cu relațiile dintre noi, cu familiile noastre. A fi atenți la toate acestea și a ne întreba: Cum stăm noi în relația cu Dumnezeu? Cum stăm cu aproapele? Suntem în ordine?

A veghea înseamnă a fi atenți ca viața noastră să n-o ia razna, a privi mai mult la noi, la ispitele care ne înconjoară, la păcatele care sunt gata să ne dărâme. Înseamnă a ne mări atenția, a crește în convingerea că trebuie să luptăm mai mult cu răul.

Priveghere înseamnă atenție crescută, ieșire din monotonie, din obișnuință, din amorțeala sufletească, din lâncezeală. Înseamnă aprinderea entuziasmului, a dorinței de a face binele.

Când ești treaz, când încerci să fii mai atent cu tine, te apropii mai mult de Dumnezeu și de frați. Cuvântul de ordine al acestui timp, pe care îl vom auzi repetându-se, va fi tocmai acesta: vegheați.

Apoi, rugați-vă! Oricât am veghea, vom descoperi că puterile noastre sunt slabe și atunci avem nevoie de forță, de cineva care să ne încurajeze, care să ne prindă de mână, care să ne poarte înainte. Pentru aceasta suntem invitați să ne rugăm.

Priveghere și rugăciune.

3. Între cele două veniri, între venirea lui prima dată, când s-a născut la Betleem, și a doua oară, când va veni pe norii cerului, stă cea de-a treia venire, când Domnul vine spre noi, când se îndreaptă să locuiască în viețile noastre. Venirea lui în fiecare zi în viața noastră. Când la Liturghie ne împărtășim cu el, se cheamă că-l primim în viață. Când ne întâlnim cu ceilalți pentru rugăciune, el este în mijlocul nostru. Când încercăm să facem bine celor din jur, îl primim pe el care se identifică cu cei în suferință. Când îl primim pe Cristos astfel, când zi de zi ne asigurăm că este prezent în casa noastră, în familia noastră, în viața noastră, nu facem altceva decât să ne pregătim pentru Crăciun și pentru venirea lui a doua oară.

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Ușa inimii. Se spune că pictorul Ștefan Luchian era foarte bolnav. Într-o seară, cu greu, s-a deplasat până la ușă, a deschis-o și, cu eforturi mari, a ajuns la pat. Avea nevoie să vină aer de afară. Era iarnă geroasă... tânjea după o gură de aer curat. În acea seară a trecut pe lângă ușa casei lui violonistul, pedagog și dirijor George Enescu. Știind că este ușa lui Luchian și că este bolnav, deși se grăbea, a hotărât să intre. Avea vioara cu el, a pus-o la umăr și a început să cânte. Și a cântat, a cântat atât de frumos, încât a adus mângâiere în acea casă. Luchian, muribund, la final, l-a întrebat: "Cine ești străine?" Enescu a răspuns: "Sunt unul care n-ar fi intrat dacă n-ai fi lăsat ușa deschisă".

Domnul vine la noi... La Crăciun, a doua oară, în fiecare zi...

Să lăsăm pentru el ușa inimii deschisă. El ne va ajuta să scoatem afară mizeria, să facem ordine și să așezăm acolo frumusețe. La aceasta ne cheamă Adventul și în mod special duminica aceasta: "Vegheați și rugați-vă!" Amin.

27 noiembrie 2011

Pr. Cornel Cadar


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
630 accesări.


Alte predici pentru Duminica 1-a din Advent:

Anul B
30 noiembrie 2008 - Pr. Alois Bișoc
30 noiembrie 2014 - Pr. Iosif Dorcu
3 decembrie 2017 - Ep. Petru Gherghel

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat