Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 3-a din Postul Mare

Ex 20,1-17; Ps 18; 1Cor 1,22-25; In 2,13-25

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Drumul Postului Mare ne face să înțelegem moartea și învierea lui Isus, o realitate pe care o retrăim la fiecare sfântă Liturghie. Adesea însă cultul nostru este o repetare obositoare și fără inimă. Să-i mulțumim lui Dumnezeu că, în această a treia duminică din Post, ne invită să ne reînnoim rugăciunea noastră comunitară, recunoscând valoarea crucii lui Cristos.

În timpul Postului Mare auzim de atâtea ori: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie... Ascultați glasul Fiului preaiubit..." care ne îndeamnă la un singur lucru: să trăim în legea lui Dumnezeu, să-i respectăm poruncile, cele zece porunci, cum sunt ele cunoscute, pe care astăzi Biserica ni le pune în față pentru a ne arăta adevărata fizionomie a creștinului. În ele găsim propunerea lui Dumnezeu și răspunsul omului. Această pagină a Sinaiului ar putea fi punctul de verificare din acest Post Mare, pentru a-l regăsi pe Dumnezeu, pe noi înșine și pe aproapele.

Încă de la început aș vrea să le dăm celor zece porunci numele lor adevărat: Decalog, adică zece cuvinte. Nu sunt norme juridice impuse de un despot care nu este obligat să-și justifice ordinele - nu există nici o sancțiune pentru viitor, dar cine nu le trăiește își distruge astăzi viața sa și a altora. Decalogul nu este un jug dur și apăsător, nu este o listă de somații nemotivate, ci zece cuvinte ale unui tată care are la inimă viața fiilor săi.

Decalogul a avut o importanță deosebită în viața religioasă a Israelului. Constituia sinteza întregii Torah, era citit solemn la Sărbătoarea Corturilor și zilnic în templu. Și azi orice iudeu îl repetă de două ori pe zi, dimineața și seara; băiatul care-și sărbătorește intrarea în rândul adulților, la 13 ani, îl proclamă în fața întregii adunări în sinagogă, pentru a declara hotărârea sa de a rămâne fidel legii poporului său. Totuși, unii rabini, pentru a împiedica răspândirea convingerii că numai cele zece porunci au fost date de Dumnezeu, susțineau că pe cele două table ale legii, între o literă și alta a Decalogului, Dumnezeu a scris toate cele 613 precepte.

Isus a rezumat toată Torah nu în zece cuvinte, ci în două: "Iubește-l pe Dumnezeu și iubește-l pe aproapele tău" (cf. Mt 22,34-40), apoi numai într-un cuvânt: "Iubește-l pe aproapele" (In 13,34-35). Așa spune și Paul: "Cine-l iubește pe aproapele a împlinit toată Legea" (Rom 13,8-9). Porunca iubirii nu este numai sinteza tuturor poruncilor, ci deschide orizonturi și posibilități infinite.

Cele zece cuvinte sunt mereu actuale, chiar dacă indică doar primii pași, cei mai elementari și indispensabili ai urmării lui Isus. Sunt frontierele minime ale iubirii.

Spun minime pentru că iubirea maximă ne-a arătat-o Dumnezeu, este Isus Cristos răstignit, pe care îl predică Paul, scandal pentru iudei și nebunie pentru greci. Dar aceste două atitudini le putem găsi și între noi. Unii gândesc ca iudeii, considerând credința și religia niște mijloace pentru a obține haruri și minuni, pentru a fi feriți de nenorocirile și necazurile care îi lovesc pe alții. Nu îi venerăm noi pe sfinți mai mult pentru că fac minuni, decât pentru faptul că sunt martori ai celui care și-a dat viața pentru frați? Dar pot fi și creștini care se comportă ca grecii: pretind dovezi raționale ale credinței și uită că pentru acela care judecă după criterii omenești, propunerea lui Cristos va rămâne mereu o nebunie.

Dragi părinți, preoți cucernici, conștiincioși profesori de religie, ajutați-i pe copii să le memoreze și să le pună în practică. Ei pot învăța pe de rost numele tuturor sportivilor, ale tuturor cântăreților, ale tuturor divelor lumii de azi, dar dacă nu știu rugăciunile și poruncile lui Dumnezeu vor fi lipsiți de stâlpii conștiinței, de stelele care-i ajută să se orienteze, de razele de lumină în acțiunile lor. Vor fi lipsiți de certitudini!

Imaginea lui Isus care-și pregătește un bici din funii și alungă din templu negustorii cu animalele lor, aruncând la pământ banii valutiștilor și răsturnându-le mesele, nu prea se potrivește cu imaginea blândă și dulce pe care ne-am făcut-o despre Mântuitorul, dar se pretează bine în filmele despre viața lui Isus.

Cu ocazia Paștelui, Ierusalimul, care de obicei avea 50.000 de locuitori, ajungea și la 180.000 de locuitori, fiecare familie avea oaspeți. În timpul sărbătorii aceștia mergeau la templu ca să se roage, să se sfătuiască cu preoții, să aducă jertfe (de aceea era nevoie ca animalele de jertfă să fie prin apropiere) și să facă oferte pentru templu (numai în monede de aramă; cei care aveau dinari ai Romei trebuiau să-i schimbe la schimbătorii de valută, iar comisionul era de 12%). Gândiți-vă ce câștig pe negustorii aceia în câteva zile: numai pentru cina pascală se sacrificau peste 18.000 de miei, dar mai era nevoie de boi, oi și alte animale. Închipuiți-vă un du-te vino continuu de negustori, crescători de animale, tăbăcari de piei, gărzi, pelerini. Era foarte greu pentru preoții templului să nu cadă și ei în ispită și să nu intre în cercul afacerilor, deschizând și ei vreo tarabă pe sub porticurile templului. Casa de rugăciune a fost transformată, chiar de slujitorii ei, într-o piață de negoț.

Isus, venit la Ierusalim pentru sărbătoarea Paștelui, vede acest spectacol. Ce a urmat, am auzit la sfânta evanghelie. Era imposibil să ia o atitudine cu vorba: era nevoie de bici. Gestul lui Isus a decretat sfârșitul religiei legate de oferirea animalelor și a declarat refuzul din partea lui Dumnezeu a jertfelor sângeroase. Singura jertfă plăcută Tatălui este "a-ți da viața pentru frați" (1In 3,16).

Pocniturile biciului se amestecau cu cele ale cuvintelor. Privirea lui nu s-a înșelat. I-a sesizat imediat pe dușmanii cei mai periculoși ai templului; erau chiar prietenii cei mai buni ai templului căci mărfurile erau în folosul jertfelor de la templu, deci slujeau gloriei lui Dumnezeu! Isus a voit să pună capăt acelei liturgii care era o blasfemie.

Consecințele sunt tare neplăcute pentru noi. Înseamnă că cei mai mari dușmani ai creștinismului nu trebuie căutați în afară, ci în interiorul sferei sacre și printre aceștia putem fi și noi.

Pericolul pentru Biserică nu vine din exterior, vine din interior, de la noi înșine. Dușmanii din exterior îi fac până la urmă un serviciu: o fac mai vigilentă, îi măresc forța de coeziune, o fac mai puternică, o constrâng în catacombe, o înmulțesc - sângele martirilor este sămânța creștinilor - și apoi are o garanție de sus: Porțile iadului nu o vor birui...

Dar în fața dușmanilor din interiorul ei, Biserica este neputincioasă. Împotriva acestor dușmani este nevoie de sfinți... și de biciul lui Cristos.

Situația aceasta a fost ilustrată printr-o frază dură de cunoscutul Mahatma Gandhi: "Ce minunat ar fi creștinismul... dacă nu ar fi creștinii". Da, religia noastră este atât de adevărată, dar modul nostru de a o practica o face să pară falsă...

Fragmentul evanghelic de astăzi, dedicat în mare parte relatării curățirii templului, ne oferă două puncte la care să reflectăm.

Primul punct de reflecție ne vine din cuvintele: "Isus a găsit în templu vânzătorii de boi, de oi și de porumbei și pe schimbătorii de bani șezând acolo. Făcând un bici din funii, i-a alungat pe toți din templu, la fel ca și oile și boii; a împrăștiat monedele schimbătorilor de bani și a răsturnat mesele, iar celor care vindeau porumbei le-a zis: «Luați acestea de aici! Nu faceți casa Tatălui meu o casă de negustorie»" (In 2,14-16).

Astfel de profanări, astăzi, cred că au loc mai rar sau cel puțin în forme mai reduse, dar există totuși un alt tip de profanare a casei lui Dumnezeu în care și noi am putea cădea. Există persoane care merg la biserică numai cu scopul de a încheia cu Domnul un contract de vânzare-cumpărare în toată regula. Consideră că pentru a-și asigura paradisul este de ajuns o rugăciune, o liturghie de duminică, o novenă, o lumânare aprinsă.

Ce să mai spui despre atâta lume care se duce la biserică să se roage Domnului numai atunci când le-a ajuns apa la gât, iar recurgerea la ajutorul său devine o urgență?

În mod paradoxal, are dreptul să treacă pragul bisericii numai cine știe cum să stea în afara bisericii, adică cine știe să se comporte afară ca un adevărat creștin; are dreptul să se roage în biserică numai acela care, afară, a fost curajos să ridice glasul în favoarea dreptății și a demnității omului; are dreptul să vorbească cu Dumnezeu numai cel care afară a fost capabil să vorbească cu omul, despre om și pentru om.

Tu care intri cu atâta ușurință în biserică, ai grijă, așadar, să nu o profanezi și să nu-l faci pe Domnul să folosească și împotriva ta biciul pe care odată l-a folosit împotriva negustorilor din templu. Adu-ți aminte deseori de acest lucru. În interiorul casei lui Dumnezeu este ușor să fim profanatori. Este ușor să fim intruși. Este ușor să fim negustori.

Iată, eu care m-am adăpostit la umbra templului, eu care trăiesc în sfera sacră, pot fi un dușman al templului, un profanator al templului. Faptul că sunt atât de mediocru, nu-l cunosc pe Dumnezeu și religia îndeajuns, faptul că acțiunile mele nu sunt conforme cu articolele din Crez, faptul că refuz să-mi murdăresc mâinile în realitățile pământești din jurul meu, faptul că vin la biserică mai mult ca o poliță de asigurare împotriva unor eventuale riscuri ale vieții veșnice, faptul că sunt incapabil să trăiesc evanghelia în timpurile de azi; toate acestea sunt tot atâtea arme pe care eu le îndrept împotriva templului.

Se aude în aer biciul lui Cristos. Ca un fulger de lumină care mă luminează și-mi face rău. Înțeleg, "văd" în această lumină că vinovatul sunt eu, nu ceilalți. Eu sunt dușmanul. Și atunci îmi aplec spatele și aștept loviturile. E mult mai bine să am spatele brăzdat de bicele lui Cristos, decât să port în continuare peste pielea fină o haină de creștin, sub care stă un suflet deșelat și o inimă de trădător.

Postul Mare, pregătirea imediată pentru Paști, este un stimulent pentru purificarea templului inimii credinciosului. Există și astăzi oameni care nu sunt gata să-și curețe templul inimii de idoli. Unii oameni pur și simplu nu pot trăi fără idolii lor: țigări, droguri, vorbe murdare, pornografie, gelozie, bârfă și așa mai departe. Ei simt că nu pot trăi fără ele; de aceea ei nu sunt gata să se dăruiască pe deplin Domnului. Este ușor să ascunzi în inimă idolii plăcerii, idolii senzualității, idolii geloziei, idolii amărăciunii, idolii neiertării. Nimeni nu va ști ce ai ascuns acolo, dar Dumnezeu știe și îți spune: "Ridică-te! Ia biciul de la mine și alungă-i". Când cineva spune: "Nu am chef să mă rog", ar trebui să privească ce este în templul său. Dacă cineva spune: "Nu-mi place să mă spovedesc, să mă împărtășesc; pe vremuri îmi plăcea să vorbesc despre Domnul, dar acum, nu". Uită-te în templul inimii tale. Scoate afară acei schimbători de bani idolatri. Răstoarnă mesele din sufletul tău. Lasă-l pe Domnul să te ajute și el te va binecuvânta.

Al doilea punct de reflecție îl găsim în cuvintele: "Isus a spus: «Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica»". Ioan adaugă: "Însă el vorbea despre templul trupului său" (In 2,19). În tradiția religioasă a evreilor, templul lui Dumnezeu era cel de la Ierusalim. Aici însă se afirmă că, odată mort și înviat, Isus în persoană va fi noul templu al Domnului, unicul templu care contează cu adevărat și care dă sens oricărui alt templu.

Dacă vrei să intri în casa lui Dumnezeu și să devii tu însuți acest templu, nu trebuie decât să stabilești o intimă comuniune de viață cu Isus. Cu cât vei fi mai unit cu el, cu atât mai mult Domnul va fi prezent în tine și te va alege ca locuință plăcută a sa. Sfântul Augustin spunea: "Să nu vă gândiți, fraților, că templul lui Dumnezeu este în afara voastră. Iubiți fapta bună și voi înșivă veți fi acest templu".

Gestul lui Isus nu este o simplă corectare a unor abuzuri, ci este anunțarea dispariției templului, considerat o garanție a prezenței lui Dumnezeu și a mântuirii. Întâlnirea omului cu Dumnezeu nu mai are loc într-un loc special, ci într-un templu nou: trupul lui Cristos înviat. Cultul introdus de Isus va fi recomandat de Paul tuturor creștinilor: "Vă îndemn deci, fraților, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să vă oferiți trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu". Acest tip de cult este recomandat și de autorul Scrisorii către Evrei: "Nu uitați binefacerea și întrajutorarea, pentru că astfel de sacrificii îi plac lui Dumnezeu" (Evr 13,16). Sfântul Iacob concretizează și mai mult conținutul noului cult: "Religiozitatea curată și fără pată înaintea lui Dumnezeu și a Tatălui este aceasta: a-i vizita pe orfani și pe văduve în necazurile lor și a se păstra nepătați de lume" (Iac 1,27). Aceste jertfe pe care creștinul este chemat să le ofere nu au loc într-un ambient sacru, nici prin rituri, ci în viața sa și în inima sa.

Este clar cum să trăim cele auzite azi: singura jertfă plăcută lui Dumnezeu este dăruirea propriei vieți, sunt faptele de iubire, slujirea oamenilor, mai ales a celui sărac, bolnav, marginalizat, flămând, fără haine. Cine se apleacă asupra fraților pentru a-i sluji, împlinește un gest preoțesc: unit cu Cristos, templul lui Dumnezeu, face să se înalțe spre cer parfumul suav al unei oferte curate și sfinte și face din noi toți pietre vii ale noului templu. Amin.

15 martie 2009

Pr. Cristinel Fodor


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
540 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 3-a din Postul Mare:

Anul B
11 martie 2012 - Pr. Iulian Faraoanu
8 martie 2015 - Pr. Lucian Dumea, OFMCap.
4 martie 2018 - Pr. Cristian Farcaș

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat