Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 25-a de peste an

Înț 2,12.17-20; Ps 53; Iac 3,16-4,3; Mc 9,30-37

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Dacă vrem să găsim un punct de legătură între prima lectură și evanghelie, cu siguranță va fi acesta: drama suferinței celui nevinovat. Așa cum am văzut, și Isus profețește în evanghelia de astăzi că Fiul Omului va fi dat la moarte.

Și în prima lectură am văzut un om, care parcă plânge, datorită faptului că cei din jurul său vor să-l dea la moarte. Pentru a înțelege acest text - mai dificil, e adevărat - din Cartea Înțelepciunii, aș vrea să intrăm împreună în contextul istoric în care apare această carte. Este o carte care se citește mai rar, din păcate, în Biserică, și este și mai greu de înțeles. Dar iată istoria acesteia. Această carte este cu totul și cu totul aparte din mai multe puncte de vedere. Mai întâi, trebuie spus că este cea mai nouă carte a Vechiului Testament. Este scrisă doar cu 40-50 de ani înainte de nașterea Domnului Isus. Apoi, specificăm că a fost scrisă în Egipt, și nu pe teritoriul Țării Sfinte, asemenea celorlalte cărți din Vechiul Testament. Și, în al treilea rând, a fost scrisă în limba greacă, și nu în limba ebraică sau aramaică. De ce toate acestea? Încă din perioada lui Alexandru Macedon, în jurul anului 330 î.d.Cr., un grup de evrei formează o colonie care se stabilește în Egipt, la Alexandria, în dreapta Nilului. Aici, acești evrei se bucurau de o mare libertate religioasă. Aveau lăcaș de rugăciune în fiecare sat sau cetate în care locuiau. Puteau, așadar, să-și trăiască cu mare fidelitate credința lor și să o transmită și copiilor. Acest grup de evrei, începând cu a doua sau a treia generație, nu au mai vorbit ebraica, ci limba locului - greaca. Pentru că ei nu mai înțelegeau Biblia în limba ebraică, a fost făcută traducerea Bibliei în limba greacă, ceea ce noi știm astăzi ca fiind așa numita Septuaginta, o traducere a Bibliei în greacă. Așa se face că un oarecare număr dintre acești evrei au rămas foarte fideli credinței străbunilor lor. Dar acest lucru era mult mai greu decât ne-am putea închipui. De ce? Această populație avea o dublă apartenență: erau evrei de neam, dar locuiau într-un mediu grec. Însă, religia ebraică cu cea greacă erau total diferite, chiar incompatibile. Pentru un evreu care trăia în mediul acesta grec era foarte greu și adesea însemna să-și părăsească chiar tradițiile sale religioase. Așadar, trebuia să aleagă: ori rămâne un bun credincios religie sale ebraice - ceea ce însemna că riscă să fie izolat de lumea care-l înconjura - sau să se integreze în mediul grec de acolo, cu riscul de a se îndepărta de comunitatea ebraică și să abandoneze, încet-încet, toate practicile religioase prescrise de Biblie. E ușor de înțeles că în sânul acestei comunități au fost două poziții, două grupuri diferite între ele: credincioși și cei care doar mai purtau numele de evrei credincioși. Între aceste două grupuri au fost chiar conflicte, uneori foarte dure. Aceste conflicte religioase fac trăirea credinței grea pentru cei fideli.

Așa cum vedem și noi adesea, conflictele religioase sunt cele mai teribile, pentru că ușor duc la violență. Apoi, cei care sunt credincioși buni, sunt un reproș viu și permanent pentru cei necredincioși. De aceea, vor fi mereu persecutați, nu de greci, care erau destul de toleranți, ci de propriii lor frați, care vor mereu să se răzbune pe ei, pe cei corecți. Lor nu le plac cei care dau lecții. Vedem și noi că cei care sunt în greșeală nu-i iubesc niciodată pe cei care vor fi corecți. De exemplu, pentru hoț, omul cinstit e un reproș viu. Pentru un om violent, omul pașnic și blând este de netolerat. Sunt două variante pentru cei răi: ori își schimbă comportarea ori îl reduc la tăcere sau, mai grav, îl ucid.

Textul pe care l-am ascultat din Cartea Înțelepciunii, în prima lectură, reflectă tocmai acest context. Nimeni nu știe cine este autorul cărții, cartea nefiind semnată, dar e vorba de un bun credincios, care vede decăderea comunității ebraice și care vrea să-i încurajeze pe frații săi să rămână credincioși. El le spune confraților săi: Ori păstrarea credinței, care este grea, pentru că legea noastră ebraică este foarte exigentă și pentru că voi sunteți batjocoriți de cei care nu mai iubesc Legea lui Dumnezeu. Ați auzit și dumneavoastră cum spunea cel nelegiuit în lectură: "Să-i întindem o cursă celui drept, fiindcă ne stingherește și se împotrivește faptelor noastre. Ne învinuiește că încălcăm Legea lui Dumnezeu și ne învinovățește că stricăm datele părintești. Să-l supunem la o moarte rușinoasă".

Ce face un bun credincios când vede aceste pericole ale persecuției, chiar din partea cetățenilor săi, a colegilor săi? Încearcă să facă față, sprijinindu-se pe credința sa și spune: Dumnezeu nu mă va părăsi, chiar dacă oamenii vor să mă învinovățească pe nedrept. Iar cheia înțelegerii acestui minunat text, care cred că se potrivește foarte bine, tuturor timpurilor și tuturor oamenilor corecți, stă în cuvintele: omul drept va fi centru de batjocură pentru cel incorect.

Istoria omenirii, încă din primele zile, abundă cu asemenea cazuri. De ce a fost ucis Abel? Pentru că jertfa sa era primită de Dumnezeu, pentru că era cel bun. Toți profeții, dacă luăm Vechiul Testament, au avut aceeași soartă, pentru că voiau să fie fideli lui Dumnezeu. Profetul Ilie a fost fugărit, a fost mereu persecutat de regina Isabela, o regină păcătoasă. Profetul Isaia are acele capitole frumoase ale slujitorului suferind, el însuși obiect de batjocură. Dar poate cel mai concludent este Ieremia, omul care a fost aruncat într-o cisternă, pentru că nu plăcea vorba sa, nu plăcea corectitudinea sa. Amos a fost alungat de la Betel, tocmai pentru că nu plăcea faptul că el îl aduce pe Dumnezeu. Și era un om în vârstă și un om corect. Mai departe, Ioan Botezătorul, de ce va fi ucis, de ce va fi cel căruia i se decapitează capul? Pentru că era corect și n-a plăcut celor din jurul său. Maximum, Isus Cristos, care a spus în evanghelie astăzi, venind cu acea afirmație: "Fiul Omului va fi dat la moarte". De ce? Tot aceeași cauză: suferința celui nevinovat; oamenii timpului, contemporanii săi, nu au acceptat corectitudinea sa, nu au acceptat blândețea sa, nu au acceptat minunile sale, nu au acceptat bunătatea sa. Așadar, nu acceptă nici vindecările, nici tăcerea lui, nimic.

Și nu s-a terminat cu Cristos. Aceeași persecuție a omului nevinovat continuă imediat. Toți apostolii vor muri martiri. Sfântul Ștefan va fi ucis cu pietre, 300 de ani va curge sânge de martir. De ce? Exact aceeași motivație: oamenii timpului, contemporanii lor, omul rău, omul păgân nu va suporta pe omul credincios, nu va suporta pe omul bun, nu va suporta omul milos, nu va suporta binele de lângă el. Și credeți că s-a terminat? Nicidecum. Pentru că același lucru se întâmplă chiar și în zilele noastre, sub ochii noștri. Secolul pe care l-am încheiat în urmă cu câțiva ani a cunoscut aceleași drame. Oare în anii 1940-1950-1960 cu cine erau pline pușcăriile? Vă spun eu: cu elita românească și cu oameni ai Bisericii, care nu au făcut compromis, oameni buni, oameni blânzi, episcopi remarcabili, îl amintesc aici pe preasfințitul Anton Durcovici. Trebuia el să fie dus la închisoare ca să fie ucis prin înfometare? Ce rău a făcut? Exact ca și slujitorul suferind, exact ca și omul din Cartea Înțelepciunii, a fost dus la moarte.

Și vreau să vă aduc în fața dumneavoastră un fragment din cartea Lanțuri și teroare, scrisă de blândul episcop Ioan Ploscaru, un om al lui Dumnezeu. Eu am locuit patru ani alături de acest episcop și vă spun: nu avea decât iubire, evlavie și blândețe într-însul, un om care toată ziua se ruga, citea sau făcea rozarii și dădea altora. Iată ce spune el: "Eram la Jilava. O grea pedeapsă ni s-a aplicat acolo. Era în luna iulie a anului 1950. Deși era arșița verii, au ținut geamurile în cuie, le-au țintuit, și o săptămână am stat fără aerisire și fără scoatere la aer. Pentru ce vină am fost oare arestați și pedepsiți? În plină vară, fără aerisire, într-o cameră de 18 metri pătrați, trăiau o viață de sufocare 35 de persoane. Mulți leșinau în plină zi, alții se îmbolnăveau. Atunci ne-a venit ideea să agităm păturile în fața ușii, pompând puțin aer pe sub ușă. Ne schimbam cu rândul prin fața ușii și ne aplecam în partea de jos, pentru a putea respira puțin aer proaspăt. Numai în asemenea situații ne dădeam seama ce înseamnă aerul proaspăt și suficient, pe care îl respiram afară, în mod obișnuit, fără a-l considera o adevărată binefacere de la Dumnezeu. În această luptă cu supraviețuirea, simțeam uneori compătimire pentru torționarii noștri. Cum poate simți bucuria vieții un om care nu are altă satisfacție decât aceea de a-i chinui pe alții?"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Atâtea drame se întâmplă, nu că cineva ar fi vinovat, ci doar faptul că cel rău nu-l suportă pe cel bun. Și revin cu întrebările. Ce vină aveau acești oameni, atât de buni și atât de blânzi, pentru a fi trimiși la închisoare? E întrebare. Dar nu o pun degeaba. O să-mi spuneți: Părinte, noi nu suntem torționari, de ce ne vorbiți despre acestea? Oare nu putem observa și astăzi lume care suferă pe nedrept din cauza altora, copii din cauza părinților, soții între ei, vecinii între ei, colegi de lucru? Și mă întreb și vă întreb: Oare, nu cumva, adesea se suferă din cauza noastră, a invidiei noastre, a nepăsării noastre, a vorbelor noastre, a intrigilor noastre? Ar trebui să spunem zilnic: Doamne, fă ca nu cumva mâna mea, vorba mea să fie fabricantă de suferință pentru cei de lângă noi. Încă în multe locuri se suferă din cauza credinței. De exemplu, în China, sunt mulți episcopi arestați pentru credința lor. Istoria și azi e plină de martiri. Dar la toate acesta ne mângâie fraza din evanghelie: "Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor și ei îl vor ucide". Și aici vine esențialul: "Dar a treia zi va învia". Este esențial, în a înțelege suferința, trebuie să avem această parte ultimă a frazei, care dă atâta speranță: omul care suferă pe nedrept, e drept, e adevărat, dar care are o speranță. Nu este ca suferința celui care suferă în zadar. El știe că după suferință va veni învierea. Și toți care au murit pentru credință, toți martirii, nu sunt niște perdanți, ci sunt niște oameni care au câștigat viața veșnică.

Așadar, astăzi, în fața acestei lecturi și în fața lui Cristos, să ne întrebăm: suntem oare cei care suferă pentru credință sau suntem cei care creează suferință în jurul nostru? Dacă toți am deveni niște mângâietori, niște oameni care suferă pentru credința lor, pentru dragoste și pentru adevăr, pământul ar fi mult mai frumos, pământul nostru ar fi paradis și ar dispărea suferința. Amin.

20 septembrie 2009

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
362 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 25-a de peste an:

Anul B
24 septembrie 2006 - Pr. Iulian-Valerian Ianuș
23 septembrie 2012 - Pr. Cristinel Fodor
20 septembrie 2015 - Pr. Daniel Iacobuț
23 septembrie 2018 - Pr. Ciprian Antălucă

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat