|
Sfântul Iosif, Soțul Sfintei Fecioare Maria 2Sam 7,4-5a.12-14a.16; Ps 88; Rom 4,13.16-18.22; Mt 1,16.18-21.24a (Lc 2,41-51a) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Celebrăm astăzi solemnitatea sfântului Iosif, patron al Bisericii Universale și soț al Preasfintei Fecioare Maria. Această sărbătoare este specifică Bisericii Catolice, celelalte Biserici creștine acordând poate mai puțină importanță sfântului Iosif. În ambientele Bisericii Catolice, în secolele XIV și XV, pentru prima dată începe să apară această venerație deosebită față de sfântul Iosif, pentru ca în secolul al XVII-lea cultul acestui sfânt să se răspândească larg în Biserica Catolică. Și o demonstrează, printre altele, pietatea populară, oamenii alergând cu mare încredere la acest sfânt și sperând în ocrotirea sa. O dovedește de asemenea arta, sfântul Iosif fiind înfățișat mai ales în pictură și în sculptură. De asemenea, foarte mulți catolici au purtat, și încă sunt mulți și astăzi, care poartă numele de Iosif. Evident, din respect față de tatăl purtător de grijă al lui Isus. Și există în Biserica Catolică aproximativ 80 de congregații religioase care îl au ca și ocrotitor pe sfântul Iosif. În anul 1870, papa Pius al IX-lea îl declara pe sfântul Iosif "Patron al Bisericii Universale", făcând din această imagine din Sfânta Scriptură, din acest om al Scripturii, un exemplu și un model pentru oamenii din toate condițiile și din toate generațiile. Cum se poate explica această venerație deosebită față de sfântul Iosif, de vreme ce despre el știm atât de puține lucruri? Când mă pregăteam zilele acestea pentru o predică, am găsit undeva o frază care spunea cam așa: "A încerca să vorbești despre sfântul Iosif este ca și cum ai vrea să începi o lucrare, dar fără să ai materia primă". Într-adevăr, Scripturile menționează foarte puțin despre sfântul Iosif. Și totuși, pornind de la ceea ce știm din Sfânta Scriptură, putem să ne facem o imagine despre acest om și să vedem ce anume vrea Scriptura să ne transmită prin ceea ce ne-a lăsat. Sfântul Iosif e prezent mai ales în două din cele patru evanghelii: în Evanghelia sfântului Matei și în Evanghelia sfântului Luca. Conform ambilor evangheliști, sfântul Iosif era un om din neamul lui David sau din casa lui David. Iar această observație a celor doi evangheliști este deosebit de importantă, deoarece ca om din casa lui David, Iosif devine acel inel de legătură dintre familia davidică și Mesia. Am ascultat în prima lectură de la această Sfântă Liturghie, cum Dumnezeu prin prorocul Natan îi spune lui David că din familia sa se va naște un fiu extraordinar. Iar acest text, pe care l-am ascultat la prima lectură, e unul dintre textele reprezentative pentru mesianismul regal. Iată, Iosif, fiind din casa lui David, și devenind tată legal al lui Isus, va asigura această legătură dintre familia davidică și Mesia. Din evanghelii mai aflăm despre logodna dintre Iosif și Maria. Lipsesc acolo considerentele clare de vârstă. Ceea ce știm din evanghelii este că la acel moment Sfânta Fecioară era o femeie tânără, parthenos în limba greacă. Despre sfântul Iosif, tradiția ne spune că era, în orice caz, cu mult mai în vârstă. Și, de asemenea, evangheliile ignoră ce s-a întâmplat în viața lui Iosif până la momentul logodnei sale cu Maria. Aflăm mai departe din sfintele evanghelii despre trăirea lui Iosif în momentul în care și-a dat seama că în ființa soției sale, Maria, se petrece un mare mister. Iar evanghelistul Matei, care este un intim al gândurilor lui Iosif, iată, în evanghelia de astăzi ne-a ajutat să înțelegem ce s-a întâmplat în inima, în sufletul, în gândirea sfântului Iosif când s-a întâlnit cu acest mister al întrupării. Iosif rămâne uimit, rămâne perplex în fața a ceea ce se întâmplă, dar se încrede în Dumnezeu, își deschide inima lui Dumnezeu și își dă seama că Dumnezeu și lucrările sale sunt mult mai mari decât poate mintea omenească să înțeleagă. Acceptând misterul întrupării și acceptând misterul Sfintei Fecioare, Iosif va deveni tatăl legal al pruncului care se va naște. Tot din evanghelii aflăm despre drumul lui Iosif împreună cu Maria până la Bethleem, acolo unde se va naște pruncul. Și tot Iosif, ca tată legal, va da pruncului un nume. În ziua în care a fost circumcis, Isus a primit din partea tatălui său legal numele Ieshua, ceea ce înseamnă Adonai, adică "Domnul mântuiește", "Domnul salvează". Tot evangheliile ne informează despre acele circumstanțe dramatice prin care a trecut Sfânta Familie, obligată fiind să meargă în exil, în Egipt, pentru ca Iosif să fie menționat ultima dată în sfintele evanghelii la vremea în care Isus avea 12 ani. E vorba de celebrul pelerinaj la Ierusalim, la sărbătoarea Paștelui, când Iosif și Maria îl pierd pe Isus pentru trei zile. Iar Maria, regăsindu-l, îi spune, îl întreabă, deoarece tatăl său și cu mama l-au căutat plini de îngrijorare. După acest episod din Evanghelia lui Luca, Isus la 12 ani, practic Iosif dispare de pe scena vieții lui Isus. Nu-l mai găsim menționat niciodată în timpul activității publice a lui Isus, ceea ce ne lasă să înțelegem că Iosif a murit înainte ca Isus să-și înceapă activitatea publică. Astfel, Iosif, nu a mai putut să vadă gloria fiului său în timpul activității publice, dar a fost cruțat și de durerea pe care ar fi putut să i-o provoace dramatica suferință a lui Isus pe muntele Calvarului. Dacă Iosif nu apare deloc acționând în vreun fel în timpul activității publice a lui Isus, totuși, este menționat numele său. Și apare atunci când adversarii lui Isus, exprimându-se cu ironie, se întreabă: "Nu este acesta fiul tâmplarului?", ironizând oarecum pretenția lui Isus între ceea ce era din punct de vedere social, mai înainte, și ceea ce pretindea că este în timpul activității sale publice. "Nu este acesta fiul tâmplarului?" În limba greacă există cuvântul techton, pe care specialiștii în traduceri l-au redat în limbile moderne cu acest sens de tâmplar sau de lemnar. În realitate, acest cuvânt care desemnează profesia sfântului Iosif se referă, în sens larg, la un om care lucrează, la un fel de meșteșugar care lucrează cu materiale dure, precum ar fi lemnul sau piatra, sau chiar fierul. Cel mai probabil, Iosif și-a câștigat existența, iată, lucrând în lemn sau în piatră, iar această profesie a sa i-a transmis-o și lui Isus, care până la 30 de ani a făcut exact aceeași muncă ca și tatăl său. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Acestea sunt practic datele pe care noi le avem din sfânta evanghelie despre sfântul pe care îl sărbătorim astăzi. Dar, dincolo de aceste date, mi se pare mult mai semnificativă și mai grăitoare pentru noi interpretarea pe care evangheliile o dau acestor fapte. Și trei lucruri mi se par relevante și aș dori să le subliniez pe scurt. În primul rând, evangheliile ni-l prezintă pe Iosif ca un om al tăcerii, ca un om tăcut. Nu menționează niciun cuvânt al lui Iosif. Avem în Sfânta Scriptură cuvinte ale Sfintei Fecioare Maria, sublima cântare Magnificat, "sufletul meu îl preamărește pe Domnul", avem în evanghelii cuvinte ale lui Ioan Botezătorul, cuvinte ale apostolilor, cuvinte ale dușmanilor lui Isus, dar evangheliile nu ne-au transmis niciun cuvânt al lui Iosif. Așa se face că sfântul Iosif rămâne un model al tăcerii. Ni-l putem imagina ca pe un om tăcut, ca pe un om liniștit, ca pe un om al reflecției. Tăcerea sa nu este sterilă, nu este lipsită de semnificație. Prin tăcerea sa devine posibilă ascultarea. Și în această tăcere și în această liniște, Iosif devine capabil să primească răspuns din partea lui Dumnezeu la întrebările sale, devine capabil să creadă în Dumnezeu. Oare credința nu vine din ascultare? Ori, adevărata ascultare este posibilă când în jurul nostru reușim să facem tăcere, reușim să facem liniște. Spunem uneori astăzi că unii oameni nu mai cred în Dumnezeu sau nu se mai raportează la Dumnezeu. Acest lucru se datorează zgomotului care ne înconjoară, car ne bombardează încontinuu cu mii și mii de informații, iar omul, lipsit de această calitate a sa esențială - căutarea liniștii și a tăcerii - devine incapabil să mai înțeleagă ce înseamnă Dumnezeu și ce înseamnă credința. În această privință, sfântul Iosif ne este un exemplu. Al doilea lucru pe care îl evidențiază evangheliile: Iosif este un om al credinței. Iar lectura a doua de astăzi, din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani, îl pune în evidență pe Abraham, cel care prin credință, a devenit plăcut lui Dumnezeu și a fost socotit drept de către Dumnezeu. Ori Biserica vede o legătură între cele două persoane, între Abraham și Iosif. Asemenea lui Abraham, care crezând l-a onorat pe Dumnezeu, și sfântul Iosif, crezând, l-a onorat pe Dumnezeu. Prin credință, noi, oamenii, îl onorăm pe Dumnezeu. Prin credință, noi îi spunem lui Dumnezeu că suntem convinși că ceea ce el a promis, el este în stare să realizeze. Și, de asemenea, prin credință noi înțelegem că Dumnezeu acționează în manieră creativă în viața fiecăruia dintre noi, iar ceea ce ni se întâmplă în viață sunt semne ale voinței lui Dumnezeu. Iar al treilea lucru pe care îl lasă evangheliile să se înțeleagă e faptul că Iosif a fost un om al încrederii. Antifona de la Liturghia de astăzi spunea: "Iată slujitorul credincios și înțelept pe care Domnul l-a așezat în fruntea familiei sale". Iar papa Pius al IX-lea, vorbind despre sfântul Iosif, l-a numit un ocrotitor al comorilor de neprețuit ale lui Dumnezeu. Era vorba de Isus și Maria, pe care Dumnezeu, iată, i-a încredințat sfântului Iosif, pentru ca el să aibă grijă, să-i protejeze prin tot ceea a realizat. Iosif a fost un om de încredere. Și pentru că era așa, Dumnezeu, iată, i-a încredințat o misiune atât de nobilă și atât de frumoasă. Am putea să ne întrebăm: suntem și noi oameni de încredere? Are Dumnezeu încredere în mine? Are Dumnezeu încredere în tine? Poate Dumnezeu să se încreadă în tine, să-ți încredințeze o misiune, convins fiind că o vei duce până la capăt cu credință și cu fidelitate? Iată, sfântul Iosif ne este un model extraordinar în această privință. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată ce reprezintă pentru noi sfântul Iosif: un om al tăcerii, un om al credinței, un om de încredere. Sunt trei dimensiuni esențiale ale vieții acestui om, sunt trei lucruri pe care sau spre care ar trebui să năzuiască unul, fiecare dintre noi. Sfântul Iosif a fost un om care și-a înțeles misiunea, care și-a înțeles chemarea pe care Dumnezeu i-a adresat-o, care cu multă fidelitate și-a urmat această chemare. Fie ca sfântul Iosif să devină pentru noi toți un exemplu inspirator, un model pentru viața noastră de fiecare zi. 19 martie 2009 Pr. Iosif Antili [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Sf. Iosif, sotul sf. Fc. Maria: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |