Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 5-a de peste an

Iob 7,1-4.6-7; Ps 146; 1Cor 9,16-19.22-23; Mc 1,29-39

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Cele trei lecturi biblice propuse pentru Liturghia de azi ne vorbesc despre drama existenței omului, despre mizeria condiției umane. Iob, în prima lectură, ne dă o definiție tristă a vieții omului. Cunoaștem o mulțime de definiții pesimiste ale omului. Pentru Blaise Pascal omul este o trestie care gândește. Dar omul e mai nefericit decât trestia, tocmai fiindcă gândește; e singura ființă din univers care știe că moare. Pentru Calderon de la Barca viața e un vis. Pentru Jean-Paul Sartre viața este o suferință inutilă. Pentru iubitorii de umor negru omul este un colet pe care moașa îl expediază groparului. Pentru Iob viața omului e o suflare; e o adiere scurtă, efemeră, fără consistență, care dispare imediat, fără să lase vreo urmă. "Zilele mele zboară mai repede decât suveica țesătorului; se duc și eu nu mai am nici o speranță".

"Era în țara Uț un om care se numea Iob. Și omul acesta era drept și curat la suflet. El se temea de Dumnezeu și se abătea de la rău. Avea șapte fii și trei fiice. Avea șapte mii de oi, trei mii de cămile, cinci sute de perechi de boi, cinci sute de măgărițe și un număr foarte mare de servitori". Dar acest om drept și temător de Dumnezeu e lovit de cele mai cumplite nenorociri și suferințe. Toți copiii și servitorii sunt trecuți prin ascuțișul sabiei, animalele îi sunt furate, e atins de boala cea mai cumplită, de lepră; carnea îi putrezește, trupul i se acoperă de răni de la tălpile picioarelor până în creștetul capului, i se acoperă de viermi, e scos din casă și aruncat pe o grămadă de gunoi, unde zace pe cenușă și își curăță puroiul cu un ciob.

Dar suferința cea mai mare pentru Iob e alta, e de ordin psihic; e suferința lăuntrică ce îi sfâșie inima fiindcă nu găsește răspuns la întrebările chinuitoare pe care și le pune. Își ridică glasul spre cer și îl somează pe Dumnezeu să îi dea explicații: "Doamne, tu ești creatorul meu, ești un Dumnezeu bun, iubitor, ești un Dumnezeu drept. Dacă eu mă tem de tine și nu săvârșesc răul, de ce îmi trimiți atâtea suferințe și nenorociri? Unde este iubirea ta? Unde este dreptatea ta?" Dar cerul pare de plumb, Dumnezeu pare surd, nu-i dă niciun răspuns. Acest mutism, această absență aparentă a lui Dumnezeu creează în Iob sentimentul dezolant al singurătății absolute; se simte abandonat nu numai de oameni, ci și de Dumnezeu. Trei prieteni vin la Iob și îi țin discursuri lungi, savante, de ordin filozofic prin care vor să explice rațional sensul suferințelor omului de pe grămada de gunoi. Dar discursurile lor nu fac altceva decât să-i sporească suferințele; e o tortură în plus. Suferința rămâne pentru Iob o enigmă, un mister pe care numai Dumnezeu poate să-l dezlege. Iob nu-și pierde credința, nici speranța în Dumnezeu din cauza suferinței. Pentru el suferința este un argument care dovedește existența lui Dumnezeu, căci există enigma suferinței. Omul nu poate să o dezlege; trebuie să fie cineva care să o dezlege, iar acesta nu poate fi decât Dumnezeu. Soția îl îndeamnă pe Iob să-l blesteme pe Dumnezeu pentru ca Dumnezeu să-l lovească pe loc, să moară și, astfel, să scape de o suferință absurdă și de o viață fără sens. Iob însă nu-l blestemă pe Dumnezeu, ci își blestemă ziua în care s-a născut. Continuă să trăiască cu angoasele sale, cu frământările sale, cu întrebările sale fără răspuns, cu suferințe cumplite în trupul și în sufletul său, seara așteptând să vină dimineața, dimineața așteptând să vină seara, fără a se putea înțelege pe sine și nici pe Dumnezeu cel cu planuri de nepătruns.

Trăia în țara Uț. Unde este această țară Uț? Nimeni nu știe. Nu e nicăieri, fiindcă e pretutindeni. Când a trăit Iob? Niciodată, fiindcă trăiește întotdeauna. Iob este omul care trăiește în afara timpului și în afara spațiului geografic, fiindcă trăiește în toate timpurile și în toate spațiile geografice. El este omul universal, omul suferind din toate timpurile și din toate locurile. Strigătul său e strigătul celor care vor un răspuns la întrebările: Ce sens are suferința? Ce sens are viața? Ce sens are moartea? De ce suferă cel drept? De ce suferă, mai ales, copii nevinovați? De ce sunt atâtea rele, atâta nedreptate, atâta lăcomie, atâta violență, atâta corupție, atâta minciună, atâtea catastrofe în lume?

Răspunsul la chinuitoarele sale întrebări, Iob, omul universal, îl primește în evanghelia de azi. Dumnezeu care nu e nici surd, nici absent, nici indiferent la suferința omului, ne-a dat răspunsul prin Isus Cristos. Răspunsul nu este o explicație rațională, ci o prezență. Isus nu a ținut discursuri filozofice despre suferință, nu le-a ținut bolnavilor predici, ca acei trei prieteni ai lui Iob. În textul evanghelic de azi îl vedem pe Isus combătând febra, bolile de tot felul, mai ales acel rău obscur, mai teribil decât toate celelalte, care este posesia diabolică.

Dar răspunsul dat de Cristos la problema bolii, a suferinței nu se reduce doar la atât, la vindecarea câtorva bolnavi. El vindecă bolnavi și vestește împărăția lui Dumnezeu. Cristos nu a venit să elimine toate suferințele și bolile din lume, ci să răscumpere, să salveze toate suferințele, să le salveze de absurd și de inutilitate, dându-le un sens și o valoare infinită. Isus nu are nimic de a face cu ideologiile politice utopice de stânga și de dreapta, care ne îndreaptă privirea îndărăt, spre trecut, spre starea paradisiacă de la început. El nu își face iluzie că poate să realizeze societatea perfectă, în care nu mai există nici boală, nici suferință, nici inegalități, nici nedreptăți, ci ne îndreaptă privirea în față spre viitor, spre împărăția lui Dumnezeu, în care se intră prin cruce, prin suferința răscumpărată de el. Răspunsul la strigătul sfâșietor al lui Iob, cel zdrobit de sentimentul părăsirii de către Dumnezeu, e dat tot printr-un strigăt. E strigătul lui Isus de pe cruce: "Dumnezeul meu, Dumnezeu meu, pentru ce m-ai părăsit?" Pe cruce Cristos a luat asupra sa toate suferințele oamenilor din toate timpurile și din toate locurile și le-a mântuit, le-a salvat, unindu-le cu suferințele sale. Așa cum prezisese profetul Isaia: "El suferințele noastre le-a purtat și durerile noastre le-a luat asupra lui... prin rănile lui noi am fost vindecați" (Is 53,45). Am fost vindecați de disperare. Dar pe Calvar nu numai Fiul a suferit asumându-și toate suferințele omeniri. Tatăl, sacrificându-și Fiul, asemenea lui Abraham, și-a sacrificat propria inimă, suferind în inima sa tot ce a suferit Fiul în trupul său. Căci care tată poate să rămână indiferent privindu-și fiul răstignit pe o cruce? Sulița soldatului care a străpuns inima lui Isus pe cruce a trecut dincolo de inima lui Isus, a străpuns inima Tatălui și a ajuns în însăși inima Sfintei Treimi (Paul Claudel). Acesta este răspunsul dat de Dumnezeu lui Iob prin Cristos: unde suferă un om, acolo Dumnezeu e prezent și suferă împreună cu el; suferă cu bolnavul de pe patul spitalului, cu copilul handicapat, cu copilul ucis înainte de a se naște. Dumnezeu este aruncat în tomberoanele maternităților odată cu trupurile sfârtecate ale acestor copii nevinovați. Dumnezeu suferă tot ce suferă în inima lor nefericitele mame ale acestor copii. Dumnezeu e alături și suferă cu cei care zac în temnițele celor fără Dumnezeu. Iată de ce suferința îl poate strivi pe om, îl poate face să-și piardă credința în Dumnezeu, dar, totodată, îl poate și salva pe om, poate fi un har, o binecuvântare, o ocazie de a-l întâlni pe Dumnezeu, căci unde e suferință acolo e Dumnezeu. Scria filozoful francez convertit, Jacques Maritain, cu câțiva ani înainte de a muri: "Dacă oamenii ar ști... că Dumnezeu suferă cu noi și mai mult decât noi pentru tot răul care devastează pământul, fără îndoială că multe lucruri s-ar schimba și multe suflete s-ar simți eliberate". Eliberate de acea sfâșiere interioară, de acel gol uriaș care pustia inima lui Iob, aducând liniștea, pacea sufletească, transformând suferința în bucurie, știind că suferința nu este nici zadarnică, nici absurdă. Și acest lucru l-a prevăzut Isaia în profeția sa: "El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa care ne dă pacea a căzut asupra lui" (Is 53,5). Această pace sufletească e o minune mai mare decât vindecarea miraculoasă de o boală a trupului, căci cel vindecat miraculos cu siguranță că într-o zi se va îmbolnăvi din nou și va muri, dar pacea sufletească în suferință, e o pregustare pe pământ a împărăției lui Dumnezeu.

Misionarul italian P. Gheddo povestește că a întâlnit în leprozeria din Marituba, Amazonia, un lepros în vârstă de 73 de ani care a fost lovit de lepră la vârsta de 11 ani și a trăit aproape tot timpul în leprozerie. Se numește Adalucio, un om pătruns de credință și de bucuria de a trăi; un om senin, echilibrat, astfel încât cei 1.000 de leproși din Marituba, l-au ales în fruntea satului. Trăiește într-un cărucior fiindcă de mai mulți ani nu mai poate merge pe picioare. Misionarul l-a întrebat ce gândește. În starea care se află, viața mai are vreun sens pentru el? Răspunsul: "Viața are sens în măsura în care accept voința lui Dumnezeu, transformând suferința într-o ofrandă plăcută lui Dumnezeu pentru binele tuturor". "Adalucio, când vei merge în paradis, oare îl vei întreba pe Tatăl veșnic de ce a permis ca tu să fii lovit de lepră și nevoit să trăiești atâția ani într-un cărucior?" "Nu, nu-l voi întreba nimic pe Domnul, ci îi voi spune simplu: «M-am încrezut totdeauna în tine, pentru că am simțit că mă iubești»".

Fericiți cei săraci, fericiți cei flămânzi, fericiți cei prigoniți, fericiți cei care plâng căci ei posedă cele mai mari comori, ei posedă împărăția cerurilor. Poeta franceză Marie Noël, în jurnalul ei secret, se înfățișează înaintea Domnului, neavând nimic ce să-i ofere decât neputințele sale, dezgustul de a trăi, remușcările și îndoielile sale. În fața acestui morman de mizerii Domul îi repetă mereu un singur cuvânt: "Dă-mi-le!" Iar ea: "Doamne, dar tu umbli ca un cerșetor strângând lucruri murdare pe care toată lumea le aruncă? Ce vrei să faci cu ele?" "Împărăția cerurilor", răspunde Domnul.

8 februarie 2009

Pr. Claudiu Dumea


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
498 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 5-a de peste an:

Anul B
5 februarie 2012 - Pr. Alois Fechet
8 februarie 2015 - Pr. Eugen Robu
4 februarie 2018 - Pr. Lucian Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat