Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 19-a de peste an

1Rg 19,4-8; Ps 33; Ef 4,30-5,2; In 6,41-51

Iubiți credincioși, dragi ascultători

Evanghelia după sfântul Ioan este cunoscută drept evanghelia semnelor și a simbolurilor. În spatele fiecărui cuvânt, a fiecărei expresii folosite, există și un sens mult mai profund. De exemplu, apa nu este apa reală, pe care o folosim în fiecare zi, ci ea reprezintă Botezul; vântul, mai mult decât vânt, este Duhul care bate încotro vrea; pâinea nu este doar pâine, ea este viață. Se vorbește despre foame fizică, dar și despre o foame a spiritului pentru Dumnezeu și o foame a lui Dumnezeu. Mulțimea care îl urma pe Domnul Isus era înfometată, dar nu s-a săturat la înmulțirea pâinii și a peștilor. Isus însuși se prezintă în fața lor ca acela care este capabil să le potolească adevărata foame, o foame sufletească, numindu-se pe sine însuși "pâinea vieții".

Astăzi, mulți oameni, din păcate, cunosc foamea, și mai ales o foame sufletească. Sunt mulți oameni în lume care nu au suficientă hrană însă toți oamenii au o foame spirituală. Dacă ne-ar întreba cineva de ce suntem aici în biserică, cred că mulți ar răspunde: deoarece dorim să ne hrănim sufletul pentru o nouă săptămână. Îi puteți întreba chiar și pe cei care în fiecare duminică dimineață la ora 08.00 deschid radioul, se îmbracă în straie de sărbătoare și se așază cu sfințenie la marginea patului de care sunt pironiți în suferința lor, așteptând începerea sfintei Liturghii. Unora le lipsește pâinea, altora le lipsesc medicamentele, altora le lipsesc persoanele dragi care să-i viziteze, să-i mângâie, dar, înainte de toate, toți așteaptă o hrană pentru suflet; nu face medicul ceea ce face Cristos, nu fac frații și surorile ceea ce face preotul în persoana lui Cristos, toți, dar toți, simt nevoia de a fi săturați de o pâine din cer, de o hrană pentru suflet.

Cine și ce te hrănește atunci când participi la sfânta Liturghie? În primul rând faptul că aici descoperi că nu ești singur. Pe unii din biserică îi știi, pe alții nu. Unii sunt din aceeași localitate cu tine, alții sunt în trecere. Însă toți sunt înfometați, indiferent de motivul pentru care au venit astăzi la biserică. Toți împărtășesc aceeași credință, indiferent de gradul de maturitate, responsabilitate sau fidelitate. Sunt printre noi și sfinți și păcătoși, adevărați creștini, dar și ipocriți, bogați și săraci, faimoși și necunoscuți, înțelepți și mai puțin înțelepți, oameni de succes și ghinioniști, mândri și umili - dar aici și acum toți suntem egali. Aici, în biserică, dispare orice diferență între noi, toți suntem simpli și profunzi, un popor vulnerabil și plin de nevoi. Această mixtură, acest colaj al tipurilor de credincioși constituie de fapt familia noastră de credință în Dumnezeu. Toți aceștia se roagă aici împreună cu tine. În alte locuri, în lumea întreagă, sunt milioane și milioane care fac același lucru. Trebuie să-ți amintești, creștinule, că atunci când participi la sfânta Liturghie tu ești o parte din ceva mai mare, ești un vlăstar dintr-un butuc de viță de vie, ești o piatră dintr-o clădire, un membru al trupului mistic al lui Cristos. Indiferent unde te-ai așezat în biserică, indiferent cât de păcătos ești, indiferent de starea ta spirituală sau emoțională, tu îi aparții lui Cristos. Chiar străinii sunt frații și surorile tale în Domnul. Trebuie să te hrănești din aceasta! Foamea de a avea o familie, de înțelegere și armonie este potolită la biserică, pentru că în biserică, în fața lui Cristos, mai mult decât oriunde, formăm o familie. Aici nu mai există om cu mulți bani sau fără bani, om cu pile sau fără pile, bolnav sau sănătos. Indiferent de greutatea poverilor ce le avem de purtat, aici, în biserică, suntem ca într-o familie, aici, în biserică, cineva ne mângâie, ne întărește. Aceasta este hrană care satură.

Ce ne mai hrănește atunci când participăm la sfânta Liturghie? În al doilea rând este o mare doză de onestitate. De ce onestitate? - s-ar întreba unii. Deoarece în afara caselor noastre, aici este unul dintre puținele, sau chiar singurul loc, în care manifestăm deschis credința noastră, arătându-ne, astfel, identitatea noastră. Putem fi observați cu ușurință mergând sau întorcându-ne de la biserică. Aici ne putem ruga, putem cânta, putem proclama deschis evanghelia că Isus este Domnul. Gândiți-vă la aceasta! Sunt tot mai puține locuri în care ne manifestăm deschis credința. Și știți prea bine ce se discută despre cruci, care sunt scoase afară din locurile publice, despre creștini care se simt rușinați să se însemne în public cu sfânta cruce sau dacă fac aceasta e din ironie sau din rutină. Poate că prea puțini dintre cei care te cunosc știu că ești creștin, mai ales catolic. Aici însă aceasta devine elocvent. Aici eticheta de creștin e pentru toți. În fiecare duminică îți este reamintită adevărata ta identitate. Într-o lume în care toți, mai devreme sau mai târziu, poartă măștile, hainele și valorile altora, este bine de știut că dincolo de machiajul zilnic, aici putem ști cine suntem cu adevărat: că suntem iubiți de Dumnezeu și discipoli ai lui Cristos. Și acest adevăr, deasupra tuturor vanităților pe care cultura contemporană le impune, este adevărata hrană pentru viața noastră. A fi iubit de Dumnezeu, de cineva care nu poartă măști, de cineva care te iubește așa cum ești, nu din interes. Aceasta este hrana care îți dă poftă de viață și curaj pentru a trăi.

Ce ne mai hrănește la sfânta Liturghie? În al treilea rând, o Scriptură veche de mii de ani. Tu, creștinule, ești moștenitorul unei înțelepciuni vechi, din care s-a hrănit David, Maria, Iosif, Petru, Marta, Ignațiu, Anton Durcovici, Maica Tereza, papa Ioan Paul al II-lea și mulți alții. Cuvântul lui Dumnezeu, evanghelia pe care am ascultat-o astăzi, a fost ascultată de milioane de oameni înaintea noastră, în multe locuri și timpuri, iar oamenii și-au conformat viața și, astfel, și-au potolit foamea. Scriptura satură mai mult decât ne-am putea imagina.

Ce ne mai hrănește, ce ne mai potolește foamea la sfânta Liturghie? În sfârșit ne hrănim din Euharistie. În urmă cu două mii de ani Isus a frânt aceeași pâine și a împărțit același potir cu noi pentru ca noi să facem aceasta în amintirea sa. Și așa facem ori de câte ori celebrăm Euharistia. Prin această Euharistie suntem în legătură cu el și cu ceilalți, iar aceasta face din noi un popor vechi, cu o tradiție bimilenară. Noi suntem hrăniți cu marea sa prezență în mijlocul nostru. Ce ne trebuie mai mult decât Dumnezeu în noi și noi în Dumnezeu. Euharistia, pâinea care satură de două mii de ani fără să se epuizeze, fără să intre în criză.

Aceasta este hrana care satură foamea noastră sufletească în fiecare duminică, atunci când participăm la sfânta Liturghie. Dar, atunci când nu participăm, din ce hrănim foamea sufletului nostru? Nu există înlocuitor pentru Liturghia duminicală, pentru că aici și doar aici Isus, "pâine a vieții", așa ni se prezintă astăzi în evanghelie, ni se dă în totalitate. Poate că, asemenea evreilor, răspunsul oferit lui Isus este murmurul, semn al necredinței. Cine se crede el, îl știm! Și continuăm să ne hrănim din iluziile unei fericiri trecătoare, din siguranța relativă a unei locuințe, a unui loc de muncă și a unei familii, continuăm să ne hrănim insuficient, pe când aici la sfânta Liturghie, Isus, pâinea vieții, oferă în fiecare zi o hrană nepieritoare, care este constituită de această minunată familie a credincioșilor, de redescoperirea adevăratei noastre identități de fii iubiți ai lui Dumnezeu, de bogăția Scripturii și a Euharistiei, marea prezență a lui Dumnezeu în noi.

Nu de puține ori ni se întâmplă să participăm la sfânta Liturghie, dar ieșind să spunem: Care-i diferența? Mă simt la fel ca înainte. Unde-i hrana aceea de care mi s-a vorbit atât? I s-a întâmplat și unui proaspăt călugăr. Nu înțelegea de ce regula prescria mai mute vizite pe parcursul unei singure zile în capelă, în fața Euharistiei, nu înțelegea de ce în fiecare zi trebuia să participe la Liturghie. Se apropie de superior și îi spune: "Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar eu merg și mă întorc de la Liturghie în fiecare zi fără să simt nici o schimbare în viața mea. Sunt la fel de uscat și gol". Atunci superiorul, drept răspuns, îi dă un coș din nuiele și îl trimite la râu să aducă apă în el. Vă puteți imagina. E ceva imposibil. Încearcă o dată, de două ori, dar de îndată ce scotea coșul din apă, aceasta se strecura printre nuiele și coșul rămânea gol. După vreo trei încercări se apropie de superior și îi spune: "Sper că nu râzi de mine, dar așa ceva este imposibil. Te rog, mai încearcă o dată", îi spune superiorul. Din ascultare a mers, dar a avut parte de același rezultat. Aproape revoltat se întoarce la superiorul său. "E imposibil, îmi puteți da să fac orice altceva, dar nu aceasta". Superiorul, un bătrân înțelept îi spune: "N-ai putut lua apă, dar privește la coș! E mult mai curat ca mai înainte. Așa se întâmplă cu tine atunci când participi la sfânta Liturghie și la sfânta Spovadă. Fără să îți dai seama devii mai curat". Acesta este un alt mod în care ne satură Cristos, ne face mai frumoși, mai curați.

De fapt, aici, în jurul Euharistiei, descoperim cea mai puternică foame din lume: foamea lui Dumnezeu de noi, de iubirea noastră. Lui Dumnezeu îi este foame să ne știe în casa lui, să ne iubească și, astfel, ne atrage la el, dezlănțuie și în noi foamea de Dumnezeu, pentru că spune Isus "Nimeni nu poate veni la mine dacă nu-l va atrage Tatăl". Iubirea e modul în care ne atrage Dumnezeu la el. Un Dumnezeu înfometat de iubirea noastră.

În prima lectură de astăzi, profetul Ilie istovit din cauza drumului, răpus de suferință, își cere moartea. Vine însă un înger al Domnului și îl invită să mănânce și să bea, pentru a se întări în vederea unui drum lung. Asemenea lui, și noi ne aflăm pe drum, un drum care duce la Dumnezeu, pentru că nu există viață umană care să nu vină și să nu se întoarcă la Dumnezeu. Suntem sleiți de puteri, înspăimântați de necunoscut, de starea șubredă a sănătății, de lipsa siguranței, de pericole, de potențialii dușmani. Ilie se hrănește la îndemnul îngerului cu o pâine coborâtă din cer și îi este suficient pentru a ajunge la capătul călătoriei. Glasul îngerului răsună astăzi pentru fiecare dintre noi: Ia și mănâncă, participă la sfânta Liturghie ori de câte ori poți, pentru că aici e hrană adevărată, aici înțelegi că nu ești singur, că faci parte dintr-o mare familie, aici descoperi adevărata ta identitate, aici ai Scriptura și Euharistia, ca două izvoare ale credinței tale. Amin.

9 august 2009

Pr. Petru-Sebastian Tamaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
516 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 19-a de peste an:

Anul B
13 august 2006 - Pr. Egidiu Condac
12 august 2012 - Pr. Petru Chelaru
9 august 2015 - Pr. Florin-Petru Sescu
12 august 2018 - Pr. Claudiu Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat