|
Anul B Is 63,16b-17;64,1.3b-8; Ps 79; 1Cor 1,3-9; Mc 13,33-37 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Omul este prin natură și prin vocație o ființă religioasă. Venind de la Dumnezeu, mergând spre Dumnezeu, omul nu trăiește o viață pe deplin umană decât dacă își trăiește în mod liber relația cu Dumnezeu. În acest sens, Conciliul Vatican II afirmă că temeiul cel mai profund al demnității umane rezidă în chemarea omului la comuniune cu Dumnezeu. Încă de la nașterea sa omul este invitat la dialog cu Dumnezeu. Căci el nu există decât pentru că fiind creat de Dumnezeu din iubire, este susținut neîncetat de el, din iubire; nici nu trăiește pe deplin după adevăr dacă nu recunoaște în mod liber această iubire și nu se încredințează creatorului său. Da, în el trăim, ne mișcăm și suntem, predica apostolul Paul în Areopagul din Atena. Din nefericire însă, această relație intimă și vitală care îl unește pe om cu Dumnezeu, poate fi uitată, ignorată și chiar respinsă în mod explicit de către om. Astfel de atitudini, după cum se afirmă în catehism, pot avea origini foarte diferite: revolta împotriva răului din lume, ignoranța sau indiferența religioasă, grijile lumii și preocuparea pentru avuții, exemplul rău dat de credincioși, curentele de gândire ostile religiei și, în sfârșit, atitudinea omului păcătos care, de teamă, se ascunde de fața lui Dumnezeu și fuge dinaintea chemării lui. Însă, dacă omul poate să-l uite sau să-l respingă pe Dumnezeu, Dumnezeu în schimb nu încetează să-l cheme pe omul ca să caute, să se întoarcă la el, să se convertească pentru a trăi și a-și găsi fericirea. Un exemplu de întoarcere la Dumnezeu îl avem în prima lectură de astăzi în care, prin gura profetului Isaia, este exprimată conștiința poporului evreu din Vechiul Testament de a fi rătăcit departe de căile Domnului, de a fi fost rebel, de a fi devenit prin păcat cu toții ca necurații, de a avea veșmintele pătate, de a fi sub povara fărădelegilor. În mijlocul acestei situații așa de mizerabile, profetul Isaia își exprimă speranța în Dumnezeu, numindu-l Doamne, Tată, răscumpărătorul nostru. Îi amintește de faptele minunate săvârșite în trecut pentru popor încât niciodată nu s-a pomenit, nici nu s-a auzit vorbindu-se, iar ochiul n-a văzut vreodată pe vreun alt dumnezeu afară de el, care să facă asemenea lucruri pentru cei care se încred în el. Profetul Isaia îl roagă pe Dumnezeu să-și întoarcă fața cu iubire spre slujitorii săi pentru că toți sunt lucrarea mâinilor sale. Profetul îl imploră din toată inima: "O dacă ai sfâșia cerurile și ai coborî". Acest text profetic este un adevărat model de rugăciune, rugăciune necesară și pentru noi. Asemenea poporului evreu din Vechiul Testament este necesar să descoperim propria mizerie morală, propriile păcate, să facem un mare act de smerenie, să ne recunoaștem păcătoși, să recunoaștem că avem nevoie de milostivirea lui Dumnezeu și de mântuirea care numai de la el poate să ne vină. El nu este un Dumnezeu ascuns undeva în univers, căci la împlinirea timpurilor a deschis cerurile și însuși Fiul lui s-a coborât pe pământ, s-a făcut om întru toate asemenea nouă afară de păcat, iar prin misterul pascal, prin patima, moartea și învierea sa ne-a răscumpărat din împărăția Satanei și ne-a chemat la împărăția sa dumnezeiască, ne-a ridicat la demnitatea de fii adoptivi ai lui Dumnezeu, de frați ai lui Cristos, temple ale Duhului Sfânt, moștenitori ai împărăției cerurilor. După cum am auzit în a doua lectură de astăzi, apostolul Paul vrea să-i facă pe creștinii din Corint să fie conștienți de adevăratele motive ale măreției lor, că prin harul lui Dumnezeu care le-a fost dat în Isus Cristos au fost îmbogățiți cu toate darurile, cele ale cuvântului și ale cunoașterii lui Dumnezeu. Însă, oricât de mari sunt darurile primite de la Dumnezeu, creștinii trebuie să trăiască în așteptarea darului definitiv și complet. Acesta le va fi dat când vor fi găsiți nevinovați la arătarea Domnului Isus Cristos și vor fi chemați să participe la însăși viața lui cerească. Fiind mereu conștienți de valoarea harului lui Dumnezeu, vom avea putere și curaj în lupta împotriva înclinațiilor păcătoase, în mărturisirea credinței și practicarea carității, în a fi creștini autentici într-o societate care din multe motive sociale și culturale cade tot mai mult pradă secularismului, relativismului, indiferenței religioase. Aceasta este adevărata dramă a acestui început de mileniu. De aceea este foarte important ca, luminați de cuvântul lui Dumnezeu, să învățăm să deosebim cât mai bine valorile materiale de cele spirituale, ale harului care ne dă dreptul la viața și fericirea veșnică. În consecință, suntem îndemnați să veghem cu multă grijă să nu cădem pradă lucrurilor pământești, iar ultimele evenimente ale istoriei umane și ale noastre personale să ne prindă nepregătiți, adică în starea păcatului și nu în starea harului sfințitor. Este avertismentul lui Isus din fragmentul evanghelic de astăzi care ne spune cu atâta grijă și preocupare: "Luați aminte, vegheați și vă rugați căci nu știți când va fi vremea aceea". Deși Dumnezeu este mereu prezent în viața oamenilor, în realitate pare că este absent și departe, "ca unul care a plecat într-o călătorie", spune Isus. "Vegheați, așadar, căci nu știți când va veni stăpânul casei. Nu cumva venind pe neașteptate să vă găsească dormind. Iar ceea ce vă zic vouă o spun tuturor: vegheați!" Într-adevăr, nu știm când va fi sfârșitul lumii, dar Cristos afirmă clar că va fi un sfârșit, că cerurile se vor deschide din nou și va veni a doua oară cu măreție și putere pentru judecata solemnă universală, judecată însă, care va fi anticipată de cea particulară, la sfârșitul vieții fiecăruia dintre noi, sfârșit pe care la fel nu-l cunoaștem și de aceea trebuie să veghem mereu, să fim pregătiți pentru trecerea definitivă în lumea cealaltă, pentru a primi răsplata celor drepți. Așadar, cuvântul de ordine în viața creștinilor este: vegheați, însă nu este vorba de o veghere pasivă, așteptând venirea Domnului cu brațele încrucișate fără a face nimic. "A nu face fapte rele, nu înseamnă a face o singură faptă bună", spunea Nicolae Iorga. Noi, creștinii, știm foarte bine că după faptele noastre vom fi judecați de către Isus Cristos. De aceea suntem îndemnați la o veghere activă, râvnică, fidelă, cu mintea și inima îndreptate spre Cristos care a venit, vine și va veni. O veghere cu multe fapte de credință, de rugăciune, de meditare și de proclamare a cuvântului lui Dumnezeu, de participare la celebrările sfinte, de primire a sfintelor taine, fapte de iubire creștină, de iertare, de împăcare, de caritate față de toți cei săraci și bolnavi. Iată cum, în timpul Adventului, timp de pregătire pentru sărbătorirea primei veniri a lui Cristos, suntem îndemnați să veghem activ cu multe fapte bune "pentru ca la a doua venire în strălucirea măririi sale, să primim în cele din urmă, în lumina deplină, cele făgăduite, pe care acum, veghind în credință, îndrăznim să le așteptăm". Sfântul Andrei, sărbătorit astăzi de sfânta Biserică, a înțeles foarte bine cine este Cristos, l-a urmat cu promptitudine, l-a iubit și l-a slujit cu multă dăruire. L-a făcut cunoscut cu mult zel prin activitatea sa misionară, sacrificându-și fără ezitare viața ca martir pe cruce pentru numele său. Să-l rugăm astăzi pe acest mare apostol să ne ajute și pe noi să-l descoperim tot mai mult pe Isus Cristos, om și Dumnezeu, să-l iubim și noi din toată inima noastră, din tot sufletul nostru și din tot cugetul nostru și pe aproapele ca pe noi înșine "pentru ca ieșind cu fapte de dreptate în întâmpinarea lui Cristos care vine, să ne învrednicim a sta de-a dreapta lui în împărăția cerurilor". În sfârșit, aș dori să închei cu o rugăciune a papei Paul al VI-lea: "Avem nevoie de tine, Isuse, singurul și adevăratul maestru și învățător al adevărurilor indispensabile pentru viață, pentru a cunoaște ființa noastră, destinul nostru și calea pentru a ajunge la el. Avem nevoie de tine, Mântuitorul nostru, pentru a avea simțul binelui și al răului, pentru a descoperi mizeria noastră morală, pentru a ne căi de păcatele noastre și a fi iertați. Avem nevoie de tine, fratele nostru, al neamului omenesc, pentru a găsi rațiunile adevăratei fraternități între oameni, fundamentele dreptății, tezaurele carității, binele suprem al păcii. Avem nevoie de tine, Doamne Isuse Cristoase, Emanuel, Dumnezeu cu noi, pentru a învăța iubirea adevărată, pentru a continua cu bucurie și speranță pelerinajul nostru pe căile dificile ale acestui pământ, până la întâlnirea cu tine, cel iubit, cu tine, cel așteptat, cu tine, cel binecuvântat în veci. Amin". 30 noiembrie 2008 Pr. Alois Bișoc [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica 1-a din Advent: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |