|
Anul B Fap 2,1-11; Ps 103; Gal 5,16-25; In 15,26-27;16,12-15 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Odată împlinită lucrarea sa pe pământ, Isus este glorificat și înălțat la dreapta Tatălui. Pe pământ el lasă Biserica sa. E vorba de unsprezece apostoli și câteva zeci de ucenici care trăiesc înfricoșați, ascunși, cu ușile zăvorâte fără a ști ce trebuie să facă și ce înseamnă porunca pe care o primiseră de a merge în întreaga lume ca să predice evanghelia. Biserica avea toate componentele ei de bază: învățătura ei fusese proclamată de Isus, apostolii fuseseră aleși, sacramentele fuseseră întemeiate, ierarhia fusese organizată, piatra de temelie fusese așezată și păstorul suprem fusese numit în persoana lui Petru. Dar toate aceste forțe dumnezeiești se aflau într-o stare latentă, de amorțire, așteptau să fie activate. Nimeni nu predica, nimeni nu boteza, nimeni nu ierta păcatele, nimeni nu celebra Euharistia. Biserica era scufundată într-un somn adânc, asemenea lui Adam înainte de a i se comunica suflarea de viață. Așa arăta Biserica până la ora nouă a zilei de Rusalii, când Duhul Sfânt a coborât asupra ei însoțit de o suflare puternică de vânt. În acel moment Biserica s-a însuflețit, totul a prins viață în ea. În acel moment apostolii ies din Cenacol, predică cu mult curaj mulțimii, vorbesc în diferite limbi, fac minuni; Petru își exercită misiunea de păstor universal, luând cuvântul și vorbind în numele întregii ierarhii; apa botezului începe să curgă; jertfa euharistică se aduce pe altare. La Rusalii, mica turmă, cum o numește Cristos, devine Biserică, adică trup al lui Cristos, însuflețit de același Duh Sfânt care la naștere însuflețise și capul acestui trup, pe Cristos însuși. Rusaliile sunt Crăciunul Bisericii, după cum Crăciunul fusese Rusaliile lui Isus. Prezența Mariei în Cenacol, la Rusalii, nu este întâmplătoare. Ea ne amintește legătura dintre nașterea lui Isus și nașterea Bisericii. Cea care devenise mama lui Isus prin puterea Duhului Sfânt devine și mama Bisericii, adică mama lui Cristos întreg: cap și trup. "Trimite, Doamne, Duhul tău și reînnoiește fața pământului". Semnul vizibil că ceva nou s-a înfăptuit la Rusalii pe fața pământului este reunificarea limbajului uman. Apostolii, ieșind din Cenacol, vorbesc o limbă nouă, misterioasă pe care o înțeleg toți cei care o ascultă: parți, elamiți, greci, romani. Rusaliile sunt antibabelul. Oamenii Babelului au avut ambiția de a unifica omenirea și au sfârșit prin a nu se mai înțelege între ei. La Rusalii, unitatea, armonia este refăcută. Acum, scrie sfântul Irineu, "neamurile formează un cor admirabil care celebrează în diferite limbi lauda lui Dumnezeu, în timp ce Duhul Sfânt readuce la unitate semințiile risipite și oferă Tatălui primele roade culese din toate popoarele" (Adv. Haer. III, 17,2). Întreaga tradiție creștină a văzut Rusaliile în antiteză, în contrast cu Babelul. Oamenii care au construit Turnul Babel nu erau nici atei, nici dușmani ai lui Dumnezeu. Nu erau niște giganți de tipul titanilor din mitologia greacă, nu erau niște nelegiuiți care sfidează cerul, care înfruntă cu aroganță divinitatea precum Prometeu odinioară. Dimpotrivă, oamenii Babelului erau oameni cucernici, religioși. Proiectul lor nu era împotriva lui Dumnezeu, ci pentru Dumnezeu. Turnul pe care l-au construit era un templu, un lăcaș de cult închinat divinității. Era un edificiu uriaș, unul dintre faimoasele temple cu terase suprapuse numite zikkurat ale căror ruine se mai pot vedea și acum în fosta Mesopotamie (în Irakul de astăzi). Cu cât templul era mai înalt, mai aproape de cer, cu atât bunăvoința divinității era câștigată mai ușor și binefacerile așteptate, mai sigure. Atunci unde era păcatul babilonienilor? De ce le-a încurcat Dumnezeu limbile? Răspunsul îl găsim în textul Genezei: "Haideți să ne facem o cetate și un turn al cărui vârf să atingă cerul și să ne facem un nume, ca să nu fim împrăștiați pe toată fața pământului" (11,4). Aici e totul. Voiau să-și facă un nume. Pietatea lor era falsă, religiozitatea lor era o mască. Nu căutau slava lui Dumnezeu, ci propria slavă. Nu era la mijloc intenția de a-l cinsti pe Dumnezeu, ci urmăreau propria afirmare. Dumnezeu era instrumentalizat, religia era manipulată. A construi un turn, un templu de proporții ieșite din comun, însemna pentru babilonieni să-și proclame cu orgoliu propria putere și capacitatea de a dialoga cu Dumnezeu de pe picior de egalitate, spunând în inima lor: "Vezi ce am fost noi în stare să facem pentru tine? Acum arată-ne tu ce ești în stare să faci pentru noi". A fost, am putea spune, încercarea de a face o spărtură în cer, o poartă de acces la divinitate cu forțele proprii. De fapt, în limbile semite Babel înseamnă "poarta cerului". Și în ce a mai constat păcatul constructorilor Babelului? Împăratul Babilonului, în orgoliul său nemăsurat și în ambiția sa imperialistă, voia unificarea lumii, sub sceptrul său. Odată cucerit cerul, trebuia cucerit și pământul. Voia să înfăptuiască globalizarea, impunând tuturor popoarelor o singură limbă, o singură cultură, o singură religie, o nouă ordine mondială, un singur regim mondial, inaugurând o nouă eră a omenirii. Și ce a rezultat? Confuzie, încurcătură. Acesta este sensul pe care Biblia îl atribuie cuvântului Babel: "De aceea cetatea a fost numită Babel, căci acolo a încurcat Domnul limba întregului pământ și de acolo i-a împrăștiat Domnul pe toată fața pământului" (Gen 11,9). "Din vina unor oameni orgolioși s-au divizat limbile - scrie sfântul Augustin. Datorită umilinței apostolilor, la Rusalii limbile s-au reunificat" (Exp. asupra psalmilor, 54,11). Babelul și Rusaliile sunt două șantiere veșnic deschise în istoria lumii. Pe această concepție își întemeiază sfântul Augustin geniala sa operă De civitate Dei. În lume, scrie sfântul Augustin, sunt în construcție două cetăți: cetatea Babilonului fondată pe iubirea de sine, împinsă până la disprețul față de Dumnezeu, și cetatea lui Dumnezeu, noul Ierusalim, fondată pe iubirea față de Dumnezeu, împinsă până la disprețul de sine. Fiecare om este chemat să aleagă în care din aceste două șantiere vrea să muncească. Sărbătoarea de astăzi ne îndeamnă să redescoperim unitatea și armonia între toți oamenii, să vorbim aceeași limbă care este limba iubirii pe care ne-o învață Duhul Sfânt. Minunea înfăptuită la Rusalii trebuie să continue neîncetat în lume. Scria un autor din primele veacuri ale Bisericii: "Dacă îți va zice cineva: «Dacă l-ai primit pe Duhul Sfânt, de ce nu vorbești în toate limbile?», îi vei răspunde: «Cu siguranță vorbesc în toate limbile, căci sunt mădular al acelui trup al lui Cristos care este Biserica, iar Biserica vorbește toate limbile»". Biserica înțelege și vorbește limbile tuturor popoarelor. Ea înțelege și respectă cultura, limba, libertatea, patrimoniul tuturor raselor și popoarelor fiind, în același timp, cum ne învață Conciliul Vatican II, semn al unității întregului neam omenesc. Împreună cu întreaga Biserică să-l implorăm astăzi pe Duhul Sfânt care este Duhul reconcilierii, al unității și al iubirii: "Vino, Duhule Sfânt, umple inimile credincioșilor tăi și aprinde în ele focul iubirii tale". Amin. 4 iunie 2006 Pr. Claudiu Dumea [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Coborârea Sf. Duh (Rusaliile): Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |