Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 4-a de peste an

Dt 18,15-20; Ps 94; 1Cor 7,32-35; Mc 1,21-28

Iubiți frați și surori prezenți la această Liturghie în catedrala noastră din Iași, dragi radioascultători!

Dumnezeu se îngrijește de poporul său, nu-l lasă singur, îi trimite profeți și purtători de cuvânt care îi vestesc mereu și pretutindeni puterea, înțelepciunea și iubirea milostivă, profeți care la chemarea și îndrumarea Domnului construiesc drumuri și prin viața și activitatea lor plină de jertfă devin ei înșiși indicatoare și ghizi spre împărăția nouă, însoțind cu iubire și devotament, ca într-o familie, pe frații și surorile lor ce le-au fost încredințați spre luminare și ajutorare.

Toate cărțile Sfintei Scripturi din Vechiul și Noul Testament pot fi considerate scrieri profetice și toți aleșii lui Dumnezeu de care el, de-a lungul veacurilor, s-a folosit pentru a transmite omenirii planul său, pot fi considerați și sunt cu adevărat profeții săi care au mărturisit și continuă să mărturisească pe Dumnezeul grijuliu, pe Tatăl iubitor al creației sale, fiind în continuă căutare a omului, capodopera sa, pe care vrea să-l facă fericit și nu-și găsește liniștea până nu reușește să-l convingă să facă uz de libertatea sa pentru a alege binele, adevărul, viața, fericirea. Reînnoirea biblică și pastorală voită de către Conciliul Vatican II insistă asupra faptului că toți creștinii sunt chemați să participe la rolul și la misiunea profetică a lui "Cristos, marele profet, care prin mărturia vieții și prin puterea cuvântului a proclamat împărăția Tatălui și-și împlinește oficiul său profetic până la manifestarea deplină a gloriei sale, nu doar prin intermediul ierarhiei, care învață în numele și cu puterea lui, ci și prin laicii pe care el îi constituie și îi formează în sensul credinței și a harului de a vorbi, ca să fie martori și mărturisitori, pentru ca puterea evangheliei să strălucească în viața zilnică familială și socială" (cf. LG 35).

Plecând de la această premisă iluminantă și încurajatoare, dar plină de obligativitate pentru toți creștinii, să revedem sensul lecturilor propuse și proclamate pentru duminica de azi și dată fiind coincidența privind celebrarea Zilei Mondiale pentru Viața Consacrată, să aplicăm la noi, creștinii în general, dar, mai ales, la persoanele consacrate, rolul pe care-l avem prin Botez de a fi prin Cristos și alături de Cristos, mărturisitori ai credinței și ai lui Dumnezeu, profeți și purtători de cuvânt ai iubirii întrupate și mântuitoare.

Prima lectură, luată din Cartea Deuteronomului (18,15-20), ni-l prezintă pe Moise ca precursorul profeților chemați și trimiși de Dumnezeu. Dincolo de Iordan, în fața Ierihonului, Moise comunică cu Dumnezeu și primește de la el un mesaj pe care-l transmite poporului în forma următoare: "Domnul Dumnezeul vostru va ridica între voi, dintre frații voștri, un profet ca mine; voi să ascultați de el, căci voi l-ați cerut Domnului Dumnezeului vostru pe muntele Horeb". Și continuă Moise, redând cuvintele Domnului: "Eu voi face să se ridice din mijlocul fraților lor un profet ca tine, voi pune cuvintele mele pe buzele lui și el le va spune tot ce-i voi porunci eu. Dacă cineva nu va asculta cuvintele pe care acest profet le va rosti în numele meu, eu îl voi trage la răspundere". Iată cum Dumnezeu împlinește solicitarea poporului. După Moise, Domnul însuși va continua să se adreseze poporului lui Israel și-i va vorbi prin figura profetului care va avea următoarele caracteristici: va fi format de Dumnezeu însuși, lucru care-i va garanta chemarea și carisma; va fi un frate dintre frați și va sta în mijlocul fraților, adică nu va fi o persoană extravagantă, ci una normală care trăiește în mijlocul situațiilor normale pentru a le putea înțelege sensul și pentru a le putea trăi așa cum vrea Domnul. "Voi pune cuvintele mele pe buzele lui și el le va spune tot ce-i voi porunci eu".

Moise folosește singularul și vorbește despre un profet însă are în minte o semnificație colectivă, referindu-se la profetism. De altfel, el însuși împărtășește spiritul său profetic cu cei 70 de bătrâni la care se referă Cartea Numerilor (11,16-30) și Cartea Exodului (18,21-26) peste care s-a coborât Duhul Domnului și ei au început să profețească. Lor și leviților el le încredințează Legea pe care acești profeți colaboratori vor trebui s-o păstreze, s-o repete, s-o transmită mai departe și s-o actualizeze în continuu (cf. Dt 10,8-9; 31,9-13.24-27).

Profetul prin excelență, după cum ne învață exegeții Sfintei Scripturi, este Isus Cristos, așa cum apare din interogatoriul iudeilor trimiși la Ioan Botezătorul, căci Isus este cel care a venit de la Dumnezeu, a devenit frate al fraților și sălășluiește printre frați, împărtășește ființa și istoria noastră: "Cuvântul s-a făcut trup și a venit să locuiască în mijlocul nostru" (In 1,14), pentru a ne învăța ca unul care are putere, așa cum a făcut-o în sinagoga din Cafarnaum, să dojenească cu asprime duhurile rele, să le izgonească din oameni, din alte creaturi sau din locurile destinate oamenilor, care auzind această învățătură nouă vestită cu autoritate, să aibă în vedere mesajul împărtășit, să-l accepte, să-l însușească și să-l trăiască. Faima acestui profet, ne spune fragmentul evangheliei de azi, s-a răspândit cu repeziciune în toate împrejurimile Galileii (cf. Mc 1,28). Și nici nu putea să fie altfel, pentru că Isus nu este doar unul dintre profeți, adevărați sau falși, ci el este profetul ca atare, profetul cel mare, omul religios pentru că e omul-Dumnezeu care desăvârșește toată istoria profetică și deschide o nouă eră: era în care Spiritul lui Dumnezeu a impregnat creațiunea așa de mult, încât poporul lui Dumnezeu este sigilat, însemnat cu acest caracter al rolului profetic al lui Cristos, la care participă datorită apartenenței la viața lui Isus și a legăturii sale cu învățătorul profet Isus.

În lectura a doua, apostolul Paul intenționează să dea un sfat ce vine în sprijinul celor care optează pentru un anumit fel de a trăi propriul rol profetic. Și face acest lucru adresându-se unei comunități creștine care trăia într-un oraș corupt, cum era Corintul și care era pe drumul descoperirii frumuseții stării de viață consacrată în feciorie sau celibat, alese pentru împărăția lui Dumnezeu. Apostolul încearcă să arate că nu este vorba despre o obligație, ci despre o alegere liberă ce are ca scop un motiv nobil. Era oportun ca, tocmai într-un oraș cum era Corintul, să înflorească o mărturie care să devină un semn al unui nou stil de viață, care să garanteze pentru cel care dorea un asemenea stil mai multe posibilități de timp și energii, care să fie dedicate cauzei evangheliei, așa cum făcuse însuși Paul. "Aș vrea să vă văd fără griji,... o spun în interesul vostru, fără ca să vă întind o cursă, ci să vă învăț ceea ce este bine, ca să-i puteți sluji Domnului fără piedici" (1Cor 7,32.35).

Fecioria și celibatul alese în toată libertatea pentru împărăția lui Dumnezeu vor să fie instrumentul și mijlocul eficient pentru un profetism aparte care vrea să fie semnul unei mari iubiri care se reînnoiește mereu și care devine posibilitate concretă de a acorda mai multă atenție ascultării cuvântului lui Dumnezeu, rugăciunii, părții spirituale din noi și de a avea mai mult timp pentru a veni în sprijinul necesităților spirituale și materiale ale fraților.

Însă creștinul poate și trebuie să fie profet chiar și în starea de persoană căsătorită, căsătoria fiind un sacrament orientat spre sfințirea soților. Trăită în lumina lui Dumnezeu, căsătoria este o stare de viață sfântă și sfințitoare, e sacramentul prin care pot să devină meritorii pentru cer toate actele vieții de familie, de la cele plăcute și pline de bucurie la cele care recer angajare, renunțare, sacrificiu. Este posibil să crești în sfințenie ocupându-te de propria familie; poți să-l iubești pe propriul soț, ba mai mult ai obligația s-o faci, aceasta neînsemnând că iubirea ta față de Domnul se diminuează; acolo unde iubirea conjugală este adevărată și devine virtute supranaturală dirijată spre ultimul scop, spre Dumnezeu, nu se împrăștie, nu se răcește și nu sărăcește, ci reprezintă zilnic și neîntrerupt o invitație la o continuă sărbătoare a nunții de la început.

Apostolul înregistrează însă situații care se verifică în viața concretă a celor căsătoriți: deseori ei sunt cuprinși de teamă, sunt nu numai ocupați, ci prea ocupați și preocupați, îngrijorați peste măsură în gestionarea zilnică a vieții de căsătorie, inima se împarte, se frânge între propriul soț și Domnul, între realitățile temporale și cele care se referă la cele sufletești și veșnice. Cu toate acestea, orice membru al poporului lui Dumnezeu, indiferent de starea pe care a ales-o, care se lasă sfințit de Domnul și-și trăiește chemarea proprie, poate să-și exercite vocația de profet al evangheliei, urmând invitația apostolului Paul din 1Cor 14,5: "Vă doresc tuturor să vorbiți în limbi, dar mai mult să aveți darul profeției".

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Dacă în cele prezentate până acum m-am referit la rolul de profet al creștinului în general, permiteți-mi ca în cadrul responsabilității pe care o am, privind viața consacrată din dieceză, azi când în patru zone centrale ale Diecezei de Iași, persoanele consacrate se adună și celebrează în mod sărbătoresc Cea de-a XIII-a Zi Mondială a Vieții Consacrate, să mă refer în câteva minute și la această componentă a eparhiei noastre care, alături de păstorul ei și de toți preoții, reprezintă pe profeții zilelor noastre, transmite mai departe iubirea lui Dumnezeu, întreține aprinsă candela credinței prin uleiul virtuților pe care le practică și sunt o speranță vie pentru Biserică și societate.

La sfârșitul Sinodului Episcopilor din 1994, la care a participat și PS Gherghel, părinții sinodali uniți cu succesorul lui Petru, au adresat lumii un minunat mesaj privind viața consacrată și misiunea ei în Biserică și în lume. În 12 pagini au scos în evidență rolul important al celor consacrați, femei și bărbați, care asemenea apostolilor, părăsind toate și urmându-l pe Isus sărac, curat și ascultător, au voit să dea lumii un "răspuns profetic ce reprezintă în fața altor oameni, frații lor, mărturia valorilor evanghelice necunoscute sau refuzate de lume (cf. cap. 7), consacrarea lor fiind cel mai bun drum pentru credibilitatea și înculturarea evangheliei, exemplul lor oferind oamenilor de azi o mai mare siguranță a validității contemporane a valorilor proclamate de Cristos. Mărturia lor îi invită pe oameni să recupereze imaginea lui Dumnezeu întunecată de păcat.

În anul 1997, când regretatul și de fericită pomenire, papa Ioan Paul al II-lea a instituit ziua de 2 februarie, dedicată vieții consacrate a avut în vedere un triplu scop pe care-l descoperim și în gândurile PS Petru exprimate în scrisoarea, "de acum tradițională", adresată și anul acesta comunităților religioase din Moldova.

Mai întâi folosul spiritual al persoanelor consacrate care se pregătesc pentru această zi cu momente de reflecții duhovnicești și rugăciune, meditând la darul vocației, la binefacerile primite în decursul anilor, începând cu intrarea în institut ca aspiranți, postulanți, novici și apoi ca soră sau frate cu voturi, mai întâi temporare și ulterior pe viață. Făcându-și un examen de conștiință asupra modului în care au corespuns chemării, asupra activității exterioare și a fidelității în ceea ce privește trăirea conștientă și liberă a voturilor depuse, persoanele consacrate își analizează calitatea lor de profeți martori și mărturisitori într-o lume nu rareori ostilă credinței și în care se verifică o coroziune rapidă a valorilor morale.

Un alt gând al papei a fost acela de a oferi credincioșilor ocazia de a cunoaște mai bine și de a aprecia corespunzător viața consacrată și carisma ei profetică, ei la rândul lor fiind îmbărbătați să se angajeze să trăiască în mod mai conștient conform stării lor de viață, imitând dăruirea și generozitatea jertfelnică a celor consacrați, rugându-se pentru ei și sprijinindu-i în activitățile lor.

În sfârșit, dar nu în ultimul rând, întâlnirea în grupuri și celebrarea în comun a unui dar atât de mare conduc la un schimb de experiență benefic și plin de bucurii pentru toți participanții, care împărtășind unii cu alții dificultățile, obstacolele, eșecurile, dar și bucuriile, realizările și satisfacțiile, se întorc acasă reconfortați și cu un elan nou pentru a fi purtători de cuvânt și mai vajnici ai celui care i-a chemat și trimis să fie profeții săi.

Și credeți-mă, iubiți credincioși și stimați radioascultători, că nu e comod și ușor să fii azi profet într-o lume care vrea să aibă totdeauna și pretutindeni numai semafoare verzi, o lume care vrea să-l înlocuiască pe Dumnezeu cu un cult al bunăstării și al consumismului strigător la cer, o lume care nu respectă viața, drepturile și demnitatea persoanei umane, fie ea și în fază embrionară. Profeția nu este altceva decât cuvântul lui Dumnezeu pus pe buzele Bisericii, a creștinilor și a persoanelor consacrate, care uneori trebuie să meargă împotriva curentului, riscând pălmuiri și bice sau chiar vărsare de sânge. Nu e de mirare; a pățit-o Cristos, au încurcat-o apostolii, au experimentat-o sfinții din toate veacurile.

De aceea pentru ca Dumnezeu să ne facă pe toți profeți curajoși, nu ne rămâne decât să ne rugăm și să ne trăim chemarea de creștini autentici, contribuind, astfel, la modelarea unei societăți curate și a unui viitor care să fie la înălțimea civilizației iubirii.

Voi încheia repetând rugăciunea de la începutul sfintei Liturghii: "Doamne, Dumnezeul nostru, dă-ne, te rugăm, harul să te adorăm cu suflet neîmpărțit și să-i iubim pe toți oamenii cu iubirea ta". Amin.

1 februarie 2009

Pr. Alois Fechet


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
477 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a de peste an:

Anul B
29 ianuarie 2012 - Pr. Lucian Farcaș
1 februarie 2015 - Pr. Alois Fechet
28 ianuarie 2018 - Pr. Daniel-Nicu Butacu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat