|
Anul B Iona 3,1-5.10; Ps 24; 1Cor 7,29-31; Mc 1,14-20 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am locuit timp de șapte ani în casa unui arab musulman din cartierul arab al orașului Tel Aviv; un om de vârsta mea, tată a cinci copii, care avea trei dintre copiii lui la școala unei mănăstiri, a "Surorilor sfântului Iosif". Avea o apreciere pentru creștini și pot să spun că m-am împăcat cu el ca și cu fratele meu. Un om bun. Încă mai corespondăm. Într-o zi, pe când stăteam de vorbă, la umbră, mă întreabă: "Dar voi, creștinii, de ce sunteți de mai multe feluri?", un fel de preot la biserica "Sfântul Gheorghe", altul la "Sfântul Anton". O întrebare la care, să vă spun drept, m-am blocat. Și trebuia să-i răspund. Mi-a fost greu. I-am răspuns doar atât, de fapt cu o altă întrebare: "Dar voi, musulmanii, de ce sunteți și suniți și șiiți?". Nu știu dacă a fost un răspuns adecvat, nu știu dacă l-a mulțumit, dar, sigur din acel moment mi-am dat seama de ce percepție negativă au necreștinii față de faptul că noi, creștinii, suntem divizați, suntem separați în mai multe Biserici. Și tot atunci mi-am zis că trebuie făcut mult mai mult pentru unitatea creștinilor. Așadar, astăzi, când se încheie săptămâna creștină pentru unirea creștinilor, dați-mi voie să pun câteva probleme, dar mai ales să vă prezint urgența și necesitatea unirii creștinilor. Sfârșitul mileniului, pe care tocmai l-am încheiat, a fost plin de speranță pentru toți creștinii de bună voință, care doresc și se roagă sincer pentru unire. Ultimul secol, recent încheiat, ne-a arătat tuturor că, dorința lui Isus ca toți să fie una, pare să fie din ce în ce mai aproape de împlinire. S-au văzut multe progrese, e adevărat. 100 de ani, creștinii din diferite Biserici, fac eforturi remarcabile pentru a trăi această săptămână, 18-25 ianuarie. Papa Paul al VI-lea, un papă vizionar - îmi place să-i spun -, a dărâmat niște ziduri existente între creștinii din Orient și cei din Occident. Și așa se face că în anul 1964, în luna ianuarie, se întâlnește în Țara Sfântă, cu patriarhul Athenagoras, patriarhul ortodox al Constantinopolului. Atunci s-au ridicat anatemele care au persistat timp de nouă secole. Și acesta a fost un început doar. Avea să urmeze papa Ioan Paul al II-lea, care și-a făcut parcă un crez din unirea creștinilor. Avem atâtea dovezi din afirmațiile și documentele sale, și vizitele sale. Să amintesc că anul acesta se împlinesc zece ani de când a vizitat România. Și atunci, parcă toată lumea era extraordinar de entuziasmată și toată lumea striga pe toate străzile "Unitate!". Iată ce spune papa: "Cei care cred în Cristos, nu pot rămâne dezbinați". Când creștinii se roagă împreună, venirea unității se arată mai aproape. Pe drumul ecumenic spre unitate, primatul, primul loc, îi revine, fără îndoială, rugăciunii în comun, unirii a celor care se strâng laolaltă în jurul lui Cristos însuși. Dacă creștinii, în pofida dezbinărilor lor, vor ști mereu mai mult să se unească în rugăciunea comună, în jurul lui Cristos, vor deveni tot mai conștienți de faptul că, ceea ce îi desparte e foarte limitat și mic, în comparație cu ceea ce îi unește. Așadar, dacă ne uităm bine la societatea de astăzi - facem, așa, o scurtă analiză -, vom vedea că există trei categorii de oameni. Mai întâi sunt oamenii care doresc sincer unitatea. Nu știu dacă sunt mulți, e o întrebare. Printre aceștia aș aminti: papa Ioan Paul al II-lea, patriarhul Bartolomeu, patriarhul ecumenic al Constantinopolului, nenumărate congregații catolice de călugări și surori, care militează asiduu pentru ideea de unitate, Asociația "San Egidio"; printre ei l-aș aminti și pe episcopul nostru de Iași, episcopul Petru Gherghel, care are ca motto al său episcopal Ut omnes unum sint, adică, "Ca toți să fie una". Și m-am interesat, și sunt foarte mulți episcopi catolici care au ca motto evanghelia lui Ioan, ca toți să fie una: 25 de cardinali și episcopi au acest motto. În aceste zile a trecut la Domnul un mare teolog ortodox francez, Olivier Clément, un om care, cu siguranță, a fost un doritor și gânditor al unității; teolog ortodox într-un mediu catolic. Și am putea continua cu lista aceasta. A doua categorie este a celor care sunt total indiferenți și aici, din păcate, se situează marea masă a creștinilor, pe care nu-i interesează, poate să fie, poate să nu fie, ei merg mai departe cu inima împăcată. Cred că sunt și preoți care rămând indiferenți, încă, la această cerință a societății noastre moderne și a Bisericii noastre contemporane. Însă, a treia categorie, este aceea a unui număr de persoane, și cred că este foarte mare, care luptă să discrediteze ideea de ecumenism, nu doresc, pur și simplu, ecumenismul, ba chiar îl numesc "marea erezie a secolului XX"; mai spun că este și o lucrare diavolească. Ați văzut, probabil, și dumneavoastră, anul trecut, prin Iași, mulți fluturași care prezentau aceste idei. Alții consideră un păcat, chiar și numai a rosti cuvântul ecumenism. Ce spuneți de toate acestea? Probabil că sunt unii care au frică. Și aici, cred că sunt foarte mulți, pentru că înțeleg așa: ecumenismul ar însemna dispariția unei Biserici și integrarea acesteia în cealaltă, adică ori toți vor deveni catolici, ori toți ortodocși, unii trebuie să dispară, așa zic ei. Ori, cred că aici este problema de care se lovesc foarte mulți. Ecumenismul nu înseamnă dispariție, înglobarea uneia în alta, ci înseamnă mers împreună, ca prieteni, ca aceiași spre același Cristos. Aici trebuie luptat foarte mult, pentru a dispărea această idee falsă, preconcepută și dăunătoare. Ecumenism înseamnă pluralism, înseamnă diversitate, dar împreună rugători, împreună cu același Cristos, împreună în fața aceluiași Cristos. Pe de altă parte, aș spune că ecumenismul este urgent, nu se poate merge mai departe în forma aceasta, el este necesar, nu util. Din punct de vedere filosofic "necesar" înseamnă "fără de care nu se poate". Și iată de ce este urgent. Am aici câteva argumente de ce el este absolut necesar. Mai întâi de toate, pentru că el este evanghelic. Cardinaul Walter Kasper spune așa: "Deși avem acest fundament comun, Isus Cristos, noi trăim în Biserici diferite, facem acest lucru contrar dorinței și poruncii lui Isus Cristos. Din această cauză, nu trebuie să considerăm diferențele dintre noi ca fiind mari, evidente, de netrecut și nici să ne obișnuim cu ele, sau să le amplificăm. Ele sunt contrare voinței lui Dumnezeu și, astfel, o expresie a păcatului". Îngrijorător, înfiorător. Cine este contra ecumenismului, reiese de aici că de fapt greșește, păcătuiește grav. În al doilea rând, ecumenismul este un dar al lui Dumnezeu pe care nu l-au avut generațiile anterioare. Putem să ne considerăm o generație fericită și favorizată pentru că putem gândi ecumenic astăzi. Același cardinal spune: "Darul ecumenismului este faptul că am descoperit că nu suntem străini unii de alții și nici nu ne facem concurență unii altora. Dar noi suntem frați în Isus". Nu putem fi niciodată suficient de recunoscători pentru acest dar și nu trebuie să lăsăm ca bucuria acestui dar să se stingă vreodată, nici măcar atunci când diferențele și problemele ne năpădesc; nici nu trebuie să renunțăm la ea, lăsându-ne convinși de cei care cred că ecumenismul ar fi un total eșec. În al treilea rând, este o datorie de conștiință: tot ce se cheamă dezbinare - știm asta de mult - vine de la cel Rău. Ori, omul cu evanghelia în mână, omul botezat nu are voie să-l excludă de la mântuire, să-l privească dușmănos pe cel care îl are ca valoare supremă pe Cristos și evanghelia. Creștinul, orice nume ar purta el, trebuie să fie prin definiție iubitor al aproapelui, iubitor al mântuirii, iubitor al adevărului, iubitor al comuniunii, adică iubitor al ecumenismului. Oare nu ar trebui să spunem la spovadă că nu am dorit unitatea creștinilor? Eu cred că da. În al patrulea rând, în fața unei lumi necreștine și în mare parte atee, mesajul creștinilor va avea un succes foarte mare dacă creștinii ar fi împreună. Și spunea cineva că insuccesul nostru, lipsa credibilității mesajului creștin pe care noi îl prezentăm, în mare parte are de pierdut pentru că noi nu suntem împreună, pentru că nu vorbim pe același ton, pentru că nu avem aceeași unitate. Ca și prietenul meu arab, de care aminteam mai sus, lumea va fi scandalizată de neînțelegerile, de diferențele sau chiar războaiele dintre ucenicii aceluiași Cristos. Apoi, o altă motivație ar fi: unitatea creștinilor este o garanție pentru pace, nimic nu e mai de dorit, decât ca toți mărturisitorii lui Cristos să fie ca frații. Creștinii care trăiesc ca frații - și acesta este ecumenismul - trebuie să fie sufletul pentru popoarele europene, pentru ca acestea să trăiască într-o mai mare unitate. Există un scepticism care afectează ecumenismul, însă unitatea creștinilor este o poruncă a Domnului. Avem nevoie unii de ceilalți. Ecumenismul este un schimb de daruri. "Ca și creștini din Occident", spune același Walter Kasper, "pot să spun că prin răspândirea icoanelor, am căpătat foarte mult noi, occidentalii, și că putem primi mult din partea liturgiei și a spiritualității răsăritene; iar răsăritenii au învățat foarte mult din ordinea și exactitatea și fidelitatea liturgiei latine". Și încheie: "Pacea și unitatea între creștini sunt legate într-un mod profund și misterios cu pacea și unitatea lumii". Sigur că anul acesta, observăm, parcă, o scădere a acestui entuziasm, al acestui elan ecumenic. Și mă întreb și eu: oare rugăciunea pe care papa Ioan Paul al II-lea și patriarhul Bartolomeu ne-o propune atât de insistent, să nu-și mai găsească locul pe buzele și în inimile și în celebrările de astăzi? Oare este permis unui creștin, care-l vede pe Isus în evanghelie rugându-se pentru unitatea ucenicilor săi, să oprească sau să descurajeze tocmai rugăciunea? Oare chiar poate fi păcat că doi creștini - din două Biserici, care îl au pe același Cristos, au aceeași credință și aceeași Maică Preasfântă - să se roage împreună? Oare noi, românii, care regresăm în multe, să nu fim în stare să progresăm măcar în cele sfinte, în rugăciune și în dorința de unitate? Oare nu mai avem nici dreptul de a spera că într-o zi se va împlini dorința lui Isus și a multor creștini, ca toți să fie una? Oare poate Dumnezeul unității să se bucure atunci când cei care consideră că-l mărturisesc, țin morțiș să rămână separați și nici nu se mai roagă pentru unitate? Sunt întrebări care pot continua. Însă, am speranța că într-o lume căutătoare de adevăr și Dumnezeu, ecumenismul va triumfa. Va veni ziua unității tuturor. Și mai cred că Maica Preasfântă, ai cărei fii suntem toți, într-o zi vrea să ne vadă pe toți ca fii împăcați, să ne vadă în jurul ei, împreună, să ne vadă în genunchi, în fața icoanei ei, să ne vadă creștini împreună. Să dea Domnul să ne vedem într-o zi, cu toții, frați cu adevărat. Amin. 26 ianuarie 2009 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 3-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |