|
Anul A Prov 31,10-13.19-20.30-31; Ps 127; 1Tes 5,1-6; Mt 25,13-30 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Din punct de vedere liturgic, creștinii catolici încep astăzi penultima săptămână din anul bisericesc. Lecturile proclamate la Sfânta Liturghie în aceste duminici, urmăresc să ne pregătească pe noi, creștinii - indiferent dacă suntem preoți sau credincioși laici, că ne aflăm aici în catedrală sau lângă aparatul de radio - pentru a doua venire a lui Isus, pentru întâlnirea cu cel care va face lumină în viețile noastre, care va proclama de pe acoperișuri tot ce acum facem în taină, pentru întâlnirea cu cel care va face dreptate. Duminica trecută, evanghelia ne-a invitat să fim mereu pregătiți, cu candela aprinsă, având uleiul credinței, speranței și al iubirii, care să ardă în candela vieții noastre. Duminica aceasta, evanghelia așază în fața noastră o parabolă deosebit de frumoasă: parabola talanților. Înțelegem din ea că Dumnezeu vrea să fim responsabili de harurile pe care le-am primit și de bunurile încredințate nouă. Ce am făcut cu talanții primiți? Parabola vorbește despre un împărat care pleacă într-o călătorie, dar se va întoarce. E o referință evidentă la Isus, care va pleca la Tatăl și se va întoarce în slavă, așa cum a promis. El încredințează oamenilor bunurile sale, pentru a le administra cum pot face mai bine, fiecăruia după propria putere. Unitatea de măsură a darurilor primite este talantul. În timpul lui Isus, acesta era o unitate de măsură destinată pentru stabilirea greutății în sistemul economic, bazat pe schimbul de mărfuri. Era folosit mai ales pentru metale prețioase. La nivel monetar, talantul echivala pe timpul lui Isus cu circa 6000 de drahme sau de dinari, iar plata unui lucrător pentru o zi de muncă era de un dinar. Așadar, un talant echivala, aproximativ, cu 20 de ani de muncă, cu o valoare enormă. Se subliniază astfel valoarea imensă a darului pe care stăpânul îl face slujitorului. Observăm că acești talanți aparțin unui stăpân, iar acest stăpân nu e altul decât Dumnezeu. A lui este inițiativa de a oferi aceste comori. Meritul e al lui, nu al omului. Dumnezeu intră în viața omului cu darurile sale. Darurile acestea cer o colaborare din partea omului. Talantul nu e o perlă de păstrat într-un cufăr, ci o perlă ce trebuie valorificată, o sămânță ce trebuie să încolțească și să aducă rod. Putem înțelege cu ușurință că talanții încredințați de stăpân servitorilor săi simbolizează bogățiile spirituale lăsate de Isus Bisericii. Celui care nu a fructificat talantul primit, bogățiile acestea spirituale, așadar, sacramentele, Sfânta Scriptură, asumându-și riscuri, Dumnezeu îi ia totul. Servitorii care au primit pentru administrare bunurile stăpânului sunt toți cei care în Biserică au îndatorirea de a folosi darul primit pentru a se sluji unii pe alții. Nu toți în Biserică primesc aceleași daruri, pentru că nu toți au în ea aceleași sarcini și responsabilități, dar egală trebuie să fie truda, angajarea de a folosi în serviciul altora darurile primite. Va fi judecată de Dumnezeu orice formă de trândăvie, de dezangajare, de indiferență. Și aceasta este învățătura parabolei: cât timp stăpânul este plecat departe de casă, se pot întâmpla multe în mintea unui slujitor imatur. Când un creștin începe să considere că tăcerea lui Dumnezeu înseamnă absența sa, primul lucru care i se poate întâmpla este delăsarea, încetinirea oricărei sârguințe în trăirea credinței. Îndată ce se petrece delăsarea în trăirea credinței, se instaurează în suflet o răceală, iar creștinul începe să-și schimbe imaginea despre Dumnezeu. Ceea ce nu era previzibil în parabolă este noua destinație a talantului rău administrat: "Luați de la el talantul și dați-l celui care are zece talanți!". Cine a știut să administreze bine cinci talanți, făcându-i să devină zece, va ști să administreze bine și unsprezece. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Sunt trei gânduri, speciale, ce reies din această pagină din evanghelie, pe care aș dori să le așez acolo, pe colțul inimii dumneavoastră, pentru a vă umple inima de bucurie, pentru a vă mângâia și pentru a vă încuraja în săptămâna aceasta spre a fi creștini mai buni, mai frumoși. Primul gând este că iubirea e o forță, care te face capabil de sacrificii, de riscuri, de dăruire. Cine face lucrurile din frică, de frică va muri. Stăpânul din evanghelie nu are sclavi, ci servitori, căci sclavul nu-și iubește stăpânul, ci servitorul. Servitorul se implică în viața stăpânului. Omul care a primit un singur talant, a experimentat frica de stăpân și a ascuns talantul în pământ. O teamă ciudată că ar putea pierde totul, face ca talantul său să rămână steril. Frica falsifică, denaturează cunoașterea și închide omul în găoacea sa. Un copil care învață doar din frică, va uita repede cunoștințele acumulate. Un elev, un student, care stă din frică la cursuri, cu greu va prinde drag de acea disciplină. Un tată care a devenit dictator în familie, trezește frică, nu respect și iubire în inimile celorlalți. Frica ucide, în loc să dea viață. Însă, un om care acționează din iubire, devine capabil să-și asume riscuri, pierderi, ca să rămână cu cel pe care îl iubește. Un tânăr îndrăgostit își asumă riscuri doar pentru a se întâlni cu persoana pe care o iubește. Un creștin care îl iubește pe Isus își asumă riscul de a fi neînțeles de ceilalți. Mă gândesc la acești tineri frumoși care astăzi animă atât de minunat Sfânta Liturghie, cântând, și fac asta de atâtea ori, riscă să fie neînțeleși de colegii de școală, riscă să nu mai aibă timp prea mult pentru ei, dar cu toate acestea, ei vin la repetiții, cântă, iar asta e o dovadă a faptului că fac aceasta din iubire, cu drag, nu din frică. Când vei face lucrurile din dragoste, iubind, vei fi capabil de sacrificii, vei fi capabil să-ți asumi riscuri. Și, interesant, vei avea o energie enormă. O soră care se îngrijea de o casă de copii, a fost întrebată de unde are atâta energie și atâta forță să muncească zi și noapte pentru binele acelor copii. Iar ea a răspuns: "Când faci lucrurile din dragoste, din iubire, te miri și tu de unde ai atâta energie". Suntem capabili de lucruri extraordinare atunci când iubim. Al doilea gând: ceea ce ții pentru tine, vei pierde. Orice talant primit, nu e doar pentru noi, ci și pentru binele celorlalți. Cel care a crezut că talantul e pentru sine și-l îngroapă în pământ, e pedepsit, rămâne fără el, dar cei care au folosit talanții spre binele celorlalți, au fost răsplătiți. Ceea ce păstrezi egoist pentru tine este pierdut. Însă tot ce ai oferit este câștigat. Ce talanți avem noi de investit pentru binele celuilalt? Cel mai mare talant este viața. Am primit-o. Să o punem la dispoziția celorlalți și vom deveni cei mai fericiți oameni de pe fața pământului. Apoi, fiecare dintre noi a primit talantul care se numește timp. Să muncim și să folosim timpul pe care Dumnezeu ni l-a dat, inteligența noastră, care este un talant. O apă, dacă stă într-un loc, prinde miros. Darul pe care l-am primit, viața, timpul, sănătatea inteligența, dacă le punem în slujba celorlalți, ne vor face bine și nouă. Degeaba ești inteligent, dacă nu folosești inteligența spre binele celorlalți; degeaba știi să cânți, dacă în biserica ta cântările sunt fără vlagă; degeaba ai sănătate, dacă nu te îngrijești de cei care nu au sănătate; degeaba ai putere de muncă și bunuri, dacă în comunitatea ta mai sunt oameni care duc lipsă. Ceea ce ții pentru tine vei pierde. Și un al treilea gând, care îmi stă la inimă: pentru noi, creștinii, care venim la Liturghie, mergem la sacramente, care e cel mai important talant primit? Ce avem noi specific în comparație cu alții? Nu am găsit alt răspuns decât: Sfânta Scriptură, euharistia și darul comunității. Sunt daruri de neprețuit. În cuvintele Sfintei Scripturi găsim mângâiere, forță, încurajare, din ea s-au hrănit sfinții de-a lungul a două mii de ani. Euharistia e viață. Atâtea milioane de oameni, de-a lungul istoriei, și-au riscat viața pentru a primi euharistia. Comunitatea e drum împreună. A fi comunitate înseamnă a merge împreună, a te sprijini, a te susține unul pe altul. Dar ce facem noi cu acest talant? Ce facem noi cu Sfânta Scriptură, cu euharistia, cu darul comunității? Când spaniolii au descoperit America, cumpărau aurul și argintul băștinașilor cu bucăți de sticlă și oglindă, iar aceștia le dădeau aurul. De multe ori, noi, creștinii, facem la fel cu Sfânta Scriptură, cu euharistia, cu darul comunității. Am primit aceste daruri, și apoi le vindem, le pierdem, le dăm pe nimicuri, pe bucățile strălucitoare ale lumii. Cât de neprețuit e darul pe care ni le face nouă Dumnezeu și cât de puțin suntem noi atenți. Primim aur neprețuit, pe care să ne clădim viața, familiile, relațiile, și noi ascundem lucrul acesta și continuăm să ne jucăm cu mărgele de sticlă. Riscul este de a nu gusta bucuria stăpânului, fericirea de a fi cu el. Evanghelia e o invitație la atenție, la ce facem cu sacramentele, cu Sfânta Scriptură, cu darul comunității, ca nu cumva să vindem aurul acesta neprețuit pe nimicurile strălucitoare ale lumii. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Iată, așadar, trei gânduri de pus la inimă. Cel care face lucrurile din iubire, devine capabil de lucruri extraordinare, face sacrificii, își asumă riscuri. Apoi, ceea ce dăruim devine un câștig, ceea ce ținem pentru noi se pierde. Și, în sfârșit, euharistia, Sfânta Scriptură, comunitatea. Toate acestea sunt daruri, talanți, extraordinari, pe care Dumnezeu ni i-a dat. De acolo vine forța, mângâierea și curajul nostru. Să nu le vindem pe nimicuri. Așa să ne ajute Dumnezeu. Amin. 19 noiembrie 2017 Pr. Petru-Sebastian Tamaș [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 33-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |