|
Anul B Ez 2,2-5; Ps 122; 2Cor 12,7-10; Mc 6,1-6 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Autorul Scrisorii către Evrei își deschide scrisoarea cu cuvintele: "După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri, prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor a toate, prin care a făcut și veacurile". Dumnezeu ne vorbește și astăzi, în diferite moduri, dar în mod deosebit el ne vorbește prin cuvântul său, prin care ne învață, prin care ne arată calea vieții, prin care ne îndrumă spre mântuire. Evanghelia pe care tocmai am ascultat-o, păstrează memoria unei vizite pe care Isus a făcut-o la Nazaret, adică în cetatea sa de baștină în timpul activității sale publice. Orașul modern Nazaret e un oraș mare, cu câteva zeci de mii de locuitori. Dar în timpul lui Isus, Nazaretul era un mic sat. Chiar dacă evangheliile numesc Nazaretul cetate, pólis, în realitate, Nazaretul, în vremea lui Isus, nu număra mai mult de 150 de persoane. În acest oraș - Nazaret -, a trăit Isus Cristos timp de 30 de ani, sunt anii vieții sale ascunse. Evangheliile apocrife îi atribuie lui Isus în această perioadă tot felul de miracole extraordinare pe care le-ar fi făcut. Dar evangheliile canonice ne lasă să înțelegem că în cei 30 de ani de viață ascunsă la Nazaret, Isus a trăit ca oricare dintre evreii din vremea sa. Era cunoscut în Nazaret ca fiul Mariei sau ca fiul tâmplarului, după numele tatălui său adoptiv, Iosif. Era cunoscut ca tâmplarul sau lemnarul. Biblia, în limba greacă, numește această ocupație a lui Isus tekt?n, Isus era tekt?n. În latinește faber, ceea ce ar putea desemna un om care lucrează în piatră, în lemn sau în metal. Probabil că Isus se pricepea să lucreze în piatră sau în lemn. Evanghelia de astăzi menționează și rudele apropiate ale lui Isus. Pe la vârsta de 30 de ani, Isus Cristos părăsește Nazaretul și rămâne o vreme în preajma lui Ioan Botezătorul, iar după botezul în Iordan, Isus se întoarce în Galileea, unde predică prin diferitele localități ale Galileei, vestind apropierea împărăției lui Dumnezeu și chemând oamenii la mântuire. Acesta este contextul în care Isus ajunge și în cetatea sa de baștină, în Nazaret. Vine acolo într-o zi de sâmbătă, în ziua în care iudeii se adună pentru citirea Torei, pentru interpretarea legii și pentru rugăciune. Isus intră în sinagoga din Nazaret. Nu mai este lemnarul de odinioară, ci este maestrul de înțelepciune, este învățătorul și profetul care predică cu autoritate și însoțește cuvintele sale cu gesturi extraordinare, cu semne minunate. Din păcate, Marcu nu ne spune ce a învățat Isus în acea sâmbătă în sinagoga din Nazaret. El notează doar uimirea mulțimii. Oamenii din Nazaret, auzindu-l pe Isus cum vorbește, rămân uimiți în fața cuvintelor sale, iar uimirea este reacția obișnuită a omului în fața revelației divine. În fața lui Dumnezeu - mysterium tremendum et fascinosum -, omul rămâne uimit, pentru că Dumnezeu îl copleșește pe om cu măreția sa, cu puterea sa, cu cuvântul său. De unde are el toate acestea - se întreabă concitadinii lui Isus - și ce este această înțelepciune care i s-a dat și ce sunt aceste fapte minunate care se fac prin mâinile lui? Ei recunosc înțelepciunea lui Isus, ei recunosc că prin Isus se realizează lucruri extraordinare, dar, în același timp, ei nu pot trece de omul Isus, omul pe care îl cunoșteau din timpul celor 30 de ani de viață în Nazaret. La acest punct, aș dori să prezint un scurt portret al lui Isus, al omului Isus Cristos, așa cum îl numește apostolul Paul în Prima Scrisoare către Timotei, la capitolul doi. Oare cum arăta Isus? Cum a apărut Isus în fața contemporanilor săi? Deși evangheliile nu ne spun nimic despre aspectul exterior al lui Isus, cu siguranță că Isus avea un aspect agreabil. Trebuie să fi fost puternic din punct de vedere fizic, pentru a rezista la căldură, la frig, foame, călătorii, activitate neîncetată și asaltul mulțimilor. Ușurimea cu care Isus se îndrepta spre natură sau spre oameni, pentru a ilustra învățătura sa, îl arată ca pe un om sensibil, apreciativ și un observator atent al împrejurimilor. Era apropiat și deschis față de pescari, față de agricultori, scribi, farizei, vameși, oficiali ai conducerii și membrii ai Sinedriului. Era un om cu o percepție profundă a gândurilor și motivațiilor oamenilor. Reacționa în fiecare situație cu o emoție adecvată. Comportamentul său era adesea în dezacord cu ceea ce așteptau ceilalți, care se lăsau călăuziți mai ales de prejudecăți și de convenții obișnuite în societate. Tot acest portret al lui Isus ne arată ceva din misterul său, din profunzimea persoanei sale. Revin acum la reacția celor din Nazaret, care mai întâi sunt uimiți de Isus, iar mai apoi încep să-și pună tot felul de întrebări, pentru că se opresc doar la omul Isus și nu sunt în stare să treacă dincolo de ceea ce ei știau despre Isus ca om. Isus răspunde, este de fapt singurul cuvânt al lui Isus în evanghelia de astăzi: "Un profet nu este disprețuit decât în patria sa, în casa sa și în familia sa". Acest cuvânt, Isus îl adresează mai ales apostolilor, care vor ști că în predica lor vor întâlni și refuzuri, vor întâlni și scepticismul celorlalți. Dar pentru asta nu trebuie să se descurajeze. În prima lectură, Dumnezeu îi spune lui Ezechiel că va avea de vorbit unui popor încăpățânat, care nu va asculta. Cu toate acestea, trebuie să predice. Apostolul Paul știe că predica sau succesul predicii sale nu se datorează talentului său, ci harului lui Dumnezeu, care a lucrat prin el. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Aș dori să închei cu trei învățături scurte, pe care noi putem să le luăm din lecturile pe care le-am ascultat. În primul rând, trebuie să știm că Dumnezeu ne vorbește nouă, oamenilor, prin oameni. Iar oamenii prin care ne vorbește sunt adesea oameni slabi, oameni lipsiți de calități extraordinare, oameni cu aspecte pozitive și aspecte negative și, totuși, Dumnezeu alege să vorbească oamenilor prin oameni. E important să acordăm atenție oamenilor lui Dumnezeu, prin care el ne vorbește și ne arată calea vieții. Al doilea lucru pe care aș dori să-l subliniez: importanța uimirii. Este important să păstrăm această calitate. Iar maestra uimirii în fața misterului lui Dumnezeu este Sfânta Fecioară Maria, care păstra cuvintele în inima ei și medita la acele cuvinte. Și, în sfârșit, al treilea lucru: puterea credinței. Evanghelia de astăzi ne spune că Isus nu a putut face mari minuni acolo, la Nazaret, pentru că oamenii erau necredincioși. Și Isus a rămas uimit de necredința lor. Ei bine, credința este aceea care face posibile minunile în viața noastră. Numai omul care are credință poate să experimenteze măreția și puterea extraordinară a lui Dumnezeu. Dacă credeți în ceva, voi nu mai aveți nevoie de nicio dovadă. Dacă nu credeți în acel lucru, atunci nicio dovadă nu este suficientă. Noi facem parte din rândul celor care credem în Dumnezeu, care ne punem toată speranța noastră în Dumnezeu și care experimentăm în viața noastră de fiecare zi minunile extraordinare pe care Dumnezeu le realizează în favoarea celor care îi sunt credincioși și îl iubesc. 9 iulie 2006 Pr. Iosif Antili [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 14-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |