|
Anul B Sir 24,1-2.8-12; Ps 147; Ef 1,3-6.15-18; In 1,1-18 (1,1-5.9-14) Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Au trecut, și anul acesta, sărbătorile de iarnă, și odată cu ele trece și euforia în care o lume întreagă s-a aruncat, parcă pentru a uita pentru câteva momente de realitatea apăsătoare a problemelor vieții de zi cu zi. În presă se fac tot felul de statistici: cât de mult am consumat și cât de mult am cheltuit zilele acestea. Este uimitor cât de mult suntem dispuși să plătim pentru o clipă de distracție. În ciuda previziunilor sumbre și a invitației la prudență și sobrietate, magazinele, stațiunile turistice, piețele și parcurile de distracție au fost insuficiente pentru a satisface dorința de consum, de divertisment și de senzații tari, fără de care, se pare, că nu știm să ne mai trăim sărbătorile. Printre aceste emoții și senzații tari, se ascunde timid și se pierde de cele mai multe ori, bucuria pe care ne-a adus-o celebrarea Crăciunului. Asemenea zăpezii imaculate, care s-a așezat peste noi, chiar în noaptea de Crăciun, și care astăzi a dispărut sub mizeria picioarelor noastre agitate și a traficului frenetic din aceste zile. Și chiar dacă în zilele sfinte ale Crăciunului, am reușit să scoatem de sub zgura mocnită a sufletului nostru câteva clipe de autentică bucurie, de liniște și de pace sufletească, ecoul lor se pierde în agitația și zgomotul sărbătorilor de iarnă. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Și totuși, sărbătoarea nașterii Domnului nu poate să rămână doar o amintire frumoasă. Misterul întrupării nu se poate reduce la câteva emoții și sentimente deosebite, care se pierd în iureșul senzațiilor de tot felul. Crăciunul nu este o simplă sărbătoare de iarnă, nu e distracție, nu e divertisment, nu ne este oferit doar pentru a uita, pentru câteva momente, de realitatea dificilă a existenței noastre, ci pentru a o pătrunde, pentru a o înțelege și pentru a o trăi mai bine. Iată de ce, în această a doua și ultima duminică din timpul Crăciunului, Biserica, prin lecturile propuse, ne oferă posibilitatea să ne ancorăm profund în taina întrupării, să aruncăm ancora speranței și a credinței în mister, pentru ca fragila bărcuță a existenței noastre, atât de încercată de valurile și furtunile problemelor și greutăților acestei vieți, să rămână pe linia de plutire, să găsească stabilitate și echilibru. Crăciunul nu ne scoate din realitate, ci ne introduce mai profund în ea. Prologul, începutul evangheliei sale, acest text minunat pe care-l ascultăm pentru a treia oară în acest timp al Crăciunului, sfântul Ioan l-a scris la sfârșitul redactării finale a evangheliei, ca o sinteză a întregii sale predicări. Aici, în aceste câteva versete pe care le-am ascultat la evanghelie, el exprimă, cu o extraordinară coerență, misterul întrupării care se reflectă apoi în întreaga misiune a lui Isus. Sfântul Augustin, comentând acest text, ne spune că acest text a pătruns taina întrupării, atunci când, la cina cea de taină, cu urechea lipită de pieptul Mântuitorului, a ascultat bătăile inimii sale. Acolo, sfântul Ioan a auzit, nu doar ritmul bătăilor unei inimi pline de iubire pentru noi, oamenii, ci a auzit ritmul iubirii care guvernează întregul univers. El este Cuvântul Tatălui, prin care toate s-au făcut. În limba greacă, termenul logos, pe care noi l-am tradus în limba română prin "cuvânt", are o densitate de semnificații mult mai profunde. Logos înseamnă cuvânt, idee, discurs, rațiune, sens. Toate acestea sunt conținute în expresia sfântului Ioan. Cristos este Logosul, Ideea, Rațiunea Tatălui și sensul a tot ce există. Este principiul originar în care și prin care toate din nimic s-au făcut. "În el era viața și viața era lumina oamenilor". Cristos nu este doar proiectul Tatălui, prin care toate s-au făcut la început și care a rămas apoi ascuns în Sfânta Treime, ci este și viața acestui proiect. Tot ceea ce există, există prin Cristos. Viața este în Cristos. Noi, oamenii, am ajuns să putem face aproape totul pe pământ, dar nu vom reuși niciodată să creăm viața din nimic. De aici și lupta îndârjită a Bisericii în apărarea vieții de orice fel: de la lupta împotriva avortului și a eutanasiei, până la implicarea în ecologie și în apărarea naturii. Viața este darul Tatălui și este darul cel mai prețios. Este lumina existenței noastre. "El era în lume și lumea a fost creată prin el, dar lumea nu l-a cunoscut". Aceasta este drama păcatului, a orgoliului și a autosuficienței umane. Am redus viața doar la instincte și la lupta pentru supraviețuire și am uitat că este iubire. Este darul de sine al lui Dumnezeu pentru fericirea noastră. Viața nu se reduce la sânge, nici la dorință trupească și nici la voință omenească, ci este darul lui Dumnezeu. "Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit printre noi și noi am văzut slava lui, slavă ca a unicului născut din Tatăl și plin de har și de adevăr". Obosit să mai fie neînțeles și manipulat de interesele noastre, dar mai ales preocupat de dezastrul autodistrugerii spre care ne îndreptăm, dacă continuăm să ne trăim viața de capul nostru, Dumnezeu îl trimite pe Fiul său, pentru ca luând asupra sa natura umană, să-i dăruiască harul și adevărul. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată sintetizat în cuvintele mele neputincioase taina pe care a ascultat-o și a înțeles-o evanghelistul Ioan, în cele câteva momente în care a rămas lipit de inima Mântuitorului. Dar noi, care de două săptămâni privim ieslea frumos împodobită din bisericile noastre și poate îngenunchem, pentru câteva momente în tăcere, înaintea ei, ce ne transmite ea nouă, oamenilor acestor timpuri, care nu avem poate pregătirea și sensibilitatea sfântului Ioan? Nu putem să reducem experiența Crăciunului doar la emoții și sentimente frumoase, care ne învăluie inima, dar care sunt trecătoare și nu ating realitatea concretă a existenței noastre. Sfântul Ioan cunoștea cu siguranță și el istoria nașterii Mântuitorului, dar nu s-a oprit la evenimente. A mers mai departe, a căutat sensul și valoarea lor mântuitoare. Aceasta este și pentru noi singura șansă, pentru ca celebrarea Crăciunului să nu devină o amintire, ci să ne însoțească și să ne transforme viața, cea de zi cu zi. Și dacă cuvintele sfântului Ioan sunt prea profunde pentru noi, vă propun în încheiere câteva gânduri ale Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea, un om al timpurilor noastre, gânduri pronunțate în predica de la rugăciunea de deschidere a Sinodului Episcopilor de anul acesta, care a avut ca temă cuvântul lui Dumnezeu. Spune Sfântul Părinte: "Omenește vorbind, cuvântul nostru este aproape nimic în realitate, este doar o suflare. Abia spus și deja dispare. Pare a fi nimic, dar și cuvântul uman are o forță incredibilă. Sunt cuvinte care decid istoria, sunt cuvinte care decid soarta unui om, sunt cuvintele cele care dau formă gândurilor și care plăsmuiesc realitatea. Cu atât mai mult, cuvântul lui Dumnezeu este fundamentul universului, este adevărata realitate. Și, pentru a fi realiști, trebuie să ne întemeiem pe această realitate. Trebuie să schimbăm ideea noastră că materia, lucrurile solide pe care le putem atinge și le putem simți ar fi realitatea. La sfârșitul predicii de pe munte, Domnul ne vorbește despre două posibilități de a ne construi casa propriei noastre vieți, pe nisip sau pe stâncă. Pe nisip este acela care își întemeiază viața pe lucrurile sensibile, pe succes, pe carieră, pe bani. La prima vedere, acestea sunt adevărata realitate, acestea se ating, se strâng, dar, de fapt, într-o zi totul va trece, și vedem lucrul acesta chiar acum, în căderea marilor bănci, în prăbușirea sistemelor economice. Banii dispar, banii nu mai sunt. La fel și toate celelalte lucruri, care par adevărate în realitate, pe care pare că ne putem baza, dar sunt de fapt realități inferioare. Cine își construiește viața pe aceste realități, pe averi, pe succes, pe tot ceea ce este doar aparență, construiește pe nisip. Doar cuvântul lui Dumnezeu, cuvântul care s-a făcut trup, este fundamentul întregii realități, și este mai solid decât cerul, este însăși realitatea". Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată cum, celebrarea Crăciunului nu este doar un moment de distracție, de evadare din realitatea problemelor noastre, ci este o înțelegere mai profundă a sensului ei în lumina cuvântului întrupat. Sărbătorile de iarnă se apropie de sfârșit, dar pentru noi, creștinii, abia de acum începe adevărata sărbătoare, sărbătoarea nașterii lui Cristos în situațiile concrete ale vieților noastre. Și, ca să fie o adevărată sărbătoare, sfântul Paul ne face o adevărată urare în încheierea celei de-a doua lecturi de astăzi, luată din Scrisoarea către Efeseni: "Dumnezeul Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl gloriei, să vă dea Duhul înțelepciunii și al descoperirii, ca să-l cunoașteți pe deplin, luminându-vă ochii inimii voastre, ca să cunoașteți care este speranța chemării sale, care este bogăția gloriei moștenirii sale între cei sfinți". 4 ianuarie 2009 Pr. Bogdan Herciu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 2-a dupa Craciun: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |