Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 30-a de peste an

Ex 22,21-27; Ps 17; 1Tes 1,5-10; Mt 22,34-40

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Evanghelia din această duminică cuprinde întrebarea fundamentală pe care fiecare dintre noi o poartă în adâncul sufletului, dar și răspunsul pe care Cristos, Mântuitorul, Fiul lui Dumnezeu, ni-l oferă.

Întrebarea o putem găsi în spatele a ceea ce învățătorul Legii din evanghelie îi cere lui Isus: "Învățătorule, care poruncă este cea mai mare în Lege?". E adevărat că această întrebare nu a fost adresată de o inimă onestă, ci de una care voia să-l pună la încercare pe Isus. Dar, cu toate acestea, conținutul întrebării era autentic. Știind că tradiția ebraică cuprindea 248 de precepte ce prescriau ce trebuie făcut și 365 de norme ce stabileau lucrurile interzise, dintre toate acestea care e porunca ce stă la baza tuturor? Care e esența Legii? Era o întrebare fundamentală pentru orice evreu pios, pentru că Legea era darul cel mai de preț al lui Dumnezeu pentru Israel.

A ști care era esența Legii, care între timp ajunsese la 613 porunci, era echivalent cu a descoperi sensul întregii Legi dar și sensul vieții omului. De aceea, am putea reformula această întrebare într-un alt mod: Care e lucrul esențial pentru a rămâne uniți cu Dumnezeu? Ce trebuie să facem pentru ca viața noastră să-și împlinească sensul? Până la urmă, întrebarea învățătorului Legii are la rădăcină neliniștea și întrebarea fundamentală a fiecăruia dintre noi: Care e sensul vieții mele? Ce trebuie să fac pentru ca viața mea să aibă rost, să se împlineacă? Evanghelia ne provoacă și pe noi astăzi să ne întrebăm: Care e menirea mea? Care e cel mai important lucru pe care îl pot face aici pe pământ?

Este posibil ca, pentru moment, să simțim întrebarea puțin străină de viața noastră zilnică, pentru că suntem sufocați de sute de nevoi concrete: nevoile propriei familii, cele legate de serviciu, de sănătate, de asigurarea unui trai decent. Dar nu același lucru îl simțeau și unii dintre evrei când aveau înaintea lor 613 porunci și necesități? E adevărat că pentru noi legile nu provin neapărat din partea religiei, ci mai degrabă din partea pieței de consum. În numele acestei societăți de consum în care trăim cu toții, ni se inoculează prin publicitate mereu noi nevoi și noi porunci: "Pentru o viață fericită trebuie să ai ultimul model de telefon; Trebuie să faci o vacanță într-un loc exotic; Trebuie să fii mereu la modă" ș.a.m.d. Toate nevoi noi, legi noi.

Întrebarea evangheliei de azi ne ajută, însă, să demascăm superficialitatea multor porunci sau nevoi moderne și să lăsăm să izvorască din profunzimea inimii dorința de a afla care e lucrul cel mai important din viață. Isus ne răspunde mergând la rădăcinile vieții și ne indică ce stă în centrul existenței: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău, să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți". Acesta este sensul autentic al vieții. Este singurul lucru necesar pentru ca omul să-și trăiască menirea.

Dacă încercăm să ascultăm cu inima răspunsul lui Cristos, nu putem să nu rămânem surprinși și chiar minunați de această poruncă. Ne uimește și ne emoționează un Dumnezeu care merge spre creatura sa pentru ca să-i spună: Am o poruncă pentru tine, mare, dătătoare de viață: iubește-mă, pentru că și eu te iubesc! Ne minunăm înaintea acestei porunci, pentru că ne transmite adevărul despre Dumnezeu și despre noi. Adevărul despre Dumnezeu e că el este iubire milostivă și atotputernică, iar adevărul despre noi e că am fost creați pentru ca să-l iubim pe Dumnezeu și să ne iubim între noi.

Meditând, însă, la răspunsul lui Isus, putem rămâne surprinși și de un alt gând: o lege, o poruncă, poate să impună orice în afara iubirii, care e actul cel mai liber cu putință. Apoi, de regulă, o lege impune un lucru pe care e bine să-l faci, dar pentru înfăptuirea căruia se întâmpină anumite greutăți, altfel nu ar mai trebui impus. Porunca iubirii ne ajută, de aceea, să înțelegem că, de fapt, noi nu prea știm să iubim. Avem nevoie să învățăm iubirea de Dumnezeu și de aproapele.

Abbé Pierre, una dintre figurile de referință ale Bisericii Catolice din Franța din secolul trecut, avea această deviză în viață: A trăi înseamnă a învăța să iubești! Iubirea nu este doar un instrument prin care se vine la viață, ci este scopul însuși, implică o ucenicie, o școală. Porunca iubirii, de aceea, este asemănătoare cu porunca sau obligativitatea de a merge la școală, pentru copii și tineri. Precum ei, trebuie să mergem și noi la școală, la școala vieții, pentru a deveni oameni maturi, pentru ca să învățăm să iubim, să-l iubim pe Dumnezeu, să-i iubim pe frați.

Cuvântul Domnului din această duminică ne descrie și cum putem învăța iubirea. În prima lectură, luată din Cartea Exodului, Domnul spune: "Să nu faci rău celui străin și să nu-l asuprești, căci și voi ați fost străini în Țara Egiptului". Când Domnul cere Israelului să nu-i asuprească pe străini, motivează aceasta cu faptul că și ei, evreii, au fost străini în Egipt, iar de acolo Domnul i-a eliberat. Cu alte cuvinte, fii bun cu cel străin, pentru că și Domnul a fost bun cu tine când erai pribeag.

Sfântul Ignațiu de Loyola a întocmit la un moment dat schema unei meditații care are acest titlu: Contemplație pentru a dobândi iubirea, iar primul punct din această meditație sună astfel: "Îmi aduc aminte de toate binefacerile primite, cântărind cu multă afecțiune, cât de mult Dumnezeu, Domnul nostru, a făcut pentru mine, apoi cât de mult dorește, același Domn, să mi se dăruiască, în toată dumnezeirea sa".

Atât Scriptura cât și sfinții ne spun că primul pas al învățării iubirii este acela de a ne lăsa iubiți. Învățăm iubirea descoperind și acceptând că suntem iubiți. De aceea, porunca iubirii ne cere, înainte de toate, să lăsăm ca iubirea lui Isus Cristos să intre în noi, să dilate pereții inimii noastre, să devenim conștienți de tot binele primit de la Dumnezeu.

Al doilea pas al școlii iubirii, din liturgia cuvântului, este cel al faptelor. Am ascultat în prima lectură: "Să nu faci rău văduvei sau orfanului; împrumută bani și nu te comporta ca un cămătar". În lectura a doua am ascultat: "Credința voastră s-a răspândit în toate locurile, faptele povestesc cum v-ați întors la Dumnezeu de la idoli". Iubirea de Dumnezeu și de aproapele este o școală a faptelor, a alegerilor concrete. De multe ori, creștinii se judecă prea aspru pe ei înșiși, pentru că nu au emoțiile și sentimentele cele mai alese față de aproapele sau chiar față de Dumnezeu. Însă nu asta cere Cristos în evanghelie. El ne-a spus că, criteriul judecății finale nu va fi cantitatea emoțiilor și a sentimentelor noastre, ci iubirea din fapte, din alegeri: "Am fost bolnav și m-ați vizitat; am fost străin și m-ați primit; Veniți, binecuvântații Tatălui meu".

Astăzi, poate că una dintre faptele de iubire cele mai dorite este aceea de a dărui timp. Epoca noastră a mai fost numită și cea a fast-food-ului, adică al hrănirii pe fugă. Dar nu numai că ne hrănim pe fugă, mâncând pe stradă lucruri puțin sănătoase, dar parcă totul a devenit pe fugă. Rugăciunea noastră este pe fugă, relațiile noastre cu cei din jur sunt pe fugă, conversațiile, sentimentele noastre, sunt pe fugă. A da timp ar putea fi o primă faptă de iubire concretă în această duminică: timp lui Dumnezeu, timp ascultării cuvântului său, timp rugăciunii, timp familiei, timp bolnavilor, celor necăjiți și singuri. Dacă vom da timp faptelor de iubire, atunci, în mod spontan, va crește în noi și capacitatea de a iubi.

De fapt, dacă citim textul evangheliei în limba originală, descoperim că verbul "a iubi" este la timpul viitor. Răspunsul lui Isus la întrebarea fundamentală a vieții ar putea fi tradus și astfel: în loc de "să iubești pe Domnul Dumnezeu tău" "vei iubi pe Domnul Dumnezeul tău, îl vei iubi pe aproapele ca pe tine însuți". În acest verb la viitor, găsim și o altă față a poruncii Domnului: el are încredere în noi că vom putea iubi. Cine își dă timp să iubească acum, prin gesturi concrete, va crește în capacitatea lui de a iubi, îl va iubi pe Dumnezeu și pe aproapele. Și va iubi nu numai aici pe pământ, ci va fi iubi la nesfârșit, când odată trecut pragul morții, îl va privi pe Dumnezeu față către față.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Isus ne spune azi, plin de bucurie: Iubește, acum, așa cum ești iubit, și vei continua să înveți să iubești, iar la final îl vei iubi pe Dumnezeu în fericirea veșnică. Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos!

29 octombrie 2017

Pr. Daniel Iacobuț


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
546 accesari.


Alte predici pentru Duminica a 30-a de peste an:

Anul A
26 octombrie 2008 - Pr. Anton Ghiurcă
23 octombrie 2011 - Pr. Pavel Chelaru
26 octombrie 2014 - Pr. Petru Sescu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat