Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 12-a de peste an

Iob 38,1.8-11; Ps 106; 2Cor 5,14-17; Mc 4,35-41

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Uneori ni se pare că Dumnezeu doarme, ca și în relatarea cu furtuna de pe lac. Dumnezeu pare lipsit de griji, în timp ce lumea se învârte în haos, în timp ce viața noastră de toate zilele este marcată de suferință, de frică și de lipsuri. Cineva descria într-o carte moartea mamei sale, care a murit în chinuri groaznice. Autorul era de părere că fiecare medic ce ar putea curma o astfel de suferință și nu o face, ar trebuie pedepsit prin decizie de tribunal. Și Dumnezeu? Oare, chiar doarme Dumnezeu?

Wolfgang Borchert, autorul dramei Draussen vor der Tür, (Afară, în fața ușii), se adresează lui Dumnezeu care, după cum spun oamenii, permite ororile războaielor și-l întreabă: "Unde erai tu, în realitate, atunci când urlau bombele, Dumnezeule, dragă? Sau te-ai arătat grijuliu atunci când din trupa mea de recunoaștere lipseau 11 bărbați? Cu siguranță că cei 11 bărbați au strigat puternic în pădurea singuratică, dar tu nu erai acolo. Pur și simplu lipseai, Dumnezeule bun. Ai fost plin de grijă în Stalingrad, Dumnezeule dragă! De fapt, când ai fost tu bun, Dumnezeule dragă, când?".

Sau un tânăr din Viena, care îi scria tatălui său din iadul de la Stalingrad: "A pune în Stalingrad problema lui Dumnezeu înseamnă a-l nega direct. Trebuie să spun, dragă tată, și-mi pare rău de două ori pentru lucrul acesta, l-am căutat pe Dumnezeu în fiecare crater, în fiecare casă distrusă, la fiecare colț, la fiecare camarad, atunci când zăceam în tranșeul meu, ba chiar l-am căutat și în ceruri. Dumnezeu nu s-a arătat atunci când inima mea a strigat după el. Nu, tată, Dumnezeu nu există. Și dacă ar trebui, totuși, să existe un Dumnezeu, acesta există la voi, în cărțile de rugăciune și de cântece religioase, în vorbele pioase ale preoților și ale pastorilor, în sunetul clopotelor și în mirosul de tămâie, dar nu în Stalingrad. Poate că Dumnezeu nu numai că doarme, dar poate că a murit".

Oare nu este cam banal răspunsul potrivit căruia "Suferința este urmarea libertății umane, a slăbiciunii, a păcatului, a vinovăției omului?" Nu sunt, oare, cam ieftine afirmații de tipul: "Dumnezeu doar permite, Dumnezeu vrea să-l încerce pe om. Știe el, bunul Dumnezeu, la ce-s bune toate acestea". N-ar trebui ca lumea, în fața atâtor lucruri groaznice, să arate altfel dacă Dumnezeu este atotiubitor și totodată și atotputernic? N-ar putea fi înțeleasă mai bine lumea dacă ne-o închipuim fără Dumnezeu? Nu cumva existența lui Dumnezeu este credibilă doar printr-o porție obligatorie de bunăvoință? Doarme Dumnezeu sau chiar a murit, după cum spunea Nietzsche?

Ne aflăm în fața unei dileme, ori ne convingem de faptul că acest strigăt al protestului, care însoțește istoria omenirii, precum și istoria noastră, aparține totuși unui mod de acceptare care, pe de o parte, depășește capacitatea noastră de percepere și înțelegere, dar care, pe de altă parte, nici nu poate fi contrazis, sau, cealalată alternativă, ne convingem de faptul că toate protestele noastre sunt lipsite de sens de la bun început, că ele nu mai au nici măcar valoarea unei note de protest înaintate unui parlament din cauza unei legi votate incorect. Omul nefericit care protestează împotriva lui Dumnezeu ar trebui să nu scape din vedere faptul că și protestul său trăiește din condiția acceptată tacit că există un Dumnezeu, un Dumnezeu pe care el îl neagă în mod expres.

Dar ce-i răspundem tânărului vienez care îi scrie tatălui său din Stalingrad? Nu numai că trebuie să luăm în serios îndoiala, disperarea lui, ci trebuie să i-o și respectăm. Până la urmă el se luptă cu Dumnezeu. Mai mult, chiar el scrie că îi pare de două ori rău din această cauză.

Roman Scholz, un călugăr augustinian de la mănăstirea Klosterneuburg și profesor de teologie și filozofie la facultatea de la aceeași mănăstire, a fost un oponent consecvent al sistemului hitlerist. La 10 mai 1944 a fost ucis, executat la Viena. Cu puțin înainte de a fi executat, a scris superiorilor săi următoarele cuvinte: "Ceea ce am suferit eu până acum a fost un purgator, dar ceea ce urmează de acum înainte nu se deosebește cu mult de iad. Fără harul lui Dumnezeu n-ar fi fost ușor de îndurat toate acestea".

Renumita expresie "Dumnezeu este cu totul altcineva" își are justificarea sa. În Prima Scrisoare către Timotei, citim despre Dumnezeu care este singurul care are nemurirea, care locuiește într-o lumină de nepătruns, pe care niciun om nu l-a văzut și nici nu va putea să-l vadă. În Vechiul Testament, Dumnezeu s-a descoperit lui Moise ca fiind "Eu sunt cel care sunt". Același Dumnezeu este prezent aici pentru noi, întotdeauna. Însuși Cristos ne spune: "Nu vă temeți! Eu sunt cu voi până la sfârșitul lumii". Aici Isus face referință la revelația lui Dumnezeu din Vechiul Testament, iar adevărata, concreta realitate a prezenței sale s-a manifestat în întruparea Fiului său.

O viață conștientă de apropierea continuă a lui Dumnezeu, poate conduce la o mare încredere. Dintr-o astfel de încredere veșnică, oamenii multor generații au luat puterea de a nu se pierde nici în momente de durere și de suferință.

După ce Isus a liniștit furtuna, ucenicii s-au întrebat "Cine este acest om?". Isus este omul care, în ciuda eșecului aparent din timpul morții sale, nu se înșală în privința lui Dumnezeu. Cu puțin înainte de răstignirea lui Isus, Pilat spune: "Ecce homo!". Iată un om cu totul deosebit. Isus nu-și pierde demnitatea în acele momente.

Și Nietzsche? El este un căutător de Dumnezeu, este cel care luptă cu Dumnezeu și încearcă să-l cunoască. Poezia sa Dumnezeului necunoscut este una dintre cele mai frumoase dovezi scrise despre căutarea lui Dumnezeu. O ascultăm în încheiere.

Încă o dată, înainte de a pleca departe și a-mi trimite privirile în față,
Îmi ridic însingurat mâinile, sus, către tine, spre care alerg,
Căruia, în adânca profunzime a inimii, i-am dedicat festiv altare,
Pentru ca totdeauna să mă cheme din nou glasul tău.
Iar peste ele, adânc e întipărit cuvântul Dumnezeului necunoscut.
Al lui sunt, chiar dacă până acum, în carul celor răi am stat.
Eu sunt al lui și simt lanțurile care în luptă jos mă țin.
Și chiar dacă aș fugi, ele mă țin în slujba sa.
Vreau să te cunosc Necunoscutule,
Care-mi pătrunzi adânc în suflet, în viața mea ca o furtună, Rătăcitorule.
Tu, de necuprins, rudă cu mine, vreau să te cunosc,
Să slujesc chiar ție.

25 iunie 2006

Pr. Lucian Farcaș


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
537 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 12-a de peste an:

Anul B
21 iunie 2009 - Ep. Aurel Percă
21 iunie 2015 - Pr. Iulian Faraoanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat