|
Anul B Prov 9,1-6; Ef 5,15-20; In 6,51-58 Liturgia de astăzi ne propune o etapă ulterioară din lungul discurs al lui Isus despre "pâinea vieții", pe care îl medităm de câteva duminici, și care face parte din capitolul șase al Evangheliei după sfântul Ioan. Un discurs care înaintează printre afirmații dintre cele mai insistente, chiar tulburătoare, din partea lui Isus pe de o parte, și printre nemulțumirile și "discuțiile" iudeilor pe de altă parte. I. În fragmentul din evanghelia citită duminica trecută - cum vă amintiți - iudeii "murmurau" pentru că Isus afirmase că este pâinea vieții, pâine adevărată coborâtă din cer, contestând originea sa divină. La murmurul lor de nemulțumire Isus afirmase nu numai că a coborât din cer, că a fost trimis de Tatăl și că l-a văzut pe Tatăl, dar că el este pâinea "vie" care dă viața veșnică ("Dacă cineva mănâncă din această pâine, va trăi în veci"), și că, în sfârșit, el și-ar fi dat trupul său pentru viața (pentru mântuirea) lumii. Necesitate absolută, așadar, de a crede în el și de a ne încrede în Isus. II. La acest punct, totuși iudeii, în loc să adere la Cristos și să se încreadă în el, încep să discute asupra modului "cum poate acesta să-și dea trupul să-l mâncăm?" Dar Isus nu mai discută, văzând neîncrederea și necredința ascultătorilor săi, ci preferă să facă declarații și revelări, propunând o adevărată cateheză euharistică. a. "Trupul meu este hrană adevărată, sângele meu este băutură adevărată", spune Isus. În limbajul ebraic "trup și sânge" indică omul, întreaga persoană. Deci în Euharistie, Isus se dăruiește în mod real, chiar dacă aceasta are loc în mod miraculos, se dăruiește în plinătatea umanității și divinității sale, se dăruiește pentru ca "să mâncăm și să bem", adică să ne hrănim din el.
În al doilea loc, împărtășania euharistică dăruiește creștinului capacitatea de a învinge moartea, ea aducând viața veșnică: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu - spune Isus - are viața veșnică"; "Cine mănâncă din această pâine, va trăi în veci". În fine, împărtășania euharistică este și garanție a învierii trupului: "Eu îl voi învia în ziua de apoi", asigură Isus. Aceasta o realizează Euharistia la nivel individual și personal. c. La nivel comunitar (adică la nivel de Biserică și de comunitate creștină), ar trebui să adăugăm ceea ce scrie sfântul apostol Paul corintenilor: "Întrucât este o singură pâine - Euharistia - noi deși suntem mulți, suntem un singur trup (trupul mistic al lui Cristos): toți, într-adevăr, participăm la unica pâine" - Euharistia. Împărtășania euharistică cu Isus realizează comuniunea de credință și de iubire între ucenicii săi: Euharistia face Biserica, zidește comunitatea creștină. Și Conciliul Vatican II afirmă în mod clar: "Nu este posibilă formarea comunității creștine, dacă nu avem drept rădăcină și punct de sprijin celebrarea Euharistiei" (PO 6). În afară de aceasta, celebrarea euharistică și împărtășania, care îi este o adevărată încoronare, încurajează și determină pe fiecare creștin și comunitățile creștine, la diferite opere de caritate și de ajutor reciproc, la activități misionare și la diferite forme de mărturie creștină. C. Contemplând această minunată și extraordinară realitate a Euharistiei, rezultă că a ne hrăni din Cristos nu este ceva facultativ, opțional, sporadic. Este condiție esențială de viață (de mântuire) sau de moarte (spirituală): "Luați și mâncați... beți din acesta toți..." va spune Isus în momentul instituirii Euharistiei la Cina cea de Taină. Și se pare că auzim ecoul cuvintelor din Cartea Proverbelor, din fragmentul citit astăzi: "Veniți, mâncați pâinea, beți vinul pe care l-am pregătit". "Dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele său, nu veți avea viață în voi". Suntem, așadar, invitați să ne apropiem deseori de banchetul euharistic pe care înțelepciunea divină a Fiului lui Dumnezeu l-a pregătit pentru noi. Dar rezultă că trebuie să ne apropiem de Euharistie cu dispoziții sufletești corespunzătoare; nu cu ușurătate, cu superficialitate sau din obișnuință, ci cu credință și fervoare mereu crescândă, cu o emoție și preocupare mereu nouă; mai ales în stare de har sfințitor, nu în stare de păcat grav. "Se povestește despre sfânta Ecaterina din Siena că într-o zi trebuia să facă o lungă călătorie, însoțită de un grup de cavaleri. Au pornit la drum dimineața devreme. În timp ce mergeau, însoțitorii ei o supravegheau cu atenție, pentru că era deja renumită și stimată ca o mare sfântă. Iar ea, spre surprinderea cavalerilor, se plângea din când în când: Mi-e foame! Cavalerii erau uimiți de aceste plângeri. Apoi au ajuns la o biserică, au intrat cu toții, și au luat parte la Liturghie. La sfârșit au luat o gustare pe pajiștea din fața bisericii. Toți, în afară de Ecaterina. I-au oferit ceva de mâncare: Ia, Ecaterina. Doar îți era foame! Iar ea a spus: Da, îmi era foame, dar acum deja am mâncat. Au înțeles în final care era foamea ei. Hrana de care avea nevoie Ecaterina era Cristos în Euharistie". Sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi, ne indică foarte concret dispozițiile sufletești cele mai bune pentru a primi trupul și sângele lui Cristos:
Dacă ne apropiem deseori de Euharistie cu aceste dispoziții sufletești, putem fi siguri - și o simțim cu adevărat - că ea este izvorul cel mai bogat al oricărui har și mângâieri. Să venim și noi în biserică, la sfânta Liturghie cu foame și dorință după Dumnezeu, cu foame și dorință de întâlnire cu Cristos, care ni se oferă ca adevărată hrană pentru sufletul nostru. 20 august 2006 Ep. Aurel Percă
Alte predici pentru Duminica a 20-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |