|
Anul B Fap 4,8-12; Ps 117; 1In 3,1-2; In 10,11-18 Dragi credincioși, dragi ascultători, Ne-am bucurat acum câteva săptămâni de speranța pe care ne-a dăruit-o Cristos înviat: aceea că noi nu mai umblăm bâjbâind prin întuneric, fără niciun scop în viață, fără niciun reper care să ne călăuzească pașii, ci îl avem pe el drept călăuză și sfetnic pe drumul greu al vieții. Chiar dacă a plecat din mijlocul nostru în urmă cu aproximativ două mii de ani, el a fost și rămâne păstorul cel bun, care se îngrijește de aspirațiile și dorințele noastre cele mai profunde. Creștinii adevărați au credința fermă că Isus Cristos deține răspunsul la problemele și suferințele omenirii. De asemenea, suntem convinși că, în afara orizontului lui Cristos, viața este tristețe permanentă, pierderea identității de fii ai lui Dumnezeu și căutarea unei liniști sufletești, pe care nu o vom descoperi și cuceri niciodată. Mai grav este atunci când omul îl refuză pe Dumnezeu. Cunoașteți prea bine dezbaterea cu privire la rădăcinile creștine ale Europei. Pentru a justifica și a apăra pluralismul religios în Europa, unii lideri europeni doresc ca orice referință la creștinism și la rolul său fundamental în construirea spirituală și socială a Europei să fie scos în afara constituției. Mai mult, ei merg atât de departe încât se consideră pe ei înșiși post-creștini. Adică perioada creștinismului a cam apus. O nouă etapă în istoria omenirii s-a deschis, iar creștinismul nu-și mai are loc în noul context social și religios. Însă, Europa este datoare față de creștinism pentru că, fie că vrea sau nu, acesta a dat lumii europene, semnificație și valoare. Refuzarea acestor valori creștine ar însemna ca Europa să-și nege identitatea. Dar ce este rău în a-l respinge pe Cristos din viața noastră, din familie, din societate? Dacă Isus nu reprezintă fundamentul vieții noastre, aceasta își pierde sensul, semnificația, orientarea. Devenim asemenea acelei case construite pe nisip, care, la prima inundație, s-ar dărâma. Devenim asemenea unei plante fără rădăcină, pe care vântul ar purta-o oriunde dorește. Întrebarea la care vă invit să răspundem la această sfântă și dumnezeiască Liturghie este aceasta: Dorim noi cu adevărat, în viața noastră, acea piatră din capul unghiului, care se numește Cristos? Vrem noi cu adevărat ca Isus, bunul păstor, să ocupe locul cel dintâi în activitățile noastre? Sau am căzut în blasfemia acelui "Cod al lui da Vinci" și am devenit arieni, adică oameni care îl reduc pe Isus la un om bun, un filantrop plin de compasiune față de omenirea suferindă, dar nu cred că e Fiul unic al lui Dumnezeu și nici drept fundament pe care ar trebui să ne construim aspirațiile noastre? Dacă vrem să fim în pas cu moda societății de azi, acea societate golită de sacru, în care locul lui Dumnezeu este marginal, atunci nu vom mai simți nici o nevoie de Cristos, de protecția lui, de iertarea lui, de hrana și medicamentele lui, de nimic spiritual. Dragi credincioși, dragi radioascultători, Grija principală a unui creștin este Isus Cristos. Restul vin de la sine. Iar apostolul Petru ne prezintă clar această realitate în prima lectură, proclamată din cartea Faptele Apostolilor. Petru, discipolul care l-a renegat pe Domnul, a fost schimbat radical de experiența întâlnirii cu Domnul înviat. De acum înainte, pentru el nu mai era importantă propria persoană, ci Cristos, dovadă fiind neclintirea credinței lui în fața chinurilor, a reproșurilor, a batjocurilor venite din partea autorităților din Ierusalim. A realizat că ceea ce este important în viață nu se învârte în jurul persoanei proprii și nici în jurul grupului apostolilor. În lectura de azi, omul paralizat a fost vindecat. Dar Petru se asigură ca poporul să știe că aceasta a fost lucrarea lui Cristos și nu a lui personală. Vindecarea acelui om a fost făcută în numele lui Isus. Cel care merită lauda este numai Isus. Același lucru este valabil și pentru noi. Am fost chemați pentru a proclama că gloria lui Dumnezeu e prezentă în lume. Isus este gloria însăși. El este calea, adevărul și viața. El trebuie să fie piatra de temelie a vieții noastre. Totul este despre Isus. Totul este despre tine, Isuse! Totuși, există un cost. Când predicăm vestea cea bună, când suntem de partea lui Isus, suntem de multe ori acceptați de alții care, ca și noi, vor să schimbe lumea. Dar suntem, de asemenea, respinși de mulți care nu vor să facă nimic împreună cu Isus și care, mai mult decât atât, luptă împotriva principiilor și directivelor lui. Oare nu a trebuit, de multe ori, să ne împotrivim acelora care ne-au sfătuit să luptăm împotriva vieții lui Isus din noi înșine? Oare nu a trebuit să spunem de atâtea ori un nu hotărât? Nu drogurilor, nu alcoolului, nu avortului, nu bârfei, nu distrugerii reputației cuiva, nu excluderii cuiva din viața comunității, nu minciunii și furtului? Când spunem nu tuturor acestor provocări, ce se întâmplă? Destul de des suntem respinși, marginalizați sau luați în râs. Trebuie să ne rugăm pentru aceste persoane potrivnice. Ei nu ne resping doar pe noi. Ei îl resping și pe Cristos, fundamentul vieții lor. Noi trăim pentru el. Împărtășim viața lui, dragostea lui. Împărtășim chiar și respingerea lui, răstignirea lui. Toate acestea se reflectă în evanghelia duminicii de astăzi, numită și a "Bunului Păstor". Isus ni se prezintă ca Dumnezeu-păstorul. El se dedică cu totul copiilor lui. Omului angajat, mercenarului, nu-i pasă de oițele ce trebuie păstorite, însă păstorului îi pasă. El nu ține seama de costuri, de mărimea jertfei. El își cunoaște oițele, cunoaște problemele lor, greutățile pe care le întâmpină, cunoaște aspirațiile pe care le nutresc. El are și o relație extrem de intimă cu ele: le cheamă pe nume. Le conduce pentru că el cunoaște drumul și știe unde e bine să le ducă. "Eu sunt calea, adevărul și viața", spune Cristos la un moment dat. Important este ca noi să avem încredere în el și să-l urmăm. Păstorul cel bun caută oițele rătăcite. Să ne amintim în acest sens și de parabola oiței pierdute: le lasă pe cele 99 și merge să o caute pe cea care s-a rătăcit, iar când o găsește se bucură mai mult decât pentru cele 99. De asemenea, le îngrijește pe cele rănite și le îngrijește în mod special prin sacramentul Reconcilierii, al Spovezii. Le apără de cel rău, le oferă hrană bogată, iar această hrană nu este alta decât sfânta Euharistie, trupul și sângele său pe care îl dăruiește celor care cred în el. Iată, așadar, în ce constă grija pe care ne-o poartă Cristos. El ne oferă toate premisele pentru a aspira la fericirea autentică. Important este să-l urmăm pe el, pentru că oițele trebuie să-și urmeze păstorul, nu invers. Trebuie să-l recunoaștem pe el ca singurul care ne poate da ceea ce dorim în adâncul inimii și recunoscându-l, să-l urmăm din toată inima, cu încredere și să primim darurile pe care el ni le oferă zi de zi. Nu sunt cuvinte goale acestea, pentru că, în momentul în care te știi obiect al iubirii lui Dumnezeu, în momentul în care ai descoperit că Dumnezeu este prezent în viața ta și îți poartă de grijă, nu ai cum să nu cazi într-o atitudine de contemplare și să nu te pui la dispoziția lui, acceptând planul pe care el îl are cu tine. Dragi credincioși, Revin la întrebarea de la început: ce fel de creștini suntem noi? Dorim ca Isus Cristos să fie cu adevărat bunul nostru păstor? Dorim noi cu adevărat să ne lăsăm călăuziți de iubirea lui la acele pășuni verzi și ape liniștite? Să nu uităm că el și numai el singur este viața noastră. Numai în numele lui Isus Cristos lumea este vindecată. Numai în numele lui Isus Cristos, noi putem fi vindecați cu adevărat. Amin! 3 mai 2009 Pr. Marius-Claudiu Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |