Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 24-a de peste an

Sir 27,33-28,9; Ps 102; Rom 14,7-9; Mt 18,21-35

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Prima lectură din Cartea lui Ben Sirah ne oferă cheia pentru a deschide taina evangheliei din această duminică: "Iartă-i aproapelui tău nedreptatea și atunci când te vei ruga păcatele îți vor fi dezlegate!". Cu alte cuvinte, ni se spune că nu putem separa experiența iertării divine - a dezlegării primite pentru propriile păcate - de experiența iertării greșelilor celorlalți. Cele două situații nu trebuie și nu pot fi scindate sau despărțite.

Isus ne prezintă acest adevăr în evanghelie prin răspunsul dat întrebării sfântului Petru: "De câte ori să-l iert pe fratele meu, care greșește împotriva mea? De șapte ori?". Petru căuta să vadă care este limita iertării aproapelui. Până unde se poate merge cu iertarea celui care i-a greșit? Isus îi răspunde printr-un număr simbolic: "De șaptezeci de ori șapte", adică fără limite.

Motivația acestui răspuns neașteptat se află în Dumnezeu, întrucât iertarea pe care ne-o oferă este fără limite și iertarea pe care noi o oferim celorlalți tinde să i se asemene. Isus și-a completat răspunsul prin parabola slujitorului neîndurător. Acestuia, regele îi iartă o datorie imensă, comparabilă cu datoria publică a unei țări întregi. Dar când îi vine rândul să ierte și el o datorie neînsemnată - salariul pentru trei luni - atunci se arată neîndurător. La finalul parabolei răsună cu putere cuvintele regelui către slujitorul nemilos: "Nu trebuia să te înduri și tu de cel care este servitor ca și tine așa cum eu m-am îndurat de tine?". Altfel spus, eu ți-am iertat acea datorie imensă, nu trebuie și tu să ierți? Cum de-ai blocat iertarea pe care ți-am dat-o și ai ținut-o separată, ruptă de viața ta, de relațiile tale?

Privind cu sinceritate la viața noastră, ne dăm seama că și pentru noi este valabilă această întrebare. Nu trebuia ca noi, care de atâtea ori ne-am apropiat de iertarea lui Dumnezeu la scaunul de spovadă, să arătăm la rândul nostru milostivire față de cei care ne-au greșit într-un fel sau altul? Este o întrebare care ne provoacă să privim la toate situațiile în care nu lăsăm ca iertarea primită de la Dumnezeu să devină iertare dăruită aproapelui.

Isus însuși ne oferă o cale pentru a ieși din acest blocaj, când ne spune că Tatăl se așteaptă ca noi să iertăm din inimă: "Așa vă va face și Tatăl meu ceresc dacă nu veți ierta fiecare fratelui său din inimă". Mântuitorul ne îndreaptă către inimă. Acolo este locul unde omul trăiește iertarea primită de la Dumnezeu, dar și locul în care înflorește iertarea celuilalt. În inimă se unifică cele două experiențe: milostivirea primită și milostivirea dăruită. De aceea, dacă cineva nu dă mai departe iertarea pe care a primit-o, înseamnă că aceasta, de fapt, nu i-a pătruns cu adevărat inima. Cine nu-l iartă pe aproapele, arată că nu a interiorizat iertarea primită, nu a asimilat cu adevărat milostivirea Domnului.

Într-adevăr, și noi tindem să nu interiorizăm iertarea lui Dumnezeu atunci când o tratăm în mod superficial, ca și cum ar fi doar un detergent miraculos ce șterge într-un moment pata vinovăției din conștiința noastră; sau să ne gândim când tratăm iertarea lui Dumnezeu ca pe o radiere din condica datornicilor; sau drept o intervenție estetică, ce ne repară imaginea exterioară, pe care am deteriorat-o printr-un comportament rușinos. În toate aceste cazuri, iertarea nu intră în inimă pentru că nu se realizează o legătură vie cu inima celui care oferă iertarea.

Să ne gândim puțin la experiența slujitorului din parabolă. El se prezintă înaintea regelui cu o datorie copleșitoare și, de aceea, se aruncă la pământ înaintea acestuia și-l imploră să aibă răbdare până îi va restitui totul. Atunci, stăpânului i s-a făcut milă. A simțit compasiune față de persoana pe care o avea înainte. Regele a realizat toată dificultatea slujitorului său și a hotărât că acea dificultate contează mai mult decât propriul drept de a-și redobândi averea. Persoana slujitorului său - și familia sa - a cântărit mai mult decât cei zece mii de talanți și, de aceea, s-a hotărât să-l ierte. Și-a manifestat astfel inima, o inimă regală, mare, deschisă larg pentru toți slujitorii săi în dificultate, o inimă care dorește să salveze, să elibereze. Însă, slujitorul nu a intrat cu adevărat în legătură cu această inimă. Și-a primit iertarea doar ca pe o chestiune de reglare de conturi cu stăpânul său. Și astfel, imediat după ce a ieșit, nu după o zi, o săptămână sau o lună - imediat - s-a năpustit asupra datornicului său constrângându-l să-i plătească. Acționând astfel, el nu încalcă nicio lege, își caută dreptatea, doar că o face cu o inimă mică și meschină. Este onest, pentru că vrea înapoi ce este al său, însă ne arată că inima sa era stăpânită de frică și furie. În interiorul său are loc un fel de fragmentare, o scindare interioară, prin care el vede doar vinovăția celuilalt și își ascunde propria vinovăție și, mai ales, uită de experiența de a fi fost iertat de această vinovăție. Inima lui, deși a fost provocată de inima largă și milostivă a stăpânului, a rămas mică și meschină.

Problema acestui slujitor nemilos este deseori și problema noastră. Nu interiorizăm iertarea pe care Dumnezeu ne-o oferă cu inima sa mare și miloasă. El vrea să ne transforme inima noastră mică, dar noi riscăm să rămânem închiși. Și riscăm să rămânem în această stare pentru că, în profunzimea noastră, încă mai credem că trebuie să merităm într-un fel iertarea lui Dumnezeu. Parcă am dori să fim într-un raport de paritate cu Dumnezeu, să fim la înălțimea sa și să-i demonstrăm valoarea noastră. Ceva asemănător a trăit și slujitorul nemilos, care i-a cerut stăpânului să aibă răbdare, pentru că îi va restitui totul, îi va da înapoi totul.

Oare putem noi să-i dăm înapoi lui Dumnezeu totul? Este iluzia omului care crede că poate să-i dea înapoi lui Dumnezeu cât a primit de la el, pentru a fi un raport de egalitate. În schimb, Dumnezeu, stăpânul din parabolă, nu amână datoria, nu o eșalonează, ci, pur și simplu, o iartă. Iar omul are astfel șansa să renunțe la iluziile de a-și plăti datoriile față de Dumnezeu și de a face experiența fundamentală a creștinului: experiența harului - iubire necondiționată, milostivire în exces, dar gratuit, ce nu poate fi meritat, ci doar primit cu smerenie și uimire. Dumnezeu nu este un bancher și noi nu suntem datornicii săi și sclavii creditului primit. El este un Tată, iar noi suntem fiii săi iubiți.

Dacă vom lua decizia de a ne deschide inima noastră mică și temătoare la inima mare și regală a Domnului, atunci ne vom deschide și la iertarea față de celălalt și vom descoperi că iertarea pe care o dăruim celorlalți nu este, înainte de toate, o inițiativă eroică din partea noastră, ci este mai degrabă o consecință a descoperirii pline de uimire a inimii milostive a Tatălui.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Isus ne îndeamnă să iertăm din inimă. Dar din care inimă? Din inima noastră mică și meschină? Știm că lucrul acesta este imposibil. Devine, însă, posibil dacă ne referim la inima mare, regală și milostivă a lui Dumnezeu. Putem ierta dacă am făcut spațiu în interiorul nostru inimii divine, dacă ne-am lăsat învăluiți de iubirea acestei inimi. Iar această interiorizare este de fapt lucrarea Duhului Sfânt.

Evanghelia duminicii de astăzi ne determină să ne rugăm cu putere Duhului Sfânt, pentru ca el să aducă în viața noastră, în sufletul nostru, inima largă și iubitoare a lui Cristos.

Să-i cerem harul de a descoperi cum prin rugăciune, prin sfânta Spovadă, prin sfânta Împărtășanie, de fapt, inima lui Cristos intră în inima noastră. Duhul Sfânt să ne atragă inimile la inima lui Dumnezeu, pentru ca noi înșine să fim mereu îndreptați către el, către această inimă, către bunătatea lui Dumnezeu, iar harul lui Dumnezeu ne va deschide către iertarea aproapelui.

Să-i cerem Duhului Sfânt să fim la fel de atașați de inima lui Dumnezeu precum se povestește despre un cavaler medieval că era atașat de lumina de la Mormântul Sfânt. O legendă narează despre un cavaler cruciat, un om destul de brutal și plin de sine care, ajungând la Ierusalim, și-a luat hotărârea de a duce din Țara Sfântă în satul său din nordul Italiei o candelă aprinsă de la Sfântul Mormânt. Dar cu o condiție: această candelă să nu se stingă niciodată. A menține aprinsă candela devenise regula fundamentală a vieții sale, a drumului său, și astfel, slujind lumina aceasta, el însuși, treptat, a devenit un altul, a început să se transforme. Nu mai era el și orgoliul său în centrul atenției, nu mai trebuia să se preocupe de ce se va întâmpla cu el, ci flacăra candelei era singurul punct de referință al vieții sale. Și se povestește că, ajungând acasă, la capătul drumului, familia sa aproape că nu-l mai recunoștea: era mai iubitor, mai înțelegător; el, care-i făcea pe datornicii săi să-și plătească datoriile cu vârf și îndesat, a ajuns să-i ierte, să aibă răbdare cu cei care-i greșeau, pentru că inima sa se atașase de ceva mai mare decât el: de Dumnezeu.

Lumina care ne călăuzește și pe noi în viață este inima mare și milostivă a lui Dumnezeu. Trăind atașați de această inimă vom putea, treptat și cu smerenie, să iertăm și noi din inimă greșiților noștri.

Lăudat să fie Isus Cristos!

17 septembrie 2017

Pr. Daniel Iacobuț


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
552 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 24-a de peste an:

Anul A
11 septembrie 2011 - Pr. Claudiu Robu

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat