|
Anul B 1Rg 17,10-16; Evr 9,24-28; Mc 12,38-44 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Duminica trecută, în solemnitatea Toți Sfinții, Biserica ne îndemna să privim la cei care ne-au precedat în credință și să găsim în ei un model și un sprijin în trăirea credinței noastre. În același timp, această solemnitate ne adresa și o chemare nouă tuturor, aceea de a conștientiza ce mare dar oferă Dumnezeu creaturii sale: sfințenia. Luni, în ziua Pomenirii Tuturor Credincioșilor Răposați ne-am îndreptat privirea spre bunul Dumnezeu implorând milostivirea sa pentru toți cei care au purtat înaintea noastră semnul credinței și sunt în așteptarea darului mântuirii. În această duminică suntem chemați să ne deschidem inimile pentru a deveni cât mai sensibili în trăirea autentică a vieții creștine. Scrisoarea către Evrei ne vorbește despre Cristos, autorul sfințeniei, care dă sens vieții omului prin cele două intervenții particulare ale sale în istoria umanității: "La împlinirea timpului, Cristos a venit să distrugă păcatul, jertfindu-se odată pentru totdeauna" și "a doua oară va veni, nu pentru a ispăși păcatele, ci pentru a duce la mântuire pe cei care îl așteaptă". Între aceste două momente ale istoriei, venirea lui Cristos care distruge păcatul și cea în care îi conduce la mântuire pe cei care îl așteptă, se desfășoară întreaga noastră viață. O viață de împliniri și iluzii, o viață de sfințenie și păcate, o viață de luptă victorioasă și de înfrângere. Sfințenia, mântuirea, este darul lui Dumnezeu, iar noi suntem creaturile sale, chemate să ne lăsăm pătrunse de acest dar și cu responsabilitatea de a face ca întreaga istorie a omului să se împlinească, devenind o istorie a realizării împărăției lui Dumnezeu pe acest pământ. În acest fel, fiecare creatură va ajunge să îl recunoască pe Dumnezeu ca stăpân al întregului univers, așa cum ne sugerează astăzi psalmul responsorial: "Domnul, Dumnezeul tău, Sioane, stăpânește în veci, din neam în neam". Această suveranitate a lui Dumnezeu nu înseamnă superioritate, răceală și distanță față de creaturi. El se face părtaș la toate cele petrecute în viața omului: este împreună cu cel asuprit, oferă ajutor celui flămând, luminează pe orb, iubește pe neprihănit, sprijină văduva și orfanul. Nimeni și nimic nu scapă privirilor și atenției Domnului. Lecturile acestei duminici, a 32-a din timpul de peste an, ne propun un mod deosebit, delicat, dar eficace de trăire a vieții de credință: simplitatea și dăruirea totală de sine. Cele două văduve din prima lectură și din evanghelie au în comun, mai mult decât văduvia lor, poziția socială pe care o aveau din cauza faptului că erau văduve. În amândouă putem descoperi o mare generozitate, capacitatea de a renunța și a se priva de un bine în numele lui Dumnezeu și puterea de a vedea dincolo de sărăcia în care se găseau. Credința, iubiți credincioși, dragi ascultători, este cea care ne ajută pe toți să vedem departe, dincolo de greutățile și dificultățile în care ne-am putea afla. Ochii trupului, cu care privim situația în care ne-am putea găsi, ajung să ne spună doar "făina s-a terminat", "mi-au rămas doar două monede fără valoare". Credința, în schimb, vede și înțelege că cel care a dat făina, cel care este la originea a ceea ce am este și Tatăl meu; Dumnezeu, cel care are și oferă toată bogăția, este și cel care primește pomana mea. Lipsa bunătății și a generozității în viața creștină reprezintă un mare rău. Este ca o miopie spirituală. Această miopie o putem corecta doar atunci când suntem capabili de a vedea nu numai făina care se termină, ci și binecuvântarea care se revarsă asupra noastră. Știm cu toții că acela care suferă de miopie în ochii trupului poate vedea în mod clar doar ceea ce are în propriile sale mâini, ceea ce îi este foarte aproape. Îl costă mult să vadă, să distingă cu claritate ceea ce se găsește la câțiva pași. Același lucru se întâmplă din punct de vedere spiritual. Dumnezeu ne este aproape, ne vine în întâmpinare cu prezența sa, cu harul său. Noi, din cauza miopiei sufletului nostru, rămânem închiși în noi înșine și ne simțim în siguranță doar atunci când avem totul sub control, lăsându-ne stăpâniți de siguranța pe care ne-o oferă bunurile noastre sau bunul renume pe care îl avem. Mesajul evangheliei este însă total diferit. Isus, la finalul misiunii sale pe acest pământ, în templu, notând fapta văduvei sărace care renunță la puținul său, le spune apostolilor, și prin ei și nouă, că darul ei nu este doar măreț, nu este doar generos, este un dar în care se găsește întreaga sa viață, existența sa, "este tot ceea ce avea pentru a trăi". Dăruirea totală este și caracteristica iubirii Mântuitorului. Isus însuși dorește să fie excesiv cu modul său de a iubi. Această iubire a sa dorește să fie un remediu, un medicament pentru această lume în care întâlnim formele cele mai înalte ale egoismului și ale urii. Nebuniei multor frați creștini care jertfesc viața în numele egoismului și urii, Cristos răspunde cu iubirea sa fără margini, dându-și viața pentru ca noi să avem viață și s-o avem din belșug. Cele două văduve nevoiașe, deși aveau puțin, au fost capabile să ofere mult. Aceasta este o ironie a sorții, o ironie a sorții care se opune celeilalte ironii a sorții, în care cel care poate pune mult în joc are o mai mică dispoziție de a se pune în slujba lui Dumnezeu. Aici se naște o întrebare pe care noi, creștinii, indiferent de nume și de statutul nostru social, ar trebui să avem curajul de a ne-o adresa: Suntem noi cei care dispunem de ceea ce avem sau bunurile noastre, statutul nostru, funcția noastră dispun de noi și ne conduc viața? În acest sens, cred că este mult mai stăpân pe el însuși cel care este mai capabil de a dărui, de a se dărui pe sine cu inimă deschisă. Iubiți credincioși, dragi ascultători, Găsim, așadar, în evanghelia de azi două moduri de trăire a vieții, a vocației noastre creștine. În persoana cărturarilor, Cristos ne prezintă un mod greșit de trăire a credinței. Ei trăiesc doar pentru ei înșiși, caută locurile cele dintâi, doresc ca faptele lor să fie notate și să fie puse în lumină, așteaptă onoruri și respectul celorlalți. Ei îl respectă pe Dumnezeu, dar doresc să le fie recunoscute meritele. Acest mod de viață creștină pune în lumină o mare distanță și răceală. Dumnezeu este sus. Eu doresc să fiu cu Dumnezeu, să fiu cât mai aproape de el: de aceea eu stau sus și ceilalți trebuie să recunoască superioritatea mea. Deși au trecut atâția ani de la acest eveniment relatat în evanghelie, din nefericire, inima omului nu s-a schimbat. Și astăzi putem fi martori de nenumărate ori ai acestui mod de a trăi credința. De cealaltă parte se găsește creștinul care nu are nume, este de neluat în seamă. El nu ocupă locuri importante, nici nu caută și nici nu primește stima și onorurile oamenilor. Este singur pe cărările vieții, de multe ori în tăcere. Sărăcia și singurătatea, lipsa numelui și a faimei nu îl fac atrăgător. Un asemenea suflet ne este propus de Cristos ca model. Cu toată sărăcia și lipsa sa de valoare în ochii altora, adevăratul creștin este dispus să ofere Domnului și celorlalți tot ceea ce este și are și, astfel, așa cum ne spune sfântul Paul, "deși sărac, îmbogățește pe mulți" . Văduva ne spune că atunci când se dăruiește din inimă, atunci când se slujește din inimă, oricât de săraci am fi, dăruim o mare bogăție. Să îl rugăm pe Dumnezeu la această celebrare a sfintei Euharistii, ca în această lume materialistă a timpului nostru, în care pentru mulți este destul de greu a ajunge cu bine din punct de vedere economic la sfârșitul lunii, ca, de la cele două femei de la liturgia cuvântului din această duminică, să învățăm a ne încredința în mâinile lui Cristos, care este darul cel mai frumos pe care îl putem avea. Dacă, într-adevăr, facem experiența dăruirii și abandonului și punem în practică cuvântul sfântului Paul, "pentru mine a trăi este Cristos", atunci toate bogățiile, toată sărăcia și toate siguranțele noastre rămân fără valoare. Așa să ne ajute Dumnezeu. Lăudat să fie Isus Cristos! 8 noiembrie 2009 Pr. Iosif Iacob [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 32-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |