Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 14-a de peste an

Ez 2,2-5; Ps 122; 2Cor 12,7-10; Mc 6,1-6

"A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Viața omenească, în orice stare sau condiție ar fi trăită, are parte de puține momente extraordinare, ieșite din comun, care să trezească uimirea și uluirea, la simțirea cărora să-ți stea mintea în loc și privirea suspendată. Dimpotrivă, știm bine cu toții, că mai toate lucrurile se petrec mereu, în același fel. Arareori ies din făgașul lor firesc. Vremea are aceleași variații, îndeobște cunoscute, activitățile cotidiene sunt cam aceleași, sentimentele noastre sunt și cele ale semenilor noștri și noi ne simțim bine să fim considerați oameni cumsecade, adică normali. Însă, nouă ne place mult și senzaționalul, ceea ce este provocator și palpitant, ceea ce răpește sau declanșează admirația noastră. La televizor urmărim cu atenție sporită subiectele sau emisiunile de senzație, chiar dacă știm că ele ne sunt prezentate în așa fel încât să ne apară senzaționale. Bunăoară, până și într-o reclamă cu un simplu săpun, vrea să ni se spună că nu se dobândește doar curățirea trupului, ci frumusețea în sine. Mașina din spotul publicitar nu este doar pentru mișcare rapidă și utilă, ci cu ea îți asiguri libertatea și confortul. Sucul nu doar răcorește, ci redă trupului echilibrul pierdut și îl energizează complet. Așadar, trăim normal dar căutăm extraordinarul.

În viața de credință mulți oameni sunt convinși, până la încăpățânare, că nu totul poate fi simplu, normal, firesc, că aici, mai ales aici, trebuie să existe mult spațiu pentru miraculos, pentru gesturi, fapte sau evenimente care scapă ordinii firești și oricărei imaginații sau previziuni. Și aceasta este o mare iluzie, pentru că nu e așa. Din această cauză, Dumnezeu, în sine, dar mai ales în Fiul său Isus Cristos, este o dezamăgire. Nemulțumirea pe care o au mulți la adresa lui pleacă tocmai din faptul că nu găsesc nimic senzațional în ceea ce el face sau în modul în care acționează în lume, ignorând că a-ți trăi credința nu înseamnă nicidecum să ai zilele vieții presărate cu minuni, cu favoruri alese și neobișnuite.

A venit Isus la ai săi și ai săi, oamenii de atunci, dar și cei de astăzi, nu l-au primit, pentru că și-a ales un grajd ca loc unde să se nască; niște părinți foarte simpli, cu o situație economică modestă; pentru că a avut o copilărie ca a oricărui copil evreu din timpul său; o tinerețe ascunsă în care nu a etalat nimic. Poate fi Isus Cristos recunoscut ca Fiu al lui Dumnezeu, ca adevărat profet care vorbește în numele lui, cu o viață așa de normală?

Pentru compatrioții săi, nazarinenii, lucrul acesta, așa cum reiese din evanghelie, a fost imposibil. După ce Isus a făcut mai multe minuni în regiunile învecinate, a venit și în locul lui natal, ca să înfăptuiască aceleași semne, dar fără niciun succes. Ba, dimpotrivă, având parte de respingerea și necredința alor săi. Atitudinea lor a fost la început una de stupoare și uimire, ca să se schimbe la final în scepticism și necredință. Uimirea le-a fost provocată de învățătura erudită și de vindecările pe care Isus le-a săvârșit mai ales în Cafarnaum. Chiar dacă Isus nu a frecventat școala superioară de la Ierusalim, nu a fost din această cauză un analfabet sau un incult. Apelativul Rabbi, întâlnit de atâtea ori în evanghelie, adică Învățătorule, deși nu a fost un titlu de învățător oficial al Legii de cărturari, cu toate acestea, el nu a frecventat o instituție specială, dar i-a indicat apartenența lui la acea categorie de persoane care pot lua cuvântul cu autoritate în sinagogă. După modul său de a învăța, Isus a arătat că are daruri carismatice, care până atunci nu s-au lăsat deloc observate la el, și care tocmai din această cauză au găsit în ascultătorii săi nedumerire și aversiune.

Pentru ei, toată identitatea lui Isus era cuprinsă și consumată în întrebările retorice din evanghelie. Toți știau că el este lemnarul, fiul lui Iosif și al Mariei, că a trăit tot timpul la fel ca ei, că tânărul Isus nu a prezentat niciodată nimic special. Să fie el cel care a săvârșit vindecările în satele învecinate? Să fi fost el un copil minune? Nu, el nu ar putea avea nimic deosebit. Menționarea explicită că este fiu de tâmplar nu are nimic disprețuitor față de această meserie. Într-o discuție complicată, în care nu se ajungea ușor la o soluție, în limbajul uzual se folosea la evrei chiar următoarea zicală interogativă: "Nu se găsește pe aici un tâmplar sau un fiu de tâmplar care să rezolve problema?". Însă, un fiu de tâmplar rămânea în definitiv un fiu de tâmplar. El nu putea fi nici taumaturg, nici orator, nici mântuitor al lui Israel sau al întregii lumi. Cei din Nazaret au judecat la fel ca mulți oameni din timpul nostru: cine face lucruri neobișnuite, trebuie să aibă o viață neobișnuită.

Și totuși, credința vrea ca noi să vedem în omul Isus din Nazaret pe Dumnezeu făcut om. Din Biblie reiese că atunci când Dumnezeu intervine în viața oamenilor, o face după un principiu care străbate toată istoria sacră. El își descoperă măreția și puterea în cel ce este mic și trecut cu vederea: un popor mic - poporul ales; un mesaj în cuvinte pe înțelesul tuturor; colaboratori neșcoliți; ucenici modești și fără prestanță publică. De aceea, unii găsesc să-l acuze pe Dumnezeu deoarece nu acționează cu grandoare, nu-și alege oameni importanți în ochii lumii. E cazul profeților Amos, Ieremia, Ezechiel care, ultimul, așa cum am ascultat astăzi la prima lectură, n-a putut să facă în numele lui Dumnezeu nimic altceva decât să stea pur și simplu în mijlocul unui popor răzvrătit, ca acesta să știe măcar că are un profet în mijlocul lui.

De ce este Dumnezeu așa? De ce are asemenea preferințe? Pentru că, am auzit în a doua lectură, "puterea mea se vădește din plin în slăbiciune". Este răspunsul pe care îl primește sfântul Paul de la Domnul. De aceea, credința adevărată nu are de-a face cu grandomania, cu forța, cu spectaculosul; nu e în căutare de senzațional și nu se sprijină pe minuni; credința adevărată își vede de îndatoririle zilnice; nu caută la ochii lumii, ci e atentă cum vede Dumnezeu. Ea se hrănește în sfera cotidiană cu toate slăbiciunile și neputințele pe care ni le cunoaștem. Pentru că, ne spune tot sfântul Paul, "atunci când sunt slab, sunt tare". Când suntem slabi, e tare Dumnezeu în noi.

Greșeala pe care au făcut-o cei din Nazaret o comitem și noi mai întâi față de oamenii din jurul nostru, cu care avem de-a face zilnic, despre care credem că îi cunoaștem în întregime, și de la care, spunem noi, nu mai avem nimic de învățat. În consecință, arătăm dezinteres pentru ceea ce ei spun. Nu-i mai luăm în serios, pentru că toate faptele lor și ideile ni se par banale și fără vreun folos.

De unde are el toate acestea? Întrebăm și noi despre cei pe care îi întâlnim după o perioadă îndelungată, timp în care s-au schimbat psihic, s-au realizat profesional, s-au prelucrat și valorificat în direcția bună. Iar noi îi tratăm după aspectele mai puțin plăcute de altădată, deja expirate.

Greșeala nazarinenilor o comitem și noi față de Dumnezeu, când îi cerem în schimbul credinței să facă minuni, când ne indignăm că nu intervine vizibil în problemele noastre, când îi spunem că nu face nimic pentru noi. O comitem față de Isus, când ne gândim la el ca la un simplu om din istoria omenirii, care a trăit ca ceilalți oameni, când nu îi oferim credința noastră, ascultarea voinței și a minții lui în calitatea de Fiu al lui Dumnezeu.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

De aceea, astăzi, trebuie să ne rugăm pentru credință, pentru acea credință pe care s-o trăim în acțiunile simple, repetate, zilnice, în fața celorlalți oameni, așa cum sunt ei, pentru ca Isus, care vine la noi, să fie primit de noi cum se cuvine, cât suntem ai săi și vrem să fim ai săi, și să-l iubim pentru că este om și Dumnezeu cu noi. Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos!

5 iulie 2009

Pr. Cristian Diac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
539 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an:

Anul B
9 iulie 2006 - Pr. Iosif Antili
8 iulie 2012 - Pr. Cornel Cadar
5 iulie 2015 - Pr. Ștefan Lupu
8 iulie 2018 - Pr. Eugen Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat