|
Anul B Dan 12,1-3; Ps 15; Evr 10,11-14.18; Mc 13,24-32 Printre întrebările fundamentale care ne trec deseori prin minte sunt: Care este destinul nostru ultim? Ce va fi cu noi? Ce va urma după această viață pământească? Răspunsurile cele mai sigure și definitive ne vin de la Isus Cristos, de la învățătura sa conținută în Sfânta Scriptură, care este interpretată cu competență și proclamată de către sfânta Biserică. Într-un mod deosebit în această perioadă, la sfârșit de an liturgic, Biserica ne îndreaptă cu gândul spre realitățile escatologice, spre lucrurile de pe urmă, de la sfârșitul nostru, de la sfârșitul acestei lumi. Biserica face aceasta nu pentru ca noi să trăim în tristețe și teamă, ci pentru ca în greutățile și suferințele acestei vieți să deschidem ochii către speranța realităților de după moarte: întâlnirea cu Cristos, judecata lui și primirea în împărăția sa, dacă vom fi găsiți vrednici. În capitolul 13 din Evanghelia după sfântul Marcu, Cristos prevestește că ucenicii săi se vor afla în situații foarte grele, căci se vor ridica cristoși și profeți falși, care vor face semne minunate pentru a-i înșela; vor fi duși înaintea guvernanților și a regilor din cauza lui; în acele zile va fi nenorocire cum n-a fost de la începutul lumii; după acea mare strâmtorare soarele se va întuneca și luna își va pierde strălucirea, stelele vor cădea de pe cer și puterile cerului se vor zdruncina. În astfel de situații ucenicii ar putea să piardă orice speranță însă Cristos îi încurajează prin diferite îndemnuri: Să nu-i credeți! Nu vă înspăimântați! Nu vă preocupați! Rugați-vă! Fiți vigilenți! Să știți că (el Cristos) este aproape! Căci atunci îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe nori cu mare putere și măreție. El îi va trimite pe îngerii săi să-i adune pe cei aleși din cele patru colțuri ale lumii, de la marginea pământului până la marginea cerului. Discursul lui Cristos este un discurs profetic cu multe elemente apocaliptice, pline de simbolism, un discurs asemenea profetului Daniel, care, tot printr-un limbaj apocaliptic, transmite un mesaj de speranță pentru o altfel de lume și de viață. În Cartea profetului Daniel, în capitolul 12, se spune că în acel timp se va ridica Mihael, căpetenia îngerilor, va fi un timp de strâmtorare cum n-a mai fost niciodată. Însă timpul de suferință va lua sfârșit, poporul lui Dumnezeu va vedea mântuirea, toți cei al căror nume se va afla scris în cartea lui Dumnezeu vor ajunge la viața veșnică. Tot așa, Isus Cristos, după ce a prezentat situațiile grele în care se vor afla ucenicii săi, scenele dramatice ale sfârșitului lumii, vrea să-i asigure că după toate acestea va răsări soarele unei vieți noi. Este ceea ce se va petrece mai întâi cu el însuși, căci după zilele tragice ale patimii și morții sale, după întunericul mormântului, a strălucit lumina dimineții Paștelui, acea zi unică și binecuvântată a istoriei, care a însemnat nașterea unei umanități reînnoite, destinată să trăiască în viziunea beatifică, în comuniunea eternă cu Dumnezeu. Aceasta este destinația finală spre care sunt invitați să se îndrepte toți oamenii. Că vrem sau nu vrem, lumea aceasta trece, cerul și pământul vor trece, dar cuvintele lui Cristos nu vor trece. El nu se înșală și nu ne poate înșela, el este lumina lumii, el este calea, adevărul și viața, el ne-a iubit și ne iubește fără măsură, n-a ezitat să-și dea viața pentru noi, ne-a mântuit prin patima și moartea sa pe cruce, oferind o jertfă unică, o jertfă cu o eficacitate infinit superioară numeroaselor jertfe pe care le aduceau preoții din Legea Veche, dar "care n-au putut aduce niciodată iertarea păcatelor", după cum afirmă autorul Scrisorii către Evrei în capitolul 10. Cristos, în schimb, prin jertfa sa unică, inaugurează noua alianță, ne purifică de toate păcatele și ne deschide calea spre Dumnezeu, ne sfințește și ne consacră pentru totdeauna lui Dumnezeu. Cu această credință participăm acum la reactualizarea nesângeroasă pe altar a jertfei lui Cristos de pe cruce, la sfânta Euharistie, "zălog al gloriei viitoare", siguri fiind că această comuniune cu Cristos, pe care o trăim acum ca pelerini într-o viață muritoare, anticipă întâlnirea supremă din ziua în care "vom fi asemenea lui, pentru că îl vom vedea așa cum este" (1In 3,2). Luminați și întăriți de aceeași credință, mărturisim cu întreaga Biserică: "Isus Cristos este Domn: el are toată puterea în ceruri și pe pământ. El este stăpânul universului și al istoriei. În el istoria omului și creația întreagă își află recapitularea, împlinirea transcendentă" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 668). El "este ținta istoriei umane, punctul spre care converg dorințele istoriei și civilizației, centrul neamului omenesc, bucuria tuturor inimilor și împlinirea aspirațiilor lor. El este acela pe care Tatăl l-a înviat din morți, l-a înălțat și l-a așezat de-a dreapta sa, făcându-l judecător al celor vii și al celor morți. Primind viața și fiind adunați laolaltă în Duhul lui, noi peregrinăm spre împlinirea istoriei umane, care corespunde total planului iubirii lui; ca toate să fie adunate laolaltă în Cristos, cele din cer și cele de pe pământ" (Gaudium et spes, nr. 45). Așadar, noi nu suntem sortiți morții veșnice. Noi suntem capodopere ale lui Dumnezeu, suntem creați cu un scop precis, pentru viața veșnic fericită. Va fi un sfârșit personal și un sfârșit universal, dar numai ca punte, ca trecere spre viața de dincolo, spre întâlnirea decisivă cu Cristos, care sigur va veni și în fața căruia va trebui să dăm seama de faptele noastre, să răspundem cum am trăit, ce fapte bune am făcut, pentru a fi răsplătiți cu fericirea veșnică în împărăția sa sau suferința veșnică, departe de el. Această învățătură a lui Cristos, proclamată de Biserică, nu are scopul să ne sperie, ci să ne descopere sensul profund al existenței noastre, sensul misterului nostru de creaturi care purtăm în noi imaginea lui Dumnezeu, un mister care tocmai prin moarte ne va face să ajungem la deplina noastră realizare în comuniunea eternă cu Dumnezeu, în acea viață veșnic fericită. Creștinii evului mediu au considerat sfârșitul lumii ca fiind mai mult Dies irae, înfricoșătoarea zi a mâniei, zi a marii judecăți care îi amenință pe toți oamenii, zi de spaimă și de groază. Primii creștini însă au interpretat prin rugăciunea Marana tha - Vino, Doamne Isuse, a doua venire a lui Isus, ca pe un eveniment plin de speranță și de bucurie, dorindu-l ca pe momentul marii împliniri. De aceea, ei au fost capabili să înfrunte persecuții, chinuri martirice, păstrându-și speranța că numai Isus Cristos este stăpânul istoriei, că el este infinit de bun, de milostiv și drept și va face cea mai dreaptă judecată. Oare putem să ne rugăm și noi ca primii creștini Marana tha, Vino, Doamne Isuse? Nu cred că sunt mulți cei care ar dori să vină chiar acum sfârșitul, să vină Cristos și să facă judecata finală. Însă, într-un alt sens, este chiar urgent necesar să spunem Vino, Doamne Isuse, pentru că vrem să se termine odată cu această lume nedreaptă, vrem ca lumea să fie în mod fundamental schimbată, să fie o lume fără păcate, fără violență, fără sărăcie, fără foamete, fără suferință, fără atâția nenorociți și năpăstuiți de soartă. Vino, Doamne Isuse, în această lume în care mulți oameni sunt stăpâniți de nihilism filozofic, de agnosticism practic, de indiferentism religios, de relativism moral și juridic, de consumism și hedonism cinic, trăind ca și cum Dumnezeu nu ar exista, ca și cum n-ar trebui să dea seama nimănui niciodată de faptele lor. Vino, Doamne Isuse în modurile pe care le cunoști tu. Vino și reînnoiește lumea de astăzi, atât de încercată, de dezorientată și lipsită de speranță și îndreapt-o pe calea adevărului, a binelui, a dreptății, a păcii, a iubirii, a vieții și fericirii veșnice. Vino, Doamne Isuse și în inimile noastre, vino și reînnoiește viața noastră să putem fi creștini buni, să te mărturisim prin cuvinte și fapte bune, iar la sfârșit, la a doua ta venire, la judecata finală să auzim cu toții invitația solemnă "Veniți, binecuvântații Tatălui meu, moșteniți împărăția care a fost pregătită pentru voi de la crearea lumii" (Mt 25,34). Amin. 15 noiembrie 2009 Pr. Alois Bișoc [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 33-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |