|
Anul B Înț 1,13-15;2,23-24; Ps 29; 2Cor 8,7.9.13-15; Mc 5,21-43b Iubiți credincioși, dragi radioascultători Lecturile de azi ne pun în contact cu realități pe care le experimentăm zilnic: boala și moartea. Ascultând lecturile, la o primă vedere pare că ne transmit o stare de pesimism. Boala și moartea lovesc fără încetare. Toți am lăcrimat și am fost cuprinși de durere când cei de lângă noi, cei dragi: prieteni, rude, cunoscuți s-au îmbolnăvit sau ne-au părăsit. Aceasta era și constatarea Vechiului Testament: boala și moartea lovesc, indiferent că omul este drept sau nedrept. Părea că moartea este cea mai puternică. Psalmistul strigă la un moment dat: "Este vreun om care să poată trăi și să nu vadă moartea, care să poată să-și scape sufletul din locuința morților?" (Ps 89,48). De aici și sentimentul de lipsă de sens al autorului altui psalm: "Cel ce moare nu-și mai aduce aminte de tine; și cine te va lăuda în locuința morților" (Ps 6,5). "Doamne, mai poate cineva să te laude în mormânt? Sunt cunoscute oare minunile tale în întuneric și dreptatea ta în țara uitării?" (Ps 87,11-13). Întrebarea care se naște de pe buzele multora era următoarea: Moartea este, într-adevăr, puternică și face ravagii, dar există oare ceva mai tare decât moartea? Moartea produce frică și-și întinde umbra ei asupra vieții, făcând-o neliniștită, chinuită. Există însă vreo ieșire din această stare? În găsirea unui răspuns, ne ajută Cartea Cântarea Cântărilor care la un moment dat constată: "Iubirea este tare ca moartea" (Ct 8,6). E adevărat: moartea face ravagii, tulbură, distruge, dar există ceva tot la fel de puternic: iubirea. Ea ridică, înalță, construiește și merge până dincolo de existență, întocmai ca moartea. În această zbatere și frământare apare răspunsul Noului Testament. Este cineva care-i mai tare decât moartea. A coborât între noi, s-a născut la Betleem în sărăcie, le-a vorbit oamenilor, a fost condamnat la moarte și răstignit, dar a înviat. A biruit moartea cu moartea pe moarte călcând. Iată de ce cântăm când pomenim un răposat sau îl conducem pe ultimul drum: "Măreț biruitor al morți / Isuse, falnic împărat / Tu Tatălui ceresc mărire / Iar nouă viața ne-ai redat". Isus este prezentat în evanghelie ca profet puternic nu numai prin cuvinte, ci și prin fapte: învinge forțele răului și ale morții. El este de partea omului, solidar cu durerea, el este pentru viață. Sunt relatate două episoade legate între ele: femeia suferindă de doisprezece ani de o boală; fiica lui Iair în vârstă de doisprezece ani, care reprezintă suferința nevinovată. Spuneam la început că lecturile par să ne conducă spre o stare de pesimism. Însă ele dețin secretul optimismului. Femeia bolnavă de hemoragie, cu credință, se apropie de Cristos pentru a-i atinge hainele și este vindecată. Iair, un fruntaș al evreilor, se apropie la fel, cu credință și smerenie pentru a cere vindecarea fiicei sale. "Nu te teme, îi spune Isus, credință să ai". Și fiica lui este înviată. Două persoane care ne arată soluția, cheia neliniștilor și disperărilor noastre: credința, căutarea lui Cristos, urmarea lui. Admirăm cum femeia îl urmează în mulțime cu gândul de a-l atinge, cum Iair merge lângă Isus până la casa lui. a. Vedem în primul rând cum Domnul dă morții un sens și o speranță. Fiica lui Iair dormea, cei dragi ai noștri dorm, noi vom dormi, toți în așteptarea Domnului care vine să pronunțe din nou acele cuvinte de odinioară: "Talita kum - Îți spun scoală-te". "Numai credința în Cristos îl poate călăuzi pe om către acel pas extrem și să-i însenineze fața. Prin Cristos și în Cristos se lămurește enigma durerii și a morții, care fără evanghelia sa ar fi de nesuportat" (GS 22). Se povestește că un bătrân se îmbolnăvise grav. Parohul său s-a dus să-l viziteze acasă. Abia intrat în camera bolnavului, preotul a observat un scaun liber, așezat într-o poziție ciudată, îndreptat spre patul în care ședea bătrânul. L-a întrebat la ce servește scaunul respectiv, dat fiind că era gol. Bolnavul i-a răspuns încercând să-și însoțească răspunsul cu un zâmbet: "Îmi imaginez că Isus șade pe acest scaun și așa, înainte de a veni dumneavoastră îi vorbeam... Mult timp îmi era greu să mă rog, până când un prieten mi-a explicat că rugăciunea constă în a vorbi cu Isus. Astfel, acum mi-l imaginez așezat pe acest scaun din fața mea și îi vorbesc și ascult ce-mi răspunde. De atunci, rugăciunea nu mai este o greutate pentru mine". Câteva zile mai târziu, fiica bătrânului a venit la parohie pentru a anunța moartea tatălui ei. "L-am lăsat singur pentru un timp, a spus ea. Când m-am întors în cameră, l-am găsit mort, cu capul așezat pe scaunul liber pe care-l dorea mereu aproape de patul său". Evanghelia ne arată că moartea, datorită lui Cristos, a încetat de a mai fi o sentință fără apel, un eveniment fără speranță; viața continuă și după moarte pentru toți aceia care știu să-și folosească timpul spre slava lui Dumnezeu, cum spune Isus: Cine își pierde viața pentru mine, o va afla (Mt 10,39). Dumnezeu ne-a creat pentru viață. Rămâne faptul că moartea înspăimântă, lasă un gol care rămâne și numai cu greu reușim să mergem înainte. Atâtea experiențe dureroase de moarte ne pun la încercare și ne lasă cu întrebarea: de ce? Răspunsul este dificil dacă nu imposibil, dacă nu credem cu adevărat că Isus a venit pentru a ne mântui, pentru a ne da speranța dincolo de moarte. Creștinul trăiește exact ca un călător, ne spune Clement din Alexandria. Suntem ca niște turiști care părăsesc o țară fără prea multă nostalgie pentru că se întorc în patria lor. b. În al doilea rând, evanghelia ne arată că aceia care se asociază cu cel care a biruit moartea înving și ei la rândul lor și sunt copleșiți cu binecuvântări. Condiția necesară pentru ca Dumnezeu să acționeze în favoarea noastră este credința. Domnul privește în inima oamenilor, observă forța și siguranța credinței femeii și a lui Iair și le ascultă rugăciunea. Multe persoane sunt întâlnite și vindecate de Cristos pentru că inima lui este deschisă pentru toți cei care se simt neliniștiți, cărora le este sete de viață, de iubire; el îi primește pe toți. Pentru ambele persoane, credința provoacă intervenția lui Isus. Credința salvează: credința ajunge să-i smulgă o minune "involuntară" pentru femeia bolnavă; atitudinea părinților fetei moarte care cred cu tărie în el. Cei care observă din afară, mulțimea curioasă și necredincioasă, nu înțeleg puterea sa și îl iau în râs atunci când afirmă că fata doarme și nu a murit. Este lipsa credinței! Ne revine nouă să alegem de care parte să stăm: de partea mulțimii care privește doar din exterior sau de partea celor care au crezut în el? Un tânăr a venit la un înțelept cu o întrebare: "Învățătorule, mulți au venit la tine și au găsit răspunsuri la întrebările lor. Am venit și eu azi. Sunt frământat: ce ar trebui să fac să mor frumos". "Tinere, i-a spus înțeleptul, cu o zi înainte de a muri îmbracă-te cu cămașa cea mai curată, puneți costumul cel mai bun pe care îl ai, aranjează-te și așa vei muri frumos". "Bine, bine, i-a spus acesta nedumerit, dar de unde să știu eu care este ziua care precedă moartea". "Tocmai aici e problema, îi răspunse învățătorul, pentru că nu știi va trebui să te îmbraci frumos în fiecare zi". Credința trăită în fiecare zi: la aceasta ne îndeamnă și a doua lectură de azi. Apostolul Paul invită să facem alegeri concrete. Modalitatea pentru "a ajunge" la cel care este în nevoie trebuie să o găsească fiecare. Important este de a face aceasta cu bucurie și generozitate. Ne rugăm la final cu psalmistul "Doamne, învață-ne să ne numărăm bine zilele ca să căpătăm o inimă înțeleaptă" (Ps 90,12). Amin. 2 iulie 2006 Pr. Cornel Cadar
Alte predici pentru Duminica a 13-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |