|
Anul B Gen 2,18-24; Ps 127; Evr 2,9-11; Mc 10,2-16 Iubiți credincioși, dragi ascultători Criza valorilor care frământă societatea contemporană nu cruță nici măcar familia. Aceasta este pusă în discuție în legile sale fundamentale de fidelitate conjugală, de indisolubilitate a căsătoriei, de unitate și de stabilitate. Cauzele acestei crize sunt multe: noile condiții sociale și economice, caracterizate îndeosebi de migrația forțată a membrilor familiei, pluralismul cultural cu ideologii și concepții seculariste care nu mai țin cont de Dumnezeu, care prospectează viața numai într-o lumină pământească sau care promovează libertinajul sau permisivismul moral. Toate acestea sunt cauze care au distrus în mentalitatea multor oameni valoarea de fidelitate conjugală, de indisolubilitate a căsătoriei, de unitate și de stabilitate a familiei. Nu rareori îi auzim spunând: "Nu ne mai înțelegem deloc. Nu mai are sens. Pentru ce să mai continui căsătoria cu orice preț? Pentru ce să refuz ocaziile care-mi ies în cale? Pentru ce nu pot să-mi refac viața?" În fața acestor probleme, Biserica nu poate să rămână indiferentă. Este de competența ei, este un drept și o datorie a ei de a interveni în virtutea poruncii primite de la Cristos de a predica evanghelia la toată făptura, de a proclama vestea cea bună a căsătoriei și a familiei lumii întregi. Astfel, Biserica ne învață că acestea, căsătoria și familia, nu sunt o invenție a omului, ci vin de la Dumnezeu, sunt opera lui Dumnezeu, sunt întemeiate de Dumnezeu prin legi precise care depășesc schimbătoarele condiții sociale și culturale ale timpului. Încă de la începutul Sfintei Scripturi, în Cartea Genezei, se afirmă că "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său" (Gen 1,27), adică l-a creat inteligent, liber, capabil să iubească. L-a creat pe om "bărbat și femeie" (Gen 1,27), în dualitatea sexelor, pentru a fi complementari, unul pentru altul, și, de aceea, "omul va părăsi pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa; și amândoi vor fi un singur trup" (Gen 2,24). "Și Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: «Creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și-l supuneți»" (Gen 1,28). Iată cum originea căsătoriei și a familiei se află sub inițiativa directă a lui Dumnezeu. Ele sunt instituțiile cele mai vechi și mai importante ale istoriei umane, voite de Dumnezeu pentru a realiza în lume planul său de iubire. Orice concepție care nu ține cont de această legătură esențială a căsătoriei și a familiei cu originea lor divină și destinul lor, nu va înțelege corect realitatea lor profundă și nici nu va putea găsi soluții eficiente pentru rezolvarea problemelor lor. Din nefericire, păcatul a umbrit proiectul inițial al lui Dumnezeu însă în învățătura sa din evanghelia de astăzi, Isus Cristos nu face altceva decât să-l readucă în actualitate. La întrebarea fariseilor cu privire la divorț, Isus declară voința precisă a lui Dumnezeu încă de la începutul creației, servindu-se de două versete din Cartea Genezei: Gen 1,27 cu privire la diferențierea sexuală, și Gen 2,24, cu privire la vocația bărbatului și a femeii de a fi un singur trup, încheind apoi cu proclamarea legii universale și fără excepție a unității și indisolubilității căsătoriei: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mc 10,9). Permisiunea de a divorța, acordată de Moise, este interpretată de Isus doar ca un rezultat istoric derivat din sclerocardie, din împietrirea inimii, din neascultarea față de voința lui Dumnezeu (cf. Mc 10,5). Cristos desființează permisiunea mozaică și readuce căsătoria la perfecțiunea inițială, la idealul fixat de Dumnezeu. Această învățătură despre unitatea și indisolubilitatea căsătoriei are întotdeauna, pentru toți, valoare de lege, deoarece este o lege a lui Dumnezeu, lege divină care nu se învechește, care nu poate fi schimbată, nu poate fi anulată de nici o transformare socială și culturală. Are o valoare imensă pentru binele familiei, pentru unitatea, stabilitatea, fericirea și demnitatea ei, pentru iubirea reciprocă a soților și a membrilor ei, pentru binele copiilor, pentru viitorul întregii societăți umane. Biserica se străduiește în permanență să învețe aceste adevăruri, să le apere, să le promoveze, așa cum a făcut-o și în acest an, în mod special, prin strângerea de semnături pentru un proiect constituțional pentru protejarea familiei în România. Biserica este ferm convinsă că transformările socio-culturale nu pot schimba valorile religioase și morale ale familiei. În opera sa de mântuire și de sfințire a oamenilor, Isus nu s-a limitat numai să salveze căsătoria de plaga divorțului, ci a înălțat-o la un nivel sublim de perfecțiune și de demnitate. Căsătoria între creștini este sfințită de Cristos cu darul sacramentului, devine o realitate nouă, o mare taină (cf. Ef 5,32), un sacrament al noii alianțe, un semn care reprezintă misterul unirii lui Cristos cu Biserica, un sacrament prin care Cristos, cu harul său, este alături de soții creștini pentru a-i ajuta să se iubească așa cum el însuși își iubește Biserica, pentru a-i ajuta să-și ducă la îndeplinire misiunea lor conjugală și familială. Să ne amintim numai de prima minune a lui Isus la nunta din Cana și vom înțelege cu ușurință că gestul său este un semn plin de bunăvoință față de soții aflați în dificultate, este simbolul permanentei și eficientei sale asistențe divine. Convins de această asistență divină în taina căsătoriei, în numele Bisericii îi încurajez pe toți soții creștini: nu vă temeți, Cristos este cu voi. Este aproape de voi pentru a face tare, stabilă, indisolubilă legătura care vă unește în dăruirea reciprocă pentru întreaga viață, pentru a transforma iubirea voastră, pentru a o perfecționa și a o sfinți, pentru a o face reflexul iubirii divine, pentru a fi imagine a unirii totale și indefectibile dintre Cristos și Biserică, pentru a vă susține cu harul său în momentele vesele, ca și în cele triste, în crize și îndoieli, în eforturile istovitoare ale creșterii și educării copiilor, în îndeplinirea tuturor datoriilor. Da, vă revine vouă soți creștini, vouă, familii binecuvântate de carisma sacramentală, misiunea de a păzi cu sfințenie caracterul incomparabil uman și totodată religios al familiei creștine. În ceea ce mă privește, îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru că m-am născut și am crescut într-o familie creștină bună; îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru toate familiile ale căror membri știu să se iubească, să se înțeleagă, să se ierte, să fie credincioși, să se sacrifice unii pentru alții, familii bune care fac bucurie Bisericii și întregii societăți umane; mă rog și vă îndemn să vă rugați pentru toate familiile care se află în dificultate, care trebuie să înfrunte probleme grele, ca și ele să aibă parte de ajutorul Domnului Isus Cristos pentru a descoperi calea adevărului, a binelui, a iubirii și a fericirii creștine. 8 octombrie 2006 Pr. Alois Bișoc [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 27-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |