|
Anul B Fap 1,15-17.20-26; 1In 4,11-16; In 17,11b-19 Spunea un înțelept: "Când eram tânăr revoluționar toate rugăciunile mele erau: «Doamne, dă-mi puterea să schimb lumea». Când am ajuns la jumătatea vieții și mi-am dat seama că nu am schimbat nimic, mi-am schimbat rugăciunea: «Doamne, ajută-mă să-i schimb pe cei care vin în contact cu mine, familia și prietenii mei și sunt mulțumit». Acum că sunt bătrân și zilele îmi sunt numărate, încep să-mi dau seama ce prost am fost. Singura mea rugăciune este: «Doamne, ajută-mă să mă schimb pe mine însumi». Dacă m-aș fi rugat așa de la început, nu mi-aș fi risipit viața". Isus se roagă (noi recurgem mai întâi la alții). Fragmentul evanghelic de astăzi face parte din marea rugăciune sacerdotală pe care Isus o adresează Tatălui atunci când își ia rămas bun de la ucenicii săi, chiar în momentul în care unul dintre cei 12 îl vinde. Ca un tată care e pe moarte, își lasă testamentul. Lucrul pe care Isus îl cere cu insistență în această rugăciune este unitatea celor care cred în el: "Tată sfânt, păstrează-i... ca ei să fie una ca și noi... ferește-i de rău". Nu există în tot anul bisericesc un moment mai potrivit pentru a reflecta asupra acestei teme, ca această duminică dintre Înălțare, sărbătorită joi, și Rusalii, duminica viitoare. Căci la Rusalii s-a inaugurat, în același timp, universalitatea și unitatea Bisericii: popoare diferite vorbesc și înțeleg aceeași limbă. Rugăciunea "ca toți să fie una" a devenit pe bună dreptate motoul mișcării ecumenice și vă amintesc că nu întâmplător este și motoul episcopului nostru. Dar unitatea pentru care se roagă Isus nu este numai unitatea dintre diferitele biserici creștine. Este orice unitate, de la cea mai mică la cea mai amplă: unitatea între persoane, unitatea din sânul familiei, dintre membrii aceleiași comunități. De la această unitate mai "cotidiană" vrem să pornim pentru a ajunge să vorbim și despre unitatea între toți creștinii. Cu toții vrem unitatea. După cuvântul fericire, nu există cred niciun alt cuvânt care să răspundă la o nevoie atât de profundă a inimii omenești, cum este cuvântul unitate. Sfântul Toma de Aquino îi explică motivul: "Deoarece unitatea (unum) este un principiu al ființei la fel ca bunătatea (bonum), urmează că fiecare dorește unitatea în mod natural, așa cum dorește binele. De aceea, așa cum iubirea sau dorința binelui produce suferință, la fel și iubirea sau dorința unității". Nevoia de unitate este foame după plinătatea ființei. Noi suntem făcuți pentru unitate, pentru că suntem făcuți pentru fericire. Cum să realizăm concret această nevoie de unitate care există în fiecare creatură rațională? Aici drumurile se despart și apar două planuri de unitate: unitatea turnului Babel și unitatea Rusaliilor. Unitatea de la Babel este atunci când fiecare vrea "să-și facă un nume" (cf. Gen 11,4), când fiecare se pune pe sine în centrul lumii. Și cum noi suntem mulți și diferiți, pe calea aceasta nu va apărea decât haos, încurcătură, dezordine, așa cum este interpretat numele Babel. Toți vrem unitatea, toți o dorim din adâncul inimii și totuși ea este foarte greu de obținut și foarte rară. Motivul este că noi vrem, într-adevăr, unitatea, dar cu condiția ca ea să se realizeze în jurul punctului nostru de vedere. El ni se pare atât de evident, atât de rațional, încât ne mirăm cum de ceilalți nu-și dau seama și insistă în punctul lor de vedere. Din contră, "unitatea Duhului" (Ef 4,3) este atunci când Dumnezeu este pus în centru: în acest caz, tinzând cu toții spre un singur punct, se apropie și se întâlnesc și între ei. Divergența este înlocuită cu convergența. Se întâmplă la fel ca și cu razele unui cerc. Dacă urmăm mișcarea razelor de la centru spre exterior, observăm că pe măsură ce se îndepărtează de centru, se îndepărtează și între ele, până ce se pierd fiecare într-un punct diferit de circumferință. În schimb, dacă urmăm drumul acelorași raze de la circumferință spre centru, observăm că pe măsură ce se apropie de centru, se apropie și între ele, până când formează un singur punct. La Rusalii s-a realizat acest tip de unitate. Toți cei prezenți îi înțelegeau pe apostoli, pentru că ei nu mai căutau să stabilească "cine dintre ei era mai mare", nu căutau să-și facă un nume, ci proclamau toți împreună "faptele mărețe ale lui Dumnezeu" (Fap 2,11). Acum ne putem ocupa și de acea unitate specială care este unitatea tuturor creștinilor. Și ea ascultă de aceeași lege fundamentală. De câte ori nu-i auzim pe credincioșii noștri, catolici sau ortodocși, spunând la sfârșitul săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor: "De ce nu ne întâlnim mai des?", "De ce este numai o săptămână de rugăciune?" Iată astăzi o altă ocazie de a vorbi despre unitatea creștinilor. Înainte de toate însă, câteva informații care să ne ajute să înțelegem ce este această binecuvântată unitate a creștinilor despre care se vorbește astăzi atât de mult. Într-adevăr, sunt multe întrebări pe care creștinul obișnuit și le pune și la care rareori dăm un răspuns: de ce s-au despărțit creștinii? De ce acum vor să se unească din nou? Și dacă vor, într-adevăr, să se unească, de ce nu o fac imediat, fără atâtea povești? Să începem de la prima întrebare: cum de s-au despărțit creștinii? Două mari despărțiri sau schisme, au sfâșiat trupul creștinătății. Prima, care a avut loc în jurul anului 1000, a dus la separarea dintre catolici și ortodocși, adică între Orientul și Occidentul Europei; a doua, la începutul lui 1500, a dus la separarea dintre catolici și protestanți, adică între sudul și nordul Europei. S-a trasat ca o "cruce" mare pe trupul Bisericii, cu siguranță nu o cruce glorioasă. Motivele despărțirii dintre Orient și lumea latină sunt complexe, dar nu sunt foarte diferite de motivele care duc de obicei o familie la criză și la divorț. Lipsă de comunicare, acumulare de echivocuri și răceli, neînțelegeri de limbaj, suspiciuni reciproce, apoi acuze deschise de greșeală (doctrina despre Filioque, folosirea pâinii azime sau dospite la Euharistie). În aceste circumstanțe, se știe, este de ajuns o picătură pentru a face vasul să se reverse. Picătura a fost ciocnirea câtorva personalități, pline de zel, dar violente (Mihai Cerularie, din partea ortodoxă, și cardinalul Umberto de Silva Candida, din partea catolică), care au făcut ca lucrurile să se precipite, conducând cele două Biserici să se excomunice reciproc. Mai dramatică în desfășurarea sa a fost cealaltă mare despărțire, cea dintre catolici și protestanți. Existau, într-adevăr, mari abuzuri și o delăsare religioasă generală în creștinătatea occidentală. Reforma dorea să corecteze aceste abuzuri, nu să despartă Biserica. Dar amestecul politicului, nerăbdarea anumitor reformatori, iar din partea catolică, întârzierea realizării unei adevărate reforme au dus lucrurile la un punct care, în loc să reformeze Biserica, au creat una nouă. Reforma, apoi, la rândul ei, a luat două orientări: cei care l-au urmat pe Luther s-au numit luterani, cei care l-au urmat pe Calvin, calviniști sau reformați. Fiecare dintre aceste ramuri au dat naștere în continuare la nenumărate alte biserici și confesiuni. Pe plan spiritual a avut loc ceva asemănător cu ceea ce s-a întâmplat în ordinea fizică. Pământul, care într-un timp era unit și compact s-a despărțit făcând loc la actualele continente. Acum, slavă Domnului, aceste "continente" care se îndepărtau tot mai mult între ele, mă refer la Biserici, ca într-o derivă de neoprit, au început o mișcare contrară de apropiere reciprocă. Deja, la sfârșitul secolului al XIX-lea, au fost primele încercări de a instaura un dialog între creștinii de diferite confesiuni. Etapa cea mai importantă s-a atins însă abia în 1948, odată cu instituirea Consiliului Mondial al Bisericilor, care reunește multe biserici protestante, precum și un anumit număr de biserici ortodoxe. În Biserica Catolică, pentru mult timp calea unității era văzută diferit: ca o întoarcere la Biserica Catolică, la unica turmă sub un singur păstor. Conciliul Vatican II nu a renunțat la convingerea Bisericii Catolice de a fi adevărata Biserică, în care "subzistă", adică se realizează, Biserica universală voită de Cristos. S-a schimbat însă judecata despre celelalte Biserici. Acestea nu se mai numesc schismatice sau eretice. Sunt Biserici în care se recunoaște că Duhul Sfânt acționează pentru sfințirea sufletelor. Acest lucru este valabil în mod deosebit pentru Bisericile ortodoxe, cu care singurul punct de dezacord rămâne primatul papei. Vina despărțirilor nu este dată asupra adversarilor, așa cum se făcea într-un timp; se recunoaște că au fost greșeli omenești și de o parte și de alta. Papa Ioan Paul al II-lea în diferite ocazii a cerut iertare celorlalte Biserici pentru aceste greșeli și sunt sigur că și celelalte biserici vor face la fel, în curând, față de Biserica Catolică. Este incredibil drumul care s-a făcut în puține decenii. Au fost retrase excomunicările reciproce dintre diferitele Biserici; s-au emis declarații comune asupra unor probleme doctrinare mai controversate. Există o împletire de dialoguri, de vizite între Biserici și reprezentanții supremi ai lor: papa, patriarhii diferitelor Biserici autocefale ortodoxe, primatul anglican, președinții federațiilor protestante. Atunci, va spune unul, de ce nu se face unirea imediat? Răspunsul este: pentru că în ciuda întregii bunăvoințe și a dialogului, rămân între Biserici, îndeosebi unele, divergențe cu privire la puncte importante, cum ar fi însăși ideea pe care o au despre Biserică, locul pe care-l ocupă Euharistia, autoritatea papei, Preoția. Alții răstoarnă de-a dreptul și se întreabă: dar de ce vor creștinii să se reunească? Nu pot rămâne așa cum sunt, respectându-se reciproc, într-un pluralism sănătos și o competiție rodnică? Răspund: motivul principal nu este de ordin politic (unirea face puterea); motivul este că Isus Cristos înainte de a muri s-a rugat, am auzit, pentru unitate. Unitatea este testamentul său, dorința sa arzătoare. Ceva mai încolo, în aceeași rugăciune sacerdotală, el revine asupra argumentului, scoțând la lumină motivul teologic profund precum și scopul pentru care ucenicii trebuie să fie una: "Pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Unitatea este necesară pentru că ea este pe pământ un reflex al Sfintei Treimi și este necesară pentru ca lumea să creadă, adică pentru evanghelizare. E renumit discursul ținut în anul 1910 de către reprezentantul unei Biserici indigene, la un congres misionar protestant. În substanță spunea așa: "Voi ni l-ați făcut cunoscut pe Isus Cristos și vă suntem recunoscători. Dar voi ne-ați adus și separările voastre: catolicism, ortodoxism, protestantism, luteranism, calvinism, episcopalism... Ceea ce vă cerem este să ne predicați evanghelia, lăsându-l pe Isus însuși să trezească în sânul popoarelor noastre, sub acțiunea Duhului Sfânt, o Biserică adevărată, conformă cerințelor sale și corespunzător geniului rasei noastre. Dați-ni-l pe Isus Cristos și păstrați-vă ismele voastre". Deja putem vedea cum nivelul de unitate atins între principalele Biserici, chiar dacă este incomplet, totuși, ne permite să-l vestim pe Cristos lumii, fără a mai fi în competiție între noi, ci într-o înțelegere și colaborare frățească, cu respectarea din partea fiecăruia a tradiției și a directivelor propriei biserici. Iar acum întrebarea cea mai concretă: ce poate face fiecare dintre noi pentru a participa activ la acest efort pentru unitate? Aici trebuie să ne amintim de cele două tipuri de unitate, de Rusalii și de Babel. Unitatea se va realiza dacă nu vom încerca să-i convertim pe ceilalți la noi: 1.100.000.000 de catolici să treacă la ortodocși, sau 250.000.000 de ortodocși să treacă la catolici etc., ci dacă toți împreună ne convertim la Isus Cristos, adică ne vom schimba noi înșine. Unitatea se va face dacă ne vom întoarce să facem din Cristos Domnul adevăratul centru a toate. Dacă toți împreună ne îndreptăm spre el, ne apropiem și între noi, până ce vom forma "o singură inimă și un singur suflet", așa cum erau primii creștini. Isus s-a rugat pentru unitate, invitându-ne și pe noi să facem la fel. În ciuda tuturor eforturilor și a progreselor făcute, unitatea creștinilor rămâne un țel peste puterile noastre. Prea multe sunt diferențele și rănile trecutului. Numai harul lui Dumnezeu o poate realiza, prin noi Rusalii și de la el trebuie să o cerem, căci nimic nu este imposibil pentru Dumnezeu! Amin. 28 mai 2006 Pr. Cristinel Fodor [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 7-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |