|
Anul B Ez 17,22-24; Ps 91; 2Cor 5,6-10; Mc 4,26-34 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Am auzit în lecturile de azi de câteva ori cuvântul "parabolă" și de câteva ori cuvântul "împărăția lui Dumnezeu". Da, cuvântul "parabolă" este cunoscut în evanghelie într-un mod deosebit, pentru că Isus coboară la nivelul ascultătorilor săi pentru a le explica niște lucruri de credință, pentru a le explica lucruri sau adevăruri greu de perceput. Așa se face că el vorbește pe limbajul fiecăruia. Pe malul Genezaretului vorbește pescarilor despre pescărit, la șes vorbește despre agricultură, la munte vorbește despre păstori și păstorit, și așa mai departe. Probabil astăzi vorbește la șes, pentru că vorbește despre semănător, despre sămânță și vrea să prezinte o realitate esențială, de fapt, pentru ceea ce el a venit pe pământ, pentru a stabili împărăția lui Dumnezeu. E un termen greu, e un termen cu mai multe valențe. Sigur, înainte de toate, împărăția lui Dumnezeu înseamnă paradisul, pentru că noi toți suntem, de fapt, pe cale, spre împărăția lui Dumnezeu. Noi suntem creștini pentru a obține această împărăție a lui Dumnezeu. O altă semnificație asupra căreia mă voi opri astăzi este aceea a Bisericii. Pentru că, pentru a obține împărăția cerească, noi suntem aici pe pământ, ființe umane în trup, în împărăția care ne conduce, de fapt, spre paradis. Și această împărăție a lui Dumnezeu, pe care noi o numim Biserică, iată că are deja 2000 de ani, are o istorie. Dumnezeu este semănătorul și el a venit la un moment dat în lume, acum 2000 de ani, și a însămânțat, a pus în pământul nostru, aici pe Terra, a pus această sămânță a împărăției sale. Și parabola cu sămânța de muștar se potrivește de minune Bisericii, pentru că sămânța de muștar este foarte mică, ea crește, așa, într-o gămălie mică și semințele sunt foarte, foarte mici, mult mai mici, de exemplu, decât semințele de mac. Ei bine, acestea, sădite în pământ - și ascultătorii săi aveau în jurul lor acești copăcei - cresc și rodesc un copac. Ei bine, iată, Biserica am putea spune că a fost la fel, un grăunte de muștar, și au fost la început, în ziua de Rusalii, doar 11 persoane, 12 cu Maria; 11 apostoli fricoși, 11 apostoli fără carte, 11 persoane simple, 11 persoane chiar greșitoare câteodată. Și, totuși, din acest grăunte de 11 persoane asistăm astăzi la acest copac mare care se întinde pe toată fața pământului, pe care noi îl numim Biserică. Dumnezeu a semănat, iar apoi, iată, cu harul său și prin acțiunea sa, Biserica a crescut și crește și va crește. Pe de altă parte, aș vrea să spun că Biserica nu este rodul oamenilor, Biserica nu este rodul credinței oamenilor. Biserica este acțiunea lui Dumnezeu. Ați observat, tot în evanghelia de astăzi, se spune că semănătorul a semănat, dar nimeni nu și-a dat seama cum crește, adică oamenii sau noi putem trece pe lângă tot ce se întâmplă în universul acesta și să nu observăm pe cel lucrează de fapt. Noi putem vedea copacii care cresc, putem vedea natura, putem vedea universul și să spunem foarte simplu, cum mai spuneau unii, "Așa e normal să fie, sunt legile fizice și chimice și gata". Ori, în spatele acestora, nu pot sau refuză să vadă acțiunea lui Dumnezeu. De asemenea, aș spune, de fapt, că Biserica este rodul lui Dumnezeu. Mai bine zis, este acțiunea lui Dumnezeu în Biserică sau este opera lui Dumnezeu și de aceea, iată, Biserica o putem vedea astăzi, în anul 2006, atât de frumoasă, atât de răspândită pe fața pământului, pentru că Dumnezeu este la rădăcina sa, este lucrarea și opera lui Dumnezeu. Chiar dacă Biserica este constituită din oameni, chiar dacă Biserica este constituită din noi, mai buni sau mai puțini buni, ea este opera lui Dumnezeu. Și mă bucur că trăim în anul 2006, pentru a putea vedea această istorie de 2000 de ani în care Biserica, de fapt, nu a fost așa încurajată de nimeni, aș putea spune. Biserica noastră, Biserica creștină, încă din primele zile ale existenței sale, a fost într-o permanentă prigoană, toți apostolii au murit martiri. Primii 300 de ani ai Bisericii au fost de prigoane, de persecuții, în diferite țări, nu numai într-un anumit loc. Să ne amintim de viața din catacombe a primilor creștini, care a fost o viață excepțională dar sub prigoană, sub permanenta, dacă vreți, amenințare a împăraților romani. După aceea, sigur, că au mai fost și ani de, dacă vreți, de libertate, dar a venit după aceea prigoana musulmană, au venit apoi alte și alte prigoane. Și, chiar noi, cred că aici, în România, suntem cei mai apropiați de marea prigoană împotriva Bisericii, care a început în anul 1948. Și am putea continua. Dar vreau să zic, că, cu toate acestea, și aici este - dacă vreți - speranța noastră, bucuria noastră, că Biserica, în pofida tuturor acestor prigoane, merge mai departe. Ce înseamnă asta? Că e opera lui Dumnezeu. Auziți și dumneavoastră câteodată, așa, voci pesimiste, "Ah, Biserica era pe timpul bunicilor noștri, atunci mai mergea lumea la biserică, atunci era credință, dar, vedeți, lumea modernă, cred că Biserica, încet-încet, își va închide porțile". Ați auzit și veți mai auzi prin ziare și peste tot, veți citi. Ei bine, tocmai aici vreau să spun că Biserica n-a fost mai prigonită în alte timpuri decât astăzi și, totuși, ea merge mai departe, chiar dacă în unele țări sau în unele părți ale pământului Biserica pare să aibă un oarecare regres, pe alte continente, pe alte părți ale pământului, Biserica merge frumos de tot înainte. Recent, părintele Alois Bulai povestea că a fost într-o vizită în Singapore. Pentru noi este departe de tot, nici nu știm unde este, cred, și spunea părintele, acolo există 200.000 de catolici, dar o Biserică de mare excepție, o Biserică de mare amploare și dezvoltare, o Biserică foarte bine organizată, biserici pline. Iată, aș putea continua, dacă vreți, nu cred că există azi pe fața pământului o țară, cred, unde să nu fie câțiva creștini, să nu fie o cruce, să nu fie o biserică și așa mai departe. Poate vă gândiți, "Ei, Europa este creștină, din totdeauna, dar celelalte părți, Orientul și așa mai departe". Ei bine, vă spun că Orientul are biserici de mare excepție. Mă refer aici la Insulele Filipine, mă refer la Japonia, mă refer la Coreea de Sud, și așa mai departe. Deci Biserica, vedeți, dimpotrivă, parcă, se răspândește și mai mult, și mai bine, și pe toată fața pământului. Recent, a fost în țară, și cred că mai este, părintele Blaj Eugen, care este misionar în Kenia. Iarăși, Africa, pentru noi, o necunoscută totală. Și, totuși, l-am întrebat, așa, din curiozitate, "De șapte ani, de când ești acolo, părinte, câți păgâni ai reușit să botezi? Și mă așteptam să-mi spună, zece, douăzeci". Mi-a spus: "2500". Deci, iată, aș putea spune, sunt exemple, sunt momente, sunt continente care fac ca Biserica aceasta, micul grăunte de muștar să devină un copac mare în care păsările cerului își fac cuiburi. Și, iată, că de 2000 de ani, aș putea spune, că la umbra Bisericii creștine, la umbra creștinismului sau în ramurile creștinismului s-au dezvoltat mari valori. Sigur că aici am putea să ne gândim la cultura pe care creștinismul a dus-o pe toată fața pământului, să ne gândim la civilizația pe care a dus-o cel puțin pe continentul african. Pentru că Biserica și misionarii încep prin a duce cultură, știință, școală, civilizație, acolo unde ajung ei. Iată, marele copac al creștinismului adăpostește în ramurile sale mari valori. Apoi, am putea să spunem că și știința s-a dezvoltat tot la umbra creștinismului. Europa, chiar dacă unii nu vor s-o recunoască, astăzi este rodul creștinismului. Știți și dumneavoastră că se neagă în Constituția Europei tocmai acest adevăr, că Europa își datorează civilizația sa creștinismului. Dar noi putem să o spunem și o cunoaștem și o recunoaștem: Ce ar fi fost Europa fără creștinism? Poate un continent musulman. Mai departe, aș putea spune că la umbra acestui creștinism, acestui copac frumos care se cheamă "creștinismul", s-au dezvoltat școlile. Și cineva spunea, nu de mult, că Japonia, dacă este așa cum arată astăzi, o țară superdezvoltată, se datorează marilor universități deschise de călugării iezuiți. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Sigur, noi admirăm și putem să ne bucurăm că Biserica este așa cum este, cu lipsurile sale dar și cu frumusețea și cu, dacă vreți, dezvoltarea sa atât de frumoasă pe fața pământului. Și aș numi, dacă vreți, ziua de astăzi o zi a speranței. Pentru că însuși Isus Cristos ne-a dat garanția că împărăția sa nu va avea sfârșit. Chiar el ne încurajează, "Nu vă fie teamă, eu am învins lumea". Nu plângem dacă o Biserică, undeva, se închide, se deschid alte zece pe fața pământului. Și șantierele pe care se construiesc biserici, să știți că sunt nenumărate astăzi pe fața pământului. Se vor mai construi biserici pentru că Biserica trebuie să meargă mai departe, Biserica are această speranță, este condusă de Duhul Sfânt, este opera Duhului Sfânt, s-a născut în ziua de Rusalii, este susținută de Euharistie, de Isus viu. Biserica, acest copac de care pomenesc, este locuința lui Isus, este, dacă vreți, locul în care trăiește Isus, în care subzistă Isus Cristos. Și îmi place să amintesc de această sintagmă a papei Ioan Paul al II-lea, "Biserica face Euharistia, dar Euharistia face Biserica". Euharistia face să subziste Biserica. Ce ar fi Biserica fără Isus din euharistie? Ar fi o casă de rugăciune, ar fi poate un loc de adunare, ar fi un loc unde ne simțim bine, ar fi un loc unde admirăm niște icoane și atât. Dar aici, Biserica este Biserică pentru că este Isus Cristos prezent aici. Și aș spune că și Biserica noastră din Moldova este asemănătoare sau se regăsește în parabola de astăzi. Cum a început? Prin niște misionari care au venit aici, și câteva sate, câteva familii de catolici, cu sute de ani în urmă. Ei bine, iată, astăzi, în anul 2006, putem spune că acest copac al Bisericii noastre locale se întinde în toată Moldova, are atâtea parohii, are sute de preoți, are doi episcopi. Deci, iată, ce frumos, dacă vreți, din mica sămânță de muștar de acum poate trei-patru sute de ani, astăzi asistăm la acest miracol care se cheamă Dieceza de Iași. Și aș mai aminti că totdeauna Biserica trebuie să se bazeze pe cuvintele lui Isus Cristos, pe acel cuvânt de speranță, "Nu vă temeți, eu am învins lumea". Și voi încheia cu două aspecte, cu două întâmplări, care ne dau iarăși mare speranță. Dumneavoastră știți că în tipul Revoluției Franceze, pur și simplu, Biserica trebuia să fie distrusă. Au murit atunci mii de preoți, episcopi, călugări, credincioși. Biserica s-a dezvoltat, sau trăia în acele momente, doar în catacombe, se celebrau Liturghii noaptea, oamenii se adunau prin diferite semne și a fost, pur și simplu, prigoană adevărată. După un timp, cei care programaseră distrugerea Bisericii și-au dat seama că, de fapt, Biserica nu scade, zelul oamenilor e și mai mare, zelul oamenilor e și mai puternic. Și s-au adunat și au început să se întrebe: "Cum se face? Noi am crezut că vom distruge creștinismul, dar se pare că el înflorește și mai tare". Este o sintagmă, "În timpul persecuțiilor, parcă, zelul creștinilor e și mai mare". Și unul dintre fruntașii acestor revoluționari a zis: "Da, e adevărat, voi vreți ca revoluția voastră să învingă? Vreți să fiți victorioși cu revoluția? Vă dau un sfat simplu, luați pe cineva dintre voi care să fie bine-bine bătut într-o vineri, să fie ucis și duminică să învie. Și toată lumea o să creadă în revoluția voastră". Și acest dușman al Bisericii știa că Biserica nu poate fi distrusă pentru că este zidită pe cel înviat. Aparține lui Isus Cristos cel viu. Și un alt caz, tot din Franța, în anul 1898, trecea, se plimba printr-un cartier rău famat al Parisului un preot, un preot cu barbă cu reverendă neagră. Nu se mai văzuse pe străzile acestui cartier, de multă vreme, un preot îmbrăcat în negru. Atunci, copiii, au început să arunce cu pietre în el și l-au lovit la cap. A început să sângereze acest preot. A luat piatra de jos și a spus: "Această piatră, plină de sângele meu, cu care am fost lovit, va fi piatra de temelie a noii biserici din acest cartier". Era vorba, de fapt, de monseniorul Vladimir Ghika. El a construit în acel cartier frumoasa biserică a sfântului Rozariu. Și, din acea piatră, dacă vreți, piatra acea care a fost un grăunte de muștar, începătorul acesta, preotul acesta începător, a încercat el, din grăuntele de muștar a făcut o comunitate de mare excepție a acestui cartier. Iată, așadar, închei cuvântul meu de astăzi: să avem speranță și să spunem tuturor celor care ar vrea să vadă bisericile noastre închise: "Biserica nu e a oamenilor, Biserica trebuie să răzbată prin timp pentru că e a lui Dumnezeu". Amin. 18 iunie 2006 Pr. Iosif Dorcu [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 11-a de peste an: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |