|
Anul B 1Sam 3,3b-10.19; Ps 39; 1Cor 6,13c-15a.17-20; In 1,35-42 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Acest scurt dialog dintre primii apostoli și Cristos, pe care l-am ascultat în evanghelia de azi, exprimă, pe de o parte, inițiativa Domnului, ce are ca scop formarea unui grup de apostoli, care să-l ajute în predicarea cuvântului, pe de altă parte, din discuția celor doi ucenici cu Isus, reiese dorința înnăscută a omului de a da un sens vieții sale. Într-adevăr, orice persoană de pe fața pământului are nevoie de Dumnezeu, îl caută, uneori chiar fără să-și dea seama. În acest sens, gânditorul italian Giovanni Papini scria în opera Viața lui Isus: "Doamne, avem nevoie de tine, numai de tine, de nimeni altul... Toți au nevoie de tine, chiar cei ce nu-și dau seama... Flămândul își închipuie că umblă după pâine, dar, de fapt, îi este foame de tine. Însetatul dorește să bea apă însă îi este sete de tine. Bolnavul se mângâie că se va vindeca, dar boala sa nu este decât lipsa ta. Cine caută frumusețea în lumea aceasta, te caută pe tine, Doamne, fără să-și dea seama". Așadar, dragi credincioși, omul nu poate trăi fără să-l caute pe Dumnezeu. De fapt, înainte ca omul să-și caute creatorul, Dumnezeu însuși l-a căutat pe om, chemându-l la viață și apoi la convertire. Așa s-a întâmplat și cu tânărul Samuel, a cărui istorie am ascultat-o în prima lectură. Acesta, "culcat în templul Domnului", a auzit de mai multe ori chemarea divină și, ridicându-se de fiecare dată, a mers la preotul Eli, care l-a îndreptat spre Dumnezeu. Același rol de ghid spiritual îl are Ioan Botezătorul în evanghelie. El le spune celor doi ucenici ai săi: "Iată mielul lui Dumnezeu!" și, astfel, cei doi reușesc să-și orienteze viața spre Domnul. Din nefericire, unii creștini nu reușesc să se dezlipească de propriul ghid spiritual, pe care îl confundă cu Dumnezeu. Busola credinței lor nu mai poate să le indice sensul existenței și, astfel, se pierd în tumultul lumii. Preotul Eli și Ioan Botezătorul ne spun astăzi că adevărata vocație a creștinului este aceea de a-l urma pe Cristos, numai pe el. În viața sfântului Josemaria Escrivá, care a trăit în secolul trecut, se poate citi istoria - aparent simplă - a vocației sale la sfânta Preoție. Într-o dimineață friguroasă de iarnă, pe când avea 15 ani, se îndrepta spre școală. Gânditor, cu ochii în pământ, a observat câteva urme ciudate pe zăpadă. Când și-a ridicat privirea a zărit în fața sa, la câțiva metri, un călugăr carmelit, care mergea în picioarele goale spre mănăstire. Mișcat de acest gest de pocăință, adolescentul și-a spus: "Ce nu face omul din iubire față de Dumnezeu!" Urmele tălpilor goale i s-au întipărit adânc în memorie și l-au urmărit îndeaproape, zi și noapte, până când s-a decis să intre în seminar pentru a deveni preot. Această întâmplare poate părea banală. În realitate, ea ne dă de gândit și ne obligă conștiința să caute răspuns la câteva întrebări: Există astăzi adulți care să lase pe zăpadă semnele urmării lui Cristos? Mai sunt azi tineri care știu să citească amprentele pocăinței, pe care unii adulți le lasă pe zăpadă? Deseori, creștinii de astăzi îl găsesc vinovat pentru lipsa de "urme ale chemării" pe însuși Dumnezeu, reproșându-i că nu mai trimite zăpada necesară... dar oare noi, cei care îl urmăm pe Cristos, nu purtăm o încălțăminte prea modernă, care nu poate lăsa urme, nici măcar pe zăpada proaspăt așternută? Cei doi ucenici din evanghelia pe care am ascultat-o astăzi ne asigură că adevăratul creștinism nu este doar o teorie; creștinismul nu este o ideologie, niciun curent, nici o simplă tradiție, nici manifestare a unei simpatii pentru un grup anume de oameni... Creștinismul este întâlnirea personală cu Isus; o întâlnire de neuitat; o întâlnire care schimbă numele și viața noului ucenic. Această întâlnire cu Isus îl determină pe om să înceapă pelerinajul spre locuința Domnului. Așa s-a întâmplat cu cei doi ucenici: "Învățătorule, unde locuiești? Veniți și vedeți!" Isus nu le promite nimic. Totuși ucenicii îl urmează; ei încep adevărata aventură a vieții lor. Unii dintre creștinii de azi se tem să înceapă sau să continue aventura de a-l urma pe Cristos, pentru că ei consideră că, locuind în casa Domnului, libertatea lor va avea de suferit. În realitate, oamenii își pot găsi adevărata libertate numai în templu, adică în Biserică. Să ne gândim la numărul mare de oameni care, deși trăiesc - după opinia lor - liber, sunt prizonierii propriilor idei: tehnica ține prizonieri milioane de muncitori; muzica ține prizonieri milioane de tineri; internetul ține prizonieri milioane de oameni curioși; telefoanele mobile țin prizonieri milioane de vorbăreți; alcoolul, țigările și drogurile țin la rândul lor prizonieri milioane de oameni... Tocmai din cauza rătăcirii prin labirintul acestei societăți, puțini găsesc drumul spre casa Domnului, singurul loc în care își pot afla libertatea. Dragi credincioși, Cristos ne invită astăzi să rupem toate lanțurile păcatului și să pășim pe urmele sale, așa cum au făcut ucenicii din evanghelie. Domnul îi cheamă pe toți oamenii, indiferent de vârstă, sex, naționalitate, culoare, confesiune religioasă sau grad de inteligență. Însă glasul său îl poate auzi numai acela care îl caută din tot sufletul pe Dumnezeu. Așa s-a întâmplat în cazul sfântului Augustin, care după ce a primit Botezul scria în Confesiunile sale: "Încurajat să intru în mine însumi, călăuzit de tine, am intrat în adâncul inimii mele... O, adevăr veșnic și iubire adevărată și scumpă veșnicie! Tu ești Dumnezeul meu, după tine suspin ziua și noaptea... Târziu te-am iubit, frumusețe atât de veche și atât de nouă, târziu te-am iubit! Și iată, tu erai înlăuntrul meu și eu eram afară și acolo te căutam... Tu erai cu mine și eu nu eram cu tine. Mă țineau departe de tine acele creaturi care, dacă nu ar fi în tine, nici măcar nu ar exista. M-ai chemat, ai strigat, ai spart surzenia mea. M-ai luminat, m-ai străfulgerat și, în cele din urmă, ai vindecat orbirea mea. Ai suflat peste mine parfumul tău și eu l-am respirat și acum mă topesc după tine. Te-am gustat și acum mi-e foame și sete de tine!" Dragi credincioși, cine îl găsește pe Dumnezeu nu poate să nu-l vestească celorlalți oameni prin diferite mijloace. Așa au făcut toți cei care l-au întâlnit: Andrei a mers să-i dea de știre fratelui său, Petru; sfântul Paul a străbătut mările pentru a-l vesti pe Cristos; sfântul Augustin l-a predicat pe Isus prin mărturisirea păcatelor în operele sale. În perioada contemporană omenirea a cunoscut exemplul papei Ioan Paul al II-lea. Cunoaștem cu toții dorința sa de a purta evanghelia la toate popoarele prin numeroasele călătorii apostolice. Întrebat odată de un jurnalist dacă nu îi este frică să viziteze țări în care viața sa ar fi putut fi pusă în pericol, "pelerinul iubirii" a răspuns: "Cel mai mare rău trupesc, pe care a trebuit să-l suport, mi s-a întâmplat aici, în Vatican". Se referea la atentatul în care a fost rănit grav chiar în Piața "Sfântul Petru", la 13 mai 1981. Anul acesta se împlinesc zece ani de la vizita istorică, pe care Ioan Paul al II-lea a făcut-o României, în perioada 7-9 mai 1999. A fost un eveniment deosebit, pentru că - așa cum scriau ziarele - "urmașul apostolului Andrei l-a întâmpinat pe urmașul apostolului Petru!" Cu puține zile înainte de a-și începe vizita, sfântul Părinte se adresa poporului român cu aceste cuvinte: "Dragi români, cu gândul și cu inima sunt deja în mijlocul vostru, așteptând fericit să pot trece curând granița țării voastre și să mă opresc pe un pământ renumit pentru tradițiile sale civile și bisericești. Sufletul îmi este cuprins de mulțumire la gândul întâlnirii cu dragul și veneratul frate, Preafericitul Patriarh Teoctist, și cu episcopii Sfântului Sinod, cu preoții, diaconii, călugării și toți credincioșii... Vin pentru a vă propune nu iluzii, nu încântări de moment, nu utopii trecătoare, nu polemici sterile asupra puterii pământești, ci pe acela care este adevărul lui Dumnezeu, pe Isus Cristos, Domnul nostru, mort și înviat pentru mântuirea lumii". Iubiți credincioși, dragi ascultători, am amintit numai câteva exemple de oameni care l-au întâlnit cu adevărat pe Cristos și care l-au predicat apoi altora. Dar acest lucru trebuie să-l facă fiecare creștin, în măsura posibilităților sale. Există un obicei frumos în unele sate din Moldova: mama, care merge duminică dimineața la sfânta Liturghie și se împărtășește, vine acasă și-i sărută pe ceilalți membri ai familiei, care nu au putut sau nu au voit sa meargă la biserică; ea oferă sărutul lui Cristos copilului care încă mai doarme, tânărului care își caută de lucru la calculator, soacrei care ar vrea să meargă la Liturghie, dar boala nu-i permite acest lucru... Nimeni nu poate măsura bucuria mamei care dăruiește sărutul divin; la fel, nimeni nu poate măsura fericirea persoanei care primește sărutul mamei. 18 ianuarie 2009 Pr. Fabian Doboș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |