|
Anul B Ier 31,31-34; Ps 50; Evr 5,7-9; In 12,20-33 Iubiți credincioși și dragi ascultători, Filozoful grec Socrate este considerat ca unul dintre cei mai înțelepți oameni din toate timpurile. Acest om care a trăit între anii 470 și 399 î.C. și-a dedicat viața demascării ignoranței, a ipocriziei, a orgoliului la confrații lui atenieni și chemării lor la o radicală reexaminare a vieții lor. "Viața neexaminată" a spus el, "nu merită să fie trăită". El a atacat opiniile populare cu privire la religie și politică, și a căutat să-i aducă pe oameni la o mai bună înțelegere a virtuții, a dreptății, a pietății și a conduitei corecte. A atras mulți discipoli, în special, din rândul tinerilor. Însă cei de la putere l-au arestat, l-au judecat și l-au condamnat la moarte. A fost acuzat de false învățături cu privire la stat, că a propagat idei revoluționare și a corupt tinerii din Atena. Familia și prietenii lui au dorit să intervină pentru a schimba sentința, dar el nu i-a lăsat. Avea și opțiunea să plece în exil din Atena, dar nu a dorit. A acceptat în schimb să bea otravă și să moară. Generațiile următoare de greci au ajuns să-l considere pe Socrate un martir pentru adevăr. Ei au hotărât să nu mai persecute pe nimeni, în baza convingerilor lui. În timpul lui Isus, grecii au ajuns unul dintre popoarele cele mai liberale din lume. Diferite tradiții religioase și filozofice au înflorit în mijlocul lor și au concurat pentru popularitate. Vedem în evanghelia de astăzi că în mijlocul mulțimilor care au venit la Ierusalim pentru sărbătoarea Paștilor se aflau și câțiva pelerini veniți din Grecia. Nu le-a trebuit mult timp acestor greci să vadă că nu toate mergeau bine la Ierusalim. Aceștia s-au apropiat de Filip, care era din Betsaida Galileii și l-au rugat, zicându-i: "Am vrea să-l vedem pe Isus". De ce au dorit oare să-l vadă pe Isus? Unii comentatori sunt de acord că ei au venit pentru a-l avertiza pe Isus cu privire la gravitatea pericolului care îl înconjura, și a-i sugera să plece cu ei în Grecia, pământul libertății. Răspunsul pe care l-a dat Isus, arată că era vorba, într-adevăr, despre moartea lui iminentă și că el a ales să rămână și s-o înfrunte, în loc să caute un mod de a scăpa de ea. Iubiți credincioși și dragi ascultători, Mulți oameni văd moartea ca pe o întrerupere a vieții și a misiunii lor. Însă Isus a văzut moartea ca o împlinire a vieții și a misiunii sale. De multe ori în trecut oamenii plănuiseră să-l prindă, dar Isus a scăpat întotdeauna din mâinile lor, deoarece "nu venise încă ceasul lui" (In 7,30; 8,20). Acum însă a venit ceasul său. "A venit ceasul ca Fiul Omului să fie glorificat... Dar ce să zic: Tată, scapă-mă de ceasul acesta? Însă tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta" (In 12, 23-27). Isus folosește parabola bobului de grâu, pentru a explica faptul că fugind de moarte, atunci când vine ceasul, nu facem decât să ne limităm viața și misiunea, ca bobul de grâu, care nu putrezește, ci "rămâne singur", în timp ce dăruindu-ne pe noi înșine până la moarte, atunci când vine ceasul, o facem să rodească, așa cum bobul de grâu care putrezind în pământ "aduce mult rod". Astfel, Isus refuză în mod categoric orice ajutor uman sau divin, pentru a-și prelungi viața pe pământ dincolo de voința Tatălui său. Glasul din cer confirmă că această decizie este, într-adevăr, voința lui Dumnezeu și că pentru Isus, slujitorul fidel al lui Dumnezeu, moartea și învierea sunt idealul misiunii sale. Această relatare trebuie să fi constituit o încurajare puternică în credință pentru primii creștinii persecutați cărora le-a scris Ioan. Le arată că doar prin supunerea lui Isus la o moarte nemeritată, ei beneficiază de credință și mântuire. "Cine-și iubește viața, o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică. Dacă-mi slujește cineva, să mă urmeze și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu" (In 12, 25-26). Unde este Isus? Este în slavă, la dreapta Tatălui, după cum l-a văzut Ștefan, primul martir. Însă, pentru a ajunge acolo, a trebuit să treacă prin porțile morții, în ascultare față de voința lui Dumnezeu. Este realitatea lui Isus mort și înviat, care trebuie să fie și realitatea noastră, conștienți fiind, că Isus va împlini, cu fiecare dintre noi ceea ce declarase solemn Martei, la moartea lui Lazăr, fratele ei: "Eu sunt învierea și viața. Cel care crede în mine, chiar dacă moare, va trăi" (In 11,25). Câteva exemple ne vor confirma această realitate care este și a noastră. 1. Sfântul Ignațiu, episcop de Antiohia, martirizat la Roma în 107, le scrie creștinilor din Roma, care voiau să intervină pentru el. "Vă rog fraților, să nu aveți o bunăvoință nepotrivită față de mine; lăsați-mă să fiu hrana animalelor, prin care pot ajunge la Dumnezeu; eu sunt grâul lui Dumnezeu și voiesc să fiu măcinat de dinții fiarelor sălbatice, ca să pot deveni pâine curată a lui Dumnezeu; mai bine întărâtați animalele, ca să devină mormântul meu, și să nu lase nimic din trupul meu, ca nu cumva, în timp ce voi muri, să devin o povară pentru cineva. Numai atunci voi deveni un adevărat ucenic al lui Cristos, când lumea nu va mai vedea trupul meu". 2. Sfântul Ioan Gură de Aur (349-407), exilat de împărăteasa Eudoxia, o nelegiuită, pe un pământ necunoscut, slăbit de suferințe și chinuit de călăi, se îmbolnăvi și era pe moarte. "Dați-mi hainele cele mai frumoase, căci iată-l pe Mântuitorul pe care l-am așteptat o viață întreagă, vine la mine", a spus el. S-a împărtășit, făcând semnul crucii și a rostit: "Slavă Domnului pentru toate câte mi s-au întâmplat". 3. La Roma, în 1928 murea Giulio Salvadori, poet și profesor la universitatea din Milano. În ajunul morții spuse preotului care-l îngrijea: "Mâine mă voi îmbrăca în hainele cele mai frumoase, deoarece de acum începe sărbătoarea mea". 4. Marele profesor universitar Contardo Ferini, apropiindu-se moartea, a dispus ca la sicriul lui să nu se cânte De Profundis, ci Magnificat ("Sufletul meu preamărește pe Domnul"). 5. La fel, cardinalul Fischer, înainte de martiriu, a îmbrăcat veșmintele cele mai frumoase, zicând că merge la nuntă. Când a văzut eșafodul, și-a aruncat bastonul din mână și a zis: "Grăbiți-vă picioare, noi suntem aproape de paradis" și înainte de a muri a intonat Te Deum ("Pe tine, Dumnezeule, te lăudăm"). 6. Regretatul papă Ioan Paul al II-lea, în dialogul cu scriitorul André Frossard, după ce au discutat despre destinul veșnic al omului, papa a spus: "Într-un fel trăiești când la capătul vieții te așteaptă neantul, și altfel trăiești când la capătul vieții te așteaptă Dumnezeu". Iubiți credincioși și dragi ascultători, Evenimentele pe care le vom celebra, începând cu duminica viitoare: Duminica Floriilor (cu intrarea triumfală a lui Isus în Ierusalim), Joia Sfântă (cu înființarea sfintei Euharistii și a sfintei Preoții); Vinerea Sfântă (cu patima și moartea lui Isus pe cruce); continuând cu Sâmbăta tăcerii, când Biserica veghează la mormântul Domnului; dar toate culminând cu Duminica Învierii, a victoriei lui Isus asupra morții, ne arată că la capătul vieții noastre ne așteaptă Dumnezeu, și pentru aceasta se cuvine să ne pregătim creștinește la trăirea acestor evenimente, făcând o spovadă bună și primind sfânta Împărtășanie care este garanția Învierii veșnice: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică, iar eu îl voi învia în ziua de pe urmă" (In 6,54). Închei repetând cuvintele regretatului papă: "Într-un fel trăiești când la capătul vieții te așteaptă neantul (nu te așteaptă nimic) și altfel trăiești, când la capătul vieții te așteaptă Dumnezeu". Amin. 29 martie 2009 Pr. Isidor Mocanu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |