|
Anul B Prov 9,1-6; Ef 5,15-20; In 6,51-58 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Pâinea cea vie, noi o numim astăzi Sfânta Împărtășanie și ne este oferită la Sfânta Liturghie, iar când vorbim despre dânsa o prezentăm ca misterul euharistic. De aceea, chiar de la început, trebuie să recunosc că este anevoios a vorbi despre realitățile pâinii vieții. Ar fi mai bine ca, atât eu, cât și dumneavoastră, să ne așezăm în genunchi, să adorăm, să contemplăm aceste realități. Dar, ca să ajungem la această atitudine de evlavie, să folosim cuvintele Domnului, pentru a înțelege și pentru a contempla. Așadar, în natură, nu poate să fie viață fără hrană. Hrana, de origine vegetală sau animală, la început a fost vie, dar apoi, pentru a fi consumată, este jertfită, iar această jertfă este pentru a menține o altă viață într-o altă ființă. Astăzi, Isus pornește de la această realitate esențială a condiției umane pentru a face o comparație și o aplicație. Așa cum ne hrănim pentru a trăi, așa trebuie să-l primim pe el, trupul și sângele său, ca să ne mântuim și să cunoaștem plinătatea vieții. Această hrană spirituală nu o primim pentru efectele sale fizice sau biologice, ci pentru a trăi cu Dumnezeu și a trăi în Dumnezeu. Pâinea vieții produce în cel credincios un efect imediat: are viața veșnică. Și tot ea aduce o promisiune pentru viitor din partea lui Isus: "Eu îl voi învia în ziua de apoi". Vă rog, însă, să reflectați cu atenție. Când ne hrănim cu mâncarea naturală, aceasta este integrată în noi prin ciclul biologic, iar prin intermediul transformărilor mediilor biologice ea intră în noi. Însă, când ne împărtășim, noi suntem introduși în viața însăși a lui Dumnezeu și devenim părtași la viața lui Isus. Prin urmare, în timp ce alimentele sunt asimilate și transformate în corpul nostru și devin energie pentru viața trupească, când ne împărtășim noi suntem asimilați și transformați progresiv în Isus Cristos. Dar, poate, și printre noi, sunt unii care asemenea iudeilor murmură sau chiar comentează zicând: "Cum poate să ne dea Isus trupul să-l mâncăm?". Pentru a primi un răspuns corect să ne apropiem inima noastră de inima Mântuitorului sau cum făcea sfântul Toma de Aquino, să lipim capul nostru de tabernacol și să-l implorăm pe Duhul Sfânt să ne lumineze pentru a trăi cu Dumnezeu. Aici este, de fapt, un exercițiu de înțelepciune. O definiție simplă a înțelepciunii este aceasta: înțelepciunea este capacitatea persoanei ca din lucrurile bune să le aleagă pe cele mai importante. Pentru Scripturile Sfinte înțelepciunea vine de la Dumnezeu și este cea mai bună călăuză spre fericirea autentică. În această privință, Duhul Sfânt ne avertizează: Să nu vă comportați ca nechibzuiții, dar ca oamenii înțelepți. Nechibzuiții sau, scuzați-mi expresia, nebunii sunt cei care se gândesc numai la viața prezentă, sunt preocupați doar de hrana pământească, de bani, de bunuri materiale, de comoditate, de plăceri fără limite, de ambiții. Printre ei sunt chiar oameni inteligenți, oameni de știință sau oameni renumiți, a căror minte a devenit servitoarea poftelor și a dorințelor capricioase. Iar ei nu caută esențialul și, mai ales, planul lui Dumnezeu. În schimb, conform Scripturilor, cei înțelepți sunt cei care, din contra, sunt preocupați de esențial. Ei nu uită că sunt creați de Dumnezeu, că pentru ei Domnul a orânduit o viață mai înaltă, mai frumoasă și chiar mai umană. Aceștia, la lumina Duhului Sfânt, nu numai că-și îngrijesc sufletul, ci, mai mult, privesc spre bunurile de sus, fără să neglijeze datoriile de aici. Adevărata înțelepciune vine de la Dumnezeu și trăiesc cu înțelepciune: cei care îl urmează pe Cristos, care se lasă instruiți și, mai ales, călăuziți de învățăturile, de exemplele vieții sale. Înțelepciunea adevărată conduce la calea dreptății, a sfințeniei, la viața veșnică, iar Isus spune: "Cine mă urmează nu se va pierde". Adevăratul înțelept este umil și el caută să participe la sfintele sacramente pentru a primi ajutor ca să devină mai bun și pentru că are nevoie de Isus pentru a fi mai sfânt. Ioan Casian scria: "Dacă noi, pentru a primi împărtășanie ar trebui să așteptăm să devenim demni, nu am putea să o primim nici măcar odată pe an. Cine gândește așa, cade într-o mare prezumție de orgoliu, pentru că, cel puțin în ziua în care se va împărtăși, el se va considera demn de împărtășanie. Dar noi nu suntem oameni perfecți, deci nimeni nu poate avea pretenția că este demn sau că poate pretinde împărtășanie. De aceea, noi ne împărtășim după ce am primit iertarea păcatelor nu pentru că am fi demni sau vrednici, ci pentru că ne dăm seama că avem nevoie ca pâinea vieții, Domnul Isus, să ne sfințească, să ne ajute să devenim mai buni, să ne transforme într-însul și prin puterea lui. Căci așa cum primii părinți când au mâncat din pomul oprit au păcătuit, noi, prin credință, când îl primim pe Isus primim roadele din pomul vieții și el ne transformă în dumnezei. Și de aceea sfinții au participat deseori la sacramente și în mod special la Sfânta Împărtășanie". Renee Vaughan, în regula scrisă pentru "Micii frați ai lui Isus", dă niște explicații care ne pot fi utile și nouă. Iată cuvintele sale: "A trăi cu Isus și pentru el trebuie să devină pentru noi o viață diferită de cea trăită între oameni, pentru că se desfășoară în umbra și sub controlul credinței. Trebuie să se facă exercițiul de a gândi, de a trăi și de acționa ținând cont de această realitate. Isus a înviat la plinătatea vieții, a bucuriei, și apoi aceasta trebuie să ne conducă la raporturi profunde și constante cu el. Isus se cunoaște în orice moment al vieții tale interioare și te vrea cu el. Isus te ascultă și aude cuvintele tale când îi vorbești. Este prezent în diferite moduri pe care trebuie să le cunoști bine, prin sacramente, dar mai ales prin Euharistie și Spovadă poți să intri în contact cu umanitatea lui Isus și să o primești, mai ales să trăiești sub influența care vindecă răul, care este în sufletul tău și în trupul tău. Iar Isus va face să crească în tine viața divină. Isus are un proiect precis pentru tine și așteaptă ca tu să-l realizezi prin eforturile tale, conformându-ți voința ta cu a lui. În orice minut depinde numai de tine ca să stabilești o colaborare cu Isus, pentru a acționa invizibil dar real asupra oamenilor. Întâlnirea cu Isus în ceasul morții este sigură și aproape. Trebuie să te gândești la aceasta, să o dorești, să te bucuri de pe acum și să te pregătești în mod detașat pentru această trecere dureroasă. Viziunea lui Dumnezeu, bucuria veșnică de a fi cu Isus și de a acționa asupra lumii și în inima oamenilor, prin Isus, fără nicio limită, în timp și spațiu, iată scopul vieții tale, iată ce se va confirma foarte curând și ce va trebuie să fie de acum motivul bucuriei tale, a puterii ce te animă și a speranței". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Așadar, dacă tot ne bucurăm când cineva ne spune cu dragoste "Te iubesc!", cu atât mai mult să avem înțelepciunea de a-l primi pe Isus care ne strigă: Te iubesc atât de mult, că vreau să fiu mereu cu tine, vreau ca viața ta să fiu eu însumi, eu să fiu viața vieții tale! Dar, ca aceste reflecții să se transforme în viață, vă recomand să continuați meditația aceasta folosind două cărți scrise de Alois Chiavarino. Prima: Cea mai mare comoară. În această carte veți găsi 26 de argumente care susțin că cea mai mare comoară pentru noi este Sfânta Liturghie. A doua, de același autor, cartea Pentru ce trebuie să ne împărtășim des? Și acolo veți găsi 30 de motive și considerente care vă încurajează să vă împărtășiți des, bine și cu multă bucurie. Închei meditația de astăzi citând, din aceleași cărți, două invitații. Prima aparține autorului, care scrie celor bolnavi: "Cereți, așadar, dragi bolnavi, ca Isus să vină la voi, ba chiar chemați-l insistent. Rugați-i pe cei din casă ca să vă facă des această bucurie. Rugați-l pe preot să vi-l aducă pe Isus. Împărtășiți-vă cu Isus. Fără Isus veți purta singuri suferințele, neplăcerile, plictiseala. Cu Isus, însă, veți avea resemnare și răbdare, pentru că el va lua asupra sa și va purta o parte din suferința voastră, așa cum, într-o zi, a purtat crucea pentru voi". Iar sfântul Leonard, prins de un sfânt avânt ne strigă: "O, popoare înșelate, popoare amăgite de păcat, ce faceți? De ce nu alergați în biserici ca să luați parte la cât mai multe Liturghii pentru a vă împărtăși cât mai des? De ce nu-i imitați pe îngeri, care coboară în timpul Sfintei Liturghii și stau înaintea altarelor noastre cu cel mai adânc respect pentru a putea mijloci pentru noi cu mai mare folos?". 16 august 2009 Pr. Alois Hîrja [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 20-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |