Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Preasfânta Treime

Dt 4,32-34.39-40; Ps 32; Rom 8,14-17; Mt 28,16-20

"Mărire Tatălui care ne-a creat, mărire Fiului care ne-a mântuit, mărire Duhului Sfânt care ne-a sfințit"

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Celebrăm astăzi nu un eveniment din istoria mântuirii, așa cum facem în marile sărbători ale anului liturgic, ci celebrăm un mister, misterul fundamental, misterul prin excelență al credinței noastre, misterul din care izvorăște întreaga istorie a mântuirii, misterul ce face să se deosebească religia noastră creștină de toate celelalte religii.

Poporul evreu adora un singur Dumnezeu, pe Iahve. Cunoștea unitatea absolută, dar nu diversitatea. Popoarele păgâne adorau mai mulți dumnezeu. Cunoșteau diversitatea, dar nu unitatea. Religia creștină cunoaște unitatea în diversitate, un singur Dumnezeu în trei persoane: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Biserica ne invită astăzi nu să facem și să ascultăm discursuri savante, explicații teologice înalte, ci să ne plecăm fruntea și să adorăm misterul.

Într-un admirabil discurs închinat Sfintei Treimi, sfântul Grigore din Nazianz spunea: "A-l preamări pe Dumnezeu e pentru om ca și cum ar traversa un ocean nemărginit pe o plută sau a se lansa pe cerul înțesat de stele cu niște aripi minuscule. Nici duhurile cerești nu au forța de a-l adora pe Dumnezeu așa cum se cuvine. Cu toate acestea, Dumnezeu preferă în locul darului ce vine dintr-o mână bogată, darul care vine dintr-o mână săracă, dar care este făcut cu dragoste".

Cu sentimente de sărăcie, de umilință și de dragoste ne apropiem și noi în aceste momente de misterul de nepătruns al Sfintei Treimi, nu atât pentru a-l înțelege, cât mai ales pentru a-i aduce închinarea și adorația noastră. Nu pentru a-l înțelege, căci misterul Sfintei Treimi depășește puterea de înțelegere a minții omenești. Sfântul Augustin scrie în Confesiunile sale că rar se găsește un suflet care vorbind despre Sfânta Treime știe despre ce vorbește. Dacă Fiul lui Dumnezeu făcut om nu ne-ar fi descoperit acest mister, nici o minte omenească nu ar fi putut să-l descopere vreodată. De aceea Isus ne spune și nouă ceea ce îi spunea odinioară apostolului Toma: "Fericiți cei care cred fără să fi văzut".

Să facem o comparație cu soarele. Noi nu putem privi fix soarele, sau, dacă-l privim fix, orbim. Nu fiindcă soarele este întunecos, ci fiindcă este prea luminos, iar ochii noștri sunt prea slabi. La fel, ochii minții noastre nu pot privi misterul Sfintei Treimi fără a orbi, nu pentru că el este întunecos, ci pentru că este prea luminos, iar ochii minții noastre sunt prea slabi. Dar pe noi prea puțin ne interesează să cunoaștem despre soarele de pe cer dimensiunile lui, compoziția chimică, procesul de ardere, câte grade sunt la interior, câte la exterior. Suntem mulțumiți și fericiți să ne bucurăm de lumina și de căldura lui. Ne este de ajuns. La fel stau lucrurile cu misterul Sfintei Treimi. N-are rost să ne chinuim mintea să dezlegăm misterul, să căutăm explicații teologice savante, căci s-a spus, pe bună dreptate, că religia noastră creștină nu se bazează pe explicații, ci pe persoane, pe cele trei persoane divine, din care ne vin toată lumina adevărului și toată căldura iubirii.

Din păcate, pentru mulți creștini, în marea lor ignoranță religioasă, misterul unui Dumnezeu în trei persoane, dacă nu este de-a dreptul o insultă la adresa rațiunii umane, o absurditate, în tot cazul se reduce la o idee abstractă, fără interes și fără vreun impact în viața concretă; un fel de rebus, un fel de ghicitoare pe care nimeni nu poate să o dezlege, oricât și-ar bate capul.

Un scriitor francez a făcut acum câțiva ani un sondaj rapid la un număr de 40 de studenți dintr-un mare oraș din Occident. Toți respondenții erau creștini, botezați în numele Sfintei Treimi. Întrebarea a fost una singură: "Ce părere ai despre Dumnezeu?". Toate răspunsurile primite, în esență se pot reduce la trei. Primul: "Dumnezeu este o ființă extrem de vagă, cineva sau ceva, o umbră, o idee, nu se știe exact ce e". Al doilea: "Dumnezeu e o ființă care se află extrem de departe, undeva în înălțimile cerului, ascuns printre stele, și pe care, bineînțeles, nu-l interesează câtuși de puțin ce se întâmplă jos pe pământ". Al treilea: "Dumnezeu este o ființă extrem de bătrână. Sărmanul! Are veșnicia în spate".

Iată, o adevărată caricatură a lui Dumnezeu. Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul, Dumnezeu Sfântul Duh, Dumnezeul treimic, Dumnezeul revelat lumii de Isus Cristos, Dumnezeul în care trebuie să creadă omul ca să fie creștin, e cu desăvârșire necunoscut. Isus Cristos, Dumnezeu și om, care-l descoperă pe Tatăl și-l trimite pe Duhul Sfânt, este inexistent. Autorul nu se îndoiește că principala cauză a ateismului contemporan este degradarea revelației pe care Cristos ne-a făcut-o cu privire la Dumnezeu, degenerarea Dumnezeului treimic într-un deism vag: Dumnezeul masonilor, marele arhitect al universului, Dumnezeul filozofilor, al raționaliștilor, Dumnezeul ceasornicar al lui Voltaire, Dumnezeu ființă supremă, plăsmuire a minții omului. Ce să facă lumea cu o asemenea caricatură de Dumnezeu? O idee vagă, abstractă, un Dumnezeu care a proiectat universul și l-a pus în mișcare, el văzându-și de fericire undeva sus de tot și pe deasupra și bătrân. Cu un asemenea Dumnezeu s-a ajuns astăzi la acest fenomen nemaiîntâlnit vreodată în istoria omenirii, pe care Conciliul al II-lea din Vatican îl numește ateismul maselor. Deismul unei elite de filozofi s-a transformat într-un ateism în masă.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Pentru creștinul conștient de credința sa, Dumnezeu este revelat de Isus Cristos. "Dumnezeu este iubire", așa îl definește sfântul Ioan. Și tocmai pentru că este iubire, Dumnezeu este în trei persoane. Iubirea este interpersonală, numai persoanele pot iubi. Nu există iubire dacă nu există un "eu", un "tu", un "noi". Dumnezeu nu este un solitar, un Dumnezeu care se iubește numai pe el însuși, un avar egoist ce se iubește numai pe sine, închis în el însuși, un Narcis din mitologia păgână, îndrăgostit de propria-i imagine pe care o vede în oglinda apei. Tocmai fiindcă e iubire, Dumnezeu e familie, e comunitate, e comuniune, dăruire totală reciprocă. Tot ce are o persoană divină dăruiește celorlalte persoane. "Eu sunt în Tatăl și Tatăl e în mine. Tot ce are Tatăl e al meu", spune Isus în Evanghelia după sfântul Ioan. Mai mult, fiindcă Dumnezeu este iubire, el din iubire a creat lumea, l-a creat pe om, ca să intre într-un dialog de iubire, de comuniune cu omul. Nici universul, nici omul, nu-și găsesc sensul, explicația, decât în iubirea lui Dumnezeu. Dumnezeu nu este doar o inteligență care proiectează și creează lumea, ci el este o inimă, și tocmai pentru că este o inimă el proiectează și creează lumea.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Prin taina Botezului omul este primit în familia lui Dumnezeu cel treimic, în calitate de fiu adoptiv. Și toți cei care trăiesc ca frați în familia lui Dumnezeu trebuie să trăiască în aceeași iubire, comuniune, dăruire reciprocă. Pentru aceasta s-a rugat Isus în ajunul morții sale, "ca toți să fie una, așa cum noi una suntem".

"Fiți imitatorii lui Dumnezeu, ca niște fii preaiubiți", ne îndeamnă apostolul Paul. Dar cele trei persoane divine nu sunt pentru noi doar un model de iubire la care privim de departe. Ele coboară la noi și-și stabilesc locuința în noi. "Dacă cineva mă iubește", spune Isus, "Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el". Vom veni toți trei, eu, Tatăl și Duhul Sfânt, și ne vom face lăcaș la el.

Mințile cele mai luminate, filozofi precum Platon, considerau că Dumnezeu nu poate coborî la oameni, nu se poate amesteca cu oamenii, ar fi un lucru nevrednic de divinitate. Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care a coborât între oameni, ne-a descoperit că cele trei persoane divine coboară la om, caută intimitatea și comuniunea cu omul, își fac locuința în inima omului.

Sfânta Tereza de Avila vorbește despre un castel, castelul interior, în care trăia în comuniune intimă și în dialog permanent cu cei trei oaspeți divini.

Fericita Elisabeta a Sfintei Treimi, o contemplativă din zilele noastre, numea persoanele divine "cei trei ai mei". Și exclama fericită: "Am găsit paradisul pe pământ, căci paradisul e Sfânta Treime, iar Sfânta Treime este în mine".

Michel Quist, un mare poet francez, mort cu câțiva ani în urmă, scria în una din cele mai frumoase poezii ale sale: "Mama a oprit pentru o clipă landoul copilului, iar eu m-am apropiat de el ca să o întâlnesc pe Sfânta Treime, care locuiește în sufletul curat. Copilul doarme. Ochii închiși privesc spre interior. Pieptul i se ridică încetișor. Parcă viața din el șoptește: «Casa e locuită. Doamne, tu ești aici». Te ador în acest copilaș, care încă nu te-a desfigurat. Ajută-mă să fiu iarăși ca el, să regăsesc chipul tău și viața ta atât de adânc înmormântate în inima mea".

Iată, așadar, iubiți frați și surori în Cristos, dragi ascultători, ce este misterul Sfintei Treimi pe care îl celebrăm astăzi. Nu doar o dogmă rece, un adevăr de credință abstract, pe care încercăm să-l cunoaștem, ci o realitate sublimă, ce trebuie să ne modeleze și să ne transforme permanent viața. Este o prezență vie. La Botez am devenit templu, locuință a Sfintei Treimi. Cea mai importantă preocupare a vieții noastre trebuie să fie aceea de a nu izgoni prin păcat de la noi pe cei trei oaspeți divini, ci de a trăi în intimitate și în permanent dialog de iubire, de rugăciune cu ei, de a ne strădui să înfrumusețăm, să împodobim locuința lor cu virtuți, cu faptele trăirii creștine. În felul acesta, avem speranța că atunci când în agonie fiind, ni se va spune la căpătâi emoționanta rugăciune: "Suflete creștin, părăsește lumea aceasta în numele Tatălui care te-a creat, în numele Fiului care te-a mântuit, în numele Sfântului Duh care te-a sfințit". Cele trei persoane divine cărora le-am oferit în viață găzduire, de la botez până la mormânt, ne vor găzdui pentru veșnicie în lăcașul sfânt al paradisului. Amin.

11 iunie 2006

Pr. Ștefan Lupu


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
370 accesari.


Alte predici pentru Preasfânta Treime:

Anul B
7 iunie 2009 - Pr. Eduard Patrașcu
3 iunie 2012 - Pr. Anton Despinescu
31 mai 2015 - Pr. Andrei Varga
27 mai 2018 - Pr. Iosif Enășoae

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat