Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Neprihănita Zămislire

Gen 3,9-15.20; Ps 97; Ef 1,3-6.11-12; Lc 1,26-38

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Astăzi întreaga Biserică Catolică este în sărbătoare. Și cred că cel mai nimerit ar fi să numim ziua de astăzi Ziua frumuseții, pentru că este cinstită cea mai frumoasă făptură din toată istoria: Maria cea preacurată, Maria fără păcat, Maria fără umbră de păcat. Astăzi, toți credincioșii cântă cu entuziasm: Tota pulchra es, Maria!, Toată frumoasă ești, Marie!

Am văzut în evanghelie cum arhanghelul Gabriel vine și o salută pe Fecioara Maria cu cuvintele: "Bucură-te, tu, plină de har!". Cuvântul har are două semnificații: poate să însemne favoare, iertare sau amnistie, ca atunci când spunem despre un condamnat la moarte că a obținut un har. Dar poate să însemne și frumusețe, fascinație, vrednicie de iubire.

Lumea de astăzi, și noi toți, acceptăm pentru Maria tocmai această semnificație. Dacă "Neprihănita Zămislire" este sărbătoarea harului și a frumuseții, ea are ceva foarte important să ne spună astăzi. De fapt, de frumusețe sunt atinse inimile tuturor oamenilor. Este una dintre pârghiile cele mai profunde ale acțiunii umane. Toți parcă acționează pozitiv atunci când văd ceva frumos, când au de-a face cu frumusețea însăși. Iubirea față de frumusețe ne unește pe toți. Putem să nu fim de acord cu ce anume este frumos, dar toți suntem atrași de frumusețe. Și ce frumos spunea Dostoievski: "Lumea va fi salvată prin frumusețe".

Toți iubim frumosul, suntem atrași de frumusețe, ori Maria, ființa prin excelență frumoasă, are să ne spună astăzi multe. De fapt, dacă vrem să înțelegem bine sărbătoarea de astăzi, să urmărim puțin istoricul ei, pentru că nu e o noutate, ci este o dorință a tuturor credincioșilor.

Problema neprihănitei zămisliri are amploare teologică deja în secolul al XII-lea, când benedictinul Eadmer, în 1124, se exprimă în favoarea neprihănitei zămisliri în tratatul său Despre zămislirea Preasfintei Maria.

Urmează, apoi, un alt eveniment care continuă acest proces. Apariția Maicii Domnului sfintei Ecaterina Labouré, în anul 1876, și răspândirea medaliei miraculoase, a oferit multor episcopi ocazia de a cere Scaunului Apostolic ca înaintea expresiei "zămislirii Mariei" să fie introdusă expresia "neprihănită". Și, ca în litanii, să fie adăugată o invocație care să amintească acest privilegiu extraordinar.

După anul 1840, au început să vină deja cererile pentru a obține aceeași învățătură, adică declararea dogmei de credință a neprihănitei zămisliri. Prima dintre aceste cereri a fost aceea al unui numeros grup de episcopi francezi. Papa Grigore al XVI-lea amână să ia o asemenea decizie.

Cererile au început să vină din nou la pontificatul papei Pius al IX-lea, un papă cu adevărat de excepție. Toată viața lui de credincios și de păstor a fost caracterizată de iubire și venerație față de Fecioara neprihănită. Viața însăși a papei a fost un act pregătitor pentru însăși definiția dogmatică, care va veni în anul 1854. Timpurile, după discuții seculare și aprinse între teologi, păstori și credincioși, erau pregătite pentru declararea acestui adevăr de credință. Timpul trece, dar în favoarea dogmei.

De la 1 iunie 1848, Papa Pius al IX-lea a pornit lucrările pregătitoare pentru definirea dogmei, care în șase ani s-au desfășurat cu un minunat crescendo de intensitate și extindere, avându-l în vedere, din nou spun, pe Papa Pius al IX-lea ca protagonist. Și episcopatul din toată lumea a fost implicat și interpelat personal în diferite moduri în acest proiect printr-o enciclică: Ubi primum din 11 februarie 1849. Și vom vedea că 11 februarie nu este chiar la întâmplare. Printr-o scrisoare circulară, adresată tuturor nunților apostolici din întreaga lume, papa convoca la Roma, pentru noiembrie 1854, deci o lună înainte de declararea acestei dogme, o însemnătate reprezentare a episcopatului mondial, pentru o ulterioară discuție și examinare amănunțită a textului, care a fost făcută în patru adunări. În afară de aceasta, mulți episcopi au prezentat și în scris dorințele și propunerile lor. Documentul de definire al dogmei, promulgată apoi de papa, era astfel ultima din cele nouă scheme elaborate succesiv de diferite comisii care se ocupau de lucrările de pregătire.

Și iată acum punctul culminant. Era în ziua de 8 decembrie 1854, dată glorioasă în istoria Bisericii Catolice. Bazilica "Sfântul Petru" din Vatican gemea de lume. Un număr de 53 de cardinali, 43 de arhiepiscopi, 99 de episcopi, nenumărați preoți și teologi, adunați din toată lumea, erau prezenți aici. Papa Pius al IX-lea, așa cum vă spuneam, un mare pontif al Bisericii Catolice, pătruns de măreția actului pe care îl săvârșea, în fața a mii de oameni, mișcat până în adâncul sufletului, cu glasul scăzut de emoție, făcând efort să-și stăpânească tremurul vocii, impresionat și impresionant declara: "După ce am cerut ajutorul întregii curți cerești, după ce am invocat cu gemete pe Sfântul Duh, care ne inspiră spre slava Sfintei Treimi, sfinte și nedespărțite, spre înălțarea credinței catolice și propășirea credinței creștine, cu autoritatea Domnului nostru Isus Cristos, a sfinților apostoli Petru și Paul, și a noastră, declarăm, pronunțăm și definim: în învățătura ce ține că Preasfânta Fecioară Maria, din prima clipă a existenței sale, printr-un har și privilegiu unic al lui Dumnezeu cel atotputernic, în vederea meritelor lui Isus Cristos, Mântuitorul neamului, a fost păzită, neatinsă de orice pată a păcatului strămoșesc. Este revelată de Dumnezeu, și de aceea trebuie crezută cu fermitate și totdeauna de toți credincioșii". Proclamarea - am încheiat citatul - din Constituția Inefabilis Deus. Proclamarea ex cathedra, a fost, până la urmă, rezultatul matur, atât al unei vechi intuiții a pietății poporului creștin, cât și - aceasta în mod preponderent - a căutării teologice pasionate, care timp de secole a însoțit tema teologică a zămislirii neprihănite a Mariei.

Dar ca să vedeți cum cerul a fost de acord cu ceea ce a declarat oficial Papa Pius al IX-lea, iată ce se întâmplă mai departe. Și, vedeți, acum vine data de 11 februarie 1858, trei ani și două luni mai târziu. Într-un sat din munții Pirinei, Lourdes, unei simple fetițe de la țară, îi apare o arătare. După insistențe, acea doamnă frumoasă, care i s-a arătat micuței Bernadeta Soubirous, îi spune că este, într-un dialect al locului, Immaculada Concepció, o expresie imposibil de înțeles pentru un copil care nu știa carte. Și, să ne gândim, că știrile despre ceea ce se întâmplase la Vatican nu ajunseseră, cu siguranță, aici, în creierul munților. Maica Domnului, că de ea era vorba, vine și parcă vrea să spună: Da, e adevărat ce a declarat Papa Pius al IX-lea la Vatican. Eu sunt neprihănit zămislită. Și, din acel moment, Lourdes-ul nu a mai încetat să fie asaltat de pelerini, iar pentru noi a fost o dovadă clară că papa a declarat un mare adevăr de credință, aprobat de însăși Maica Domnului.

Un turist, curios și fără credință, a venit la Lourdes cu gândul să o întâlnească pe micuța vizionară, Bernadeta. Întâlnind-o, îi zice: "Arată-mi și mie cum ți-a apărut doamna ta. Imită puțin surâsul, dacă spui că era așa de frumos". "N-aș putea nicidecum să fac ca ea", replică Bernadeta. "Te rog, totuși, să încerci". Bernadeta înălță ochii către cer și făcu să-i apară un surâs angelic pe buze. Surâsul acesta a mișcat atât de mult pe turistul acela indiferent, încât s-a dus la grotă, s-a rugat și a devenit un credincios fervoros. Ce înseamnă asta? Maria s-a arătat neprihănit zămislită, dar de o frumusețe excepțională. Nu degeaba am spus la început că astăzi este sărbătoarea frumuseții.

Frumusețea trupului este o oglindă a frumusețe morale interioare, se leagă una de alta. Lipsa păcatului, întotdeauna, va aduce frumusețe. Am văzut adesea persoane în vârstă de o frumusețe copleșitoare. Acei bunici, cu chip blând și blajin, e semn că sunt oameni credincioși cu adevărat, cu un interior bun cu adevărat. Sau, se poate citi ușor pe chipul unui om duritatea, fățărnicia, răutatea, adică urmările păcatului. Sau, cui nu-i place chipul unei bunici care are rozariul între degete și o mână gata mereu să ajute, să mângâie? Sau, observăm că toți copiii sunt simpatici, drăgălași. Până când? Până pe la șapte-opt ani, când în sufletul lor începe să se ivească păcatul: o minciună, o prefăcătorie. Pornind de la aceste premise, putem să ne închipuim ce frumoasă, minunată, trebuie să fi fost Maria, care nu a avut nici umbră de păcat.

Noi, toți, ar trebui să dorim să ajungem în cer. Dar, totuși, uneori, sau unii, nu sunt suficient de dornici să ajungă în cer, măcar dorința de a o întâlni pe Preafrumoasa Maică a Domnului trebuie să ne ajute în acest sens. Ar trebuie să spunem: "Ard de nerăbdare să ajung să o văd într-o zi pe aceea care este toată frumoasă!".

E ca în următorul caz, cum ne povestește un episcop italian: doi tineri căsătoriți așteptau cu emoție sosirea pe lume a primului lor copilaș. Preocupați mereu ca totul să decurgă bine, iată, vine și ziua mare când femeia naște copilașul mult dorit. Dar, bucuria lor este imediat umbrită de o veste, pe care o primesc de la medic, copilul nu vede, s-a născut orb. O tristețe profundă îi copleșește pe cei doi tineri părinți. Au început să se intereseze în diferite părți, la mari doctori, ce ar putea face ca acest copil să fie vindecat. După îndelungi căutări, un medic le spune că s-ar putea să fie șanse, dar să aștepte până ce copilul împlinește șase ani. Iar așteptări... temeri... dar și speranțe. Timpul trecea, nerăbdarea creștea... Ce se va întâmpla oare? Copilul va vedea? A avut medicul dreptate sau nu? În cele din urmă, copilul ajunge la șase ani. Este dus la spital, iar doctorul se încumetă să-l opereze. Apoi, a trebuit să mai stea două săptămâni cu bandajele pe ochi. Părinții vegheau la căpătâiul lui. Zilele treceau greu, dar mai grea era întrebarea: "A reușit sau nu?". În sfârșit, medicul se apropie de patul copilului, încet-încet îi desface bandajele, i le ridică de pe ochi. Copilul vede pentru prima dată lumina și culoarea și pe cei din jurul său, dar sare în gâtul mamei și exclamă: "Mamă, dar ce frumoasă ești!".

Ne putem asemăna cu acest copil. Noi, acum, nu o putem vedea pe Măicuța noastră cea frumoasă, dar așteptăm cu nerăbdare să ajungem acel ceas în care să putem exclama și noi: "Mama noastră cerească, dar ce frumoasă ești!".

Maria este cu adevărat plină de har, așa cum ne spune sfântul Anselm și cred că este cel mai frumos elogiu pe care îl aduce cineva Mariei.

Dumnezeu i l-a dat Mariei pe Fiul său unic, născut din inima sa și egal cu el și pe care îl iubea ca pe sine însuși. Și din Maria și-a plăsmuit un fiu, nu unul diferit, ci același. Astfel, ca după natură, să fie unul și același Fiu comun, al lui Dumnezeu și al Mariei. Întreaga natură a fost creată de Dumnezeu și Dumnezeu s-a născut din Maria. Dumnezeu, care le-a creat pe toate, el însuși s-a născut din Maria, și, astfel, a recreat tot ce crease. El, care a putut să le creeze pe toate din nimic, la început, după decăderea lor în ruină, nu a voit să le restaureze fără Maria. Dumnezeu este, așadar, Tatăl lucrurilor create, iar Maria este mama lucrurilor recreate; Dumnezeu este Tatăl credinței universale, iar Maria este mama răscumpărării universale. Căci Dumnezeu l-a născut pe cel prin care au fost create toate, iar Maria l-a născut pe acela prin care au fost mântuite toate.

Așadar, iată, Maria astăzi este alături de noi, este cu noi, dar, cel mai frumos este că este capodopera care ne-a fost dăruită nouă ca mamă. Astăzi, împreună cu toată lumea, ne rugăm și spunem: Maică Preasfântă, ai milă de noi și de lumea întreagă. O, Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi, care alergăm la tine. Amin.

8 decembrie 2008

Pr. Iosif Dorcu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
505 accesări.


Alte predici pentru Neprihanita Zamislire:

Anul B
8 decembrie 2011 - Pr. Iosif Iacob
8 decembrie 2014 - Pr. Egidiu Condac
8 decembrie 2017 - Pr. Iosif Antili
8 decembrie 2020 - Pr. Gabriel-Cătălin Păuleț

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat