|
Anul B Fap 4,32-35; Ps 117; 1In 5,1-6; In 20,19-31 Iubiți frați și surori, dragi ascultători, Suntem în a doua duminică a Paștelui, duminică plină de simboluri, semnificații și învățături, asupra cărora vă propun să ne oprim. Triduumul pascal - al pătimirii, morții și învierii lui Cristos - strălucește ca o culme a întregului an liturgic și de aceea merită atenția și meditația noastră la toate celebrările din acest timp pascal și din restul anului liturgic. Timpul pascal începe cu Învierea Domului și se termină la Rusalii, sărbătoarea "Coborârea Duhului Sfânt" asupra Bisericii, timp de mare, sfântă și legitimă bucurie pentru Cristos, mirele ei, care, prin misterul său pascal, murind a nimicit moartea noastră și înviind ne-a redobândit viața. Cartea Faptele Apostolilor, din care s-a citit în fiecare dintre zilele acestei săptămâni - numită și octava Paștelui - ne relatează viața primei comunități creștine: era o singură inimă și un singur suflet; toate le aveau în comun. Petru, transformat de experiențele prin care a trecut, vorbește cursiv și convingător: Cristos, într-adevăr, nu a fost lăsat în locuința morților, iar trupul lui nu a văzut putrezirea. Dumnezeu l-a înviat, noi toți suntem martori ai acestui fapt. Tot el le-a spus iudeilor că trebuie să se convertească și să se boteze în numele lui Cristos pentru iertarea păcatelor, iar la poarta "Cea Frumoasă" a templului spune ologului din naștere aceleași cuvinte ca și Cristos, "Scoală-te și umblă!", cu același efect. Când i se cere cont de ce a făcut lucrul acesta și cu ce putere, a răspuns că numai "în numele lui Isus din Nazaret, pe care voi l-ați răstignit și pe care Dumnezeu l-a înviat, un olog din naștere poate acum să meargă. Petru și Ioan, oameni fără carte și simpli, au afirmat cu mult curaj că "noi nu putem să nu vorbim despre cele pe care le-am văzut și cele ce le-am auzit". De la evanghelia pe care am ascultat-o, duminica de astăzi se mai numește și Duminica Tomei. El nu era împreună cu ceilalți apostoli în ziua învierii și nu l-a văzut pe Isus după înviere; ceilalți ucenici i-au spus că "L-am văzut pe Domnul!" Toma declară că dacă nu vede și nu pune degetul în locul cuielor nu va crede. Opt zile mai târziu vine Isus și îi face favorul de a vedea și pipăi rănile și coasta. Realitatea aceasta smulge din partea lui Toma profesiunea de credință, cea mai profundă din întreaga evanghelie: "Domnul meu și Dumnezeul meu!" De atunci și până astăzi, duminica aceasta îi poartă numele; de atunci și până astăzi, mărturia lui trebuie să fie și mărturia noastră. Recompensă? "Fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut", spune Isus; prin credința voastră veți avea viață în numele lui! Învierea lui Cristos și prezența lui în mijlocul nostru prin sacramente, luminează și dă sens întregii noastre vieți, motivează fiecare dintre alegerile și reacțiile noastre. El vine și la noi, pentru a îndepărta teama și întunericul și pentru a ne oferi în schimb pacea și lumina sa. "După cum m-a trimis pe mine Tatăl, la fel vă trimit și eu pe voi!" Ne răscolesc și poate chiar scandalizează aceste cuvinte ale lui Isus: Cum, noi să mergem în locul tău? Doamne, nu exagerezi, nu riști prea mult investind atâta în noi? Suntem egoiști, suntem răi, păcătoși ca Petru! Știu toate acestea, ar răspunde Isus, însă acum e timpul vostru, al celor botezați, al Bisericii. Nu vă temeți! Eu am învins lumea! Mergeți și predicați evanghelia la toată făptura! În octava pascală, Biserica se îngrijește în mod deosebit de noii botezați. Aceștia, după ce participau timp de trei ani la o cateheză, la o instruire religioasă, erau botezați în noaptea de Paști. Cu această ocazie primeau o mantie albă de sus până jos, pe care o purtau toată săptămâna ca mărturie și simbol al faptului că au fost botezați. În această duminică, în cadrul unei celebrări, ei dezbrăcau această mantie, pe care aveau să o păstreze ca amintire de la botezul lor. De aici, duminica aceasta se mai numește și Duminica Albă sau Domenica in Albis. Duminica de astăzi mai este importantă și pentru că este Duminica Divinei Îndurări. O sărbătoare relativ recentă, instituită de papa Ioan Paul al II-lea, care, după atentatul din 13 mai 1981, afirma: "Divina îndurare marchează pontificatul meu". Papa, apostolul divinei îndurări, a publicat enciclica Dives in misericordia la 30 aprilie 2000, ziua în care a fost canonizată sora Faustina Kowalska, o călugăriță din Congregația "Fecioara Maria a Îndurării", din Polonia. Preasfânta Fecioară Maria, pe care o invocăm cu dulcele nume de Mater misericordiae, este "Maica milei, îndurărilor" pentru că este mama lui Isus, prin care Dumnezeu și-a descoperit lumii inima sa plină de iubire și îndurare. În seara de 22 februarie 1931, Isus i-a apărut acestei călugărițe spunându-i: "Pictează o imagine după chipul meu și scrie sub ea: «Isuse, mă încred în tine!» Pun la dispoziția oamenilor vasul prin care să vină să ia harurile necesare pentru mântuirea lor". Icoana îl reprezintă pe Isus, care arată spre inima sa, din care izvorăsc două raze: una albă, ce înseamnă apa și Botezul, iar alta roșie, ce înseamnă sânge și mărturisirea păcatelor. La 6 octombrie 2008, papa Benedict al XVI-lea a spus: "Mergeți și fiți mărturisitori ai divinei îndurări, izvor de speranță pentru orice om și pentru lumea întreagă. Domnul înviat să fie cu voi!" Destinatarii divinei îndurări suntem noi toți. Nu în cele din urmă, nu trec cu vederea faptul că astăzi frații ortodocși și greco-catolici încep și celebrează împreună cu noi același mister: al pătimirii, morții și învierii lui Cristos, "cel mai puternic argument al credinței și al speranței noastre, fundamentul de nezdruncinat pe care este clădită toată trăirea noastră creștină". Sfântul Paul, "apostolul neamurilor", de la nașterea căruia se împlinesc două mii de ani, se convertește și se transformă în mod miraculos, devenind "un vas ales" care spune: "Fără învierea lui Cristos totul e zadarnic, totul se destramă și dispare. Dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră și zadarnică este credința voastră", n-ar fi posibil nici măcar el sau un înger din cer să spună altceva. La baza întregii sale activități misionare și a predicilor făcute în diverse ocazii și locuri, el susține și afirmă cu tărie că Isus nu numai că a murit, ci a înviat, este viu și prezent în mijlocul oamenilor. "Lucrarea săvârșită de Cristos prin pătimirea, moartea și învierea sa nu l-a avut în vedere pe el, Fiul Omului, care nu avea nici vină, nici păcat, ci a avut drept obiectiv omul și mântuirea lui, adică scoaterea sa din păcat și din moarte și viața sa cea nouă în Duh". "Cristos, murind pentru noi, distruge păcatul și ne aduce o viață nouă, beneficiind gratuit de mântuirea lui Dumnezeu. El, înviind din morți, învie ca noi să ieșim din mormântul păcatului și să ne bucurăm de o viață nouă (...) Nimeni, în afară de el, nu a putut și nici nu a reușit să facă acest lucru. Lui să-i fie cinste și laudă în toți vecii vecilor!", scria episcopul Petru Gherghel în scrisoarea pastorală de Paști din anul 2009. 19 aprilie 2009 Pr. Iosif Comorașu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |