|
Anul B Fap 10,25-26.34-35.44-48; Ps 97; 1In 4,7-10; In 15,9-17 Iubiți frați și surori, dragi ascultători, Sfânta Liturghie din duminica a 6-a a Paștelui este pătrunsă de puterea și farmecul unui cuvânt pe care l-am auzit de multe ori, în alte împrejurări, în afara bisericii, dar poate că în biserică niciodată nu revine atât de des ca în rugăciunile, în lecturile sfinte și în cântările de astăzi. Este vorba de cuvântul "iubire". Pentru cei care sunt familiarizați cu Sfânta Scriptură, el evocă în mod spontan ultimele clipe din viața pământească a lui Isus care, aflându-se cu ucenicii săi în sala Cinei de Taină, pentru ultima dată, le lasă drept testament porunca iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. Există multe interpretări și comentarii ale iubirii: în filozofie, în teologie, în artă, în politică, înainte și în timpul creștinismului. Dacă ne referim la lumea creștină, iubirea despre care ne vorbește evanghelia de astăzi a fost interpretată deja în zorii Bisericii: sfântul Ioan, apostolul, scrie prima sa scrisoare și, pe urmele lui, mulțime de Părinți ai Bisericii - Origene, sfântul Augustin, sfântul Ioan Cassian, sfântul Ioan Crisostom și alții - au subliniat importanța acestui cuvânt în viața creștinului și a comunității creștine, până la papa Benedict al XVI-lea, care dedică prima sa scrisoare enciclică lui "Dumnezeu iubire". Lucrul acesta dă de gândit și de aceea ne întrebăm: oare iubirea la care se referă Isus în cuvântul de rămas bun de la ultima cină este la fel cu iubirea pe care o cunoaștem și o trăim noi? Înainte de a răspunde, constatăm că în Biserică, deci într-un context religios, este greu să vorbești despre iubire, deși cuvântul este foarte răspândit și folosit cu insistență. Dificultatea provine din faptul că termenul "iubire" este important și, în același timp, confuz. Își schimbă sensul în funcție de lucrul la care se referă. Pot să-l folosesc pentru a spune lucruri sublime și cerești, dar și pentru a indica lucruri rușinoase și păcătoase. Se încearcă uneori să fie înlocuit cu alte cuvinte, și anume "dragoste", "caritate", "milostivire", "îndurare", "milă", dar și acestea nu se mai bucură de transparență și claritate, pentru că s-a făcut abuz de conținutul lor și au fost folosite în scopuri josnice. Prin urmare, dacă utilizăm acest cuvânt fără să-i precizăm sensul riscăm să transmitem o idee falsă despre iubirea creștină. În sensul acesta, are dreptate episcopul brazilian Helder Camara, care zicea: "Dacă dau ceva de pomană săracilor, ei îmi spun că sunt un sfânt, dacă îi întreb de ce le este foame, atunci mă acuză că aș fi comunist". Din evanghelia de la această sfântă Liturghie, înțelegem că iubirea creștină are mai multe calități. Mai întâi, iubirea este divină, teologală, în sensul că provine de la Dumnezeu. Isus ne descrie astăzi lanțul genealogic al iubirii care pornește de la Tatăl, are în Fiul al doilea inel și continuă cu mii de inele, care sunt credincioșii în Cristos. Prin această imagine înțelegem că iubirea este dar, scânteie aprinsă în inima fiecărui om, sămânță sădită în pământul vieții. Dacă peste această scânteie aruncăm cenușă și praf, ea se stinge; dacă sămânța este sufocată de pietre și spini, nu reușește să încolțească. De aceea, Isus ne spune de mai multe ori că trebuie să fim fideli, statornici, "să rămânem", "să locuim" în lumina iubirii divine. Apoi, iubirea este reciprocă, dialogală, în sensul că se dă și se primește, este ca un drum cu două sensuri de mers și ilustrează legătura omului cu semenii lui. Prima calitate se referă la legătura omului cu Dumnezeu, a doua la legătura omului cu aproapele. Această iubire izvorăște și din inima omului, dar nu este o experiență spontană, sentimentală, de aceea Isus dă omului porunca iubirii. Într-adevăr, iubirea este o lucrare serioasă, obositoare, zilnică; iubirea este dăruire și fidelitate, înțelegere și generozitate, știe ce înseamnă îndoiala și amărăciunea. Nu seamănă mereu cu grădina înflorită a celor îndrăgostiți, ci de cele mai multe ori ea seamănă cu o călătorie printr-un pustiu presărat din loc în loc cu oaze înverzite. Iubirea creștină mai are o calitate și anume, ea este totală sau absolută, potrivit programului pe care îl formulează Isus: "Să vă iubiți unii pe alții așa cum eu v-am iubit pe voi". În consecință, acela care iubește o persoană este gata să renunțe nu doar la bunurile sale, ci chiar la însăși viața sa. În Vechiul Testament (Lev 19,18), israelitul era invitat să-l iubească pe aproapele lui ca pe sine însuși. Această poruncă a fost preluată și de Isus (Mt 18, 16-22), dar în cazul de față Isus îi invită pe ucenicii lui să facă un salt: iubirea lor trebuie să fie infinită, perfectă, supremă, asemenea iubirii lui Isus, care îi sfătuiește: "Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru ceresc desăvârșit este" sau "Fiți milostivi precum Tatăl vostru ceresc milostiv este". Altă calitate a iubirii creștine pune în evidență faptul că ea conține o notă de intimitate, de familie. Există mulți creștini care trăiesc cu mentalitate de sclavi, îl simt pe Dumnezeu ca pe un stăpân aspru, rece, distant, gata mereu să pedepsească. Isus ne descoperă o altă față a lui Dumnezeu, care are ceva în comun cu atmosfera de prietenie și de familie. "Nu vă mai numesc sclavi, ci v-am numit prieteni". Servitutea este caracterizată de ignoranță și frică ("servitorul nu știe ceea ce face stăpânul său"), prietenia deschide drumul mărturisirii și încredințării secretelor, iar Isus a venit tocmai să ne comunice ceea ce el știa din intimitatea pe care o avea cu Tatăl său: "Nimeni nu-l cunoaște pe Tatăl decât Fiul și acela căruia Fiul vrea să-i descopere" (Mt 11,27). În sfârșit, iubirea creștină este misionară. Cristos ne-a uns, ne-a zidit, ne-a consacrat pe noi în iubire ca "să mergem și să aducem roade și roade care să rămână". Iubirea nu este o realitate care trebuie zăvorâtă în interiorul inimii, într-un sens devoțional deviat. Iubirea este un ferment care trebuie introdus în aluatul istoriei și al omenirii. Iubirea ne scoate din coaja dură a egoismului și ne introduce în lume, pentru a șterge lacrimile celor care plâng, pentru a asculta suspinul celui sărac, pentru a întinde mâna celui care stă pe marginea drumului, pentru a fi lumină orbilor și așa mai departe. În felul acesta iubirea devine caritate eficientă, devine vestire a evangheliei mântuirii. Iubiți frați și surori, la sfârșitul drumului său pământesc, Isus ne-a lăsat acest testament prețios. Chiar dacă sensurile sunt mai multe, el repetă cu insistență acest cuvânt unic prin puterea și frumusețea lui: "Iubiți!", "iubiți-vă unii pe alții!" Da, iubirea măsoară și modelează viața noastră creștină. Spunea André Frossard, un scriitor catolic francez, care în tinerețe fusese un ateu neliniștit: "Dintre toate lucrurile omenești, numai iubirea nu are nevoie de explicații. Îndrăgostiții care dau explicații ori se explică sunt pe punctul de a se despărți". Știm că, din păcate, există creștini care se află în această situație; ei cer "explicații" nu doar de la părinți, frați și surori, de la prieteni și vecini, ci chiar de la Dumnezeu. Probabil că ei nu-și dau seama că sunt pe punctul de a se despărți de Dumnezeu și de Biserică. Cum am putea să-i ajutăm? Prin iubire, desigur, trăind în concret iubirea despre care ne vorbește Isus. Însă, dacă mărturia noastră este refuzată, lucru care se poate întâmpla, să-i îndemnăm pe acești frați să privească la dovada măiastră pe care ne-o dau sfinții din Biserica Occidentului și Orientului: viața lor sfântă argumentează faptul că iubirea despre care ne vorbește Isus - "să vă iubiți unii pe alții așa cum eu v-am iubit pe voi" - este fezabilă, posibilă, realizabilă. Așa este preasfânta Fecioara Maria pe care Biserica Catolică o cinstește într-un chip deosebit în luna mai, așa sunt sfinții Constantin și Elena pe care îi sărbătorim astăzi împreună cu frații din Biserica Ortodoxă, toți sfinții apostoli și evangheliști, zecile de mii de martiri și mărturisitori, cunoscuți și mai puțin cunoscuți. Toți aceștia afirmă un lucru extraordinar și anume, că iubirea revelată de Isus poate fi trăită în viața obișnuită a omului. Dar, pentru a avea mai mult curaj în mărturisirea iubirii creștine, să ne întoarcem iarăși la Sfânta Scriptură și să mai ascultăm o dată cuvântul sfântului Ioan: "Fiii mei să nu iubim doar cu vorba sau cu limba, ci cu faptele și în adevăr" (1In 3,18). Cristos a înviat! 21 mai 2006 Pr. Wilhelm Dancă [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 6-a a Pastelui: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |