|
Anul B Dt 4,1-2.6-8; Iac 1,17-18.21-22.27; Mc 7,1-8.14-15.21-23 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, În ultimele cinci duminici liturgia cuvântului s-a axat pe discursul lui Isus despre pâinea vieții, discurs rostit în sinagoga din Cafarnaum; este vorba de capitolul 6 din Evanghelia sfântului Ioan. Isus este adevărata pâine coborâtă din cer, care se oferă ca hrană în sacramentul Euharistiei și ca victimă de ispășire pe cruce pentru mântuirea lumii. "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu, are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi". Am avut, astfel, posibilitatea să participăm la o profundă cateheză euharistică despre realitatea și valoarea acestui sacrament. Liturghia cuvântului de astăzi reia citirea Evangheliei după sfântul Marcu, care ni-l prezintă pe Isus într-o discuție aprinsă cu farizeii. Ocazia îi este oferită de o întâmplare, putem spune aparent banală. Farizeii și cărturarii observă că ucenicii mănâncă fără să se spele pe mâini, lucru foarte grav pentru ei, pentru că însemna încălcarea tradiției părinților, a bătrânilor. Era vorba de acele spălări rituale, atât de prezente în viața poporului ales. Evreii nu mâncau niciodată fără a se spăla pe mâini, crezând că în felul acesta îndepărtează orice întinare, reală sau închipuită, datorată contactului cu păgânii. S-a creat astfel o apăsătoare mentalitate cazuistică, care a generat convingerea că toată credința în Dumnezeu se exteriorizează în aceste prescrieri minuțioase, lăsând cumva la o parte observarea poruncilor lui Dumnezeu. Cristos, Domnul, condamnă acest obicei și se ridică împotriva învățăturii farizeilor. Marea noutate adusă de Domnul este aceasta: Isus deplasează sensul Legii de la exterior la interior, de pe buzele omului în inima omului. Cristos reacționează cu tărie împotriva formalismului și îi numește "ipocriți" pe farizei, pentru că meditează poruncile lui Dumnezeu pentru a observa poruncile omului. Domnul condamnă astfel orice legalism și dorește observarea sinceră a Legii, care este o realitatea interioară, pentru că nu e nimic în afara omului, care intrând în el să-l poată contamina, dar lucrurile care ies din om îl contaminează. Este ipocrizie a-ți spăla mâinile sau a da importanță oricărui lucru exterior, în timp ce inima este plină de vicii. Interiorul omului trebuie purificat, pentru că de aici vin gândurile rele, necurățiile, furturile, crimele, adulterul, lăcomiile, vicleniile, înșelăciunea. Fără purificarea inimii nu există observarea Legii lui Dumnezeu, pentru că legea divină tinde să-l elibereze pe om de patimi și de vicii, pentru a-l face capabil să-l iubească pe Dumnezeu și pe aproapele. Curăția, spălarea mâinilor, este cu siguranță un lucru bun și chiar necesar, însă, din punct de vedere religios nu are nicio valoare. Centrul curățirii este inima omului. "Acest popor mă cinstește doar cu buzele, dar cu inima este departe de mine", spunea Isaia în Vechiul Testament despre poporul ales. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Întreaga cuvântare a lui Moise pe care am ascultat-o la prima lectură este o chemare la observarea poruncilor lui Dumnezeu. Împlinirea poruncilor este condiția de a intra în stăpânirea Țării Făgăduite. Legea nu este împotriva omului, dar este pentru om și pentru binele lui. La nivel comunitar Legea îi permitea lui Israel de a exista ca popor în drum spre Țara Făgăduită. Dintr-o adunătură de triburi nomade, Dumnezeu îi constituie ca popor, iar Legea este scopul și temelia libertății sale. Israelul era conștient de toate acestea. Legea nu-l constrânge, dar îl înnobilează, exprimând înțelepciunea și inteligența lui față de alte popoare. Legea îl face părtaș pe om la înțelepciunea lui Dumnezeu, îi dă bucuria de a fi admis în prezența sa. A face voința Tatălui, a pune în practică poruncile, este o temă repetată des în evanghelie, și sfântul Iacob ne amintește acest lucru în a doua lectură de astăzi. "Puneți cuvântul în practică, nu vă mulțumiți numai să-l ascultați, căci altfel vă înșelați pe voi înșivă". Sfântul Iacob afirmă originea divină a tot ce este în noi și în jurul nostru, totul vine de la Tatăl ceresc. Omul ocupă primul loc printre creaturi, pentru el a fost creat pământul, și e de datoria noastră de a ne deschide inima și a primi cuvântul semănat în noi, care cuprinde și ceea ce numim legea divină. Iubiți credincioși, dragi radioascultători Sfântul Iacob este foarte practic. Nu ajunge să primim cuvântul, dar trebuie să-l traducem în fapte. Nu ajunge să acceptăm adevărurile de credință, dar trebuie să ne aplecăm asupra celor chinuiți, mâhniți, lipsiți de apărare. În evanghelie Isus nu se adresează numai farizeilor, dar și nouă, nouă celor care astăzi ascultăm cuvântul său. Și noi riscăm deseori să ne ducem credința noastră la diferite practici formale, exterioare, și să ne credem cu atât mai evlavioși, cu cât mai mare este numărul practicilor noastre devoționale. Și astăzi există destulă ipocrizie, care se manifestă în multiple feluri în viața noastră. Ca să ne vadă lumea că suntem creștini buni, deseori ne ocupăm mai mult de acțiuni exterioare sau așteptăm să fim lăudați. Astăzi, pentru a fi credibili în fața lumii, trebuie să redescoperim adevăratul duh al lui Cristos. Inimile curate: numai acestea îl vor vedea pe Dumnezeu. Nu suntem în stare de a ne purifica singuri, de aceea trebuie să ne încredem în forța răscumpărătoare a lui Cristos, ce lucrează în sufletele noastre prin Euharistia pe care o celebrăm. Fericita Fecioară Maria, care a ascultat, a meditat și a păstrat în inima ei cuvintele Fiului său, să ne ajute să fim discipoli sinceri, coerenți și generoși în fața lui Dumnezeu și în fața oamenilor. Amin. 30 august 2009 Pr. Ștefan Babiaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 22-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |