Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 26-a de peste an

Ez 18,25-28; Ps 24,5-9; Fil 2,1-11; Mt 21,28-32

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

În această duminică Mântuitorul ne prezintă chemarea la slujire într-o relație familiară, între tată și fii. În alte locuri din Sfânta Scriptură mai întâlnim cel puțin trei tipuri de reacții cu privire la chemarea de a sluji.

O primă reacție e reprezentată în Biblie de profetul Isaia, care a răspuns "prezent!" la chemarea la slujire, conștient de toate greutățile slujbei la care îl cooptează Dumnezeu. Spune profetul: "Am auzit glasul Domnului întrebând: «Pe cine să trimit? Și cine va merge pentru noi?». Eu am răspuns: «Iată-mă, trimite-mă pe mine!»".

În al doilea rând întâlnim reacția următoare: "Trimite pe altcineva!". Reprezentantul acestei categorii este Moise, omul care a adus motive înaintea lui Dumnezeu, ca să justifice neimplicarea și care, în ultimă instanță, a declarat: "Doamne, trimite pe cine vei vrea să trimiți". Dar Moise, deși mai întâi caută o soluție - sugerându-i lui Dumnezeu să aleagă pe altul - acceptă chemarea.

Cea de-a treia atitudine este aceea de tăcere. Reprezentantul acestei categorii este profetul Iona. El nu i-a comunicat Domnului, nici că merge, nici că nu merge; nu a adus nici scuze, nici nemulțumiri, ci, pur și simplu, a tăcut și a plecat în altă direcție, crezând că tăcerea lui îl va face neutru sau îl va absolvi de vina neascultării. Însă această tăcere a neascultării lui Iona l-a supărat pe Dumnezeu. Iona a fost în pericol să-și piardă viața din pricina acestui gest necugetat.

Tăcerea în slujire înseamnă refuzul binecuvântării. Este felul nostru de a spune un "nu" categoric binecuvântărilor care decurg din slujirea la care suntem chemați. Da, fiecare slujire are greutățile, nemulțumirile, supărările și dezamăgirile ei, dar nu lipsesc niciodată binecuvântările divine, care de multe ori depășesc greutățile slujbei.

Tăcerea noastră în slujire, neimplicarea noastră poate fi observată atât în biserică, dar și în afara ei. Deși știm prea bine că peste tot în viață e nevoie acută de brațe întinse, de persoane disponibile să slujească, de apostoli, de laici, preferăm să lăsăm pe alții. Iar acest câmp vast care așteaptă mâini și inimi generoase continuă să crească. Nevoia de slujire se face tot mai simțită printre cei necredincioși, printre copii fără adăpost, printre vecini neputincioși, în familie, în mijloacele de transport, la serviciu sau la școală. Iar neimplicându-ne, omitem să facem binele așteptat de Dumnezeu și de semeni, împiedicăm accesul lui Dumnezeu prin noi spre cei însetați de el.

Pentru a răspunde afirmativ chemării stăpânului, să fim convinși că e nevoie să facem liniște în sufletul nostru, pentru a vedea care este slujirea specifică pe care o așteaptă Dumnezeu de la noi. Dacă Dumnezeu ne vorbește clar - chemându-ne într-un anumit loc sau la o anumită lucrare - iar noi ne facem că nu înțelegem, asemenea profetului Iona sau a tânărului bogat din evanghelie, suntem în pericolul de a ne rata veșnicia, mântuirea, pentru că fiecare dintre noi are o slujbă pe acest pământ și suntem creați cu un scop bine definit.

Vă invit în continuare să ne oprim pentru câteva momente, în special asupra celor două situații date de evanghelie. Problematica pusă de Isus surprinde două atitudini, care în modul expus sunt amândouă imperfecte. Iar aceste moduri imperfecte lasă loc la interpretări. Cine nu ar putea recunoaște cât de exigenți suntem, mai ales cu ceilalți? Suntem tentați să judecăm, să etichetăm, să catalogăm, să facem separație între oameni, "aceștia" și "aceia". Oamenii de tipul celui dintâi fiu sunt oameni răutăcioși, lipsiți de respect, chiar dacă mai apoi le pare rău. Oamenii de tipul celui de-al doilea fiu sunt fățarnici, vor să facă o imagine bună, dar în realitate sunt altfel decât se prezintă.

Dar miezul problemei este acela de corelare a cuvântului cu fapta, este acela de a fi consecvenți cu noi înșine, la lumina adevărului și la focul iubirii. Așadar, să ne întrebăm acum, privindu-ne doar pe noi, în mod sincer: de ce ni se întâmplă atât de des să spunem un lucru, să promitem ceva și să uităm destul de repede promisiunea? Vă recomand să faceți un exercițiu seara, înainte de odihnă, când treceți în revistă, pe scurt, ziua încheiată, în cadrul cercetării conștiinței și să vă întrebați: ce promisiune am făcut astăzi față de mine însumi și față de alții și câte din ele am îndeplinit? Poate vom rămâne uneori destul de dezamăgiți.

Ceea ce, însă, ne încurajează este faptul că aici Isus nu apreciază corectitudinea, pentru că niciunul din cei doi care ne sunt prezentați în parabolă nu sunt corecți, nu sunt de tipul oamenilor de cuvânt. Dar Isus scoate în evidență și vrea să aprecieze interiorul omului, conștiința, iubirea noastră, dorința de a înfăptui binele, vrea să probeze la noi dacă avem ochi să observăm nevoia celuilalt, și apoi, dacă suntem și gata să-i venim în ajutor.

Ce este de preferat, așadar? Să promiți și să nu faci sau să fii rezervat, dar în cele din urmă să te apleci cu umilință asupra faptelor concrete? Contează, firește, conformitatea neabătută dintre gând, intenție, cuvânt și acțiune, dar viața nu poate fi redusă la o simplă regulă de comportament. Cu toții spunem adesea că cel care una vorbește și alta face nu e demn de crezare. Și atunci urmărim să vedem dacă cuvintele rostite și faptele care urmează acestora sunt rodul unei conștiințe drepte. Mai mult, chiar: constatăm că se poate deveni credibil și numai prin fapte, fără a mai fi nevoie să fie susținute de cuvinte, căci omul se cunoaște după roadele sale.

Într-o zi, ieșind din mănăstire, un bătrân sfânt l-a întâlnit pe tânărul novice. Era un tânăr pașnic și simplu, iar bătrânul îl îndrăgea foarte mult. Călugărul îi zice: "Frate, vino, să mergem să predicăm!". "Părinte", a răspuns tânărul, "tu știi că n-am decât puțină învățătură, cum aș putea vorbi eu oamenilor?" Dar cum bătrânul insista, fratele cel tânăr a acceptat. Au mers prin tot orașul, rugându-se în tăcere pentru toți cei care lucrau în prăvălii și în grădini. Au împărțit pâine copiilor și celor săraci. Au schimbat câteva cuvinte cu cei mai în vârstă, i-au îmbărbătat pe bolnavi, au ajutat o femeie să ducă o cofă grea cu apă. După ce au străbătut de mai multe ori orașul, bătrânul spune: "Frate, e timpul să ne întoarcem la mănăstire". "Și predica noastră? Când o să predicăm?" "Păi, am predicat", răspunde zâmbind sfântul, "faptele noastre sunt cele mai bune predici".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Știm cu toții că viața ne pune în atâtea ipostaze în care trebuie să reacționăm, să luăm poziție. O facem de fiecare dată în modul nostru pur omenesc. Uneori suntem mulțumiți, alteori regretăm felul în care reușim să rezolvăm situațiile care ne stau în față. Se cuvine atunci să reținem că Isus nu caută perfecțiunea în om, nu apreciază conformismul, aparențele, vorbele frumoase, zâmbetele de imagine. Dar încurajează și este alături de cei care doresc să repare comportamentele, atitudinile greșite, păcatele, slăbiciunile lor. Sigur că este de dorit să fim categorici, constanți, oameni și creștini integri, dar nu vom fi niciodată perfecți.

Să nu uităm apoi că, uneori, a fi categorici presupune un mare risc. Ce ar însemna, spre exemplu, să fim categorici într-o decizie care se dovedește a fi greșită? Ce înseamnă a nu ceda din orgoliu sau din teama de a ne pierde reputația? Câte suferințe nu apar în familie, pentru simplul motiv că soțul sau soția nu cedează la părerile proprii, deși știu că nu sunt adecvate? Câte tragedii se întâmplă în lume, atunci când un conducător al unui popor pronunță într-un moment de furie cuvinte amenințătoare la adresa altor popoare și nu e dispus să restabilească dialogul și pacea printr-un simplu cuvânt sau gest, conducând oameni nevinovați în conflicte armate și războaie?

Dar există și perspectiva fericită de a fi categorici în hotărârile bune, sfinte, de a nu renunța pentru nimic la convingerile sănătoase de credință, din iubire față de Dumnezeu. Sfinții ne învață tocmai această cale binecuvântată. Acest fapt îl remarca Sfântul Părinte, papa Francisc, în timpul vizitei sale apostolice în Egipt, din aprilie 2017, exprimându-și uimirea prin următoarele cuvinte: "Cât de mulți martiri ai acestui pământ, din primele secole ale creștinismului, și-au trăit eroic credința până la sfârșit, vărsându-și mai degrabă sângele, decât să se lepede de Domnul și să cedeze în fața atracției răului sau a ispitei de a răsplăti răul cu rău".

Și putem adăuga, spunând că martiriul continuă și în zilele noastre. Statisticile arată că, în prezent, la fiecare cinci minute - în medie - moare o persoană în lume pentru motivul că este creștin.

Să cerem, așadar, Domnului să ne dea înțelepciunea de a ști în ce situații e bine să fim categorici și în ce situații nu.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Vestea care ne dă curaj și ne umple de bucurie rămâne faptul că Isus cunoaște imperfecțiunile noastre. Dumnezeu e dispus mereu să umple aceste lipsuri cu harul său, cu puterea sa, cu susținerea sa. El ne cheamă să experimentăm bunătatea sa prin căință, ori de câte ori ne îndepărtăm de el, și tot el ne încurajează să fim consecvenți în dorințele noastre bune. Noi, creștinii, deținem deja aceste haruri, dar nu întotdeauna știm să le folosim, nu avem înțelepciunea, voința, de a ne lăsa luminați de comoara de har pe care o purtăm în vasele noastre de lut.

Paradoxul pe care îl constată Cristos este că unii păgâni, deși reușesc doar să atingă aceste haruri pe care noi le-am primit, ei sunt capabili să se lase contaminați, transformați și ajung să întreacă în conduită de sfințenie chiar pe unii dintre creștini. Se lasă fascinați mai degrabă păgânii, păcătoșii, decât cei botezați. Se poate întâmpla astfel ca voința lui Dumnezeu Tatăl să fie mai degrabă îndeplinită de către cei care nu au avut o viață de credință, au fost disprețuiți de ceilalți, și nu de către cei care se consideră pe ei deja îndreptățiți numai prin faptul că aparțin Bisericii, că știu regulile din biserică, chiar dacă nu calcă atât de des pragurile acesteia. De aceea, Isus ne îndeamnă să practicăm umilința pe care el a practicat-o, în modul cel mai sublim, oferindu-ne ca jertfă însuși trupul său.

Sfântul apostol Paul explică atât de bine în lectura a II-a de astăzi, adresându-se credincioșilor filipeni, că deși oamenii au moduri multiple de a fi și de a acționa, ei trebuie să se regăsească în comuniunea, în împărtășirea de a daruri pe care ni le-a lăsat Cristos nouă prin Duhul Sfânt. Această comuniune trăită ne poate aduce la aceeași masă, unde vom putea gândi la fel, vom avea aceeași iubire, aceeași simțire și același cuget.

Iată cât de minunat mod de a trăi în armonie între noi - deși suntem atât de diferiți - ne oferă Cristos, care pentru a ne face un așa de mare favor, s-a umilit pe sine pentru mântuirea noastră și spre gloria lui Dumnezeu.

Să cerem Domnului, așa cum ne-am rugat la începutul Sfintei Liturghii, să ne dăruiască mereu harul, ca grăbindu-ne în întâmpinarea promisiunilor sale, să ajungem să dobândim bunurile cerești. Amin.

Lăudat să fie Isus Cristos!

1 octombrie 2017

Pr. Egidiu Condac


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
449 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 26-a de peste an:

Anul A
28 septembrie 2008 - Pr. Viorel Ababei
25 septembrie 2011 - Pr. Petru Dorcu
28 septembrie 2014 - Pr. Iulian Faraoanu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat