|
Anul A Is 45,1.4-6; Ps 95; 1Tes 1,1-5b; Mt 22,15-21 Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Suntem în duminica a 29-a din timpul de peste an. Ne apropiem de sfârșitul anului liturgic, care dorește să fie pentru fiecare un parcurs în înțelegerea și aprofundarea credinței. Celebrând duminică de duminică Sfânta Liturghie, Biserica însoțește peregrinarea noastră prin lume, prin istorie. Sfânta Euharistie, la care luăm parte, hrănește viața noastră și o întărește, iar cuvântul divin pe care-l ascultăm și-l medităm ne ajută să fim cât mai conformi cu Cristos, care dorește să fie pentru fiecare un model, dar mai ales sprijin și ajutor. În această duminică, în care ne este propusă și Ziua Mondială a Misiunilor, mesajul Sfântului Părinte, papa Francisc, ne îndeamnă să privim spre Cristos, care este Evanghelia însăși, dar este și cel care evanghelizează și acționează în istoria oamenilor. "El", spune Sfântul Părinte, "este contemporan cu noi, pentru a ne ajuta să cunoaștem puterea lui Dumnezeu în viața noastră". În antifona de la începutul jertfei euharistice am fost invitați să cunoaștem că privirea lui Dumnezeu este îndreptată asupra noastră, el răspunzând cu atenție celui care-l roagă din toată inima: "Strig către tine, Dumnezeule, căci tu mă asculți. Pleacă-ți urechea și ascultă cuvintele mele". Dumnezeu nu este departe de om, nu este departe de creatura sa. În rugăciunea de la începutul Sfintei Liturghii, îndreptată către Domnul, recunoaștem cine este el, un Dumnezeu atotputernic și veșnic, dar recunoaștem și cine suntem noi, cei care avem nevoie de harul ceresc, pentru ca în drumul nostru pe acest pământ să avem curajul și puterea de a face întotdeauna voința lui și de a-l sluji cu o inimă neîmpărțită. Întâlnirea adevărată cu Domnul are nevoie de eliberare, de a ne dispune să împlinim voința sa cu inimă neîmpărțită, de aceea îi cerem, îi cerem ceea ce este cu adevărat necesar ființei noastre. Cererea este o caracteristică foarte prezentă în viața oamenilor. Când suntem mici cerem părinților să răspundă nevoilor și necesităților noastre, ca să ne fie bine; avem nevoie de protecție, avem nevoie de ajutor, de susținere și, uneori, chiar să ni se facă unele mofturi. Când creștem, nevoile noastre nu dispar, ele doar se schimbă, se îndreaptă spre cei care, într-un fel sau altul, pot să răspundă acestora, pentru ca menirea noastră pe acest pământ să se împlinească. Însă, odată cu creșterea și trecerea prin viață, începem să descoperim că devenim persoane tot mai complicate, iar nevoile noastre, în funcție de statutul pe care-l avem, de funcția pe care o îndeplinim, de starea sau de locul în societate, se modifică tot mai mult. Un părinte vrea să fie ascultat și respectat, o autoritate vrea să i se recunoască statutul și chiar, în diferite forme, să obțină, pe căi mai mult sau mai puțin corecte, atenția, simpatia și chiar onoruri din partea semenilor. O persoană vârstnică și bolnavă, poate uneori uitată și abandonată, are nevoie să simtă că nu este singură pe acest pământ, că viața sa are încă o valoare și este prețuită pentru ceea ce este. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Diferitele etape ale vieții noastre sunt o bună ocazie de a ne prezenta o dată și încă o dată în fața Domnului și cu sinceritate și onestitate să intrăm în dialog cu el și să manifestăm trăirile și intențiile inimii noastre. Evanghelia de astăzi ne arată care este atitudinea lui Cristos în fața acelora care vin să discute cu el, care vin să-l interogheze, care caută să intre în dialog cu el. Fariseii și irodienii, două grupări rivale, prima - supusă și fidelă Legii lui Moise -, cealaltă supusă puterii romane, vin înaintea lui Cristos și doresc să-l pună la încercare. Nu-l caută pentru a recunoaște că au nevoie de el, nu-l caută pentru a parcurge o cale împreună cu el sau pentru a se hrăni din cuvintele și învățătura lui. Și spune autorul: "Îl caută pentru a-l pune la încercare". De aceea, prin intențiile care se află în inima lor, prin cuvintele lor, prin modul lor de a se adresa, cunoaștem cine sunt ei. În același timp, însă, suntem invitați să ne întrebăm și să reflectăm și să vedem și care este caracterul relației noastre cu Domnul, care este motivul prezenței mele aici, în biserică, duminică de duminică, sau care este caracteristica rugăciunii mele zilnice. Este aceea de a fi cu adevărat împreună cu Domnul, de a trăi și a da curs unei nevoi profunde a sufletului meu și a reînnoi dorința ca el să fie centrul vieții mele, să stăpânească inima mea? Sau această căutare vizează răspuns la nevoile și necesitățile mele de tot felul, de a-l pune la încercare? Să vedem dacă el este dispus să ne stea la dispoziție pentru a fi și a trăi în această lume doar conform aspirațiilor și dorințelor noastre. Atitudinea fariseilor și a irodienilor scoate la iveală lucruri și dimensiuni profunde ale vieții omului. Modul lor de a se prezenta evidențiază, înainte de toate, o atitudine a inimii care arată cine sunt ei cu adevărat: ipocrizia. Îi prezintă în adevărul lor cel mai adânc, căci ei au ținut sfat ca să-l prindă pe Isus în vorbă. Aceasta era intenția inimii lor. Însă cuvintele folosite sunt măgulitoare și au un alt caracter. Acestea par să-i prezinte ca persoane bune, foarte educate și cu bune intenții: "Învățătorule, știm că ești sincer, că înveți adevărul, calea lui Dumnezeu. Nimeni nu te poate distrage de la calea ta. Nu ții cont de nimeni. Spune-ne: este permis sau nu a da tribut cezarului?". Răspunsul lui Cristos caută să-l ajute pe om să nu rămână în caracteristicile superficiale ale vieții. El nu răspunde cuvintelor, nu răspunde întrebărilor spuse cu gura, el răspunde inimii. Iar când vorbește inimii, o face cu măiestrie, pentru că el cunoaște inima omului. În cazul acesta răspunde cu asprime, pentru că prin pervertirea inimii este pervertită întreaga persoană: gândurile, cuvintele și faptele. Spune Cristos, tot în evanghelistul Matei: "Acest popor mă cinstește numai cu buzele, însă inima lor este departe de mine. Nu ceea ce intră în om îl face impur, ci ceea ce iese". Li se adresează lor și le spune: "Ipocriților!". Răutatea fariseilor și a irodienilor este evidentă în intenția lor și în întrebarea care nu are ieșire, fără ca Isus să fie acuzat: fie de nesupunere față de romani - și a fi considerat un răzvrătit - fie de recunoaștere și aprobarea modului romanilor de a domina. Cristos profită și de această ocazie pentru a-i ajuta pe interlocutorii săi, demascându-le ipocrizia, să intre în optica lui Dumnezeu, de a trăi în mod autentic cele două dimensiuni ale vieții lor pe pământ: relația cu autoritatea, puterea, cu orânduirea statală, și relația cu Dumnezeu. Dialogul dintre Cristos și farisei se încheie cu aceste cuvinte care rămân memorabile: "Dați cezarului ceea ce este a cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu". Dumnezeu vrea ca omul să treacă prin istorie fiind responsabil cu adevărat de statutul său de cetățean, de membru al acestei cetăți pământești, cu drepturile și obligațiile specifice stării sale. Însă, în egală măsură, și de fiu al lui Dumnezeu, chemat să-i dea lui Dumnezeu slujirea și slava cuvenită. Un creștin trebuie să nu uite că este un locuitor al acestui pământ, că aparține unei anumite forme de orânduire omenească, că este un cetățean. Dar este un cetățean creștin. Un autor din vechime spunea: "Imaginea lui Dumnezeu nu este imprimată pe aur sau argint, nici pe monede, ci în ființa omenească. Moneda cezarului este aurul, moneda lui Dumnezeu este omenirea. Cezarul este văzut și cunoscut, i se recunoaște puterea prin chipul imprimat pe monedă, Dumnezeu este văzut și cunoscut prin chipul impregnat în om. De aceea, dă bogăția ta cezarului și rezervă-i lui Dumnezeu neprihănirea inimii tale, unde doar el trebuie să fie contemplat. Dumnezeu a ales omul, creatura sa, pentru a fi o reflectare a prezenței sale în lume. Suntem noi astfel de oameni?". "Dați cezarului ceea ce este a cezarului și lui Dumnezeu ce este a lui Dumnezeu". Aceste cuvinte au fost preluate și au rămas peste veacuri în scrierile sacre și ne învață cum este corect să trăim ca cetățeni, oameni ai istoriei și ai timpului și, în același timp, să recunoaștem și să rămânem fideli în totalitate statutului nostru de fii ai lui Dumnezeu, creați după chipul și imaginea sa, împlinind astfel menirea noastră. În prima lectură a acestei zile, vedem cum Dumnezeu nu ezită a se folosi de instituții omenești, de legalitate, de regele Cirus, regele perșilor, care nu-l cunoaște și nu dorește să-i slujească lui Dumnezeu. Pentru a restabili dreptatea, întoarcerea poporului din robie, Cirus este prin acest act, care nu reprezintă decât un semn al puterii sale de a decide, un instrument de a recunoaște că istoria vieții omului se află înainte de toate în mâinile lui Dumnezeu. Și el, deși departe de Dumnezeu, este un colaborator al celui Preaînalt în realizarea proiectului mântuirii. Și este chemat să recunoască ceea ce spune această sfântă lectură: "Eu sunt Domnul și nu este altul, în afară de mine nu este Dumnezeu". Dumnezeu, care este stăpânul universului, este interesat de om, de parcursul său în istorie, este interesat de instituțiile omenești prin care el însuși - omul - își pecetluiește trecerea sa prin istorie. În toate acestea, Dumnezeu este prezent, dorește să fie prezent. Papa Benedict al XVI-lea spunea într-o intervenție a sa: "Astăzi Dumnezeu pare să fie o piedică în calea omului. Fie facem din el un simplu cuvânt cu caracter devoțional, fie este întru totul negat, scos din viața publică, din școli și din educație. Acolo unde omul devine unic stăpân și patron al propriei vieți, nu mai există adevăr și dreptate. Acolo domină doar arbitrarul puterii și al interesului egoist". Cu alte cuvinte, refuzul lui Dumnezeu în viața personală și în viața societății se întoarce împotriva omului însuși. A da doar statului și acestui veac fără a da lui Dumnezeu, înseamnă ruinarea omului. A da cu adevărat lui Dumnezeu cinstea și onoarea cuvenite, înseamnă și a pune la locul potrivit obligațiile și drepturile noastre față de societatea în care trăim. Iubiți credincioși, dragi radioascultători, Respectând cele două dimensiuni ale vieții noastre pe acest pământ, întreaga existență va deveni un cânt de laudă și mulțumire adus lui Dumnezeu pentru darul credinței, al speranței și al iubirii, așa cum ne sugerează sfântul Paul în cea de a doua sfântă lectură de astăzi: "Îi mulțumim mereu lui Dumnezeu pentru voi toți, aducându-ne aminte fără încetare în rugăciunile noastre, amintindu-ne de lucrarea credinței voastre, de strădania iubirii și de perseverența speranței voastre în Isus Cristos, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, căruia să-i fie slavă, în veci de veci. Amin". Lăudat să fie Isus Cristos! 22 octombrie 2017 Pr. Iosif Iacob [ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ] Alte predici pentru Duminica a 29-a de peste an: Anul A [ Index predici și predicatori ]
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |