|
Anul B 2Cr 36,14-16.19-23; Ps 136; Ef 2,4-10; In 3,14-21 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Am găsit o minunată reflecție a sfântului Augustin care spunea la un moment dat că, dacă, din cauza unui cataclism, toate bibliile din lume s-ar pierde și nu ar mai rămâne decât una singură, și chiar dacă din această singură biblie doar o pagină s-ar mai putea citi și din această pagină doar un singur rând, și dacă acest rând ar fi cel din sfântul Ioan care spune: "Dumnezeu este iubire", atunci totul ar fi salvat. Aceasta e bucuria care se degajă în duminica de azi: că Dumnezeu ne iubește. Iar salvarea a venit prin cruce, prin cel înălțat pe cruce. "Dumnezeu este iubire", "Dumnezeu este bogat în îndurare". Acesta este mesajul central pe care suntem chemați să-l aprofundăm în această duminică din Postul Mare, împreună cu semnul prin care Dumnezeu și-a manifestat în gradul cel mai înalt iubirea sa față de noi: crucea lui Cristos. Lecturile proclamate astăzi gravitează în jurul acestui adevăr. Suntem în timpul Postului Mare. A trecut deja jumătate. Poate încercăm să analizăm acest timp. Poate încercăm să stabilim puțin cum a fost acest timp pentru noi. Dacă acest timp, primit de la Domnul, l-am folosit eficient? Suntem mai aproape de Dumnezeu decât acum trei săptămâni? Aceste întrebări sunt importante. Iată, timpul Postului Mare este timpul convertirii. Dumnezeu este peste măsură de bogat în îndurare și nu avem nici o îndoială că el își arată îndurarea sa față de toți, fără nici o deosebire. Îndurarea și iertarea sa nu au margini, în ciuda voinței îndărătnice a omului. Dar Dumnezeu nu poate să ofere iertarea cuiva, dacă acesta nu recunoaște că este greșitor și crede că Dumnezeu nu are ce să-i ierte. Cristos a venit în lume ca să-l mântuiască pe om, dar nu o poate face cu sila, împotriva voinței sale. Și aici este toată problema. Nu ne putem permite să-l provocăm și să-l forțăm pe Dumnezeu: "Că și așa mă va ierta, căci este milostiv, îndurător". În prima lectură descoperim cât de greu i-a pedepsit Dumnezeu pe fiii lui Israel ce au disprețuit cuvintele profeților: Ierusalimul incendiat, templul distrus, ani grei de robie în Babilon. De multe ori ne întrebăm: Oare chiar îi iubește Dumnezeu pe oameni, dacă îi lovește cu asemenea nenorociri? Toate pedepsele, încercările cu care ne lovește Dumnezeu nu sunt manifestări ale răzbunării sale, ci sunt semne care pornesc din iubire. În suferință, omul se trezește la realitate, își dă seama că trebuie să-l iubească pe Dumnezeu. Cei din vechime au refuzat glasul profeților, și de aceea au învățat să-l iubească pe Dumnezeu doar în suferința exilului. Evanghelia de astăzi ne pune în fața ochilor un fragment din discuția lui Isus cu Nicodim. Nicodim era unul dintre fariseii care se interesau de învățătura lui Isus Cristos. De aceea a venit într-o noapte la Isus, în secret. A venit să-l întrebe ce trebuie să facă, cum trebuie să trăiască el pentru a se mântui. Isus îi răspunde foarte clar că este necesară credința în el: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică". Se pare că aceste cuvinte au ajuns la Nicodim. Se pare că el le-a înțeles mai bine chiar decât apostolii, pentru că el a rămas cu Isus până la sfârșit. El a fost acela care s-a ocupat de înmormântarea lui Isus, după ce ucenicii săi au fugit de frică. Cuvintele lui Isus au ajuns la Nicodim. Dar oare ajung aceste cuvinte și la fiecare dintre noi? Nu numai la urechile noastre, nu în mintea noastră, ci înainte de toate la inima noastră. Isus face aluzie la un episod semnificativ petrecut în timpul lungului pelerinaj al poporului ales prin pustiu, când credința poporului a fost maturizată prin diferite semne trimise asupra lui de către Dumnezeu. În fața realității păcatului și a murmurării poporului, Dumnezeu trimite șerpi veninoși, care îi mușcau provocând moartea. Atunci când membrii poporului își recunosc păcatul și cer iertare, Dumnezeu le dă ca "remediu" să privească "șarpele de aramă" ridicat de Moise pe un stâlp. Toți cei care erau mușcați, și priveau cu credință la acest semn, erau salvați. Plecând de la acest episod, Isus îi vorbește lui Nicodim despre necesitatea ca și Fiul Omului să fie înălțat pe cruce: Fiul Omului va fi înălțat pe cruce dând viață veșnică tuturor celor care cred în el. De ce era necesar ca Fiul lui Dumnezeu să fie înălțat pe cruce? Cu aceste cuvinte Isus își anunță moartea. Isus mort și înviat va fi "noul medicament" pentru a vindeca infirmitatea păcatului și moartea spirituală în inima oamenilor. Aceasta este calea prin care Dumnezeu poate lua asupra sa toate păcatele și slăbiciunile întregului neam omenesc, singura cale pentru ca omul să fie reabilitat, eliberat. Era necesar deci ca "Fiul lui Dumnezeu să fie înălțat pe cruce, pentru ca toți aceia care vor crede în el să aibă viața veșnică". Sfântul Paul, vorbind despre moartea lui Cristos pe lemnul crucii, o prezintă tot ca pe o "necesitate", dificilă de înțeles pentru noi, "nebunie", dacă ne referim la atotputernicia lui Dumnezeu, dar ușor de înțeles dacă intrăm în logica acelei iubiri despre care ne vorbește Isus prin sfântul evanghelist Ioan: "Nu există o iubire mai mare decât aceasta: cineva să-și dea viața pentru prietenii săi". Vorbindu-i despre înălțarea Fiului lui Dumnezeu pe lemnul crucii, Isus îi face cunoscut lui Nicodim marele mister al iubirii care salvează: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea". Crucea devine, astfel, semnul înțelepciunii lui Dumnezeu care iubește, semnul puterii infinitei milostiviri a Tatălui și plinătatea revelației Fiului. Dureroasa înălțare a lui Cristos pe cruce, care în ochii oamenilor apare ca o înjosire, în planul lui Dumnezeu reprezintă culmea iubirii divine manifestată față de oameni, iubire ce devine începutul răscumpărării oamenilor și a întregii creații. Dumnezeu este iubire. Să ne amintim mereu: motivul trimiterii Fiului este iubirea... Dumnezeu nu rămâne la "vorbe goale", ci realizează fapte concrete: îl dă din iubire pe propriul său Fiu. Isus a venit pe pământ pentru fiecare dintre noi, a venit să ne mântuiască, a venit să ne vorbească despre Dumnezeu, să ne învețe că trebuie să trăim pentru Dumnezeu și pentru aproapele și că, în această viață, trebuie să ne călăuzim prin iubire. Dar Isus nu a fost acceptat astfel. El singur a spus: "Oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina". Prin fiecare păcat noi îl respingem pe Isus, prin fiecare păcat trecem de partea întunericului, ne îndepărtăm de lumină, care este însuși Cristos Domnul. Dar el nu încetează se ne cheme pe fiecare la convertire. Dorește întoarcerea noastră la el și mereu ne dă ocazia. Mereu avem șansa să ne întoarcem la Dumnezeu. În finalul evangheliei sunt prezentate cele două răspunsuri posibile ale oamenilor din lume în fața planului și a propunerii lui Dumnezeu: să creadă sau să nu creadă; lumina sau întunericul; adevărul sau minciuna; poruncile cu faptele bune sau păcatul... Dumnezeu îl face pe om liber și omul alege voluntar de care parte să stea. De hotărârea omului depinde mântuirea sau osândirea. Aici credința și necredința se confruntă în mod violent. Motivul necredinței sunt "faptele rele", "răul"; pentru aceasta păcătosul evită lumina. "Oricine face răul, urăște lumina și nu vine la lumină, să nu i se dea în vileag faptele", spune Isus în discuția cu Nicodim. "Cine face adevărul vine la lumină, pentru a se vedea că faptele sale sunt săvârșite în Dumnezeu". Trebuie să ne îngrijim să trăim în adevăr și dreptate, căci ele ne eliberează și ne învață umilința, ele ne permit să ne recunoaștem propriile păcate și în felul acesta să ajungem la milostivirea divină. Răsunătoare era cu mulți ani în urmă în Polonia o crimă oribilă, cu autor necunoscut. După câțiva ani autorul s-a predat. Condamnarea a fost maximă: condamnarea la moarte. Preotul l-a întrebat: "Nu regreți că te-ai predat?" "Nu", răspunse condamnatul. "Părinte, nu știți, cât de groaznice sunt remușcările conștiinței". Glasul conștiinței ne judecă. Conștiința a fost dată omului nu numai pentru a-i da remușcări, dar în primul rând pentru ca omul să-și îndrepte atenția la toate deciziile pe care le ia. De aceea, sfântul Paul spune: "Aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu". Astfel, recunoaștem că acest dar este unul dintre cele mai importante daruri ale lui Dumnezeu pentru noi. De aceea trebuie să ne preocupăm mai mult de acesta. Pentru ca roadele conștiinței să fie fidele adevărului moral, trebuie să fim deschiși mereu atât Decalogului, cât și evangheliei. Pentru că adevărul ne eliberează. În răspunsul nostru de credință se realizează însăși judecata lui Dumnezeu cu privire la fiecare dintre noi, oamenii. Aici intră în joc glasul propriei conștiințe: responsabilitatea și buna folosire a libertății. Trebuie să decidem, trebuie să alegem în mod serios. Iubiți credincioși, dragi ascultători, Este perioada când din ce în ce mai mulți se apropie de scaunul de spovadă. Este un timp deosebit pentru noi. Și nu înseamnă a veni doar acum, o dată, la spovadă și de a ne întoarce acasă poate aceiași oameni, dar înseamnă a trăi acest timp de post în așa fel încât să existe în noi o schimbare profundă, să fie un motiv de bucurie urmarea lui Cristos, chiar și răstignit, înălțat pe cruce. Poate reușim să îndreptăm și pe vreunul de lângă noi, care nu prea umblă la biserică, pentru ca poate acum, de data aceasta, să se îndrepte spre biserică și să se împace cu Dumnezeu "cel bogat în îndurare". Aceasta să fie manifestarea concretă a credinței noastre, credința în Isus Cristos care ne oferă mântuirea, credință care nu înseamnă a vorbi despre Dumnezeu, dar înseamnă a trăi cu Dumnezeu și pentru Dumnezeu. Faptele trebuie săvârșite spre slava lui Dumnezeu și nu pentru interesul propriu. Faptele pe care le săvârșim trebuie să fie acelea pe care le vrea Dumnezeu, să fie fapte săvârșite în Dumnezeu, care este adevărul și care luminează pe omul care este în această lume. Dumnezeu vrea binele tuturor. Crucea este punctul de referință a oricărei priviri de credință care vede în ea sintetizat planul de viață veșnică realizat de Cristos. Crucea nu este deci un talisman care să atârne la gât, niciun simbol care să indice sacralizarea unui ambient. Isus Cristos ne-a arătat calea, pentru ca trecând de la moarte la viață, să părăsim mormântul păcatelor și al obiceiurilor rele, pentru a dobândi o nouă libertate, o nouă viață, viața lui Dumnezeu. Șarpele de aramă era salvarea pentru poporul ales din pustiu. Cine privea spre șarpele de aramă, rămânea în viață. Un asemenea ajutor, pentru ca noi să rămânem în viață este Isus Cristos înălțat pe cruce. "Cine crede în el nu va muri în veci". Mulți privesc crucea. Putem privi și noi crucea oriunde s-ar afla, dar numai credința în Isus Cristos răstignit ne va aduce mântuirea, salvarea. Să avem mereu curaj să privim adevărata cruce. Amin. 22 martie 2009 Pr. Iulian-Eugen Kropp [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |