|
Anul B Fap 10,25-26.34-35.44-48; Ps 97; 1In 4,7-10; In 15,9-17 Cristos a înviat! Iubiți credincioși, dragi radioascultători, duminica de azi, a VI-a după Paști din ciclul B, poate fi numită, mai mult decât alte duminici sau sărbători, drept duminica iubirii, reluând testamentul lui Isus de la Cina cea de Taină. Mântuitorul repetă de patru ori porunca iubirii: "Rămâneți în iubirea mea!"; Eu "am rămas în iubirea sa"; "Iubiți-vă!"; "Iubiți-vă unii pe alții!" Sfântul Ioan, apostolul, nu a găsit altă definiție mai bună pentru Dumnezeu decât că "Dumnezeu este iubire", iar paragraful din Faptele Apostolilor încearcă să ne demonstreze că iubirea divină nu are margini; că are mereu inițiativa în toate și se concretizează în chemarea păgânilor la mântuire, în iertarea păcatelor tuturor oamenilor care primesc Botezul și, mai ales, în oferirea darului infinit, care nu este altul, decât Duhul Sfânt. Iubiți credincioși, dragi ascultători, Cristos în evanghelia de astăzi ne îndeamnă să ne asemănăm cât mai mult cu el "Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții, așa cum v-am iubit și eu pe voi". Ne cere să iubim așa cum a iubit și el. Fără iubire și fără respectarea poruncilor sale nu putem fi împreună cu el. "Dacă păziți poruncile mele, veți rămâne în iubirea mea, după cum și eu am păzit poruncile Tatălui meu și rămân în iubirea lui. Acestea vi le-am spus ca bucuria mea să fie în voi și ca bucuria voastră să fie deplină". Unul dintre martirii secolului al XX-lea, Francois Xavier Nguyen Van Thuan, este un deosebit exemplu de urmare a iubirii lui Cristos. A stat 12 ani în închisorile comuniste din Vietnam. Celula sa nu avea ferestre și a petrecut primele 100 de zile cu nasul lipit de o mică deschizătură pe unde abia putea să respire. În aceste împrejurări s-a întrebat: "Cum se poate oare ajunge la acea intensitate a iubirii pe care ne-o cere Cristos? Cred, pur și simplu, că trebuie să trăiesc fiecare zi, fiecare minut ca și cum ar fi ultimele din viața mea. Fiecare cuvânt, fiecare gest, fiecare decizie este cea mai frumoasă a vieții mele. Păstrez iubirea și zâmbetul pentru toți. Mă tem să nu irosesc nici o secundă trăind-o fără sens". Într-un dialog cu gardienii lui, povestește următoarele: "Ne iubești cu adevărat?" - l-au întrebat aceștia. "Da. Vă iubesc sincer". "Chiar și atunci când noi îți facem atâta rău? Când suferi pentru că ești la închisoare de atâția ani fără a fi judecat?" "Gândiți-vă la toți acești ani pe care i-am trăit lângă voi. Vă iubesc cu adevărat". "Când vei fi liber, n-ai să-ți trimiți oamenii să se răzbune pe noi și pe familiile noastre?" "Nu. Voi continua să vă iubesc, chiar dacă voi vreți să mă ucideți". "Dar de ce?" "Fiindcă Isus m-a învățat să vă iubesc așa. Dacă n-o fac, nu mai sunt demn să fiu numit creștin. Dragostea nu are limite; dacă are, nu mai este dragoste". Iubiți credincioși, dragi ascultători, bucuria de a iubi a creștinului vine cu o viață morală trăită în iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui. Niciuna dintre poruncile sale nu trebuie ținute numai de frica iadului. Există multe suflete în lume care se întreabă de ce nu sunt fericite cu toate că merg zilnic la sfânta Liturghie, trăiesc o viață morală bună, fac fapte bune și se roagă cu credință. Toate aceste lucruri trebuie făcute, dar dacă focul iubirii lui Dumnezeu nu este prezent în ele, cei care le fac nu vor simți acea bucurie dumnezeiască, nu vor fi satisfăcuți. Pentru aceasta este nevoie de focul carității. Sfântul Vasile cel Mare (330-379) ne învață cum să facem binele și să găsim și bucurie în aceasta: "Dacă nu facem răul de teama pedepsei lui Dumnezeu, suntem asemenea sclavilor, dacă urmărim răsplata promisă de el, suntem asemenea mercenarilor, însă dacă ascultăm poruncile sale pentru binele în sine și de dragul aceluia care poruncește, atunci suntem în starea copiilor". Copiii, care știu că sunt slabi și mici, găsesc bucuria făcând pe plac părinților. Sfânta Tereza de Lisieux, declarată doctor al Bisericii, a învățat că iubirea este esența credinței. Ea ne propune "calea cea mică", a simplității de copil, și ascultarea de Dumnezeu ca și modalitate de a crește în iubire. Ea spune: "Eu cred că pentru cei care sunt «victimele» acestei iubiri dumnezeiești nu va exista judecată, ba din contra Dumnezeu îi va răsplăti, cu bucurii veșnice, cu iubirea sa pe care o va vedea arzând în inimile lor". "În inima Bisericii eu voi fi iubire", exclama sfânta Tereza în timp ce își descoperea adevărata ei vocație. Și noi suntem ucenici ai iubirii lui Dumnezeu. Poruncile sale sunt lecții prin care noi, simpli copii, vom practica iubirea lui Dumnezeu în învățătură, cuvânt și faptă. Cu tristețe constatăm astăzi însă, că există mulți oameni, mulți fii ai Bisericii, care nu vor să urmeze calea iubirii, care nu vor să asculte de poruncile sale și umblă pe multe și diferite căi greșite. Cercetându-ne fiecare conștiința proprie, probabil că vom găsi și noi în trecutul nostru momente în care nu am avut această iubire. Pentru un timp mai scurt sau mai lung, fiecare am pășit pe căi lăturalnice, însă cu siguranță am simțit cu toții că iubirea lui Cristos ne-a iertat de fiecare dată, că a fost mereu lângă noi așteptând să o primim înapoi în inimile și în viețile noastre. Mântuitorul ne îndeamnă în evanghelia pe care am ascultat-o să rămânem mereu în dragostea sa. Trebuie să conștientizăm cu toții marele pericol în care ne aflăm de fiecare dată când nu mai suntem în acest perimetru sigur, când nu mai suntem ocrotiți de puterea lui fără margini. Pentru a scoate în evidență acest mare pericol mă voi folosi de un exemplu luat din tradiția și viața reală a eschimoșilor. Așadar, conform tradiției, iată cum vânează un vânător eschimos lupul. Mai întâi își înmoaie cuțitul său de vânătoare în sângele unui animal și lasă ca acesta să înghețe. Apoi, repetă acest procedeu până când pe cuțit se face un strat foarte gros de sânge înghețat. Apoi, vânătorul fixează bine acest cuțit în pământ cu ascuțișul în sus. Când lupul descoperă acest cuțit, urmându-și simțurile sale ascuțite, el începe să lingă și să dea de gustul sângelui înghețat. Lupul începe să lingă mai repede și mai cu putere. Sângele înghețat și frigul nopții arctice îi amorțesc limba, dar nu și simțurile. Pofta prădătorului de a devora sânge devine atât de puternică, încât acesta nu-și dă seama că la un moment dat limba sa se taie în ascuțișul cuțitului. Nici măcar nu-și recunoaște propriul sânge care-i curge din limbă și pe care îl devorează cu poftă. Apetitul său de carnivor continuă până când în zorii dimineții lupul va fi găsit mort în zăpadă din cauza sângelui pierdut. Iubiți credincioși, dragi ascultători, mulți apucă pe căi greșite din aceleași motive ca și lupul arctic care începe să lingă lama cuțitului. Ispitele, cursele Celui Rău, par sigure și delicioase la început, dar nu satură niciodată. Dorite mai mult și mai mult, conduc la căderi mari și chiar la moarte. Omul cu cât rătăcește mai mult timp pe căi greșite și lipsite de iubirea și ascultarea lui Dumnezeu, se află în pericolul ca simțurile sale, înghețate de frigul lipsei focului iubirii, să amorțească din ce în ce mai tare și să nu mai simtă ascuțișul atât de tăios al păcatului. Omul nu-și dă seama că, de fapt, astfel își consumă viața proprie, sufletească și deseori chiar și trupească. Cel mai mare pericol care amenință astăzi dimensiunea spirituală a vieții noastre nu sunt prigoanele, ci necredința și lipsa iubirii. Această lipsă ne automodelează și ne face sclavii păcatului. Cea mai mare prigoană a Bisericii este nevrednicia membrilor ei. Papa Ioan Paul al II-lea în enciclica sa Redemptor hominis ne spune: "Unde lucrează necredința, acolo ura macină orice iubire. Unde stăpânește necredința, acolo egoismul transformă oamenii în bestii feroce, deoarece necredința distruge dimensiunea constitutivă a ființei creștine. Unde, în schimb, lucrează credința, acolo domnește iubirea și pacea". În încheiere, fiind și luna mai, nu putem să nu o amintim pe preasfânta noastră Fecioară Maria. La Cristos ajungem prin Maria, mama sa. Privind la Mama noastră cerească s-o invocăm cu toată încrederea și iubirea. E neprihănită, e plină de har. A experimentat suferințele și moartea. E înviată. E atotputernică prin mijlocirea-i slujitorială. E Mama Bisericii și Mama noastră, ocrotitoarea Bisericii și a diecezei noastre. Ca mijlocirea ei să devină faptă în noi, s-o imităm în iubire, s-o urmăm în curăție, s-o venerăm conformându-ne viața evangheliei Fiului ei după cuvântul său: "Faceți tot ceea ce vă spune". Amin. Cristos a înviat! 17 mai 2009 Pr. Iulian Tancău [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 6-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |