|
Anul B Ios 24,1-3a.1518b; Ps 33; Ef 5,21-32; In 6,60-69 În liturgia cuvântului de astăzi ni se propune spre meditare o problemă foarte importantă pentru viața noastră de credință și anume: necesitatea reînnoirii permanente a credinței, a alegerii inițiale. În prima lectură Iosue, cere poporului ales din Vechiul Testament: "Alegeți-l astăzi, pe acela căruia vreți să-i slujiți!" În sfânta evanghelie, Isus le cere apostolilor același lucru, dar cu alte cuvinte: "Vreți și voi să plecați?" Așadar, Cristos le cere apostolilor să aleagă între a rămâne cu el și cu învățătura lui sau să plece de lângă el și să urmeze alte învățături. Ce se întâmplase de fapt? De ce a ajuns Isus să pună o asemenea problemă crucială? În activitatea sa publică Cristos ținuse multe predici, îi învățase pe oameni multe lucruri bune și își întărise învățăturile cu multe minuni. Tocmai săvârșise o minune extraordinară: cu doar câteva pâini săturase o mulțime de oameni. Și pentru că ascultătorii săi nu au înțeles scopul principal pentru care Isus săvârșise această minune, el a început să le explice deschis că mai importantă decât pâinea aceasta materială care le-a săturat trupul este pâinea spirituală care le satură sufletul și care dăruiește viața veșnică. Atâta timp cât le-a vorbit de pâinea materială, ascultătorii săi l-au înțeles și l-au urmat, dar când a început să le vorbească despre pâinea spirituală, despre pâinea trupului său, adică despre Euharistie, mulți s-au scandalizat, au rămas dezamăgiți și l-au părăsit. Chiar și unii dintre ucenicii săi s-au scandalizat și au spus: "Greu este cuvântul acesta. Cine poate să-l asculte?" Cine poate să-l înțeleagă? Oare de ce s-a întâmplat așa? Minunea înmulțirii pâinilor a entuziasmat extraordinar de mult pe ascultătorii lui Isus. Oamenii i-au constatat puterea dumnezeiască cu ochii lor, în mod palpabil. De aceea se gândeau: dacă el vorbește așa de frumos și face minuni așa de mari atunci este demn de toată încrederea și-l putem urma pentru că nu avem nimic de pierdut. De fapt, gândeau ei, nu cumva o fi el Mesia cel făgăduit? Aici era problema. Ei așteptau un Mesia croit după calapodul lor, după modul lor de a gândi și nu așa cum îl voia Dumnezeu. Așteptau un Mesia care să le elibereze țara de cotropitori, să le dea totul din belșug și în mod minunat, să-i ajute ca din cotropiți să devină cotropitori, stăpânii lumii. Iată ce așteptau ei de la Mesia, de la Isus: libertate, trai bun, putere politică și militară. Ei așteptau de la el un trai pământesc bun, fără griji, iar el a început să le vorbească despre viața veșnică. Așteptau de la el mâncare trupească, iar el le oferea o hrană sufletească. Așteptau libertatea politică, el însă voia să-i scoată din robia păcatului. Și minunea înmulțirii pâinilor a dat parcă aripi acestor speranțe deșarte. Însă nu aceasta a intenționat Isus săvârșind minunea înmulțirii pâinilor. De aceea, în discursul care a urmat minunii le-a spulberat aceste speranțe pământești și le-a sugerat, ca și Iosue în Vechiul Testament, să facă o alegere, să-și revizuiască, să-și reînnoiască credința lor. Și pentru că ei nu erau capabili de așa ceva s-au scandalizat și au început să-l părăsească dezamăgiți unul câte unul. Și noi avem parte în viața pământească de multe dezamăgiri și, bineînțeles, nu suntem bucuroși de ele. Dar ceea ce este și mai grav este faptul că uneori dezamăgirea vine și în viața noastră spirituală: vine din cauză că lipsește credința adevărată, sau a puținei noastre credințe. Ne facem o idee despre Dumnezeu, o idee croită după calapodul nostru, după modul nostru de a gândi, ca și evreii de pe timpul lui Isus, și pentru că Dumnezeu nu este așa cum îl gândim și îl vrem noi, și mai ales, nu acționează așa cum vrem noi, în anumite circumstanțe ale vieții rămânem dezamăgiți, ne îndepărtăm de el, sau chiar îi devenim dușmani. Câți oameni din zilele noastre nu spun sau cel puțin gândesc cam așa: "Să transformăm viața pământească în paradis, iar cerul să-l lăsăm păsărilor. Ce ne folosește nouă palida promisiune a vieții veșnice? Noi avem nevoie de o fericire palpabilă pe care ne-o dăm noi înșine și nu iluzia vieții viitoare? Noi vrem bani, vrem pâine, vrem trupuri omenești care oferă plăceri, nu spiritualizare. La ce ne folosește nouă trupul lui Cristos, la ce ne trebuie?" Cum să dăm noi vrabia din mână pentru cea din par? Cam așa gândeau unii pe timpul lui Isus și din păcate, mulți gândesc astfel și în zilele noastre. Și ne întrebăm: oare de ce ajung unii oameni, și printre ei chiar și unii creștini, să gândească în felul acesta? Pentru că nu țin seama de ceea ce ne sugerează liturgia cuvântului de astăzi. Și anume: să fim atenți și să reînnoim mereu alegerea noastră, credința noastră. E adevărat, noi am primit credința la Botez, dar credința primită la Botez este doar o sămânță, iar sămânța își justifică existența doar dacă produce roade. Deci nouă, după ce am ajuns la maturitate, ne revine obligația să cultivăm acea sămânță primită la Botez prin alegerile noastre de fiecare zi și să o facem să rodească. Credința nu este statică și nu poate fi statică: ea crește sau descrește, sau chiar poate muri. Credința noastră poate să crească, dar nu va crește căutând la nesfârșit noi motive raționale pentru a crede, sau doar imaginându-ne bunătatea, puterea și dragostea lui Dumnezeu. Nu! Credința noastră va crește numai dacă ne angajăm să-l urmăm pe Cristos, și aceasta nu numai în acțiunile noastre religioase, ci în viața de fiecare zi, toată viața noastră. "Dacă cineva vrea să fie ucenicul meu, să mă urmeze", spune Cristos! Oare noi, creștinii de astăzi, în viața noastră, alegem totdeauna credința, pe Isus? Ne punem toată speranța noastră în Isus? Teoretic poate că da, dar practic!? Credința, speranța noastră în Isus se vede, așa cum am mai spus, din viața noastră de fiecare zi, din alegerile noastre de fiecare zi. Atunci când aleg ceva care nu este conform cu învățătura lui Isus atunci înseamnă că nu am credință, nu am speranță, nu am încredere în el, înseamnă că am o credință doar teoretică nu și practică. Și vă dau aici două exemple. Discutam odată cu o tânără care mergea zilnic la sfânta Liturghie și era angrenată profund în activitățile comunității parohiale. Ea își începuse deja viața sexuală și considera că nu este nimic rău în aceasta. Într-o zi a vorbit și cu un medic și medicul era de aceeași părere. În plus i-a mai dat și niște sfaturi: să folosească anticoncepționale pentru a se feri de boli și pentru a nu rămâne însărcinată, iar dacă va rămâne însărcinată să facă avort pentru a nu-și strica viitorul. Eu acum încercam să-i explic că greșește, că ce i-a spus medicul este împotriva învățăturii lui Dumnezeu, că este păcat și că s-ar putea ca mai târziu să regrete etc. Deodată mă întrerupe și îmi spune categoric, răspicat: "Părinte, eu am încredere în medic". "E bine că ai încredere în medic, i-am spus eu, dar în Dumnezeu ai încredere?" Sărmana tânără a lăsat capul în jos și nu a mai știut ce să răspundă. Avea credință însă o credință croită după modul ei de a gândi și de a acționa. Un alt exemplu aflat de curând de la un preot: un tânăr cuplu se pregătea pentru căsătorie; amândoi tinerii aveau aceleași concepții ca și tânăra din exemplul de mai sus. Când preotul care făcea pregătirea a încercat să le expună învățătura lui Dumnezeu cu privire la această problemă unul dintre ei i-a spus: "Părinte, dumneavoastră le știți pe ale dumneavoastră, iar noi le știm pe ale noastre". Fals! O concepție creștină total greșită! Toți trebuie să le știm "pe ale noastre" pentru că suntem oameni care gândim, dar dacă suntem creștini trebuie să le știm și "pe ale lui Dumnezeu", iar "pe ale noastre" trebuie să le modelăm după "ale lui Dumnezeu". Un om, un creștin care își reînnoiește credința mereu, care îl alege pe Cristos în viața de zi cu zi, nu va gândi niciodată ca personajele din exemplele de mai sus. Ce putem face noi pentru a schimba această mentalitate greșită, pentru că toți avem obligația nu numai de a reînnoi mereu credința noastră, ci și de a o răspândi în lume? Singurul mijloc prin care putem să ajutăm pe cineva care este în criză de credință este credința însăși; credința reînnoită mereu și trăită în viața de zi cu zi și nu credința doar vorbită sau scrisă. Credința trăită este singura minune care este capabilă să miște inima unui creștin care-și trăiește credința doar după modul său de a gândi. Cineva a spus: "După ce ai văzut un sfânt e greu să nu crezi". Iar sfântul, o știm cu toții, este un om ca și noi, dar care își reînnoiește mereu credința și care trăiește din credință, nu doar din cuvinte. Sfântul apostol Iacob spunea că credința se vede din fapte. Așa cum viața biologică este transmisă mai departe de o altă viață, de un om viu, la fel și credința este transmisă mai departe de un om credincios, de un om care este viu în credință, de un om care-și reînnoiește credința mereu; nu numai din cuvintele lui, ci mai ales, de viața lui de credință trăită. Concluzionând, ne putem imagina că prin liturgia cuvântului lui Dumnezeu ni se spune și nouă, astăzi și în fiecare zi: "Alegeți-l astăzi, pe acela căruia vreți să-i slujiți!" Și apoi, când ne vede că ezităm, ne întreabă: "Vreți și voi să plecați?" Ce fericiți am fi dacă am putea spune și noi cu apostolul Petru: "Doamne, la cine am putea merge? Doar tu ai cuvintele vieții veșnice". Amin. 27 august 2006 Pr. Maricel Medveș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 21-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |