Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul B
Duminica a 4-a din Postul Mare

2Cr 36,14-16.19-23; Ps 136; Ef 2,4-10; In 3,14-21

Dragi ascultători, iubiți credincioși,

Această duminică, a IV-a din postul Paștelui, este numită în ritul roman și Duminica Laetare, de la cuvântul latin cu care începe antifonul intrării la sfânta Liturghie și care înseamnă: "Bucură-te", "Veselește-te". Este un termen luat, de fapt, din profetul Isaia și prin care Biserica ne îndeamnă și pe noi, acum la mijlocul Postului Mare spunându-ne: "Bucură-te, Ierusalime, adunați-vă, toți cei care-l iubiți; bucurați-vă și veseliți-vă, cei care ați fost întristați, ca să tresăltați și să vă îndestulați de belșugul mângâierilor sale" (cf. Is 66,10-11). Așadar, bucurați-vă, iarăși vă zic: bucurați-vă!

Într-un chip deosebit pentru noi, care am ascultat lecturile sfinte la această sfântă Liturghie preluată și transmisă de Radio Iași, este un motiv de bucurie și de preamărire a lui Dumnezeu pentru darurile sale, mai ales pentru darul vieții, al iubirii Părintelui ceresc, al mântuirii aduse de Cristos și al comuniunii cu cei care ne ascultă.

Tot ceea ce ne-a oferit și ne oferă Dumnezeu se explică tocmai prin faptul că "el este Stăpânul și iubitorul vieții" (Înț 11,26), că el este cel care dă putere celui slab, înalță pe cel căzut, îl învie pe cel mort. Textele proclamate astăzi vorbesc despre noi și despre Dumnezeu, despre greșelile noastre și despre fidelitatea sa, despre noi, cei păcătoși, și despre "Dumnezeu, cel bogat în îndurare" (Ef 2,4). Atitudinea lui Dumnezeu față de poporul ales continuă și astăzi cu noi, noul popor al lui Dumnezeu.

Răsună încă o dată afirmația prezentată de evanghelistul Ioan, concisă, pregnantă și solemnă: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut; oricine crede în el are viața veșnică" (In 3,16). Sunt de fapt cuvintele lui Isus, care îi îndreaptă atenția lui Nicodim spre șarpele înălțat de Moise în pustiu, spre salvarea celor mușcați și amenințați de veninul șerpilor; simbolul crucii mântuitoare pe care este înălțat Fiul Omului, pentru ca toți cei împovărați de păcate să fie vindecați și salvați.

Că aceste cuvinte proclamate de Isus sunt adevărate, că Tatăl l-a uns și l-a trimis în lume pentru o misiune mântuitoare, că el a venit nu spre osândirea lumii, ci ca lumea să fie mântuită prin el, toate acestea reprezintă un adevăr de o evidență clară în Noul Testament. Este de ajuns să ne reamintim parabolele milostivirii povestite de însuși Isus: drahma pierdută - una din zece, oaia pierdută - una dintr-o sută, fiul risipitor - unul din doi. "Zic vouă - conclude Isus - va fi în cer mai multă bucurie pentru un păcătos care se convertește, decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care nu au nevoie de pocăință" (Lc 15,10).

La parabolele îndurării se adaugă faptele de bunătate și de milă ale lui Isus: femeia păcătoasă, purificată și învrednicită a se număra în seria primelor femei, cărora li s-a arătat Isus cel înviat din morți, iertarea acordată de Isus lui Petru care s-a lepădat de el de trei ori și pe care Isus avea să zidească Biserica sa, primirea tâlharului din dreapta crucii, în împărăția sa: "Astăzi vei fi cu mine în rai" și rugăciunea de iertare pentru toți cei păcătoși: "Tată, iartă-i că nu știu ce fac".

Marele post de 40 de zile, în mijlocul căruia ne aflăm, rămâne pentru noi timpul prielnic al înțelegerii marelui dar al mântuirii, al iertării și mai ales al descoperirii rostului și rodului binecuvântat al crucii.

1. A înțelege iubirea lui Dumnezeu

Istoria iubirii lui Dumnezeu față de oameni și misterul crucii Mântuitorului sunt prezentate în lecturile de astăzi.

Domnul l-a inspirat pe Cirus, regele perșilor, să dea voie să se construiască un lăcaș în Ierusalim. "Toți cei care fac parte din poporul lui - erau invitați - să se ducă acolo și Domnul Dumnezeu să fie cu ei", conform primei lecturi.

A doua lectură ne spune: "Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru dragostea cu care ne-a iubit, pe noi care eram morți din cauza păcatelor noastre, ne-a readus la viață împreună cu Cristos" (Ef 2,4).

Dumnezeu nu obosește să iubească, în ciuda răutății oamenilor. Când omul se îndepărtează de el, Dumnezeu continuă să aibă răbdare, să-l caute. Am auzit în prima lectură: "Domnul Dumnezeul părinților lor a dat mereu trimișilor săi însărcinarea de a le atrage atenția, căci voia să cruțe poporul și lăcașul său" și în evanghelie este subliniat faptul că Dumnezeu l-a oferit pe propriul său Fiu, ca să-i răscumpere pe oameni cu toate păcatele și greșelile lor.

Omul se încăpățânează să păcătuiască, Dumnezeu se încăpățânează să iubească; omul devine surd la chemările continue ale lui Dumnezeu, iar el le înmulțește mereu. În loc să obosească, să-și retragă iubirea, o mărește, până la jertfa supremă a Fiului său.

Nimeni nu ne-a făcut un dar atât de mare. Iată cât de importanți suntem pentru Dumnezeu. În zilele noastre mulți sunt înclinați spre un fel de pesimism: "Lumea întreagă e putredă... nu mai e nimic de făcut...".

Și Dumnezeu vede toate aceste lucruri! Și totuși el iubește această lume, nu se resemnează în fața răutății ei. El vrea să o salveze.

"El l-a dat pe unicul său Fiu...", spune evanghelia. Cuvintele acestea ne readuc în minte un text din Vechiul Testament. În gândirea israeliților era amintită figura și exemplul unui alt "fiu unic", iubit cu multă tandrețe de tatăl său, tată, care deși era plin de dragoste pentru el, a consimțit - în mod misterios - să-l "sacrifice", să-l "dăruiască": este vorba de istoria lui Abraham și a fiului său Isaac, prezentată de Cartea Genezei în capitolul 22 (cf. Gen 22,2-16).

Iubirea lui Dumnezeu pentru oameni, care-l va face să-l dea la moarte pe "unicul său Fiu", este exprimată în evanghelii și este prezentată de crucea pe care el i-a oferit-o Fiului său, iar el, Isus, a îmbrățișat-o și a ales-o pentru a ne arăta planul și iubirea părintelui său veșnic.

Este timpul Postului Mare. Ne apropiem de sărbătoarea Învierii Domnului și suntem invitați să privim și să medităm la crucea pe care a murit Cristos, ca să putem înțelege și mai bine această iubire nemărginită a lui Dumnezeu.

2. A privi crucea

Evanghelia de astăzi, începe prin invitația de "a privi", de "a ridica ochii" spre o imagine. Sfântul Ioan face apel la un eveniment din Vechiul Testament. În timpul celor 40 de ani de drum parcurs în pustiu, evreii au fost atacați de șerpi veninoși (cf. Num 21,6-9). Moise a făcut un șarpe de bronz, care, ridicat pe un stâlp, vindeca. Imagine, pe care medicii de astăzi continuă să o aibă ca emblemă, care să le fie imbold în munca lor de vindecare a oamenilor.

"Acela care își va îndrepta privirea spre acest semn, va fi salvat, nu de lucrul la care s-a uitat, ci de tine, Doamne!" spune Cartea Înțelepciunii (Înț 16,7).

Cu alte cuvinte, privirea spre imagine este un semn al credinței care pune în evidență, printr-un gest concret, că omul "se întoarce", se îndreaptă spre Dumnezeu.

Sfântul Ioan ne invită să privim crucea. Noi creștinii, în această perioadă a postului deseori suntem chemați să participăm la suferințele lui Cristos, prin celebrarea Căii sfintei cruci. Trebuie să îndrăznim să ne uităm la "răstignit", la acela care e "înălțat" în fața ochilor noștri.

Ioan nu a putut să uite niciodată acea zi, nici acel eveniment, cu care noi ne-am obișnuit atât de mult. Dintre cei 12 apostoli, Ioan era singurul care s-a aflat acolo, în acea vineri după-amiază, la picioarele crucii. De atunci, timp de peste 70 de ani, până va scrie evanghelia, el va medita acea "imagine", iar ceea ce ne spune este rodul meditațiilor sale, îndelungi și profunde.

Pentru Ioan, "crucea" și "Paștele" sunt același mister, pe care el îl exprima prin acest cuvânt, în dublu înțeles: "Isus a fost înălțat de la pământ". Răstignit, egal înălțat. Pentru Ioan, înălțarea la cer începe în Vinerea Sfântă.

Și noi trebuie să ne ridicăm ochii spre acela care este "înălțat" între cer și pământ și să ne rugăm. Această moarte, primită de bunăvoie, este și rămâne pentru totdeauna "culmea iubirii": culmea iubirii Fiului pentru Tatăl său și culmea iubirii lui Cristos pentru frații săi păcătoși. Crucea de lemn pe care sângerează trupul unui om torturat, este "o culme a durerii și a morții", dar este și o culme a revelației divine. Trebuie să privim această imagine cu ochii bine deschiși. Dar trebuie, de asemenea, să închidem ochii ca să "vedem" ceea ce nu e vizibil și pentru care aceste fapte constituie "un semn": dragostea nespus de mare care arde în inima acestui om, Isus. "Nu este mai mare dragoste decât să-și dea cineva viața pentru prietenii săi" (In 16,13). Dar dragostea cea mare care îl consumă pe omul Isus, ea însăși este "semnul" unei alte iubiri, nespus de mari, aceea a Tatălui care atât de mult a iubit lumea încât l-a dat pe Fiul său (cf. In 3,16).

Iată pentru ce artiștii au voit deseori să-l reprezinte pe Isus răstignit într-un fel de "glorie". Brațele și trupul său, departe de a fi reprezentate ca fiind crispate de durerea chinurilor, sunt simple, simbolice, cu forme distinse și impresionante. Brațele iau poziția de rugăciune și de oferire a preotului la altar, poziția mâinilor întinse spre a spune "Tatăl nostru".

E un aer nou, un suflu de speranță, un parfum pe care Cristos ni le oferă de pe crucea sa. Sfântul Ioan Damaschinul spunea: "Crucea lui Isus Cristos este cheia paradisului". Ea este puntea care ne face să trecem peste prăpastia creată de păcat între cer și pământ, ea este scara care ne ajută să urcăm până la cer.

Atunci când ne aflăm în dificultate, când boala ne mușcă, atunci când totul pare că se năruie în jurul nostru, să-l privim pe cel răstignit, înălțat pe un stâlp ca șarpele lui Moise. Așa cum evreii care priveau șarpele erau vindecați, își găseau salvarea, la fel și noi, agățându-te de crucea lui Cristos, vom înțelege ce trebuie să facem, ce trebuie să spunem și de ce avem nevoie. Și noi putem extrage din cruce putere pentru a merge mai departe.

Mulți nu o vor înțelege niciodată: dar din coasta lui Cristos mort a ieșit împreună sânge și apă, care spală vinovățiile noastre, greșelile noastre și ne face noi, renăscuți, ne vindecă și ne transformă. Prin cruce și Calvar, Isus ne poartă la înviere și înălțare.

Să primim o asemenea iubire și să devenim demni de ea. Sfântul Părinte papa Paul al VI-lea spunea: "Omul poate deveni bun, chiar dacă e plin de răutate și căzut. La școala evangheliei și prin terapia harului, poate fi vindecat".

În timpul vacanțelor, un om a ieșit la plimbare într-o pădure care se întindea la marginea localității în care se găsea, pentru odihnă. A mers timp de o oră și s-a rătăcit. A încercat o bucată de vreme să caute cărarea pentru a se întoarce în sat, a luat la rând toate cărările, dar niciuna nu ducea în afara pădurii. Pe neașteptate, s-a întâlnit cu o altă persoană care ca și el se plimba prin pădure și a exclamat: "Slavă Domnului, mai este o altă ființă umană pe aici. Ai putea să-mi arăți calea de întoarcere din această pădure?" Celălalt îi răspunse: "Din păcate nu, pentru că și eu m-am rătăcit. Dar este un mod pentru a ne ajuta unul pe altul, și anume să spunem care cărări le-am încercat deja fără niciun rezultat. Aceasta ne va ajuta să găsim calea care ne va conduce în afara pădurii".

Calea care ne conduce la lumina Paștelui e crucea lui Cristos și iubirea pe care Dumnezeu ne-o arată. Să ne bucurăm de milostivirea pe care Dumnezeu ne-o dăruiește în Isus și să participăm, atunci când Dumnezeu ne-o cere, la crucea lui Cristos. "Cu cât îmbrățișăm mai mult crucea, cu atât îl strângem în brațe mai strâns pe Isus care atârnă pe ea, cu atât mai mult ne realizăm pe pământ ca adevărați creștini și oameni de valoare" (Charles de Foucauld).

În cimitirul orașului francez Saint Malo de pe coasta Atlanticului, pe mormântul scriitorului Francois-Réné de Chateaubriand nu este scris numele, nici data, nici vreo altă inscripție, nimic. Se înalță doar o cruce. A fost voința autorului celebrei cărți Geniul creștinismului care ceruse aceasta primarului orașului într-o scrisoare din 1831 explicând: "Crucea va spune tuturor că omul care se odihnește la picioarele ei a fost un supus al lui Cristos: acest lucru va fi de ajuns pentru amintirea mea".

Acest fapt este mărturia credinței profunde că drumul vieții creștine este luminat de marele adevăr exprimat de sfântul Ioan în evanghelia acestei duminici, într-o formulă concisă, pregnantă și solemnă: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul născut; oricine crede în el are viață veșnică" (In 3,16).

Iar crucea este măsura iubirii lui Dumnezeu pentru noi și în același timp tronul de slavă al Fiului Omului înălțat pentru totdeauna în istoria omenirii. Amin.

26 martie 2006

Ep. Petru Gherghel
458 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 4-a din Postul Mare:

Anul B
22 martie 2009 - Pr. Iulian-Eugen Kropp
18 martie 2012 - Pr. Laurențiu Dăncuță
15 martie 2015 - Pr. Emilian Cătălin, OFMConv.
11 martie 2018 - Pr. Cristian Diac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat