|
Anul B Dan 7,13-14; Ps 92,1ab;1c-2;5; Ap 1,5-8; In 18,33-37 Vrednic este mielul, care a fost înjunghiat, să primească puterea, bogăția, înțelepciunea, tăria și cinstea. Lui să-i fie gloria și puterea în vecii vecilor. Cristos, Regele Universului. În toate bisericile se organizează astăzi ore de adorație. În multe parohii, aceste momente de profundă închinare sunt organizate pe grupuri: copii, tineri, familii. Toate, pentru a aduce laudă și mulțumire regelui Cristos. Iubiți credincioși, dragi ascultători Suntem în ultima duminică a anului bisericesc. Pe parcursul întregului an, care a început cu prima duminică din Advent și se încheie cu sărbătoarea de astăzi, am pătruns mai adânc în misterul lui Cristos. În mod progresiv - în ritmul sărbătorilor și al duminicilor de peste an - am fost chemați să descoperim chipul și lucrarea mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu. L-am auzit învățând și făcând minuni. A vorbit în parabole, a vindecat bolnavi, a eliberat posedați, a răspuns fariseilor și cărturarilor, i-a format pe ucenici. Am putea avea impresia că îl cunoaștem bine pe acest Isus! Însă astăzi el ne descoperă întreaga statură a "persoanei" sale. Îl contemplăm tronând deasupra întregii creații, având chipul plin de slavă și de măreție (așa cum ne face să înțelegem lectura din Cartea lui Daniel 7,13-14: "Lui i s-au dat stăpânirea, slava și domnia". "Cel dintâi născut din morți, rege peste toți regii pământului", s-a citit în lectura a doua. "Alfa și omega, începutul și sfârșitul... cel care este, cel care era și cel care vine, cel atotputernic". Pasajul din evanghelie ni-l prezintă pe Isus stând în fața lui Pilat. Este cu puțin timp înainte de moartea sa. Este întrebat dacă este rege. Răspunsul? Da, sunt rege. Isus, în fața lui Pilat. Să ne imaginăm această scenă! Judecătorul și acuzatul. Conducătorul armatei romane de ocupație, prefect al unuia dintre cele mai mari imperii care au stăpânit și au marcat lumea, și Fiul lui Dumnezeu, față în față. Înaintea lui Pilat, Cristos este legat în lanțuri, desfigurat de lovituri, acoperit cu o zdreanță: "Tu ești rege?", întreabă Pilat. Dispreț, ironie, sarcasm. Lumea lui Pilat și lumea lui Cristos. Două împărății... Dar ce fel de rege este Cristos? Se naște într-un grajd în sărăcie, nu are soldați, este încoronat cu spini, intră în Ierusalim călare pe un măgăruș, moare pe cruce... Care este puterea lui? De ce nu învinge, nu se impune în fața tuturor prin minuni răsunătoare? De ce nu își arată toată slava divină pe care o are? Aceste întrebări și le puneau contemporanii lui Isus, dar ni le punem și noi astăzi. De foarte multe ori, în evanghelii, Isus vorbește despre "împărăția lui Dumnezeu". Predică evanghelia împărăției. O împărăție diferită de acelea de pe pământ! Este ascunsă, ca un mic grăunte de muștar care devine un copac mare... ca o fărâmă de drojdie pe care o femeie o amestecă în aluat... ca bobul de grâu care moare în pământ, ca să aducă rod. Este asemenea unui mărgăritar, al unei comori. Trebuie căutată împărăția. Isus este "rege", da, dar în felul lui Dumnezeu: "Împărăția mea nu este din lumea aceasta" (Ioan 18,36). O împărăție fără armate, fără tancuri. Isus a acționat constant ca "suveran": i-a scos pe diavoli din oameni, a nimicit răul, a stăpânit marea în furie, a reînnoit învățătura Legi iudaice cu o autoritate fără egal. Dar, în toate acestea, nu a supus pe nimeni cu forța. Un rege care nu constrânge și nu zdrobește pe nimeni ("Vrei să mă urmezi"... "Vreți, oare, să plecați și voi?", le spune apostolilor... "Dacă vrea cineva să vină după mine"...). El este acel "stăpân" care ne lasă cu totul "liberi" și se lasă chiar dat în mâinile noastre pentru a primi loviturile noastre. Dumnezeu nu-i constrânge pe oameni să creadă în el. "El face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni... peste cei drepți și peste cei nedrepți", peste cei ce nu cred și peste cei care cred... (cf. Mt 5,43-48). El nu seamănă cu niciunul dintre regii de pe pământ. Iată în ce constau diferențele dintre împărăția lui Cristos și cea a lui Pilat și a altor regi din această lume: 1. Celelalte împărății au granițe teritoriale, împărăția lui Cristos este universală, din ea fac parte oameni din toate națiunile. Cristos este un rege fără granițe. 2. Celelalte împărății vin și se duc. Imperiul Roman, Imperiul Otoman au venit și s-au dus la fel ca toate celelalte. Împărăția lui Cristos este veșnică. 3. Celelalte împărății sunt susținute de forțe militare; împărăția lui Cristos este susținută de puterea adevărului. Unde putem găsi această împărăție? Cum putem ajunge la ea? Esența evangheliei este că Isus Cristos este regele, iar el a coborât la noi. Regalitatea sa se manifestă în slujire, în iubire, în dăruirea de sine, până la jertfirea propriei vieți. El a venit să elibereze oamenii din sclavia păcatului și să îi împace cu Dumnezeu. Când înțelegem cum este regele Cristos nu putem decât să spunem: Îmi place un asemenea împărat. Lui vreau să mă supun. Împărăția începe acolo unde Cristos regele este lăsat să intre și să domnească. Vă amintiți de tâlharul de pe cruce? El se uită la păcatele sale, recunoaște nevinovăția lui Isus și-i adresează o rugăciune: "Isuse, amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta!" (Lc 23,42). El intră în împărăție. "Convertiți-vă, spune Isus, căci împărăția lui Dumnezeu este aproape, este în mijlocul vostru, în inima voastră..." Când punem în practică iubirea pentru aproapele, atunci facem loc stăpânirii lui Dumnezeu, și împărăția sa se realizează în mijlocul nostru. Când cineva învață să domine patimile, să se stăpânească, să învingă puterile egoismului, să biruie păcatul și răul, acolo împărăția lui Dumnezeu crește. A-l cinsti pe Cristos, regele, înseamnă a "asculta glasul lui", a ne conforma viața personală, familială, profesională, socială, cu acest "glas". Să luăm câteva exemple. Era în timpul nazismului. Un ofițer, unul dintre cei mai cruzi chinuitori ai creștinilor, care arestase și bătuse pe mulți, ședea la biroul său. Un băiat de 12 ani a intrat, ținând în mână un buchet pentru soția căpitanului. Băiatul i-a spus: "Domnule, părinții mei sunt în închisoare. Astăzi este ziua de naștere a mamei. De fiecare dată în această zi i-am dăruit flori. Mama m-a învățat să-i iubesc pe toți și să răsplătesc răul cu bine. De aceea m-am gândit să aduc flori pentru mama copiilor dumneavoastră. Va rog să-i dați acest buchet". Ofițerul a realizat că cel din fața lui avea ceva ce el nu avea... Împărăția era în inima acestui copil, dar a început să încolțească și în inima lui. De atunci nu a mai putut tortura, nici nu și-a mai putut menține poziția. În cele din urmă a fost închis și el. Unde este iertare acolo este împărăția lui Dumnezeu... Cristos este rege... Un alt exemplu. La începutul celui de-al patrulea secol, Biserica încă nu avea libertate. În anul 304, împăratul Dioclețian a interzis creștinilor, sub pedeapsa cu moartea, să construiască biserici, să posede cărțile sfinte și să se adune duminica pentru Liturghie. În Abitene (Africa de Nord), o mică localitate aflată în Tunisia de astăzi, 49 de creștini au fost surprinși duminica în timp ce se rugau la Liturghie. Arestați, au fost duși la Cartagina pentru a fi interogați. "Fără duminică nu putem trăi", a fost răspunsul lor. "Fără duminică, au întărit ei, ne-ar lipsi puterile pentru a înfrunta dificultățile de fiecare zi și am cădea sub povara lor". Toți au fost martirizați. Ei erau cetățeni ai împărăției. Când, în zi de duminică, simțim nevoia de a sta împreună în contact cu Cristos cel înviat, când avem în noi foamea după Liturghie și după ascultarea cuvântului, când ne este drag să ne rugăm, înseamnă că împărăția lui Cristos își face loc în noi. Un al treilea exemplu. Maica Tereza. O femeie care s-a dus misionară în Calcutta. A văzut mizerie și oameni murind în stradă. I-a adunat și i-a pus în niște hangare, pe rogojini, ca să moară omenește. A adunat apoi copiii abandonați și s-a îngrijit de ei. Pe fetele care-și vindeau trupul le-a scos din ghearele păcatului. Un ziarist, după ce a văzut și a filmat totul, a întrebat-o cum de s-a apucat de toate acestea. "A fost dorul meu, gândul meu din tinerețe: să fac un lucru frumos pentru Domnul", a răspuns Maica Tereza. Împărăția lui Dumnezeu era acolo, în slujirea celorlalți, iar Cristos era rege. Iubiți credincioși, dragi ascultători, Vestea bună este că regele vine la noi. În Cartea profetului Zaharia este notat: "Iată regele tău vine la tine..." A-i deschide inimile, casele, familiile, satele, comunitățile noastre, pentru a-i face loc lui, e începutul împărăției... Sărbătoarea de astăzi este o invitație de a verifica dacă regele este Domnul, stăpânul nostru, o invitație de a verifica locul pe care îl ocupăm, de a ne întreba dacă ne aflăm în împărăția lui, o ocazie de a ne reînnoi adeziunea față de regele nostru Cristos, supunerea și iubirea noastră. Suntem de viță regală. Prin taina Botezului, am devenit mădulare ale acelui trup care îl are drept cap pe Cristos, un neam de împărați, cum scrie sfântul apostol Petru. Cristos, Regele Universului, încheie și încununează anul bisericesc. Îi mulțumim că ne-a chemat să facem parte dintre supușii săi. Ne exprimăm bucuria că suntem cetățeni ai împărăției lui Cristos. Îi înălțăm rugăciuni și cântece de preamărire. Îi cerem puterea de a trăi ca adevărați cetățeni ai împărăției sale. Amin. 22 noiembrie 2009 Pr. Cornel Cadar [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Cristos, Regele Universului: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |