|
Anul B Ier 31,31-34; Ps 50; Evr 5,7-9; In 12,20-33 Iubiți credincioși, dragi ascultători, Ne mai despart doar două săptămâni de marea sărbătoare a Paștelui, iar duminica de astăzi, a cincea din Postul Mare, se mai numește, conform tradiției, Duminica Patimilor. Postul Mare este, prin excelență, un timp al cunoașterii mai profunde a lui Isus Cristos, dar în aceste zile cunoașterea noastră progresează din ce în ce mai mult privind spre suferințele sale. Fragmentul din evanghelie, pe care tocmai l-am ascultat acum, când grecii îl caută pe Domnul, ni-l prezintă pe Isus în perioada dintre Florii și Joia Sfântă. Pentru a înțelege mai bine această căutare a grecilor, a străinilor, trebuie să spunem că la Ierusalim, de sărbătoarea Paștelui, mai bine zis în cele șapte zile ale Paștelui, venea lume de peste tot în pelerinaj. Paștele este una dintre cele trei mari sărbători de pelerinaj ale evreilor. Toți evreii care puteau, desigur, urcau la Ierusalim cântând, rugându-se și intonând psalmi. Așa ați observat și în Duminica Floriilor când Isus a fost primit în Ierusalim cu cântări și psalmi. Erau tocmai psalmii de preamărire prin care, pe parcursul mai multor zile, se înainta spre Ierusalim. Așadar, vedem aici o mulțime de lume, adunată de peste tot, din toate provinciile evreiești și chiar din diaspora. Așa se explică și prezența grecilor veniți de departe. În acest vacarm, în această mulțime de oameni, observăm diferite atitudini față de Isus: unii îl aclamă, alții îl ascultă cu atenție, alții caută să-l omoare, alții sunt curioși să-l cunoască. Așa se face că niște oameni, care auziseră ceva despre Isus, îl opresc pe un ucenic al lui Isus, pe Filip, și îi pun o întrebare sau, mai bine zis, o rugăminte: "Domnule, am vrea să-l vedem și noi pe Isus!" Au auzit ceva despre Isus, probabil, au auzit despre minunile săvârșite și aveau această curiozitate de a-l vedea în realitate pe Isus. E interesant: oare de ce acești străini greci nu abordează niște evrei obișnuiți sau niște farisei. Cu ce i-a impresionat Filip, ce au văzut deosebit la Andrei, de le cer această favoare: "Domnule, am vrea să-l vedem pe Isus"? Probabil, ucenicii lui Isus și-au însușit un comportament mult mai blând, care se putea observa de pe chipul lor, au învățat de la el să fie mai prietenoși. Așa se face că grecii îl abordează pe Filip. Această simplă, dar frumoasă întrebare, cred că se perpetuează pe pământ de două mii de ani. Oameni din toate timpurile și-au pus sau au pus altora întrebarea: "Domnule, am vrea să-l vedem și noi pe Isus!" Filip îi conduce spre Andrei, un apostol mai apropiat de Isus, iar Andrei îi prezintă lui Isus. Aici are un dialog scurt, interesant și simplu. Isus spune doar atât: "Tată, acum preamărește-l pe Fiul tău". Întâlnim aici un cuvânt cheie și deosebit de important: a preamări, adică a glorifica. E vorba de cuvântul preamărire, glorie, care, în limbajul nostru modern, înseamnă prestigiu, onoare. Însă în limbajul biblic, gloria lui Dumnezeu înseamnă cunoașterea lui Dumnezeu. Așa se face că în pustiu, în timpul lui Moise, Dumnezeu este glorificat în rugul aprins, Dumnezeu este glorificat în cunoașterea progresivă a poporului evreu. Așa se face că Isus folosește același cuvânt: "Tată, preamărește-l, dă glorie Fiului tău!" Acești oameni străini, grecii, care au această dorință frumoasă de a-l cunoaște pe Isus, de fapt, îl preamăresc pe Isus Cristos. Ce interesant! Această căutare, "vrem să-l cunoaștem pe Isus, vrem să-l vedem și noi", există în inima omului, în felul de a fi al omului. Și orice om, care are o conștiință corectă, sinceră, clară, totdeauna va fi în căutarea lui Dumnezeu, va fi în căutarea lui Isus Cristos. Sfântul Augustin, care a avut o viață foarte zbuciumată, trăind mult timp departe de Dumnezeu, spune că a fost permanent într-o căutare a lui Dumnezeu. La un moment dat a găsit și el un Filip în persoana sfântului Ambrozie. De două mii de ani avem pe fața pământului oameni care pun aceeași întrebare misionarilor: "Arătați-ni-l și nouă pe Isus!", iar misionarii, alți Filipi, alți Andrei ai tuturor timpurilor, îi conduc pe oameni la Isus. Pe de altă parte, noi, în fața acestor căutări, am putea fi, cu siguranță, întrebați pe stradă, de către vecini, de cei de lângă noi: "Ai putea să ni-l arăți pe Isus în care crezi tu?" Putem primi oricând această întrebare. Suntem noi un fel de Filip, cu o față blândă, cu o viață cu adevărat creștinească, pentru a-i putea conduce pe oameni către Isus? La un moment dat, un mare gânditor și politician, Mahatma Ghandi, a făcut o afirmație interesantă, dar dureroasă pentru mulți creștini, poate și pentru noi: "Mie îmi place evanghelia, mie îmi place învățătura creștină, dar nu-mi plac creștinii pe care-i întâlnesc". De ce oare? Mahatma Ghandi, probabil, nu a găsit atunci, printre contemporanii săi, un om care să-i spună clar, prin viața sa, prin comportarea sa, prin felul său de a fi: "Hai cu mine să te duc la Isus, hai să ți-l arăt pe Isus în care cred eu". Evanghelia de astăzi ne mai propune ceva. Foarte mulți oameni sunt triști când aud de moarte, când întâlnesc moartea în viața lor. Or, Isus Cristos ne dă astăzi o speranță. El se află doar cu câteva zile înainte de a muri, înainte de Vinerea Mare, și ne dă această pildă: "Dacă bobul de grâu, aruncat în pământ, nu moare, el rămâne singur. Dar dacă moare, aduce rod mult". În aceste zile de primăvară, în care se fac însămânțări, puteți urmări: vedeți dumneavoastră vreun agricultor trist, deși aruncă în pământ cele mai frumoase din semințele sale pentru a putrezi în țărână?! Le aruncă cu tristețe? Nu. Le aruncă cu durere? Nu. Le aruncă cu speranță, știind că acel bob din țărână va muri, dar la toamnă va da un rod bogat. Iată cum Isus Cristos ne dă speranța că, deși vom muri, moartea conduce spre înviere. El însuși știa că după Vinerea Mare vine Duminica Învierii. Îndrăznesc să spun că aceste zile, care ne mai despart de Paști, sunt zile pline de durere, văzând suferințele Domnului, dar sunt și zile de speranță, știind că, după toate acestea, vin zilele învierii. Ne convingem că după moarte vine viața, după un Post Mare, în care medităm suferințele Domnului, vine și marea înviere. În concluzie spunem că aceste două aspecte: a conduce spre Cristos și speranța sunt cele două coordonate ale duminicii de azi. Azi avem în Biserică un mare aniversar: se împlinește un an de când un Filip al zilelor noastre s-a îndreptat spre Domnul. Ne amintim de un mare om care a condus, cu siguranță, mii și mii de oameni către Cristos: este vorba de Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea. A fost un Filip adevărat, a cutreierat tot pământul pentru a-l face cunoscut pe Cristos și învățătura sa. Forța interioară a Sfântului Părinte, pe care a demonstrat-o în ultimele zile ale vieții sale, sub semnul bolii, al durerii, chiar și al imposibilității de a se mișca, a fost o învățătură spirituală pentru oamenii de azi. Îndeosebi, ultima fază a vieții sale, chiar dacă a fost una mută, a fost o predică elocventă pentru toți. Calvarul fizic al papei a culminat cu imposibilitatea de a articula cuvinte, dramă infinită pentru un orator atât de înzestrat cum a fost papa Ioan Paul al II-lea. "Îmi ofer suferințele pentru a se împlini astfel voia Domnului, astfel încât cuvântul său să umble printre oameni", afirma Karol Wojtyla, asemenea sfântului apostol Paul, care găsea în slăbiciunea trupului său prilej de a participa la pătimirile Mântuitorului. Mărturie a aprecierii, de care s-a bucurat ilustrul papă, au stat, cu siguranță, doliul planetar purtat cu ocazia morții sale, precum și oceanul de prezențe umane cu ocazia funeraliilor: nu doar creștini, ci și atei, agnostici, musulmani, budiști. Iubirea credincioșilor reprezintă omagiul adus papei, care a reușit nu numai să-l mărturisească pe Cristos în toate colțurile lumii, ci și să deschidă noi perspective de dialog interreligios și ecumenic. În legătură cu impactul vieții sale asupra mulțimilor, rămâne mișcătoare mărturia Mons. Angelo Comastri, vicar general al Sfântului Părinte în Vatican: "În oceanul mulțimii care aștepta să adreseze ultimul salut trupului neînsuflețit, un tânăr de vreo 20-25 de ani îmi face semn să mă apropii. Insistența sa nu-mi îngăduie refuzul. Dezvelindu-și brațul drept până la umăr, îmi arată semnele, mutilările lăsate de uzul repetat al seringilor și-mi spune plângând: "Eu sunt un om bătrân, în timp ce acest bătrân era tânăr! Nu vă cer să mă lăsați să mă apropii de el. Vă rog numai să-i sărutați picioarele în numele meu. Este gestul meu de recunoștință!" "Este de la sine înțeles - continuă înaltul prelat - că am îndeplinit misiunea încredințată mie de tânărul necunoscut. I-am sărutat picioarele papei și i-am mulțumit". Dar ce cuvinte pot cuprinde bogăția semnificațiilor vieții și pontificatului acestui ilustru mărturisitor al sfintei evanghelii pe cărările zgomotoase ale lumii? Poate doar mesajul de început și de sfârșit al misiunii sale apostolice: "Nu vă fie teamă! Deschideți larg porțile lui Cristos!" 2 aprilie 2006 Pr. Iosif Dorcu
Alte predici pentru Duminica a 5-a din Postul Mare: Anul B [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |