Gen 22,1-2.9-13.15-18; Ps 115; Rom 8,31b-34; Mc 9,2-10
Iubiți credincioși, dragi ascultători,
Lecturile pe care ni le propune liturgia cuvântului din această duminică ne prezintă două scene, două episoade care impresionează. Cel cu Abraham care se urcă pe muntele Domnului pentru a-l jertfi pe fiul său Isaac și cel cu Isus care se urcă pe munte pentru a se schimba la față. Aparent doar scenariul este comun, muntele, pentru că în rest în prima situație este vorba de o jertfă, în cealaltă este prezentată o scenă de glorificare. Dacă însă Liturghia a pus alături cele două episoade biblice, trebuie să fie un motiv profund care trebuie găsit. În realitate este vorba de două motive profunde: unul cristologic și unul antropologic, unul care se referă la Cristos și unul care se referă la noi. Abraham, pentru a asculta de Dumnezeu, avusese curajul, la vârsta de 75 de ani, să părăsească pământul său, casa și obiceiurile locului. La adânci bătrâneți credința sa ajunge până acolo încât el este gata să asculte de porunca teribilă a lui Dumnezeu, care îl pune la încercare. Isaac era singura speranță a împlinirii promisiunilor divine și totuși Abraham ascultă și continuă să creadă că Dumnezeu își va ține cuvântul dat, de aceea el merită și titlul de părinte al credinței. Dumnezeu însă nu voia moartea lui Isaac, ci credința și ascultarea lui Abraham. Totuși, Isaac are o funcție singulară în istoria mântuirii. El anticipează figura lui Isus, fiul unul născut a lui Dumnezeu, fiu care va fi jertfit pentru mântuirea lumii. Ceea ce Abraham prin intervenție divină a lăsat neîmplinit, va împlini Dumnezeu, care nu l-a cruțat pe propriul său fiu, ba chiar l-a dat la moarte pentru noi toți.
Tradiția creștină a văzut în Isus realizarea desăvârșită a jertfei lui Isaac. Cristos se urca pe Calvar purtând lemnul crucii pe care se va lăsa răstignit dăruindu-se, așa cum spunem la sfânta Liturghie, de bunăvoie spre pătimire.
Evanghelia acestei duminici îl prezintă pe Isus transfigurat pe munte oferind o viziune anticipată a gloriei Domnului înviat și a puterii sale lângă Dumnezeu Tatăl. După șase zile de la mărturisirea pe care Petru, în numele celor 12, o face la Cezareea lui Filip despre Cristos, Isus i-a luat cu sine pe Petru, Iacob și Ioan și i-a dus deoparte pe un munte. Acest munte a fost identificat din vechime ca fiind muntele Tabor, care se ridică solitar în câmpia Galileii. Cei trei apostoli sunt martorii privilegiați, aceia care într-o zi vor trebui să asiste și la agonia lui Isus în Ghetsemani. Această realitate vrea parcă să ne spună că gloria și pătimirea sunt două aspecte inseparabile ale unicului mister a lui Isus Cristos. Acolo, pe munte, Isus săvârșește miracolul transfigurării, al schimbării la față. Atunci, le-a apărut Ilie împreună cu Moise și vorbeau cu Isus. Moise și Ilie primiseră amândoi revelații pe muntele Sinai, de aceea, ei reprezentau Legea și profeții, adică toată economia religioasă a Vechiului Testament. Evanghelia subliniază și profunda impresie a celor trei, mai ales cea a lui Petru în fața lui Cristos care strălucea în glorie. Petru, fără să știe ce să zică, i-a spus lui Isus: "Învățătorule, e bine că suntem aici. Hai să facem trei colibe. Una pentru tine, una pentru Moise și una pentru Ilie". Cei trei apostoli care l-au văzut până atunci pe Isus cu aspectul său extern, om ca toți oamenii, acum îi contemplă divinitatea, contemplă chipul strălucitor al Fiului lui Dumnezeu. Spre sfârșitul episodului, un glas care vine din nori revelează și identitatea celui care, pentru câteva momente, se schimbă la față în strălucire "Acesta este fiul meu preaiubit", dar acest glas nu se oprește aici. Urmează un imperativ, o poruncă "Ascultați de el". Apostolii vor trebui să asculte cele ce le va spune Isus cu privire la soarta sa de Mesia, de slujitor suferind al lui Dumnezeu. Pentru a trăi, oamenii vor trebui să asculte de învățăturile și poruncile Fiului său. Glasul Tatălui auzit la botezul lui Isus inaugura prima fază a activității sale. Acum, la Schimbarea la Față, deschide cu sigiliu divin, cea de-a doua perioadă în care se îndreaptă spre Calvar. În timp ce coborau de pe munte, Isus le-a poruncit să nu spună nimănui cele văzute, decât atunci când Fiul Omului va fi înviat din morți. Isus se întoarce la aspectul său obișnuit și se îndreaptă spre Ierusalim, pentru a împlini lucrarea mântuirii. Pentru cei trei apostoli, care au păstrat în inimă experiența trăită, acea viziune trebuia să fie o încurajare pentru credința lor. Iată deci, iubiți credincioși, ce ne descoperă lectura cristologică a liturgiei acestei duminici. Cristos ajunge la gloria sa, pe care ne-o anticipă la transfigurare, prin suferință, inaugurând astfel el însuși calea îngustă care duce la viață. Experiență unică deci, minunea de pe Tabor, o anticipare a Paștelui, a strălucirii Celui Înviat. Dar cei trei discipoli, coborând de pe munte se întreabă: Ce înseamnă a învia din morți? Înțeleg greu și ei. Nici crucea, nici gloria nu reușesc să rupă vălul inimii. Știu însă să-și pună întrebări. Se umple tăcerea cu întrebări cruciale, întrebări pe care nu le amână. Nu este poate un mod mai bun de traversare creștină a Postului Mare, decât ascultând și punând întrebări. Este un post salutar care ajută credința noastră să crească în ciuda îndoielilor care asaltează. Trebuie curățată, dezinfectată inima de nenumăratele banalități și superficialități ce ne sunt strigate și oferite ca adevăruri ale existenței. Trebuie să facem mai mult spațiu pentru tăcere, pentru reculegere în care ascultarea cuvântului să refacă țesutul inimii. Trebuie refăcute, mai ales, în familie, în comunități raporturi mai adevărate și autentice. Ascultând cuvântul lui Dumnezeu, chipul lui Isus ne apare mai strălucitor și mai viu în adâncul inimii noastre. Amin.
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat