Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI LA RADIO IAŞI 

Anul A
Duminica a 23-a de peste an

Ez 33,7-9; Ps 94; Rom 13,8-10; Mt 18,15-10

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Evanghelia din duminica de astăzi conține o mare lecție de viață pentru noi, cei care formăm comunitatea creștină, dar și pentru noi ca oameni, în general. Evanghelia pe care tocmai am ascultat-o face parte dintr-o secțiune din evanghelia lui Matei numită Regula comunității creștine, unde găsim o serie întreagă de reguli, prin care viața din comunitatea creștină este orânduită pentru ca să se exprime în armonia și frumusețea sa.

Așadar, evanghelia de astăzi vorbește despre un aspect esențial într-o comunitate creștină, și anume, necesitatea de a ne corecta unii pe alții. E vorba despre corectio fraterna. Pentru a înțelege cum trebuie să-l corectăm pe fratele care este în greșeală, ar trebui să pornim de la o realitate, și anume, de la realitatea păcatului.

Am auzit uneori replica aceasta prin filme sau în altă parte, că nu există păcat, că Biserica a inventat păcatul, pentru ca să-i facă pe oameni să depindă de ea. Nimic mai fals decât o astfel de afirmație! Fraților, păcatul este o realitate. Ce sunt crimele săvârșite în lume? Ce sunt trădările? Ce sunt furturile, înșelătoriile, deviațiile comportamentale, dependențele distrugătoare, răutățile, dacă nu păcate și lucruri care ne fac să devenim mai puțini oameni și fac atât de rău celorlalți? În realitate, păcatul ne atinge pe noi toți.

Spune apostolul Ioan în prima sa scrisoare: "Dacă spunem că nu avem păcat, ne înșelăm pe noi înșine, iar adevărul nu este în noi".

Iar în episodul acela în care iudeii îi aduc lui Isus o femeie adulteră - cu propunerea de a o ucide - Isus le spune: "Acela dintre voi care este fără de păcat, să arunce primul cu piatra în ea". Evanghelia folosește termenul grecesc anamarcolos - cel care este fără atingerea păcatului, să lovească primul. Și au plecat toți, pentru că toți se simțeau atinși de realitatea păcatului. De altfel, în Sfânta Scriptură găsim vreo 30 de termeni prin care păcatul este descris în multiplele sale manifestări și în substanța sa.

După cea mai obișnuită definiție, păcatul înseamnă realmente a rata ținta sau drumul. Rădăcina ebraică hatah descrie tocmai acest lucru, ratarea unei ținte. De aceea, păcatul apare ca o formă de rătăcire, în loc să merg pe drumul pe care Dumnezeu l-a rânduit pentru mine, deviez de la acest drum. Și acesta este păcatul, aceasta este greșeala, aceasta este eroarea la care este supus unul fiecare dinte noi.

Și mai e de spus un lucru: cui face rău păcatul? În primul rând lui Dumnezeu? Gândiți-vă că păcatul ne face rău în primul rând nouă, celor care săvârșim răul, și în al doilea rând, face atât de mult rău celor din jurul nostru, aproapelui nostru.

Cum putem să ne corectăm când suntem în greșeală? Și cum putem să corectăm pe fratele nostru care este în greșeală? Pentru că se întâmplă de multe ori să ne dăm seama cum un frate de-al nostru a luat-o pe o cale greșită și atunci simțim această dorință de a-l corecta sau ar trebui să simțim această dorință. Cum vom proceda în acest caz?

În prima lectură de astăzi, din Cartea profetului Ezechiel, am auzit cuvântul lui Dumnezeu către profetul și preotul Ezechiel. Iată ce-i spune Dumnezeu lui Ezechiel: "Iar pe tine, fiul omului, te pun străjer peste casa lui Israel, ascultă din gura mea cuvântul și avertizează-i din partea mea". Iată ce este profetul: un fel de santinelă, care scrutează cu mare atenție orizontul istoriei, orizontul realității, și indică, în lumina lui Dumnezeu, calea care trebuie urmată, avertizând poporul atunci când o ia într-o direcție greșită.

Este deosebit de relevant că evanghelia transferă această misiune a profetului din Vechiul Testament întregii comunități creștine. Și ne spune că fiecare dintre noi este răspunzător pentru fratele său.

Să fim atenți la o greșeală, pe care o comitem mulți, adesea: în loc să ne adresăm fratelui și să-l ajutăm să se îndrepte, preferăm o altă metodă, și anume, bârfa. Iată ce spune cardinalul Schönborn, arhiepiscopul de Viena, într-una din cărțile sale: "Vorbim cu toată lumea cu care putem despre greșelile celeilalte persoane, dar nu vorbim chiar cu persoana în cauză. Această mușcare pe la spate, a devenit aproape un sport național pentru noi toți. Persoana afectată este adesea ultima care ajunge să descopere că greșelile sale sunt discutate de toată lumea. Bârfeala este necruțătoare".

Isus ne indică în evanghelia de astăzi o altă cale, o cale care pornește dintr-o iubire sinceră față de frații noștri, o cale care presupune multă delicatețe, care presupune multă sensibilitate umană, și care presupune, în cele din urmă, și un grad bun de educație. Iată ce ne spune Mântuitorul: când ne dăm seama că cineva este în eroare, trebuie să urmăm trei căi.

Prima cale este aceea a dialogului cu persoana respectivă, între patru ochi. Dacă fratele tău greșește împotriva ta - ne spune Isus - mergi și mustră-l numai între patru ochi, caută să-l convingi că face răul, nu te purta față de el cu superioritate, adu-ți aminte că și tu, care îi arăți unde greșește, și tu ești greșitor la rândul tău, și de aceea trebuie să-i vorbești cu iubire, cu atenție. Și mai ales întreabă-te: "Dacă eu aș fi în situația lui, cum m-aș aștepta ca cineva să mă corecteze?".

Isus ne dă un al doilea pas în cazul în care fratele tău nu te ascultă și spune: dacă nu te ascultă, mai ia cu tine unul sau doi, pentru ca orice hotărâre să fie întemeiată pe declarația a doi sau trei martori. Uneori când cineva nu-și dă seama de propria greșeală, dacă suntem mai mulți care îi amintim, s-ar putea să-și dea seama că undeva lucrurile nu merg bine în viața sa. Se spune și în formularea populară: dacă doi îți spun un lucru, gândește-te că s-ar putea să aibă dreptate.

Dar se poate ca fratele în greșeală să nu asculte nici de cei doi-trei frați care-i spun acest lucru. Se poate uneori ca orgoliul să fie atât de mare, încăpățânarea să fie atât de mare, încât fratele nu te ascultă. Și atunci Isus ne indică o a treia cale, aceea de a-l spune Bisericii, de a-l supune, oarecum, atenției întregii comunități. Dar trebuie să fim atenți și aici, că nu e vorba de jignirea fratelui, nu e vorba de ofensarea lui, ci distanța aceea pe care comunitatea i-o va arăta, va crea spațiul de reflecție, în care își va da seama: "Toți au ceva cu mine, într-adevăr ceva nu funcționează bine în viața mea și ar trebui să mă corectez". De fapt, Domnul nu vrea moartea păcătosului, ci vrea ca acesta să se întoarcă și să aibă viață.

Iubiți credincioși, dragi radioascultători,

Suntem cu toții fini observatori ai comportamentului celuilalt, suntem rafinați analiști ai greșelilor și erorilor celorlalți. Suntem, oare, la fel de atenți față de noi? Suntem atenți la bârna din ochiul nostru sau vedem mereu paiele din ochii celorlalți? Eu cred că dacă am fi atenți la bârna din ochii noștri, s-ar putea să avem lemne pentru toată iarna și s-ar rezolva și criza căldurii din parte guvernului.

"Cine își vede păcatul propriu", spuneau Părinții din vechime, "este mai mare decât acela care învie morții; cine-și vede păcatul propriu este mai mare decât acela care a văzut îngerii". Ce lucruri extraordinare! Și totuși, a-ți da seama de propria greșeală și a căuta să te îndrepți este, într-o anume măsură, cel mai mare lucru.

Închei cu un gând: e gândul apostolului Paul din cea de-a doua lectură de astăzi, un gând prin care apostolul neamurilor ne învață că orice demers al nostru față de celălalt, inclusiv încercarea de a-l corecta pe celălalt, trebuie să fie generat întotdeauna de iubire și de atenție. Iată ce spune apostolul Paul: "Fraților, să nu datorați nimic nimănui, decât să vă iubiți unii pe alții, pentru că cel care îl iubește pe altul a împlinit deja Legea! Iubirea nu face niciun rău aproapelui. Așadar, plinătatea Legii este iubirea". Vă îndemn pe toți să faceți un pas spre a-i ajuta pe frații din jurul dumneavoastră, care se află într-o greșeală mai mare sau mai mică, dar gândiți-vă mereu la cuvântul apostolului Paul: corectați-i, dar nu-i ofensați și nu-i jigniți, pentru că iubirea nu face niciun rău aproapelui.

10 septembrie 2017

Pr. Iosif Antili


[ Descarcă lecturile şi predica în format audio de pe www.pastoratie.ro... ]
557 accesări.


Alte predici pentru Duminica a 23-a de peste an:

Anul A
7 septembrie 2008 - Pr. Mihai Dumitru
4 septembrie 2011 - Pr. Felix Roca
7 septembrie 2014 - Pr. Cristian Diac

[ Index predici și predicatori ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat