|
Anul B 1Rg 19,4-8; Ps 33; Ef 4,30-5,2; In 6,41-51 Când acum două duminici am meditat la sfânta Liturghie binecunoscuta evanghelie a înmulțirii pâinilor, am simțit și noi liniștea și mulțumirea pe care au avut-o acele mulțimi care au fost săturate de Domnul. Am avut poate, ca și acei oameni, sentimentul că ceea ce a fost mai greu a trecut. Odată îndepărtată foamea trupească, se pare că totul decurge normal. Așa a încercat omul să-și creeze siguranța în această viață, gândind deseori că atâta timp cât are ce pune pe masă totul este bine și nu are decât să fie liniștit. Văzând apoi că se poate mult mai mult decât strictul necesar, omul a ridicat ștacheta pretențiilor sale. Ba chiar a văzut că e capabil singur să-și atingă dorințele de progres, crezând că nu mai este nevoie să depindă de cineva superior lui. Se cuvine, așadar, în fața acestor atitudini să observăm două pericole pe care ni le fac cunoscute lecturile de astăzi. Pe de o parte cel în care se afla profetul Ilie care fuge de mânia reginei Izabela fără a ști încotro se îndreaptă: pericolul rătăcirii. Ajunge în cele din urmă să-și dorească moartea: "Îmi ajunge, Doamne, ia-mi viața, căci nu sunt mai bun decât părinții mei!" Este ca acel om care merge să-și cumpere un bilet la tren fără a ști în ce direcție trebuie să meargă, ba mai mult, fără a-l interesa lucrul acesta. Profetul Ilie în lectura de astăzi reprezintă pe acei oameni care au pierdut sensul vieții și odată cu aceasta și speranța regăsirii lui. Ilie este întruchiparea atâtor oameni din zilele noastre, poate chiar din familiile noastre, din vecinătatea noastră, a multora de mai aproape sau mai departe de noi, care în fața greutăților vieții abandonează lupta, se lasă copleșiți și cedează. Câți nu se descurajează atunci când sunt loviți de o boală sau de un eșec în planurile pe care și le-au propus în viață! Câți soți nu reușesc astăzi să depășească un punct critic în viața de familie și ajung rapid la divorț! Câți tineri abandonează lupta în căutarea unui loc de muncă mulțumitor sau în dorința lor de a-și întemeia un cămin! Unde vor mai găsi forța revenirii din această situație? Autorul Cărții întâi a Regilor ne spune că un înger al Domnului l-a atins pe profetul Ilie și l-a îndemnat să mănânce hrana pe care i-a adus-o. Această hrană i-a potolit întâi doar foamea trupească. La o a doua invitație de a se scula să mănânce, Ilie a înțeles că Domnul îl cheamă să parcurgă un drum, nu un drum oarecare, ci drumul spre muntele Horeb, spre muntele lui Dumnezeu. Numai hrana trimisă din cer ne poate satisface pe deplin, nu numai trupul, ci și sufletul, nu numai căutarea noastră materială, a unei bune poziționări în societatea de azi, ci mai ales căutarea noastră interioară, din sufletul și conștiința noastră. Pe de altă parte există pericolul pe care îl regăsim la iudeii din evanghelia de azi, din capitolul șase al Evangheliei după sfântul Ioan: pericolul autosuficienței. Iudeii murmurau împotriva lui Isus pentru că le spusese: "Eu sunt pâinea care s-a coborât din cer" (In 6, 41). Astfel ei ziceau: "Nu este oare acesta Isus, fiul lui Iosif, pe ai cărui tată și mamă îi cunoaștem? Cum de spune acum: «M-am coborât din cer?»" (In 6, 42). O istorioară spune că un om fascinat de libertatea deșertului s-a aventurat în drumul său, fără a realiza că urmele sale vor fi șterse curând de vântul care adia. Astfel s-a rătăcit și în scurt timp a început să simtă setea pe care de data aceasta nu avea cu ce să o potolească, precum altă-dată când avea la îndemână o sursă de apă. Nu departe, în drumul său a observat palmieri și se auzea chiar apă curgând. Dar el se gândea: "Aceasta nu poate fi decât o închipuire de-a mea. Îmi joacă feste imaginația. În realitate eu știu că deșertul e deșert. Nu poate să-ți ofere nimic". Lipsit de speranță și sleit de puteri s-a culcat pe nisip. La scurt timp au trecut pe lângă el doi beduini care l-au găsit deja mort. Unul dintre aceștia îi spune celuilalt: "Poți să-ți închipui așa ceva? Să fii atât de aproape de apă și fructele palmierilor aproape să-ți cadă în gură și totuși să nu găsești forța să te apropii? Cum e posibil așa ceva?" Celălalt îi răspunde însă: "Acesta era un om modern!" Trăim, într-adevăr, într-un timp al cercetării, al cunoașterii, al noilor descoperiri științifice. Așa afirmă cu multă mândrie oamenii de azi în așa-numita lume modernă și privesc plini de mirare, uneori cu ironie cum de mai pot exista regiuni în lume unde oamenii par să trăiască rupți de realitatea progresului. Pe drept putem afirma că știm azi mult mai multe decât bunicii și chiar decât părinții noștri. Printr-o simplă apăsare de buton trimitem informații în toate colțurile lumii, vorbim cu persoane ce se află la mii de kilometri distanță ca și cum ar fi lângă noi. Chiar și viața însăși pare a fi ușor de fabricat. Pot fi create noi tipuri de plante. Și îndrăzneala științifică nu se oprește aici. Încearcă în mod ilegitim să propună conceperea de ființe umane pe căi științifice, altfel decât a lăsat Dumnezeu. Iar când apar catastrofe naturale care distrug diferite regiuni din lume, privim cu nedumerire și ne întrebăm cum a fost posibil. Și nu rareori se întâmplă ca unii să zâmbească ironic dacă cineva ar îndrăzni să spună că s-a întâmplat ceva care depășește capacitatea lumii noastre de a înțelege. Evanghelia de azi dorește să transmită tocmai un mesaj pentru fiecare dintre noi, pentru omul modern de azi, pentru noi care avem deseori tendința de a ne considera autosuficienți, care avem la îndemână totul, care credem că putem transforma și stăpâni totul. Omul modern din deșert era atât de sigur că nu poate exista o sursă de viață încât chiar și când apare contrariul nu e capabil să renunțe la știința sa pe care și-a dobândit-o, pentru care a trudit. Iudeii din evanghelie nu pot să depășească acest zid pe care și l-au construit, că Isus nu poate fi decât cel cunoscut de ei: fiul lui Iosif și al Mariei, de același neam cu ei. Orice altă cunoaștere este exclusă. Să ne întrebăm, așadar, astăzi fiecare dintre noi: cine este Isus pentru noi, pentru omul modern de azi? Oare nu l-am încadrat și noi pe Isus în sistemele noastre de gândire, nu l-am abandonat în arhiva cunoștințelor de odinioară de la catehism, iar acum ne considerăm liniștiți că există într-un colț al vieții noastre? Nu considerăm și noi oare că nu poate să existe altceva dincolo de aceste adevăruri stocate în memoria noastră și că nimic altceva nu ne mai poate surprinde, nu ne mai poate mișca? Nu este oare aceasta o cauză pentru care mulți azi nu-și găsesc timp să vină la sfânta Liturghie? Nu este acesta un motiv pentru care mulți azi nu se mai apropie de sfânta Spovadă și de sfânta Împărtășanie? În acest caz există mereu pericolul de a muri sufletește, ca și acel om în deșert, deși avem în fața noastră toate resursele vieții, tot harul și binecuvântarea Domnului. Liturgia de azi ne învață, așadar, să nu ne oprim numai la a căuta resursele pentru a ne potoli foamea și setea trupească. Aceste resurse am învățat între timp să le procurăm singuri, am căutat chiar să ne perfecționăm descoperind noi metode cât mai la îndemâna noastră. Să privim însă mai departe, să spargem zidurile care ne blochează, să descoperim hrana cea nepieritoare, pâinea vieții, sfânta Euharistie, hrana care ne conduce nu numai la o întărire trupească, dar la o întărire sufletească, la mântuire, pe care nu o vom putea realiza niciodată cu forțele proprii. Să învățăm astăzi să ne lăsăm mișcați de iubirea lui Isus, care să transforme judecata noastră rigidă, care să ne facă să depășim certitudinile noastre pur științifice. Cristos ne oferă hrana sa. Se oferă pe el însuși ca hrană pentru noi, nu ca fiind ceva doar mental, dar ca "pâine vie". Această pâine vie ne poate transforma zi de zi, ne poate face capabili să trăim cu Cristos. Atunci vom reuși să transformăm adevărul credinței în fapte și vom fi fascinați de schimbările care se vor produce în noi. Ne vom strădui să fim binevoitori unii față de alții, generoși, iertători, așa cum sfântul apostol Paul le dorește efesenilor în lectura a doua pe care am ascultat-o. Cine crede, cine se abandonează în mâinile sale iubitoare, nu va primi doar viața pe acest pământ, dar viața veșnică în ceruri. 13 august 2006 Pr. Egidiu Condac [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 19-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |